Det där med struktur och ordning, göra en sak i taget och komma ihåg alla möten och planer, det har länge varit en omöjlighet. Numera finns det ju mängder med appar som kan hjälpa en att struktera upp vardagen, problemet för mig har varit att jag använd flera samtidigt och naturligtvis glömt bort vart jag har skrivit upp det.
Anteckningar heter en app på mobilen och där skriver jag ner ALLT. Saker jag ska/vill göra, saker som ska kollas upp, texter, telefonnummer, ja som sagt allt.
Sen hittade jag wunderlist som jag tyckte var en riktigt bra app. Där kunde jag dela upp saker i privat och arbete och sedan pricka av vad som var gjort. En klar fördel mot anteckningarna.
Sedan kände jag att jag och min man behövde en gemensam kalender eftersom det annars blev jag som var ansvarig för allt, då det var jag som skrev ner det. Jag hittade plenofamilj, där man kan lägga till x antal familjemedlemmar/personer. Kalendern har även alarm och påminner dig om sakerna du lägger in (om du vill).
Sen hade jag en vanlig kalender där jag antecknar allt i, plus alla små anteckningar på papperslappar, kvitton och i olika kollegeblock. Röran var total!
Men för att städa upp allt har jag bestämt mig för att allt gemensamt gällande familjen ska in i plenoappen och i min kalender. Alla anteckningar ska endast föras in i min kalender. ALLA papperslappar och andra appar ska bort. Så i jul har jag haft en stor rensning bland lappar/block och appar. I julklapp fick jag en STOR filofax där allt ska föras in och där jag varit duktig och börjat sortera mitt liv i olika färgen för att ha koll på vad som är vad och lättare hitta bland olika aktiviteter. Ett mål är såklart att en dag ska innehålla alla färgerna.
Anteckningblock och komihåg lista finns i filofaxen så inga andra papper skall vara nödvändiga. Nu är det bara till att bära med sig den över allt för att kunna skriva in allt på en gång. Annars är man tillbaka på ruta 1. Små lappar med anteckningar som ska in i kalendern. Suck!