Allt fler sjukskrivs på grund av psykisk ohälsa och många menar att dagens arbetsliv kan vara en av orsakerna. På många arbetsplatser är det stram budget, för mycket information/krav eller att man jagar ”pinnar” (statistik). Men bara för att det är vanligt med psykisk ohälsa på arbetsplatser idag så betyder det inte att vi måste acceptera att det är så, det betyder inte heller att vi inte kan göra något åt det. För det kan vi!
Det är svårt att ge generella tips då det så klart ser olika ut från arbetsplats till arbetsplats och från person till person. Det som stressar en person kan trigga en annan. Det som en arbetsplats uppfattar som ett bekymmer kan en annan välkomna osv. Men jag vill återigen påminna er om att det finns saker vi kan göra för att förhindra psykisk ohälsa, oavsett om du är chef, kollega eller personen som riskerar att bli drabbad.
5 tips på hur du kan undvika att drabbas:
- Våga stanna upp och reflektera över ditt mående, är det för mycket -eller kanske för lite i ditt liv just nu (känn efter både yrkesmässigt och privat).
- Säg i från om du känner dig överbelastad, eller tvärtom uttråkad, kränkt eller illa behandlad. Våga försöka förändra situationer du inte känner dig nöjd med.
- Hitta någon på din arbetsplats du känner förtroende för, en chef, en arbetskamrat, facket, där du kan söka hjälp, avlastning eller ställa frågor.
- Tävla inte med dina arbetskamrater och ställ inte för höga krav på dig själv. Du behöver varken vara den personen som lämnar kontoret sist eller göra varje arbetsuppgift bäst.
- Ta pauser-även när du inte har tid!
5 tips till kollegorna:
- Var uppmärksam på om en kollega inte verkar må bra, om den drar sig undan, slutar ta rast eller ändrar beteende.
- Behandla en kollega som varit sjukskriven för psykisk ohälsa på samma sätt som om den hade varit hemma med ett brutet ben-våga prata om det och fråga hur personen haft det och hur den mår.
- Försök att bidra till ett öppet klimat gällande psykisk ohälsa på din arbetsplats.
- Våga agera och säga ifrån om någon kränkts, behandlas illa, överbelastas eller hamnar utanför gruppen.
- Var en god förebild genom att själv ha kontroll på din stressnivå och inte ta på dig för mycket belastning.
5 tips till chefen:
- Låt medarbetarna känna sig delaktiga, och ha ett inflytande.
- Håll koll på arbetsbelastningen, fråga personalen hur de känner -lyssna och agera efter deras svar.
- Fånga in signaler på stress/psykisk ohälsa i tid och ta dem på allvar.
- Jobba för att medarbetarna ska känna KASAM-att deras arbetsuppgifter skall vara meningsfulla, hanterbara och begripliga.
- Försök att skapa en kultur där alla behandlas med respekt och är lika värda, oavsett personens förmågor, styrkor eller svagheter.
Bra Jessica, helt rätt! Psykisk ohälsa skall aldrig accepteras. I vår tid där karriär och att vara en vinnare verkar vara så viktigt finns de som inte orkar med eller och inte accepteras som man är och istället blir trampade på. Finns det sen också en funktionsnedsättning i bilden är risken för att må dåligt.
Det är ’ lättare att acceptera ensam ensamhet än ensamhet i en grupp”. Ingen ska behöva känna så, det är vårt gemensamma ansvar.
Instämmer som vanligt i dina kloka ord 🙂