Skrivtekniker


Skrivtekniker

Skrivtekniker

Terapeutiskt skrivande kan se ut på flera sätt och det gäller att hitta ett sätt som passar dig. Testa dig därför fram. Om du fastnar för ett sätt att skriva, stanna där, men var aldrig rädd för att pröva andra övningar. Du utvecklas och växer i ditt skrivande, det som kändes rätt för dig en dag kan kännas fel nästa. Följ alltid din lust och din känsla. Där pennan hittar orden är rätt ställe att stanna på <3

Nedan följer några skrivtekniker.


Fritt skrivande

Fritt skrivande är ostrukturerat och kan därför kännas svårt. Men är du en van skribent kan det tvärtom vara det enda sättet som tilltalar dig. Fritt skrivande är obundet och spontant. Du skriver om det du vill och känner för, det som dyker upp i dina tankar. Om man skriver om saker som gör en upprörd eller ledsen kan det dock finnas fördelar med att begränsa sitt skrivande. Sätt en timer och avsluta efter 15-30 minuter. Testa dig fram för att se vad som passar dig!

Dialoger

Dialoger är ett fantastiskt sätt att skriva om du frågar mig! Du skriver helt enkelt en konversation med två olika röster. Vilka rösterna är kan variera från dag till dag. Ena dagen kanske du behöver diskutera med en kroppsdel du fajtas med andra dagen med en vän du nyligen haft en upprörd konflikt. Dialoger kan fördel föras med personer som inte längre finns i livet, med ditt inre barn eller varför inte med gud? Testa dig fram. Vem behöver du prata med?

Osända brev

Liksom dialoger kan brev skrivas till precis vem som helst. Död eller levande. Har kan du få ut din ilska, sorg, besvikelse eller aggression utan att det når mottagaren. Viktigt efter ett sådant brev kan dock vara att analysera sig själv. Vad är det du egentligen vill säga? Du kan självklart också skriva brev till dig själv.

Dikter

Vissa har lättare för att skriva dikter än berättelser. En dikt behöver inte alltid rimma eller tala sanning. En dikt kan vara omkullkastade ord. Enkla sätt att skriva en dikt är att tex välja ett ord, tex ångest. Använd bokstäverna i ordet ångest för att skapa nya ord. Ett annat sätt att utmana sig själv kan vara att skriva en dikt på sex ord, eller varför inte skriva till en bild eller en tavla. Har du en känsla i din kropp? Skriv kort om den.

Klustra

Skriv ett ord. Kanske det första som kommer upp eller något du länge funderat över eller burit inom dig. Associera sedan fritt till det ordet. Gör linjer och cirklar från varje ord till kärnordet. Jobba snabbt utan att tänka. Låt det ta mellan 3-7 minuter eller sluta när orden inom dig tar slut. Se sedan över vad du skrivit. Vad får du för tankar, vad säger orden den, kommer det några nya ideér?

Listor

Listor är otroligt vanligt idag och du har förmodligen stött på det lite över allt. En vanligt användning är: skriv ner tre saker du är tacksam över. Listor kan användas på flera sätt. Du kan exemplevis skriva tacksamhetslistor, ångestlistor eller listor över saker som gör dig glad. Ett sätt att utmana sig själv är att skriva 100-listor. Det är inte lika lätt som du låter. Skriv tex ner 100 saker du vill göra, 100 saker jag är ledsen över eller 100 saker som gör dig glad. Det spelar ingen roll om du upprepar dig utan syftet är att du ska skriva utan att tänka. Det viktiga med listor är efterarbetet. Titta över dina listor, vilka ord upprepar sig, vilka saker hör ihop? Kan du gruppera in vissa ord under samma och vad säger det isåfall dig?

Perspektivskifte

Att byta perspektiv kan vara jätte viktigt och är inte så svårt som man i första hand kan tro. Har du rollspelat någon gång? I såfall har du upplevt känslan av att gå in i en roll och faktiskt känna det man tror en annan person skulle tänka och känna. Samma upplevelse kan man få om man skriver ett perspektivskifte. Perspektivskifte kan göras på flera olika sätt, men säg att du bråkat med din partner. Skriv först en text utifrån din syn på saken (ca 15 min). Sen byter du plats och skriver från din partners situation, och då menar jag på riktigt försöka förstå vad den personen känner eller tänker. Sitt inte och tänk utan skriv snabbt. Svaren finns inom dig! Du kan också undersöka en situation genom att skriva som tredje person, du kan se hur berättelsen förändras utifrån vems ögon du ser den i. Du kan också variera dig från att skriva i dåtid och nutid. Lek med orden, testa dig fram!

Fångade ögonblick

Skriv om en stark upplevelse, det kan vara en stund av sorg, eller en stund av glädje. Om du tänker på dikter så är det bra exempel på “fångade ögonblick” man skriver om något som skett för stunden. Tex en regndroppe som träffat ett blomblad, känslan i ett hjärtesorg osv. “Fångade ögonblick” är ofta starkt beskrivna stunder.

Språngbrädan

Språngbrädan innebär att du får en “prompt” att utgå ifrån. Det vill säga ett ord eller en mening där du fritt kan fortsätta att skriva vad som faller dig in. Det finns ingen struktur och inga krav utan du skriver efter dina egna tankar och din egen känsla. Det här är ofta ett enkelt och roligt sätt att komma igång med sitt skrivande och en teknik jag använder när jag gör mina skrivprodukter.

Karaktär sketch

Du skriver om en annan person. Kanske utgår du från en bild, eller kanske från delar av dig själv? Du beskriver tankar och känslor personen har, hinder och motgångar. Att använda metoden karaktär sketch kan vara bra om du har varit med om en traumatisk upplevelse du vill skriva om men inte orkar berätta om dig själv. Testa då att sätta din historia i en annan person. Det kan vara ett sätt att få fram känslor och tankar du själv inte visste att du bar på.

Slutföra meningar

Precis som det låter som handlar det om att slutföra en mening med ett eller ett par ord. Tex: Jag kände mig orolig när…. Jag tänkte att…..Dessa meningar går att bygga upp utifrån olika problem områden. Du kan tex göra flera meningar efter varann inriktade på ångest, självkänsla eller sorg där de ska slutföra meningarna. Kan även vara kul att jobba med i grupp då grunden är samma men meningarna blir olika.

Strukturerat skrivande

Strukturerat skrivande skulle kunna vara att tex sätta upp flera meningar med hjälp av övningen här ovan. Det kan också handla om att du får en speciell uppgift, skriv om det “det här” ämnet.

5-minuters sprint

Här skriver du fokuserat under 5 minuter. Det kan vara öppet eller genom att använda någon av ovanstående övningar, den enda skillnaden är att övningen är tidsbegränsad.