Ett år har gått som egen företagare på heltid. Så hur har det gått, och vad har jag lärt mig?
Det enkla svaret är att det gått bra, rent ekonomiskt alltså. Jag har klarat mig och kunnat ta ut samma lön jag hade som anställd. Det mycket svårare svaret är att jag känt ett form av skav. Det har hela tiden varit något som inte känts bra men som jag inte kunnat sätta fingret exakt på vad det handlade om och anledningen till det är för att det kanske handlade om flera olika saker.
Först och främst blir det aldrig som man tänkt sig, det var jag väl medveten om. I min fantasi skulle jag kunna ha med mig hunden över allt, jag skulle också prioriterat mig själv och ha tid för meditation, yoga och träning. Men allt det där sket sig, minst sagt. Hunden gick inte ha med i terapirummet och gick till en början inte ens att jobba med hemifrån då han var som en två-åring som ständigt krävde min uppmärksamhet, och att jag skulle prioritera mig själv. Vilken fantasi. Jag prioriterade jobbet, varje gång.
Det jag trodde att jag skulle vara orolig för var det som var minst jobbigt, och det jag trodde skulle vara minst jobbigt var det som blev mest svårt. Minst jobbigt har ekonomi varit och mest jobbig har ensamheten varit. Så nej, det blev inte alls som jag tänkt mig. Men vad tar jag då med mig från det här året?
- Din arbetsplats är viktigt! Första halvåret jobbade jag från köksbordet. Det var inte det minsta ergonomiskt eller kul att släpa papper och pärmar fram och tillbaka. När kroppen började värka var det dags att köpa in riktiga möbler som kanske inte passade mitt hem men som var snäll mot min kropp. Så lärdom nr 1: ta dig själv och ditt företag på allvar. Ge dig själv ett riktiga kontorsmöbler!
- Lärdom nr 2: Skriv in roliga saker i din kalender! De första 6 månaderna jobbade jag bara för pengar och insåg att jag hade glömt av att göra saker jag tyckte var kul. För min del handlade det om att vara kreativ, komma på nya ideér, workshops eller liknande. Eftersom man inte har kollegor får man inga naturliga avbrott i sin jobbvardag därför blev det viktigt för mig att planera in saker som ger mig energi men som jag inte får betalt för. Podden blev mitt avbrott. Det är kul och inte bara jobb.
- Lärdom nr 3: Sätt ditt eget schema. Mina första 6 månader var jag så himla glad att bli anlitad att jag tackade ja till allt. Jag lät kunder och klienter styra tider och dagar vilket gjorde att jag var tvungen att åka in till min mottagning varje dag, ibland tidig morgon, ibland kväll. Jag jobbade kvällar, helger, ja dygnet runt helt ärligt och hade ingen ordning på min kalender. När jag insåg att jag hade det bättre som anställd satte jag ner foten och lade om mitt schema. Vilken lättnad! Nu är jag bara på min mottagning 2 dagar i veckan. Jag har nästa aldrig samtal innan lunch och jag jobbar endast i undantagsfall kväll och helg. Nu har jag kontroll på mitt schema vilket gör mig mer effektiv och får mig att må bättre.
- Lärdom nr 4: Sätt en struktur och följ den. När jag hade fått ordning på alla möten gällde det att få ordning på resten av mitt arbete. Jag har ett konsultuppdrag på 40% vilket jag till en början arbetade med varje förmiddag. Jag varvade det jobbet med alla delar jag har i mitt eget företag, samtal, solosystrar, skrivterapi. Jag jobbade helt tiden men kände att jag inte fick någonting gjort. Konsultuppdraget innebar en stor del stress och där fylldes att-göra-listan hela tiden på. När jag insåg att det var det jobbet som stressade mig mest lade jag det på två dagar i veckan istället för varje dag, lättnaden där var otrolig. De dagar jag jobbar med uppdraget förekommer stress, men dagarna där emellan kunde jag återhämta mig. Vilken skillnad!
Listan på vad jag lärt mig kan bli hur lång som helst men de viktigaste punkterna , ja det är dessa, så om det är något jag skulle vilja rekommendera dig sår är det att se över dessa fyra punkter för att få ett bättre arbetsliv! Vad har du för erfarenheter, har du någon punkt du skulle vilja lägga till? Dela gärna med dig.