10 tecken på att du bör varva ner


10 tecken på att du bör varva ner

Stressad?

För många kommer stress och utmattning helt oväntat men sanningen är att man oftast har varit stressad långt innan man själv märker det. Många gånger tycker man att det man håller på med är kul (och tror därför att man inte kan gå in i väggen), därför tar man inte tecken på stress på allvar. Andra gånger handlar det om att man faktiskt inte känner till de första tecknet på stress. Därför vill jag idag uppmärksamma dig på 10 tecken som visar att du bör varva ner.

  • Fulltecknad kalender– en kalender ska innehålla luckor. Både för att du ska kunna andas, reflektera men också för att hinna med akuta eller plötsliga saker som dyker upp. Du måste ge dig själv tid. Är den full så se till att boka in luckor. Både privat och på jobbet. Varken du eller din arbetsgivare tjänar på att du går in i väggen. Se så, stryk eller planera om.

 

  • Förändrad sömn– vår sömn kan variera lite i perioder och det spelar ingen roll åt vilket håll bekymret ligger, om du sover mer eller om du sover mindre. Det viktiga är att uppmärksamma förändringen och ta den på allvar. Sömnen är ofta ett första tecken på att din kropp försöker säga dig något. Jag har perioder där jag sover jätte mycket, men ändå är trött och perioder där jag inte kan sova alls. Gemensamt för dem båda är att det är i perioder när jag mår dålig och kanske är för uppvarvad eller stressad. Därför måste jag alltid dra i bromsen oavsett åt vilket håll sömnen lutar och försöka hitta tillbaka till mitt normalläge.

 

  • Glömska– jag är en person som normalt är ganska förvirrad och tappar bort både saker och namn. Men under min utmattning hade denna problematik växt till det dubbla. Jag vet att det är ett väldigt vanligt problem att tappa meningar och ord när man är för stressad så ta det på allvar även om det är ett problem du lätt kan skjuta åt sidan och skratta åt.

 

  • Huvudvärk– är inte ovanligt när man kräver för mycket av sig själv. Den kan komma ihållande varje dag, på kvällen när du är ledig eller bara på helgerna. Även här är ett sätt för kroppen att försöka tala om för dig att du behöver bromsa. Så ta INTE en alvdon och fortsätt kör på. Lägg dig, vila och se till att förändra din situation.

 

  • Ont i nacke, axlar och/eller käkar– vi är alla olika och reagerar på olika sätt därför bör du lyssna på din kropps förändringar. Men vi är många som spänner oss i nacke, axlar och käkar och plötslig kommer stelhet och värk. Mitt första tecken på stress är att jag spänner mina käkar när jag sover. Går jag runt med problemet i några veckor kommer sedan spänningshuvudvärken som ett brev på posten.

 

  • Återkommande/ihållande förkylningar– det är samma här, vi vill ha enkla lösningar. Gå till läkaren eller ta en tablett. Men om du har en förkylning som vägrar ge med sig, börja att stryka saker i din kalender, varva ner och följ rutiner vad gäller sömn och mat. Var snäll mot din kropp och lyssna på den i stället för på din hjärna.

 

  • Humörförändringar– det kan se olika ut från person till person. Kanske känner du att du blir lättirriterad och snäsig. Kanske mer gråtmild än vanligt eller kanske tappar du helt enkelt gnistan och inte orkar bry dig om saker som du egentligen tycker om. Har du förändrats på ett sätt som du tycker är negativt och som får dig att må dåligt. Ta den förändringen på allvar oavsett hur den ser ut!

 

  • Koncentrationssvårigheter- ja och det är samma här. Har du alltid haft koncentrationssvårigheter så är det inget konstigt med det, men om du plötsligt har svårt att läsa en bok, tidningen eller mailen. Eller om du plötslig inser att du har svårt att hänga med i andras samtal, japp då kan även det vara ett tecken på stress.

 

  • Oro– känner du en diffus oro du inte kan härleda? Kanske känner du något konstigt i magen eller uppe i ditt bröst. Känns andningen konstigt eller har du tankar som ständigt stör dig. Oro kan visa sig på flera olika sätt så lyssna in din kropp och ta varje förändring på djupaste allvar.

 

  • Svårt att varva ner– blir du stressad av för långa möten, av raster, av att sitta still? Känner du för att slå ner människor som går för långsamt framför dig, vill du tränga dig före folk i kön, eller blir onödigt provocerad av folk som pratar långsamt eller aldrig kommer fram till punkt? Japp, det kan vara ett tecken på stress. Men sakta i backarna, det behöver inte heller vara det! Frågan du ska ställa dig är om dessa saker tidigare stressade dig eller inte. Kanske var du den personen som långsamt strosade runt på stan men nu springer mellan möten, förut kanske du hade luft mellan dina meningar och nu går du på highspeed. Det är då uppvarvningen är negativ för dig. Men är du likt mig en person med högre uppgradering än resten av samhällets medborgare och alltid har tyckt att jorden snurrar för långsamt. Ja då är det inget fel på dig (enligt min mening). [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.