Alternativa tankar


Jag berättade i ett tidigare inlägg att jag denna månaden börjat jobba mer med alternativa tankar så jag tänkte prata med er lite mer om det då jag vet att många blir hjälpta av det. Jag har tidigare jobbat med det och får göra det i perioder mer eller mindre, och så är det väl när man har tusentals tankar och flera av dem alltid lutar sig åt den mörka sidan, då måste man börja ta tag i dem, titta på dem och sortera upp dem på något sätt.

Alternativa tankar handlar om att byta ut en negativ tanke till något mer realistiskt eller hjälpsamt. Exempelvis är tanken jag är värdelös på mitt jobb inte så hjälpsam för dig. En mer realistisk och kanske sann tanke är att jag har svårt att känna mig tillräcklig på mitt jobb. Bara man säger meningarna högt känner man skillnaden i dem, den ena är absolut mörkare än den andra. Jag kommer aldrig att lyckas med det här är också en negativ tanke som kanske farit i genom ditt huvudet, att i stället tänka, jag har tagit på mig en svår uppgift, det här kommer att bli utmanande, är en lite mildare tanke.

Har du en negativ automatiskt ofta återkommande tanke? Skriv ner den på ett papper. Sätt en siffra bredvid tanken (mellan 0-10) hur mycket du tror på tanken. Skriv sedan ner vad tanken ger dig för känslor, och sedan vad den leder till för handling.

Ingen positiv läsning det där eller hur?

De negativa tankarna leder dig sällan till ett positivt håll, ibland kan det vara en endaste liten tanke som hindrar dig från att nå ditt mål. Det är därför jätte viktigt att sortera ut dem och börja arbeta med dem.

Har du bevis eller motbevis för att din tanke är sann eller inte? Då kan du också skriva ner det. Sedan är din uppgift att hitta en alternativ tanke, en tanke som ska vara sann, men mer snäll. Eller kanske ser du att din negativa tanke var helt och hållet på hittat så att din alternativa tanke kan bli motsatsen till din negativa tanke?

Testa!

Denna övning kan du göra med alla dina negativa tankar, men du behöver jobba med en i taget, det är svårt att byta ut flera tankar samtidigt så gör övningen och se vilken negativ tanke som påverkar dig mest. Kanske finns det bara en tanke som leder till negativa handlingar , medan de andra leder till negativa känslor?

Gör gärna övningen och berätta för mig hur det gick!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.