Ok, du har nu gjort klart ditt manus. Det vet vad du ska säga och varför nu är det bara att köra igång eller hur. Men hur gör man? Självklart finns det flera olika sätt!
Kontakta din publik
Om du vet vilka som skulle vara intresserad av din föreläsning kan du vända dig direkt till dem. Ring verksamheten, företaget eller föreningen och berätta om dig själv och din föreläsning. Erbjud dem förslag på datum och tider eller säg att du skulle kunna komma och föreläsa på personaldag eller APT.
Ska du ringa ett kallt samtal och sälja in dig själv är det viktigt att ha på fötterna. Vad ger din föreläsning dem, varför är den viktig? Vad kommer de uppleva för skillnad efteråt?
Låt din publik kontakta dig
Kanske har du en hemsida där du lägger upp information. Kanske sprider du information om dina föreläsningar via sociala medier eller facebook. Du känner dig helt enkelt bekvämast vid att folk kontaktar dig. I hear you. Men om du inte har en ofantlig tur (eller skicklighet) den vill jag ju inte ta ifrån dig 🙂 så fungerar detta sätt kanske bäst senare när du har föreläst ett tag och folk känner igen dig och ditt namn. Om du verkligen vill ut och föreläsa skulle jag rekommendera dig någon av de andra alternativen.
Bjud in din publik
Bestäm datum, boka lokal och bjud in din publik. Detta är det enklaste sättet om du vill ta saken i egna händer. Det finns ofta lokaler du kan få låna gratis eller till en mindre kostnad. Sedan marknadsför du dig genom att ta direkt kontakt, sociala medier, reklamblad eller köpa annonser.
Del 4 av 6.
Nästa vecka ska vi prata priser och publik.