Att leda en skrivgrupp


Att leda en skrivgrupp

Att leda en skrivgrupp

Jag fick en förfrågan i min mailkorg om jag kunde ge lite tips och råd vad gäller att vara cirkelledare för en skrivgrupp. Eftersom jag får många frågor som liknar varandra besvarar jag dem därför här så att fler kan ta det av svaret. Så här kommer mina tips när det gäller att vara cirkelledare för en grupp där man skriver terapeutiskt, (men tipsen kan självklart användas i grupper som arbetar med andra ämnen).

  • Lyssna med respekt -det är enkelt att tas förgivet men det är något jag ändå alltid nämner att vi skall visa stor respekt för varandra och att det aldrig får förekomma något dömande. Om någon berättar något känsligt och får höra en suck eller fnysning så kan det göra väldigt ont. Oavsett vad man tycker eller tänker så är det inte ett forum att diskutera det i en skrivgrupp. Så jag brukar alltid ha det som en första punkt, behandla varandra och lyssna med respekt.
  • Ge inte varandra tips eller råd -när det gäller att hålla en studiecirkel i skrivandet så gäller det att påpeka att det är skrivandet som står i fokus. Det är lätt att någon vill läsa sin text (vilket självklart kan vara ok) eller berätta om sitt liv, men att personens känslor eller erfarenhet tar över. Jag brukar försöka vara tydligt med att det inte är en terapistund där vi ger varandra tips och råd, utan vi lär oss om skrivande och det är det som ska vara i fokus. Det är självklart ok att prata med varandra och ge varandra råd när det kommer till skrivande men inte till personliga problem.
  • Be om lov innan du berättar någon om dig själv som kan påverka någon annan -det är ofta att personer varit med om trauman och vill prata om det. Kanske genom att berätta det eller genom att läsa sin text. Men man måste alltid fråga gruppen först, för det vi hör kan påverka oss. Är gruppen beredd att ta emot din historia? Det kan göra otroligt ont för någon att lyssna på din upplevelse om den har varit med om något liknande själv men inte bearbetat det. Se be om lov först.
  • Låt inte eleverna sitta för tätt -när det gäller att ha skrivkurser så ska eleverna inte sitta för tätt. Det hämmar skrivandet och det får en att vilja titta över till sin granne. Ingen skall kunna se vad du skriver, det är först då skrivandet känns tryggt.
  • Ge tid till skrivandet -låt övningarna ta 10-20 minuter. Det kommer kännas som lång tid i början för någon som inte är van att skriva, men man behöver tiden för att komma igång och för att komma in på djupet.
  • Man kan inte göra fel -när det gäller terapeutisk skrivande kan man inte göra fel och det är viktigt att påpeka det för det är lätt att det ”låser sig” när man tror att man inte har gjort rätt. Man ska följa den tanken eller känsla man får även om det inte är exakt det övningen man säger. Det som kommer till dig är det DU behöver göra. Terapeutiskt skrivande handlar och att lita och lyssna på sig själv.
  • Flip out rule -man ska vara beredd på att folk kan bli ledsna. Det är känslosammare än vad man tror att komma nära sig själv. Jag har inte haft en enda workshop där ingen blivit känslosam eller börjat gråta och det är viktigt att veta så att du som ledare är beredd att ta emot det. Det är också viktigt att säga det till eleverna, att det är vanligt att bli ledsen och att det är ok. Men om en elev känner att den här övningen gör ont, det här vill jag inte skriva. Då ska personen inte heller göra det…i alla fall inte just nu. Pennebaker kallade det för ”flip-out-rule” känner du att du är på väg att flippa ur avbryt då övningen.

Jag skulle kunna prata hur mycket som helt om det här men hoppas att du som frågade känner att några av dessa tips är hjälpsamma och hoppas även att det kan finnas något att hämta ur detta för er andra också. Lycka nu till med din skrivgrupp!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.