Att skriva terapeutiskt


Att skriva terapeutiskt

Att skriva terapeutiskt

Det där med att skriva terapeutiskt, vad är det och hur gör jag?

Det är inte så svårt eller komplicerat som det låter utan tvärtom ganska naturligt. Många av er kanske skriver terapeutiskt redan idag utan att veta om det. Andra slåss med tanken att de vill skriva terapeutiskt och sedan skriver de inte alls.

Ett läkande skrivande handlar om att samla ihop dina känslor och tankar med händelser. Ett terapeutiskt skrivande innebär att du ska få en djupare förståelse om dig själv eller känna dig lättad och avlastad efteråt. Det finns massa olika övningar att tillgå men lättast är nog att helt enkelt sätta sig och skriva om det som bekymrar dig, det du inte kan sluta tänka på.

Hemligheten med det läkande skrivandet handlar om att skriva med hjärtat istället för hjärnan. Du ska inte sitta och tänka på hur du stavar eller formulerar dig. Du ska skriva det första som dyker upp även om det efteråt är både oläsligt och oförståeligt.

Skrivandet behöver inte handla om att läka gamla trauman (även om det kan göra det) utan det kan vara att räta ut dina tankar här och nu, för stunden.

Mina veckoplaner är tillsynes inte terapeutiska, men blir det för mig. Att få sätta ord på vad jag ska göra i veckan och varför är väldigt hjälpsamt, om jag låter de stanna i tanken dröjer det inte länge innan tanken är borta.

Min blogg fungerar som mitt eget terapirum (där du är inbjuden) där skriver jag ofta om mina tankar och mitt mående vilket gör  dem synliga och får mig att förstå dem bättre. Ibland vet jag inte vad det är som tynger mig men vips kommer det ut genom mina händer…

Så det där med terapeutiskt skrivande behöver inte vara stort, svårt, skrämmande eller farligt. Skriv där du är, om det du tänker på. Skrivandet behöver aldrig vara svårare än så 

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.