Meditationstips för dig som inte kan eller vill meditera 3 kommentarer


Meditationstips för dig som inte kan eller vill meditera

Meditationstips för dig som inte kan eller vill meditera

Vad fan är det för rubrik? Meditationstips för dig som inte kan eller vill meditera? Varför ge någon tips som inte vill ha dem? Jo för att jag har varit där. Jag har varit en som varken kunnat eller velat meditera. Inte för att jag nu är någon guru som kan sitta i trans i timmar, men jag har efter flera års övande i vilket fall lärt mig att sitta still i 10 minuter och bara det är ganska stort.

Jag vill därför dela med mig av tipsen som hjälpte mig dit jag är idag. För jag lovar, meditation provocerade mig, om någon tvingade mig att sitta still i 10 minuter och tänka på ingenting så gjorde det mig allt annat än lugn, jag blev snarare förbannad. Efteråt kände jag mig än mer stressad, det fick verkligen motsatt effekt och det önskar jag ingen.

Men nu när jag faktiskt känner vilken skillnad det gör, och ser förändringen i mig själv ja då är det något jag gärna vill sprida vidare.

Meditationstips för dig som inte kan eller vill meditera

Stenar att använda vid meditation

Meditationstips för nybörjare

  • Hur länge klarar du att meditera innan du börjar känna sig stressad 1 min, 30 sek? Börja på din egen nivå och strunta i de där apparna där minsta stunden ofta är 10 minuter. Själv började jag med 3 minuter. Det kändes lagom. Antingen hittar du en app som har tre minuters meditationer eller så hittar du en lugn låt som är ca 3 minuter, eller så sätter du helt enkelt timern på din telefon på 3 minuter (eller valfri tid).
  • Det största felet enligt mig många gör är att stressa sig själva över att de inte ska tänka på någonting. Till en början tycker jag du ska tänka på vad du vill. Var nöjd med att du kan ligga/sitta still i tre minuter i stället. Fokusera på det.
  • I stället för att ha tomma tankar tyckte jag det var lättare att följa mina tankar, vart tar de vägen. Vart landar de? Landar de på återkommande ställe så kanske du ska fokusera på den tanken eller problemet där de hamnar. Det kanske är ett ämne som stressar upp dig? Om jag så fort jag blundar fastnar i tanken att jag måste måla min panel på huset, ja då kanske jag måste ta tag i det problemet annars kommer det att jaga mig, du är med på vad jag menar?
  • Håll något i din hand. Om du har svårt att blunda och sitta still så kan det underlätta att hålla något litet i din hand. Själv har jag köpt olika stenar att hålla i när jag mediterar. De känns lugnande och sköna och du kan istället för att fokusera på dina tankar fokusera på stenen och dess struktur.
  • När du sedan har klarat 3 minuter i x antal veckor/dagar och faktiskt lärt dig uppskatta dem. Ja först då ökar du försiktigt på tiden.
  • När du sedan har vanan inne och med lätthet kan sitta still ja då börjar du att jobba med dina tankar.
  • Istället för att tänka, jag ska tänka på ingenting, så följ dina andetag, känn efter dem, eller undersök din kropp med dina tankar.

Hur du några meditationstips att dela med dig av?

Lämna en kommentar


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 tankar om “Meditationstips för dig som inte kan eller vill meditera

  • Wilda

    Så bra inlägg! Jag kunde inte meditera när jag levde med ångest och oro konstant, men med tiden gick det att hitta mitt sätt. Från början var gående meditation och yoga mitt sätt att komma ned i varv och släppa tankar. För mig har det varit viktigt att skapa distraktioner från tankar för att tömma tankarna – t ex att göra en rytm med fingrarna eller fokusera på luftens väg i andetagen.

    • jessica@nestorforlag.se Inläggsförfattare

      Ja jag tror det är jätteviktigt och också en övningssak så det är viktigt att inte ge upp direkt. Jag tror precis som du säger att det är viktigt att förenkla det och hitta sitt sätt precis som disktraktioner. Det finns inga fel men det är ju lätt att tro det. Kram

  • Wilda

    Vilket bra inlägg! Det var jättesvårt för mig i början. Jag kunde inte slappna av för då drog alla känslor och all ångest igång, men med små steg så gick det att närma sig det. I början genom yoga och gående meditation. Jag behövde ha en lugn rörelse med i början. Nu försöker jag hålla mig till mantran och bilder som hjälper mig att tömma hjärnan. Jag har faktiskt tänkt skriva något om detta snart.