Fördelarna med att anställa någon med ADHD 3 kommentarer


fördelarna att anställa någon med ADHD

fördelarna att anställa någon med ADHD

Jag blir så ledsen när jag möter människor med ”funktionsnedsättningar” som tror att de inte skulle klara av att sköta ett jobb. Lika ledsen blir jag av att höra samma tankar från omgivningen. Jag vill därför lista varför du ska anställa en person med ADHD.

Personer med ADHD är:

  • Kreativa- och då menar jag en sprudlande kreativitet, företaget kommer aldrig mer lida av idétorka!
  • Passionerade- om du har en person med ADHD hos dig kan du vara ganska säker på att personen gillar sitt jobb, annars skulle hen ha svårt att gå dit.
  • Ärlig- en person med ADHD kommer sällan med halvsanningar, eftersom man är impulsiv säger man ofta saker rakt även om man hade velat dra en lögn eller förskönat sanningen så har munnen uttalat orden innan hjärnan hunnit bromsa.
  • Har lätt för att be om hjälp- själv har jag inget behov att hävda mig, eller försöka vara duktig. Jag jobbar för att det är utmanande och att jag vill lära mig saker. Förstår jag inte säger jag till, eller ber om din hjälp.
  • Känner ofta till sina begränsningar- många med ADHD har varit med om en hel del misslyckanden i livet och har efterhand också lärt sig att hantera händelser. Jag har inte längre problem med att säga ”det där fixar inte jag.”
  • Medverkar till en öppen stämning på arbetsplatsen- då man är öppen med sin diagnos och sina svårigheter blir det också lättare för att andra att öppna sig och berätta om sina (såväl psykisk som fysiska).
  • Har en drivkraft utöver det vanliga- man är ostoppbar, och då man själv är driftig har man ofta lätt för att motivera och få i gång andra.
  • Man är en god problemlösare- ofta blir man mer taggad av att stöta på problem, äntligen kan man få använda sin kreativitet!
  • Vi känner till våra svårigheter- en person med ADHD känner ofta till sin problematik och har ofta därför redan hittat strategier och alternativa lösningar. Jag har dem till och med nedskrivna på papper. Nej, jag kanske inte är duktig på att sitta på långa möten, men då vet jag också att det kanske inte är det som ska vara min grunduppgift på arbetsplatsen. Jag kanske inte är den som ska ta på mig den rollen. Där emot kanske alltiallo koftan passar mig som handen i handsken, att få olika uppgifter och få röra mig under arbetstid kan göra succé .
  • Kan ha många bollar i luften samtidigt- en person med ADHD vill ständigt vara sysselsätt, med varierande arbetsuppgifter. Det här är inte en person som sitter och fikar för länge och som du får dra ur lunchrummet.
  • Orädda- vi är inte rädda för att ta risker, hoppa in i projekt eller testa nytt. Vi lever för utmaningar!
  • Sprider god stämning- vi är ofta energiska och sprider en god stämning på arbetsplatsen.
  • Goda lyssnare- vi är empatiska och är duktiga på att se, och lyssna in andra människor.
  • Vi är sällan rädda för att ta i- vi har lätt för att kavla upp ärmarna och jobba hårt och länge. Vi sneglar sällan på klockan i väntan på att få gå hem utan vi vill jobba tills vi gjort jobbet klart.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 tankar om “Fördelarna med att anställa någon med ADHD