Igår satt jag med planeringen för kommande veckor och förvånades över att jag inte har börjat arbeta på på ett välstrukturerad sätt med mitt företag tidigare.
Hur brukar man liksom sköta ett jobb? Inte går man väl dit och tar dagen som den kommer och gör vad man känner för. Nej inte jag i allafall. Jag har listor, mål och planer och framledes skall mitt företag skötas på exakt samma sätt.
Planen just nu (vågar ju inte lova att den kommer att hållas) är att skapa en viss struktur för er läsare så att ni vet vad ni kan förvänta er för slags inlägg och när.
Jag har bloggat så gått som dagligen i tre år och kommer förmodligen att fortsätta göra det. Men målet just nu, under perioden då jag har uppsatsen att skriva, tänker jag mig tre inlägg i veckan. Detta för att frigöra mer tid till uppsatsen. Förmodligen kommer det att bli mer än så men tre inlägg är min minimum nivå inför kommande månader.
Mitt schema kommer börja i September (sen får vi så hur länge det håller), men förhoppningsvis kommer jag kunna dela med mig om artikelserier eller önskeinlägg varje Måndag. Inlägg relaterat till psykisk ohälsa på Onsdagar, företags/bloggrelatetade inlägg på Fredagar och gästbloggsinlägg på Söndagar. Det är själva grundstommen, där emellan kan vad som helst hända ?Det är en hel del att tänka över när man gör sin planering. För det första vad man ens vill ha ut av sin blogg/sitt företag. Och visst jag har drivit det som en kul grej innan så det är väl inte så konstigt att jag inte haft några större planer. Men nu känner jag mig absolut redo att ta det till nästa nivå.
Jag tänkte dela med mig över några saker som är viktiga att tänka över innan du själv börjar med din redaktionella kalender.
- Vad är ditt mål/önskan med företaget/bloggen?
- Hur många timmar i veckan eller om dagen vill du lägga på det?
- Vilka dagar i veckan?
- Vilken tid på dygnet, morgon eller kväll?
- Hur många inlägg/hur mycket arbete är ditt minimum?
- Vilka områden vill du täcka/jobba med?
- Hur många sponsrade inlägg/affalitelänkar vill du ha i veckan/månaden?
Ta sedan och skriv in tiden och dagarna i din kalender som du tänkt att arbeta. Skriv in vilket typ av inlägg du ska ha dessa dagar. Försök att variera dem så att samma typ av inlägg inte hamnar direkt efter varandra. Vissa inlägg så som tex gästbloggsinlägg kan du lägga in i förväg vilket den dagen ger dig tid till annat, så som att tex vila eller söka samarbetspartners.
Även om du inte har något samarbete eller sponsradeinlägg just nu så tror jag att det är viktigt att du har satt upp ett mål. Först då vet du ju vad du ska kämpa efter.Sen är det så klart viktigt att inte ta det på för stort allvar. Saker kan hända. Datorn krånglar, du blir sjuk eller månen trillar ner. Det är precis lika viktigt att du ger dig själv tillåtelse att avvika från din kalender.
Jag känner mig peppad och inspirerad över att börja jobba på ett nytt sätt. Men i slutändan vet jag att inga scheman i världen kan styra mig, jag kommer ändå göra som jag själv vill ?
(Om detta inlägg ser konstigt ut beror det på att min dator strejkar och att jag förmodligen under några veckors tid kommer få jobba från min iPad ? men det är ju sånt som kan hända, eller hur?)
Tror absolut det är bra att ha en plan eller struktur att jobba efter. I sommar har jag haft väldigt svårt att kunna hålla någonting 🙂 Nu när jag börjar jobba på mitt vanliga jobb i september kommer det nog inte bli lättare, jobbar heltid där. Men då jag jobbar både dag och kvällstid, så går det att planera lite efter det och få till ett schema.
Ja jag tror att struktur är bra, dock kan det ju vara svårt att få till. Speciellt om man jobbar oregelbundet. Jag har turen att jobba dagtid så från och med i morgon blir det att sitta med företaget på kvällarna:)