Hur vilar man när man har ADHD?


Hur vilar man när man har ADHD?

Hur vilar man när man har ADHD?

Det kom ett mail:


Hej!
Hur 17 vilar du?
Jag, 37 år gammal har precis fått diagnosen Adhd. (Det var tydligen inte alla andra som var sjukt långsamma… 🙂 ) Enorm inre hyperaktivitet som inte går att bromsa! När jag försöker vila som vanligt folk verkar göra så går det bara snabbare i huvudet! Vila får bli nåt lågintensivt men som innebär tankeverksamhet och nåt fysiskt. Kan inte påstå att jag känner att jag vilar direkt. Och det är ju direkt uttröttande så jag undrar, hur vilar du?

Svar:

Oj vad jag önskar att jag hade kunnat svara på din fråga, (och att jag själv hade det där svaret i min hand för flera år sedan när jag behövde det som mest). Jag har visserligen blivit 100 gånger bättre på att vila idag än vad jag var tidigare då jag inte kunde sitta still i många minuter. Och jag tror att mitt lugn kom när jag på allvar började meditera (i vilket fall intalar jag mig det). Jag började med 30 sek. Gick över till en minut. Gick över till två osv. Men jag körde på en två minuter riktigt länge innan jag klarade 5. Idag klarar jag typ 10-15 minuter innan det börjar klia i kroppen. Och nu pratar jag inte om vilan man får medan man mediterar, nej jag menar att meditationen gjort mig till en lugnare person som numer gör att jag kan sitta still och kolla på en film, serie eller liknande.

Och jag håller med, vila som “vanligt folk” går inte. Det är inget att sträva efter (det kan jag fortfarande inte) och vid försök så blir jag bara provocerad och arg,

Förr i tiden kallade jag träning, städning osv för vila. Jag var tvungen att ha en “aktiv vila”. Jag  tyckte även att jag vilade när jag läste böcker vilket inte var helt sant eftersom jag läste facklitteratur i “racerfart” och bara matade huvudet ännu mer.

Så förr i tiden hade jag ingen annan vila än träning och promenader.

Idag kan jag vila genom yoga, meditation, att skriva, se på ett tv-program som inte kräver någon ansträngning. Jag läser bloggar, kan sitta med en tidning (jag inte är intresserad av och slöbläddra i), eller gå en promenad utan ljud i öronen.

Jag försöker alltid känna av om det är min kropp eller min hjärna som behöver vila (och ofta är det ju hjärnan). Jag tar mycket småpauser under dagarna (eftersom jag har svårt för stora). Då tittar jag ut genom fönstret, tar tre djupa andetag eller sätter mig några minuter och lyssnar på mina tankar eller blundar.

En stor skillnad nu mot tidigare är att jag lyssnar på alla dom där tankarna, vad säger dom egentligen. Vilka ska jag fånga upp och vilka ska jag låta sväva förbi. När jag mediterar så handlar det inte om att få tyst på mitt huvud (det går inte) utan tvärtom att lyssna på det.

Vet inte om jag ger dig några tips alls i och med det här. För det finns inga enkla svar, och till viss del har jag fortfarande väldigt svårt för vilande men känner att jag hittat en bra balans själv. Så om jag bara ska ge dig ett enda tips. Börja att microvila. Stäng av ögon och öron från intryck och koncentrera dig på din andning eller dina tankar i några minuter. Kom sedan tillbaka till dig själv igen. Gör du detta några gånger om dagen har du vilat otroligt mycket mer än vad du gjort tidigare. Så börja smått- det kommer att bli stort!

Lycka till!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.