Blogg


Hemifrån jobb & helg!

Godmorgon! Jag har just studsat ur sängen och tänker sätta mig att jobba med pyjamasen på. Idag är det att jobba hemifrån som gäller och det känns fantastiskt, önskar att jag hade fått kunna göra det oftare. Många tycker att det är svårt att jobba hemifrån, har inte disciplinen eller hittar på massa andra måsten, men om det är något jag kan så är det det. Efter alla år med studerande och företagande så vet jag att jag funkar bäst när jag jobbar hemma. Jag slipper att bli störd och kan ta mina egna pauser och slippa anpassa mig efter kafferasten.

Många har svårt att förstå det där med att jobba hemifrån. När jag studerade så ringde ofta vänner och frågade om jag skulle med på stan eller om jag kunde ta en fika. Svaret blev alltid nej. Men du är ju hemma, kunde de säga.

Ja jag är hemma men att studera eller driva företag är som vilket annat jobb som helst, klarar jag inte uppgiften jag håller på att utföra, så får jag heller ingen inkomst. Så enkelt är det!

Dom slutade att ringa sen, jag förlorade nog en hel del vänner den vägen. De förstod aldrig min prioritering. Men det är så jag funkar. Ska jag göra något så gör jag det till 100% och då finns det inte så mycket plats till annat kvar, så som vänner tex.

Nej nu är det dags att vakna till liv och sätta igång dagen, önskar er en trevlig helg! Kram


Förändringens tid

Företagsmässigt känner jag mig helt skev. Jag skulle starta ett förlag för att skriva lite böcker, när jag kände för det och hade tid. Utan press, utan måsten. Men mitt företag har blivit något helt annat än vad det var tänkt från början. Jag hade tex inga som helst planer på att börja blogga, vilket är det jag gör mest idag. Föreläsa var nog också det sista jag hade tänkt mig, vilket också är något jag gör oftare än att producera böcker.

Jag känner att bloggen inte speglar mig. Kanske är den för deppig och mörk? Och det speglar ju isåfall inte alls mig som person…. Här skriver jag om ADHD, ångest och psykisk ohälsa. Men ADHD, ångest och psykisk ohälsa det är inte jag, det är inte hela mitt liv, inte hela min vardag. Nej, tvärtom är den delen av mitt liv minimal. Jovisst, jag bär med mig det varje dag men jag ger det absolut inte lika stor plats som jag gör här, på bloggen. Här får den 100%, men i min vardag knappt 10% ,och egentligen är det ju precis det jag vill visa er,,,, men jag börja tvivla på om det är det jag gör?

Jag är en spretig person, både jag och företaget kommer förmodligen både växa och förändras, men förhoppningsvis tillsammans. Just nu känns det som om vi är i lite otakt. Så nu är det dags för förändring, och jag skulle vara jätte glad om jag fick in lite åsikter från er. För det är trots allt ni, mina läsare, som är min viktigaste publik.

Jag har gjort en webbenkät som du finner här, och som jag vore jätte glad om du tog dig tid att fylla i, tar max 1 min (om du inte är en snigel). Har du andra åsikter/råd eller tips är du självklart välkommen att maila (jessica@nestorforlag.se) eller lämna en kommentar.

Tack [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


40-års kris? 3 kommentarer

40-års kris?

40-års kris?

-Har du hamnat i en 40-års kris? frågade min man mig häromdagen. Jag förstod vart frågan kom i från, för helt sonika har jag börjat lägga min lön på smink och skönhetsprodukter vilket aldrig tidigare inträffat. Jag började fundera på det han sa, kände liksom efter lite, har jag en kris?

Men nej, jag kom fram till att det var precis tvärtom. Jag bryr mig mer om mig själv nu, än vad jag någonsin gjort tidigare. För första gången i mitt liv lägger jag ner tid och omvårdnad på mig själv och får det att kännas bra.

Idag känner jag en tillfredställelse, njutning av att lägga en ansiktsmask eller sminka mig, och gör det inte på grund av att det är något jag vill ta bort eller förändra. Nej det är inget jag gör för att jag måste, utan för att jag vill.

För mig har smink och skönhetsprodukter tidigare handlat om att man är utseendefixerad. Idag har jag insett att det inte alltid handlar om utseendefixering, utan även om livskvalité. Det finns en viss skillnad i att ta hand om sig själv för att det får en att må bra, eller att göra det för att man annars mår dåligt.

Att det tog 36 år att finna lyckan i att ta hand om sig själv kallar jag inte kris, det kallar jag insikt.


God morgon!

Kunde Maj börja bättre? Sol och värme i dagarna två. Tvätt som fått både hängas och glömmas ute över natten. Ser ni mina smutsiga fönster? Ett klart vårtecken! Nu bär det av till jobbet och ikväll väntar företagsdaten som jag längtat efter hur länge som helst. Ser jag mycket fram emot!

Maj är en lugn månad för mig. Förutom tolvstegsträff och denna företagsdate händer inte mycket (förutom i mitt huvud där det alltid är projekt på gång). Så detta lugn kan behövas. För övrigt är Maj min favorit månad. Ljus, varm och med vetskap om att sommaren är på väg.


Den som söker, han finner

Japp, igår var det ju vårstädning av min kalender, och oj vad saker man kan hitta! [wp-svg-icons icon=”thumbs-up” wrap=”i”]

Som den här tex. Klokt av mig att skriva upp vad som ska göras vid varje månadsskifte, vart ska jag skriva upp att jag ska behöva kolla på den? [wp-svg-icons icon=”wink” wrap=”i”]

Men titta här då, här har jag ringat in dagar i rött och i grönt. Hur tänkte jag där, måste ju haft något väldigt bra tanke med det [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

Åh, ser man här, en ”att göra lista” där bara hälften har blivit gjort [wp-svg-icons icon=”shocked” wrap=”i”]

Åh jag som har letat överallt efter tomma papper att skriva på. Här satt de ju! Prydligt längst bak i pärmen. Klokt av mig, nu ska jag bara komma ihåg det nästa gång jag behöver anteckna! [wp-svg-icons icon=”pushpin” wrap=”i”]

Men kolla här då, en bloggstrategi för 2016, dessa brukar ju dock fungera bäst när man fyller i dem……

…..och titta här vad jag hittade allra längst fram i kalendern men ändå inte sett på några månader. Ett schema, dessa funkar ju allra bäst när man följer dem [wp-svg-icons icon=”happy” wrap=”i”]


Egentid & kalenderstäd 2 kommentarer

Igår vankades det kalas för sonen som fyllt år. Finns det något man kan önska sig mindre än 23 skrikande barn när man känner sig hängig och sliten? Kalaset gick trots allt bra. Lite skratt, lite tårar, och alla kom överlevande därifrån (tom jag). Sedan fick jag lite egentid i favoritfåtöljen. Bara jag ett block och en penna. Önskar mig inget annat!!

Jag hann ta några koppar te i tystnad innan lilla familjen kom hem. Sen bestod dagen mest av soffsittande för min del. Att jag inte kunde ta mig ur soffan betyder att jag är hängig annars brukar jag inte kunna hålla mig kvar i soffan så länge. Och idag sov jag två timmar längre än vanligt (jiho!!) och klockan sju gick jag upp tillsammans med solen. Jag ställde mig på verandan en stund och andades in vårluft och tittade på min trädgård som håller på att genomgå en grön förvandling. (Äntligen!!)

Nu ska jag sätta mig ner och rensa min kalender (läs mitt liv), för utan den är jag ingenting. Folk brukar kommentera att jag har en stor kalender, men som sagt, allt man inte har i huvudet finns där i…och det blir ju en del.

Det blir lätt att jag får oordning i den (ja både huvudet och kalendern ;), jag skriver lite saker här och var, använder post it lappar och sen hittar jag inte vart det nu var jag gjorde den där anteckningen, suck. Så nu ska det försöka struktureras upp igen så att jag är redo för en ny vecka!


Att sätta punkt.

Påminnelse: Hjälper det mig eller behöver jag gå vidare?

Påminnelse till mig själv: Hjälper det mig eller behöver jag gå vidare?

Är du som jag och lätt fastnar i det där ältandet? Jag tänker ibland att jag oftare borde lära mig att sätta punkt. Man har så klart rätt till att vara både arg, besviken och ledsen. Men inte för alltid. Ibland borde man sätta ett slut på det. Det som irriterar mig är att man lägger sin energi på en händelse eller en person som inte är värd det. För mig fastnar det på repat och personen blir svartmarkerad för resten av livet.

Jag har varit sådan i hela mitt liv men det är först nu i vuxen ålder förstår jag ju hur barnsligt det är, och att jag om någon hade tjänat på att gå vidare.

Jag brukar tänka på sinnesrobönen ”Ge mig sinnesro att accepterar det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd till att inse skillnaden” och önska att jag hade den intatuerad på insidan av mina ögonlock. Kanske det skulle hjälpa?

Livet går vidare och jag vill hänga med, jag vill inte fastna däremellan, i ilskan, i ältandet, i orättvisan.

Idag sätter jag punkt, jag släpper taget, jag går vidare….


Att bygga nätverk

Vi företagare är nog speciella människor. Bara det att man längtar efter att jobba, hur normalt är det? [wp-svg-icons icon=”wink” wrap=”i”] Att driva ett företag är för mig ett perfekt sätt att få utlopp för min kreativitet. Nu på senare år när jag ser i backspegeln kan jag se att de åren då jag inte haft någon form av projekt/företag eller studier brevid mitt arbete är de tillfällen i livet när jag mått som sämst.

Företaget är det där stället där jag kan lägga all mitt extra krut på, den där energin som förvandlas till mörker och ångest om jag inte på något sätt använder den.

Men att vara företagare kan också vara väldigt jobbigt, för hur många i din bekantskap vill sitta och prata jobb, fast att det kanske är ditt största intresse och det enda du riktigt brinner för? Jag vet inte med dig men för min del känns det som att de flesta om de ens nämner något frågar av artighet och inte av rent intresse.

Marknadsföring, bokföring, statistik, inköp och försäljning, hur kul tycker andra egentligen att det är? Jag har dock svårt att tänka mig något roligare, i alla fall när det kommer till mitt eget företag  [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

[Tweet ”Jag känner så ofta att jag bara vill prata med någon, bara säga mina tankar och idéer högt.”]

Det kan verkligen vara ensamt att vara egen företagare, jag känner igen mig mer i orden egen än i ordet företagare. Jag är en person som vill ha ett bollplank, även om jag inte tar emot bollen när det studsar tillbaka. Jag vill liksom bara ha någon där, att kasta över frågan till.

Jag tror att det är svårt att växa ensam. Jag känner i vilket fall ofta att jag behöver stöd, hejarop och bekräftelse från andra. Därför är jag så glad att äntligen ha hittat några personer i min hemkommun som vill träffas av precis samma anledning.

Kanske kan det stilla min hunger, förhindra min impulsivitet och puscha mig framåt när jag känner att allt går trögt. Ensam är det lätt att tappa bort sig själv, att se andras mästerverk och förminska sina egna.

Jag skulle inte säga att ensam alltid är stark, ibland är ensam bara just ensam.


Arg, ledsen & långsint!

Idag blev jag ledsen, ni vet så där otroligt ledsen att man knappt kan prata. När någon frågar hur det är och du inte kan svara för att tårarna tar över din röst. Ögonen svullnar, du snorar och du önskar att du bara hade kunnat hålla igen lite bättre. Men jag kan inte det, när jag blir ledsen så blir jag verkligen så jäkla ledsen. När jag känner mig illa behandlad så tar jag det verkligen så personligt, så hårt.

För första gången i mitt liv kände jag att någon nedvärderade mig på grund av min diagnos. Och egentligen blev jag arg, men mina tårar kommer alltid snabbare än ilskan. Ofta blir jag också arg på mig själv för att jag inte kan visa att jag är arg, för hur arg ser man ut när  man bryter ihop och gråter?

Jag ringde i alla fall till en arbetskamrat och grät ur mig det mesta, sedan läckte resten ut i bilen på väg hem. På en sekund förlorade människan som sårat mig den lilla respekt jag hade för henne, och det värsta är att jag vet att hon aldrig kommer att få den tillbaka, För om det är någonting jag har svårt för så är det att förlåta. Och arg, ja det kan jag vara i flera år.

Så vad gör man när man kommer hem efter en skit dålig dag och det känns som bröstet har exploderat? Jo man tar en promenad i tystnad med de två som verkligen vet hur man vill bli tröstad.

Sen kryper man upp tillsamman i soffan och pussas, och äter choklad.

Önskar er en trevlig helg!


Fysiskt eller psykiskt förkyld?

Fysiskt eller psykiskt förkyld?Min man har legat hemma, sjuk, förkyld. Han snorar, hostar, snörvlar. Tillbringar dagarna i soffan, vilar upp sig. Själv känner jag mig också sjuk, fast på ett helt annat plan. Jag har svårare än vanligt med minne och koncentration. Batterierna känns tomma, urladdade. Jag vågar knappt möta folks ögon av rädsla att bryta ihop, falla ner som en blöt fläck på golvet.

Men jag jobbar, jag tar hand om barn, jag går ut med hundar och jag lagar mat. För när man är psykisk förkyld har man inte samma rättigheter att vila upp sig. Nej ofta handlar det om att man ska skärpa sig, bita ihop. För jag har ingen febertermometer som visar mitt överbelastade inre, kan inte snyta ut några bakterier ur min näsa eller uppvisa glansigt sjuka ögon.

Min man skyller hans sjukdom på ett öppet fönster, men jag tror att vi blev sjuka exakt samtidigt av exakt samma anledning. Jag tror bara att det visar sig på två helt olika sätt. När man utsätts för press, stress eller för mycket intryck kan man få sänkt immunförsvar som min man, och bli sjuk, fysiskt. Han drabbas lätt av förkylningar, lunginflammationer, luftrörskatarr och feber.

Själv har jag ett bättre försvar mot utomstående baciller och  bakterier. Istället är det som att min kropp ger sig på sig själv. Jag fångas av ångest och trots en enorm trötthet får jag sömnsvårigheter. Tankar som aldrig stannar, trots att de saknar innehåll. Kroppen blir tung, tanken likaså.

Det är svårare att återhämta sig från en psykisk förkylning än från en fysisk. Man får inte samma tillåtelse för återhämtning. Jag kan inte be någon köpa mig nässpray eller ge mig en alvedon. För det är inte min medicin.

Min medicin heter tystnad, lugn och ro. Men trots att den är gratis, finns den inte att köpa någonstans.