Blogg


Månadens vara

Diplomerad skrivvägledare

Diplomerad skrivvägledare

Varje månad kommer jag att rikta uppmärksamhet på produkter du kan hitta i min webbshop. Denna månad är det min skrivvägledarutbildning som får stå i fokus.

Denna utbildning höll jag för några år sedan för ett par personer som arbetar inom socialt arbete. Tanken var (och är) att utbildningen inte bara ska ge dig kunskap och hjälpa dem du arbetar med, utan också hjälpa dig i ditt arbete. Jag kan säga att det var bland det roligaste jag gjort. Utbildningen på gick en heldag och i slutet av dagen var det inte en enda i rummet som inte hade öppnat upp och släppt fram tårar. Så himla fint.

För det är vad skrivande gör med oss. Låter dig komma nära dig själv. Det blir givetvis mer uppenbart och stort när man jobbar tillsammans i grupp på det där sättet. Men jag skulle vilja säga att utbildningen är minst lika bra online. Du kanske inte kan ta till dig andras perspektiv. Men du kan djupare gå in i ditt eget.

Jag hoppas givetvis att kunna anordna kurser under året, men för dig som är nyfiken och inte kan vänta så finns hela utbildningen online där du går den i din egen takt.

Mer information hittar du här.

 


Fylld av förundran   Recently updated !

Det känns som att kaffekoppen alltid har tagits i denna soffan, i detta huset, på detta stället. Börjar ni komma i ordning, frågar en arbetskamrat. Det tar några sekunder innan jag förstår vad hon pratar om och det slår mig att det känns som att jag aldrig befunnit mig någon annanstans. Än just här.

Platsen som är min.

Jag slås oftare av förundran. Stannar till. Insuper. Här ser jag stjärnorna, ser solen spegla sig i snön på åkern, ser skogen klädd i bomull och vattnet täckt av spegelblank is. Allt från ett och samma fönster.

Det är livet om ni frågar mig. I alla fall mitt ❤︎

 


En osynlig fight   Recently updated !

Skrev ett helt inlägg och raderade det. Tror jag tappat bort min röst. I alla fall mig själv, lite grann.

Vet inte vad jag ska säga längre, vem som lyssnar och vad som är viktigt.

Allt det där har känts så starkt i mig tidigare, som en självklarhet, men nu med ett lager av tvekan.

Jag vet att den där rösten av osäkerhet inte är min, jag försöker att inte lyssna, höra, men inte reagera.

Och utåt sett gör jag inte det. Reagerar inte alls. Men inuti är det uppror. Tankar som slåss och brottas med varandra.

Samtidigt sitter jag med slutna ögon i lotusställning.

Ser fajten från första parkett.

Kom an bara, ropar jag. Ganska säker på att det är jag själv som kommer vinna.

Men samtidigt rädd…

för att kastas omkull.


Ledord: Att sätta en riktning för året   Recently updated !

Ledord: Att sätta en riktning för året

Ledord: Att sätta en riktning för året

Lyssna på oss:

Spotify | Podcaster |Breaker|Google podcasts| Anchor

eller i din närmaste poddapp

Nytt avsnitt!

Nytt år och en ny säsong av podcasten #sjuktnormalt! I säsongens första avsnitt diskuterar vi vikten av att sätta ett ledord för året. Ett ledord kan sätta riktningen för hela året och ge både mod, tröst eller tillit – beroende på vad du väljer för ord. Vi delar med oss av de bästa tipsen kring hur du hittar DITT ledord, berättar varför vi tycker att det är hjälpsamt och delar egna erfarenheter. Hur gör vi t.ex. för att inte glömma vilket ord vi valt?


Att ta farväl

Ett nytt år och en ny möjlighet till att säga farväl till saker man inte längre vill bära med sig.

Själv tar jag farväl av hälsoångest, och corona så klart. Det är jag färdig med i mitt liv. Bye bye.


Eftersom det är ett hälsoår i år tar jag också farväl av min ryggsmärta. Den är redan bättre då jag gör dagliga övningar för att hålla den i schack så nu gäller det bara att fortsätta. Vissa saker är lätta att ta farväl av. Vad säger du hejdå till 2021?


Tillbaka till verkligheten

Ja då var det tillbaka till verkligheten igen efter 3 veckors ledighet. Konstigt att man aldrig känner sig redo. Hade definitivt behövt stanna hemma ett tag till. Semestern har bjudit på både soliga dagar och en himla massa snö. Vi har också välkomnat ytterligare en ny familjemedlem, Nala, och det är så fint hur gammelkatten plötsligt får energi i kroppen och självmant bjuder in till lek. Hur de försiktigt lär känna varandra och tar plats. En njutning att få vara med om.


Vet inte om jag ska säga att jag har vilat men i min mening har jag väl gjort det. Har nästan renoverat klart hela lillstugan så mitt företag har redan flyttat in där. Nu är det bara trägolv, ny dörr och större fönster som ska in, som jag längtar. Kommer bli en perfekt plats att meditera och yoga med utsikt mot vattnet. Det kommer att bli magi.

Mest av allt har jag väl försökt att samla energi, hitta tillbaka till mig själv. Början av ledigheten bestod mest av tårar. Kanske av flera anledningar, vem vet. Men nu börjar jag känna hopp och styrka igen. Vi har en vår och en sommar och se fram emot, och att jag inte längre har några andra måsten vid sidan av mitt arbete så som studier kommer jag nog känna av inom kort och kunna njuta av. Att återigen kunna låta energin flöda, att hitta på vad jag vill i mitt företag, som jag har saknat det.

Vi behöver nog påminna oss om det allihopa, om det fina vi har framför oss, och trots allt det negativa, försöka uppskatta det fina vi har, just nu.


En program för dig som vill sluta fred med din kropp

Jag startar igång året med en 12-veckors kbt-utbildning för personer som inte bara vill gå ner i vikt utan också hålla den. För personer som mår dåligt över sitt ätande och upplever sig ha ett problematisk ätbeteende. Mer om programmet finner du här.

Övervikt handlar om känslor

Den här utbildning känns viktigt för mig, inte för att jag någonsin skulle kunna säga att jag lidit av övervikt utan för att jag har haft ätstörningar sedan jag var 12 år och vet hur ångestfylld relation man kan ha både till mat och till sin kropp. Programmet kommer därför inte fokusera på vad du ska äta eller väga, nej utan mer på vad du tänker och varför. Övervikt eller ett problematiskt ätbeteende handlar ofta om känslor, och om du lär dig att minska din stress och ta hand om dina känslor ökar ofta kontrollen när det kommer till både vikt och mat. Programmet är baserat på forskning och har visat att man inte bara når viktnedgång utan också minskad stress och mindre emotionellt ätande.

Var nöjd med dig själv & ditt beteende

Mitt fokus med programmet är dock främst inte att deltagarna ska uppnå viktnedgång utan att deltagarna ska känna sig nöjda med sig själva och slippa oro och ångest när det kommer till sin kropp och sin mat. Vi kommer att arbeta med negativa tankemönster och förhållningssätt, negativa känslor och känslornas inverkan på ätbeteende.

Vill du delta eller känner någon som kanske är intresserad av att delta? Se till att anmäla dig i tid då platserna är begränsade. Programmet startar i februari. Anmäler dig gör du här.

 


Mål 2021

Jag har funderat mycket över 2021, vad vill jag egentligen, och vad är viktigt? Detta året vill jag verkligen inte ha mer stress eller press på mig än vad livet i sig själv bjuder på. Jag ska därför försöka vara snäll mot mig själv. Sätta upp mål som är nåbara och roliga. Jag delar in livet i olika tårtbitar med olika mål som ni ser nedan.


Det gäller att hålla hårt i kalendern

Företag

De två senaste åren när jag studerat har jag verkligen förlorat ork och lust i mitt företag. Målet där i år är därför bara att få tillbaka glädjen igen. Jag har företaget för att det är kul och utvecklande och jag vill nå tillbaka dit. Jag har helt tappat skrivandet under mina två skolår och har därför som mål att fortsätta skriva på min bok om eteriska oljor men att även publicera en bok med terapeutiska skrivövningar. Ett annat mål som jag tänkt på superlänge men inte haft kraft till är att ha en ljusmanifestation den 10 september. Då är det den suicidpreventiva dagen och mitt syfte med det är att visa mitt stöd och hjälpa till att få bort skammen kring ämnet. För att förebygga självmord måste vi öppna upp och prata om det.

Jag vill också få min terapistuga färdigrenoverad så att jag kan ta emot klienter här hemma och hålla träffar och workshops om corona tillåter nästa år. Att ha lokalen på min egna tomt har flera fördelar. Jag slipper lokalkostnader vilket lugnar psyket då jag inte måste sträva efter att få in pengar att täcka kostnaderna med. Jag slipper också åka fram och tillbaka till lokalen vid enstaka möten vilket också kan kännas krävande då jag redan jobbar heltid och känner att jag vill vara hemma. Jag sparar då både kraft och tid.

Ett annat mål är att skaffa en mentor eller terapeutpartner. Jag vill ha en som är längre fram än jag som jag kan ta rygg på och lära mig av. Kanske också någon att bolla handledningsfrågor med eller utbildningar. Det är också viktigt att ha någon jag kan rekommendera vidare mina klienter till om jag känner att jag inte har tid eller kunskap om klientens problem. En arbetskamrat helt enkelt. Det drömmer jag om.

En annan sak som är viktigt om jag på allvar skall kunna arbeta med mitt företag är att hitta ett nytt jobb där jag får större frihet och mer möjligheter att växa med mitt eget företagande. Jag skulle behöva en anställning där jag kan gå ner i tid i perioder om jag får mycket att göra i företaget eller som på annat sätt är flexibelt så att det kan tillåta mig att också arbeta med mitt och växa. För att orka driva mitt företag har jag nu kommit till den platsen i mitt liv där jag måste ta bort en sak för att kunna göra en annan. Om mitt arbete idag, hur mycket jag än älskar det kräver mer tid och energi än vad jag är beredd att ge det. Jag räcker inte längre till för båda, ett måste bort. Jag måste söka nytt jobb helt enkelt.

Sist men inte minst vill jag att min och Therese fantastiska podd ska växa. Vi började podda för att det var kul utan varken planer eller mål men nu när vi testat på det och fått uppskattning från flera lyssnare känner vi att vi vill utveckla både oss och podden och titta över hur vi kan förbättra den och få den att växa.

Sammanfattning mål för företag:

  • Publicera skrivterapibok
  • Fortsätta på bok med eteriska oljor
  • Ha en ljusmanifestation den 10 sep
  • Göra ordning “terapistugan”
  • Skaffa en mentor eller terapeutpartner
  • Söka en ny tjänst med större flexibilitet och möjligheter
  • Få podden att växa

Slappa mer?

Hälsa

Hälsa är ett sånt där klyschigt mål som alla sätter och ofta handlar det om att gå ner i vikt. Men hälsa kommer i år vara prio för mig. Ja till och med mer prio än företagandet. Inte på grund av den där vanliga anledningen att man vill gå ner i vikt, nej utan för att jag vill slippa att ha ont. Jag har haft ont i ryggen länge och det var ryggproblemet som fick mig att sluta springa, nu har problemet blivit värre och jag får ont av mina dagliga promenader. Läs det igen. AV PROMENADER. Här känner jag att det får vara nog, jag är 40 inte 70. Jag vill kunna gå ut och gå en timme utan smärta efteråt. Att sluta springa var ingen big deal, det kunde jag gå med på men att sluta gå. Nej. Uppenbarligen överbelastar jag min kropp med promenader varje dag så jag behöver bli bättre på att variera min träning och har därför tänkt att promenera varannan dag. Jag vill börja styrketräna, eller vill och vill. Jag måste. Men för att sätta rimliga och nåbara gränser tänker jag två gånger i veckan och hemma, inte på något gym. Jag vill variera min träning/vardagsmotion. Köra boxning med barnen i bland, intervall i backen och cyckling. Jag behöver bli mer aktiv och variera träning för min kropps skull och målet med det är helt enkelt att sluta att ha ont.

Så i slutet av 2021 vill jag kunna stå upp vid mitt skrivbord en halv dag (4 timmar) utan smärta. (idag klarar jag 10 min). Med det kommer jag alltså kunna stå och sminka mig, stå och duscha och stå i kö utan att få ont. Jag skiter totalt i vad vågen säger. 2021 ska jag bara lyssna på min kropp. Så det så.

Sammanfattning mål för hälsa:

  • Styrketräna 2 gånger i veckan
  • långpromenader varannan dag
  • yoga varannan dag
  • fortsätta med mindfullness

Hus & hem

Ja, drömmen om huset känns ju evighetslång. Det är inte bara mycket att renovera utan också att saker ska hitta sin plats. Det kanske till och med är mer stressande. Men sånt där kommer väl av sig själv gissar jag. I alla fall, ett mål är att bli klar med terapistugan, ett annat är att bygga en hundgård så att vi kan skaffa valp nästa år. Vi ska också bygga en brygga, klippa vassen så vi ser sjön och ansa de träd och buskar som står på tomten. Det viktigaste av allt kanske är att få upp ett staket så att hunden kan gå lös på tomten. Det svåra med det är att hitta ett staket som kan stå i vatten (då vattnet stiger när det regnar mycket) och kanske också ha ett staket som vätter mot vattnet då jag är rädd för att hundarna ska springa ut på isen om vintern.

Jag vill i framtiden ha både ankor och hönor och ett mål är att få ett ank- eller hönshus klart i år så att vi utökar vår familj med antingen ankor eller hönor 2021. Jag har inte bestämt mig för vilket än så det återstår att se.

Ett sista mål är att få en bra ljussättning på tomten. Tomten är stor och kolsvart. Vi behöver få upp ljus både för att det är mysigt men också för att man skall kunna se hundarna och varandra när man är ute på tomten på den mörka delen av året.

Sammanfattning mål för hus & hem:

  • Få färdigt terapistugan
  • Bygga en hundgård
  • Bygga brygga
  • Få ank- eller hönshus klart
  • Få upp staket runt tomten
  • Ansa växtligheten i trädgården/få bort vass
  • Få till ljussättning i trädgården

Personligt

Ja, vad vill jag rent personligt. Detta kanske är det svåraste biten. Jag slåss mycket mot mina ensamhetskänslor och om det är något jag har blivit påmind om detta året så är det väl det. Hur viktigt det är med vänner och familj. Nu är så klart corona i vägen och gör de omöjligt för de flesta att träffas. Men redan innan det önskade jag en tätare kontakt med min familj, både syskon och föräldrar. Jag saknar nära band till människor och även om jag har en handfull starka förhållanden så önskar jag mig fler. Jag kan verkligen översköljas av sorg och ensamhetskänslor, ni vet, att inte ha någon att ringa när det verkligen gäller. Min högsta önskan på denna jord skulle vara ha en telefonlista med människor jag känner bryr sig. Nu menar jag inte att min familj eller mina vänner inte gör det, jag menar att jag bär på den känslan, och därför ofta väljer att vara själv.

Där behöver jag bättra mig. Jag försökte ta upp ämnet när jag gick i terapi. Jag har en otrygg anknytning vilket gör ont i mig, ofta. Tyvärr var det inget terapeuten var kunnig inom eller intresserad av så jag fick ingen lösning på problemet. Jag skulle såklart vilja laga den där söndriga anknytningen. Men det är ett för högt och svårt mål för mig att nå själv.

Men vad kan jag göra? Jo jag kan såklart fortsätta jobba med mina problem och möta mina demoner. Jag kan ge andra människor en chans och därför själv försöka söka upp nya bekantskaper. Om corona tillåter nästa år kan jag försöka träffa i alla fall delar av min familj kontinuerligt, så som tex för en fika eller en middag en gång i månaden.

Sammanfattning mål för personliga mål:

  • Månadsmiddag
  • Utmana mig själv och söka upp nya bekantskaper (minst 2) under 2021

Där har du mina mål för 2021. Det handlar inte så mycket om att växa eller kliva ur komfortzonen i år utan tvärtom. Kämpa för att må bra i den.


Månadens vara

Diplomerad skrivvägledare

Diplomerad skrivvägledare

Varje månad kommer jag att rikta uppmärksamhet på produkter du kan hitta i min webbshop. Denna månad är det min skrivvägledarutbildning som får stå i fokus.


Vill du:

  • Hjälpa människor att utvecklas och läka genom skrivande?
  • Lära dig att skapa eget arbetsmaterial för just din yrkesroll?
  • Kunna vägleda dig själv i ditt arbete.

Den här kursen vänder sig till dig som i din yrkesroll arbetar för att utveckla, behandla, stödja eller motivera andra människor. Kursen i terapeutiskt skrivande är användbar för alla som arbetar inom vård och omsorg eller på annat sätt med människors utveckling och hälsa. Du kanske är lärare, terapeut eller verksam inom socialt behandlingsarbete, och här får du lära dig hur du kan använda skrivandet som ett effektivt verktyg för läkning och utveckling.

Den här kursen ger dig praktiskt kunskap och ett extra verktyg i ditt möte med andra människor, både i din yrkesutövning och i ditt övriga liv. Skrivandet är ett enkelt och effektivt verktyg som individen kan bära med sig även efter era möten, och på så vis få mer ut av era samtal. Skrivandet kan användas både vid sorg eller trauma och som personlig utveckling eller friskvård. 

Under kursen får du lära dig hur du skall använda det terapeutiska skrivandet i ditt arbete. Både hur du kan jobba med det direkt i rummet med individen eller hur du kan använda det som hemläxa. Vi kommer också gå igenom hur du själv kan bli hjälpt av det terapeutiska skrivandet i ditt arbete. Hur du till exempel kan komma över ett svårt samtal eller släppa en situation innan du avslutar din dag. Du får därför inte bara kunskap i att hjälpa individerna du möter utan också i att ta hand om dig själv.

Du får:

  • Forskning och fakta om terapeutiskt skrivande.
  • Ett redskap att ge bort till individen du möter.
  • Själv pröva på olika övningar.
  • Färdiga övningar att använda tillsammans med din klient.
  • Färdiga övningar att använda för att ta hand om dig själv.
  • Litteraturtips.
  • Kursintyg.

Mer information hittar du här.


Skrivresan -en helande plats

Skrivresan Januari

Skrivresan Januari

Välkommen till skrivresan!

Varje månad under hela 2021 kommer du att finna nya skrivövningar här som får dig att utforska ditt inre. Jag blir givetvis glad om du vill hänga med på resan hela året ut, men hoppar du av eller på under årets gång så är det självklart också ok. Tack för att du vill göra denna resa med mig. Resan kan kännas svår och kanske till och med göra ont från gång till gång. Men om du orkar härda ut lovar jag att du kommer ut både starkare och klokare när du kliver av vid ändhållplatsen. Jag önskar dig en trevlig resa!

En helande plats

Har du någonsin testat mindfulness övningen “en trygg plats”? Inte, för det är det vi skapar nu. En trygg plats. Fast i skrift. Syftet är att den här helande platsen ska finnas med dig i dina tankar. Att du kan ta med dig denna platsen även utanför skrivövningen för att gå tillbaka till när du är ledsen, rädd, ångestfull eller bara behöver läka eller lugna dig själv inombords.

Jag vill att du lär känna din plats, att den på riktigt blir din. Om du ska kunna använda den i din vardag är det fördelaktig om du besöker den här platsen i dina tankar minst en gång i veckan genom att skriva om den. Men det är såklart helt upp till dig ❤︎

Jag vill nu att du blundar och tänker att du är på din trygga plats. Vad ser du, vad hör du, hur känns det? Stanna där en stund och se dig omkring. När du känner dig redo att lämna stället öppnar du ögonen och skriver (om du svarar på alla frågorna på en gång, besök då din plats igen och igen för att se vad du kan hitta där eller bara för att känna dig mer hemma).

  • Vart är du någonstans?
  • Vad ser du?
  • Hur ser rummet ut där du befinner dig?
  • Vilka ljud hör du?
  • Vad doftar det?
  • Finns det någon annan där?
  • Vad är det i de andra utrymmena?
  • Vad finns det i miljön runt om dig?
  • Vad är det som gör att du känner dig så trygg här?
  • Hur ofta skulle du behöva resa hit?
  • När skulle du behöva din trygga plats?
  • Vad gör du när du är här?
  • Ser du några detaljer i din omgivning?
  • Vad är det för färger?
  • Hur känns det i din kropp när du är här?
  • Hur känns det i dina tankar?
  • Ställ dig framför ett fönster, vad ser du?
  • Vad händer när du öppnar dörren?
  • Vad finns det i källaren?
  • Finns det en vind?
  • Vad har du i kylskåpet?
  • Vem besöker dig?
  • Vad är det för väder där?

Hur gör jag?

Sätt dig på en lugn och tryggt ställe när du vet att du har en stund för dig själv, ofta passar morgon eller kväll bra. Du gör övningen som du själv vill, börja med första frågan eller den du automatiskt dras till. Svara på en fråga, eller flera om du vill. För att hålla igång ditt skrivande och verkligen få ut något av övningarna är det fördelaktig om du inte gör alla på en gång utan skriver lite varje dag eller i alla fall någon gång i veckan. Så att du varken tappar rutin eller tanken på det vi övar på under månaden.

Du behöver:

  • papper
  • penna
  • en stund för dig själv

Lycka till!

PS .Jag blir jätte glad om du vill skriva till mig och berätta om din trygga plats.