Blogg


Alltid på väg…

Alltid på väg

Att leva med ADHD är att bära känslan av att alltid vara på väg någonstans. För mig är det en känsla av att alltid vara jagad, flåsad i nacken, men när man vänder sig om är det ingen där. Att stanna upp gör ont, känns omöjligt. Mörkret kommer ikapp dig, brottar ner dig och håller dig fången. Du vet inte vad du flyr i från, bara att du måste springa.

Du ser ditt liv passera i revy i ögonvrån men du kan inte bromsa hur mycket du än vill och önskar. Du fantiserar om att få stanna upp, stå still, att bara vara. Men då går omgivningen i slowmotion, du blir trött, tappar fart, ramlar omkull. Allt runt omkring går för långsamt, när de har nått fram till dig är du redan borta, då är du på nästa hållplats. Någon annanstans.

Att leva med ADHD är att alltid vara på väg, i högt tempo, men aldrig veta vart…

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna kommentar


Lucka #14

adventskalender

Tillåt dig att vila

Idag lever vi verkligen i ett prestationssamhälle och jag tror många kan känna att det är svårt att tillåta sig att ligga på latsidan. Men som jag skrivit i ett tidigare inlägg  ”en sann superhjälte är inte den som flyger högst eller längst, utan den som vet sina begränsningar och lever efter dem.”

Att ligga på ”latsidan” eller vila är för mig inget enkelt och något jag verkligen kan avundas andra och som jag ständigt övar mig att bli bättre på. Både genom yoga och mindfulness men också genom att sätta tomma luckor i min kalender.

Det finns ingen tid, säger folk, jag måste. Men vad vi ofta glömmer bort i jäktet är vår möjlighet att säga nej. Ofta har vi faktiskt ett val. Nej, jag måste inte köra barnen till fotbollen idag, nej jag måste inte medverka på det mötet. Världen går inte under för att jag skippar det för en dag. Att vila, säga nej, är ett sätt att ta ansvar och jag respekterar och beundrar människor som är bra på det.

Det är ingen som tackar dig för att du kör slut på dig själv, för att du går sönder. Jag vet att du redan vet det, men jag vill bara ge dig det som en extra påminnelse. Tillåt dig att vila.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Lucka #13

adventskalender

Kramas

Det är mysigt att kramas. Men visste du att kramar är bra av många anledningar? Det är inte så att kramen bara är bra för dig utan också för den som mottagit den. Två flugor i en smäll helt enkelt!

Forskningen menar att vi borde kramas flera gånger om dagen. Dock varar en genomsnittlig kram i ca 3 sekunder och vissa studier menar att det krävs 20 minuters kramande för att få oxytocin att sätta igång i kroppen.  Forskningen är dock enig när det gäller kramarnas goda effekter som är att:

  • motverkar stress
  • stärka förhållandet
  • minska risken för hjärtsjukdomar
  • stärka immunförsvaret
  • höja smärttröskeln
  • öka tillit
  • göra oss piggare
  • motverka depression
  • höja humöret

Så se till att vara snäll mot dig själv genom att ge någon en kram i dag (och skäms inte över att göra det för länge [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”] ). Du kan alltid säga att du bara vill öka personens oxytocin nivåer. Se så omtänksam du är!!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar
det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Snälla tomten 

Eftersom jag har varit otroligt snäll i år (både mot mig själv och min omgivning) tänkte jag ge dig min önskelista.

Snälla tomten

Snälla tomten

Jag är medveten om att jag inte kan stänga mina garderobsdörrar och knappt får in en strumpa till. Men ändå känner jag på något sätt att denna verkligen behövs i min garderob…..……och jag vet att jag aldrig tidigare använt en morgonrock men känner just nu att jag verkligen har ett skriande behov av en.Ja, och du vet att någon alltid har snott den stora tekoppen när jag behöver den, så denna saknas verkligen i mitt skåp. Du tycker säkert att 395:- är dyrt för att vara en kopp och tänker att du kan köpa mig någon annan. Men nej, jag är säker på att denna koppen gör både mig och teét till en bättre version.Denna behöver jag väl inte ens förklara? En såååå vacker skrivbok. Jo, jag vet att jag har några på lager men ingen så här fin. Jag är säker på att man skriver bättre ju vackrare bok man har att skriva i!En sådan här har jag suktat efter länge men aldrig unnat mig (kanske för att jag har klarat mig utan), och jag tror snart att jag inte längre klarar mig utan!Ok,  jag erkänner, dessa vet jag inte ens vad jag ska ha dem till men jag känner verkligen att de passa in i mitt liv…..

……eller förresten, jag är inte den som är kräsen. Du kan ge mig vad som helst från deras butik så lovar jag att bli tacksam och glad. Så snälla snälla tomten [wp-svg-icons icon=”gift” wrap=”i”]

PS, Jag har gjort det enkelt för dig eftersom jag vet att du har så mycket att göra. Alla produkterna finns i forgoodluck:s webbshop så du behöver inte ens anstränga dig med din släde eller dina renar, bara att klicka hem och skicka det till min brevlåda [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Lucka #12

adventskalenderFörlåt dig själv

Alla gör vi fel. Både mot oss själva och andra. Men vissa av oss har lättare för att fastna i ältandet av alla fel vi gjort. Vi är arga och besvikna på oss själva, tänker på vad som skulle kunna hänt om vi hanterat det annorlunda. Fantiserar om olika utvägar och lägger på oss mer skuld än vad vi orkar bära.

Det räcker nu. Ja du har gjort fel, men det är ok. Släpp taget om det förflutna. Acceptera och förlåt dig själv.

Men andra fortsätter att lägga skulden på mig. Dom är arga och besvikna så hur ska jag kunna släppa kanske du undrar. Visst är det tungt när man känner att man gjort fel. Men om du har bett om ursäkt och försökt att ställa allt tillrätta så finns det inget mer du kan göra. Då är det dags att du förlåter dig själv och går vidare. Det betyder inte att du tycker att du gjort rätt, det betyder bara att du inte kan fastna i det gamla och må dåligt över det för alltid. Du kanske alltid kommer att ångra dig, bära sorg och skuld, men gör den inte större än nödvändigt!

Det är också vanligt att vi tar på oss skuld för saker som inte är vårt ansvar. Bär du på saker som egentligen inte är dina? Släpp dem! Tänk också på att skam ofta väger tyngre än skuld. Så det är viktig att du inte fortsätter att bära dem båda.

Finns det saker du kan förlåta dig själv för idag?

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

 

 

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Lucka #11 2 kommentarer

adventskalender

Ge till någon annan

Ofta blir vi gladare av att ge än att få. Att få se någons glädje, tacksamhet eller bara känna värmen inombords av att ha gjort något bra. Ja det är inte konstigt att det glädjer oss. När vi tänker på att ge är ofta presenter eller pengar det första som slår oss, men ofta räcker det med en tanke eller en enkel handling.

Två av de finaste gåvorna jag har fått och aldrig kommer att glömma var en handkräm, och en bild på min hund. (Det var i från två olika personer och två helt olika tillfällen.) Men saken var den att det inte kostade särskilt mycket för personerna att ge dom här grejerna, men det kändes jätte värdefullt för mig. Det visade att de såg mig, att de hade lyssnat. Vid ena tillfället var det vinter och jag hade gått och gnällt på torra händer utan att själv göra något åt det, det andra tillfället kändes mer som en kärlekshandling då hon visste vad som låg närmast mitt hjärta.

Det jag vill säga är att vi inte alltid behöver att ge stort, utan att det räcker med att det träffar rätt. Det behöver inte heller allt handla om materiella saker utan man kan ge något så litet som en komplimang,  sin tid eller bara låna ut ditt öra.

Du kan måla en teckning, bjuda hem någon på middag, eller baka en kaka för att ge bort. Köp en blomma och ge en random människa på stan, skicka ett fint mail/sms till någon du bryr dig om, eller ge bort ett leende till okänd person.  Det finns så mycket små positiva saker du kan göra för att glädja någon annan.

Vad kan du göra idag?

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


När saker inte blir som man tänk sig

I Tisdags hade jag tagit semester. Kommunen hade anordnat en dag tillsammans med hjärnkoll där fyra föreläsare skulle medverka. Min plan var att delta på dagen. Men det blev inte riktigt som jag tänk mig. Som jag berättat om tidigare så har jag väldigt svårt att bryta något när jag väl bestämt mig, oavsett vad som kommer emellan. Men nu finns det ju vissa saker som det i stort sätt är omöjligt att bestämma över, så som sjukdomar till exempel.

När saker inte blir som man tänk sig

Hulken?

Jag kände redan natten till Tisdagen att jag fick frossa och sov knappt någonting. Vaknade upp med värk i både kropp och knopp. Du förstår att du inte kan åka på föreläsning nu när du är sjuk, säger min man och tittar lite strängt på mig. Jag känner mig som ett trotsigt barn och vet inte om jag ska skrika eller gråta. Jag ska bara sitta still, jag klarar det, säger jag och försöker låta övertygande. Jag försöker förklara för honom att det inte är det minsta ansträngande att sitta på föreläsning, att det inte gör mig sjukare, och att jag för den saken skull inte alls är speciellt sjuk. Du gör som du vill, säger han och skakar på huvudet.

Bara tanken på att inte få följa min plan gör att jag känner att jag ska spricka i ren frustration. Jag känner mig som hulken, min känsla bara växer och växer och det känns som att både jag och mina kläder ska gå sönder. Så ja, jag gör alltid som jag vill (annars får jag skaffa ett större klädkonto [wp-svg-icons icon=”wink” wrap=”i”])

Jag åkte iväg på föreläsningen och kom hem 30 minuter senare med svansen mellan benen. Jag var förmodligen grön i ansikten men av en helt annan anledning än min liknelse med hulken. (Kanske mer av anledningen att jag hade feber och var illamående men shhh berätta inte det för min man).  Resten av dagen spenderades sovandes i sängen och hela veckan har praktiskt taget sett lika dan ut då smittan troget hälsat på husets alla medlemmar (tom hundarna).

Ser fram emot en bättre helg!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Lucka #10

adventskalender

Rör på dig

Jag behöver inte ens gå in på varför träning är bra och anledningen till att du behöver röra på dig, eller hur? Det vet du redan. Jag vet inte med dig men jag kan känna direkt när min kropp inte rört på sig ordentligt. Jag blir trött och nedstämd. För mig är träning livsviktigt, men tro för gudsskull inte att jag är en person som älskar träning och gör det för att jag tycker det är kul. Nej, tvärtom. Jag gör det för att jag måste.

Många tycker att det är svårt att komma igång med träning och väntar på att motivationen ska komma eller att man på något magiskt vis ska vakna upp och känna att träning är roligt. Tro mig, det kommer aldrig att ske. Mitt tips är därför att inte fokusera på själva träningen, utan på känslan efteråt. Jag tror aldrig jag hört någon som inte upplevt sig må bättre efter en promenad eller joggingtur. Det finns inget skönare än att krypa upp i soffan (med gott samvete), och känna sig klar i både kropp och knopp. Visste du att det tar 28 dagar att skapa en vana, så gör som jag, lova dig 28 dagars träning med fokus på njutningen efteråt där endorfiner blir din belöning.

Mitt sätt att träna har sett olika ut beroende på vart jag varit i livet och träning behöver inte innebära en löprunda eller ett hårdpass på gymmet. Efter min utmattning orkar jag knappt röra mig så just nu är det bara promenader som gäller.  Att promenera är enkelt, gratis och du väljer själv svårighetsgrad. Du kan också välja om du vill gå tyst och tänka, lyssna på ljudet i din omgivning, eller om du vill ha musik eller en podcast i öronen. Du kan ta med dig en vän, en hund, en granne om inte vid din sida kanske i din telefon (svårt med hunden i telefonen dock, men ja du fattar poängen). Att röra sig är ett sätt att ta hand om sig själv även om det inte känns så just för stunden.

Jag skulle välja godispåsen, soffan, tv:n, sängen, ja det mesta helt enkelt framför träningen om jag gav mig själv ett val. Men det gör jag inte. Jag frågar inte mig själv om jag vill eller orkar träna. För jag vet att det finns tusentals ursäkter som kan svara upp på den där frågan. Jag bara göra det. Lika naturligt som att borsta tänderna eller ta min medicin.

Så mitt tips till dig är att fundera inte över det, gör det bara. Ta dig ut, om så bara 10 minuter. Du kommer må så mycket bättre efteråt! Och mata inte ditt huvud med tankarna av hur jobbigt, tråkigt, krångligt det är, utan fokusera på den sköna känslan efteråt.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Lucka #9

adventskalender

Skriv

Jag vet att jag har nämnt det förut och här kommer det igen. Skriv. Jag menar inte att du måste skriva en bok, en blogg, eller ens en dikt. Nej skriv ner dina känslor och tankar för att få ut dem ur den kropp. Det behöver inte rimma, låta vackert eller ens hänga ihop. Det kan vara lösryckta meningar, en tanke blandat med något från din att göra lista.

Det finns så mycket vi stänger in utan att vara medvetna om det, och jag lovar att du kan komma bli förvånad över vad som kan komma ut i skrift. Kanske blir det något positivt, vackert. Sätt då upp det på din vägg eller bär det med dig. Är det ilska, sorg? Riv sönder pappret i små bitar eller elda upp det.

Skrivandet är läkande. Kanske kan du pröva att skriva dagbok, eller varför inte köpa en vacker anteckningsbok för att skriva ner vackra meningar eller tankar du hittar, eller varför inte en tacksamhetsdagbok? Skrivandet kan användas på flera sätt. Det flesta av oss använder det dagligen i form av påminnelser eller komihåg listor. Men för mig och många andra är skrivandet mer än så. Det är ett sätt att ta hand om sig själv, att öppna upp, att vädra ut.

Kanske kan det varar något för dig också, lova mig att testa!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar
det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Lucka #8

adventskalender

Ge till dig själv

Man blir ständigt påmind om att ge till andra. Tv, radio, tidningar och tiggarna utan för ica. Du kan omöjligtvis undgå att folk har de sämre och alla vill ha något av dig. Hemlösa djur, sjuka barn och människor på flykt, det finns alltid fickor att fylla. Det är fint att ge, fortsätt gärna det. Men kanske är du som jag att du många gånger glömmer bort dig själv i allt det här.

Ofta är det inte bara pengar man ger bort, nej det är kärlek, känslor, tankar och det tar mer på dig än vad du tror. Vi behöver påminna oss om att ta hand om oss själva, att tanka på oss med energi och inte bara ge.

Hur vi får tillbaka den där energin är nog olika för oss alla, men idag vill jag att du ger något till dig själv. Kanske en present, den där tröjan du tittat på, en spadag eller en lyxmiddag? Unna dig något, belöna dig! Om du inte har pengar så ge dig din tid. Ta ut en semesterdag utan att ge bort en enda minut av den tiden till någon annan, ägna dagen helt och hållet åt dig själv. Det är du värd.

Hur kan du belöna dig idag?

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2