Blogg


Idag är jag stark!

Jag tror att det har vänt, inte bara ljuset, att sommaren nu går mot mörkret igen. Nej tvärtemot årstiden känner jag att mörkret börjar släppa taget om mig och jag ser ljuset igen. På någotvis känner jag mig lite lättare i sinnet. Och de två senaste dagarna har kroppen inte känt sig lika utmattad som den gjort tidigare.

När man kan plocka undan disken och sätta på en tvätt samma dag utan att behöva vila dygnets resterande timmar så känner man framsteg.

Jag är medveten om att jag ska vara försiktig nu, att det är lätt att gå tillbaka till sitt gamla jag, köra på samma mönster och sedan ramla ihop igen på exakt samma sätt, och jag förstår också exakt varför det händer.

För när man varit så där kraftlös blir man nästan euforisk när man känner en liten gnutta energi. Jag vill resa mig upp och likt Kenta sjunga ”idag är jag stark” , samtidigt som jag vill springa ett maratonpass och ta igen de veckors jobb jag missat. Man vill ropa hallelulja, frälsa omvärlden och tala om för alla hur skönt det är att leva. För i det tillstånd man tidigare befunnit sig i, har man känt sig mer död än levande.

Så jag vet att jag ska vara försiktigt. Men idag ska jag ändå dansa runt i mitt kök och sjunga:

”Just idag är jag stark. Just idag mår jag bra. Jag förs framåt av kraftiga vindar. Just idag är jag stark. Just idag mår jag bra. Jag har tron på mig själv på min sida. Jag har väntat så länge på just den här dan, och det är skönt att den äntligen kommer. Väntat så länge på just denna dag. Den ger lust när den kommer.”


Semester -en potentiell livsfara? 4 kommentarer

Väskorna är packade -NOT!

Väskorna är packade -NOT!

Semestern känns ganska långt bort, fast att det bara är tre veckor kvar, och som vanligt är jag och mannen lite sent ute. Igår satt vi och försökte komma fram till vad vi skulle ägna semestern åt. Utan resultat.

Att leva med katastroftankar kan vara tufft, men under sommarmånaderna kan det om möjligt kännas än värre. Farligheterna liksom hopar sig framför dig och semestern blir allt annat än en semester.

Jag är en person som gärna håller mig på hemmaplan, som helst vill strosa runt och vara nära skog och natur. Storstäder och utomlandsvistelser har aldrig lockat mig. Dels för att jag helt enkelt inte är det minsta intresserad, men också för att jag är livrädd för att flyga, åka båt, tåg, buss, bil, ja ni fattar. Jag vill stå med fötterna på jorden, i jorden, gärna barfota om jag själv får bestämma. Men nu får jag ju inte det längre.

Helt plötsligt har två barn något att säga till om. Barn som tidigare var så små att de nöjde sig med liseberg (vilket jag avskyr), eller dagsutflykter kring vatten (vilket även det gör mig livrädd). Ja ni kanske förstår varför sommaren väcker mer ångest för mig än vinter och höst 🙂

Frågar man barnen vart de vill åka nu så svarar de ju inte längre stranden. Nej förslagen som kom i går var Spanien och Paris. Alla deras kompisar åker ju utomlands HELA TIDEN, så varför får inte de åka? Ja, bra fråga. Vad sägs om svaret att mamma är livrädd för att flyga, eller för allt som är främmande egentligen. Eller för att hon har kontrollbehov, inte hittar, inte kan språket, eller för att allt är en potentiell livsfara i främmande länder.

Visst jag skulle kunna sänka mig själv men lugnande tabletter för att klara av att flyga, men sen då, man måste ju hem igen! Sist jag flög funderade jag på att bosätta mig i England för att slippa hemresan. Som ni förstår så blir det ju ingen vidare semester utan snarare en ren ångesttripp eftersom man vet att man på något sätt måste ta sig dit…och hem igen…och jag kryper hellre hela vägen än flyger.

Men ska inte semestern vara rolig, något att se fram emot, frågade jag min man igår. Är det inte anledningen till att man kallar det semester? Att ta mig utomlands är för mig ingen vidare semester. Men kanske måste jag offra mig för barnen, för familjen? Men måste jag välja mellan en flygkrasch eller att drunkna i havet?

Även om jag hade gått runt med flytväst, armpuffar och en flytring runt magen så skulle jag inte kunna känna mig lugn, inte ens om jag satt i livbåten hela vägen. Och blir det ingen semester för mig så chansar jag på att familjen inte heller får slappna av, att allt kommer att handla om att ta hand om mamma när hon får en panikattack. Ingen vidare semester!

Men jag vill offra mig för barnen, jag vill att de ska ha kul. Jag vill att de ska ha något att berätta för sina kompisar när de kommer tillbaka till skolan. Men kanske bara inte med livet som insats.

Jävligt roliga semestertips som inte har döden som utgång tas gärna emot!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna kommentar


Helgen i bilder

Ibland känner man att det är dumt att klaga på den  nya tekniken som kan underhålla barn i timmar. Så som tex i Fredags när mannen åkte på konsert och lämnade mig ensam med två rastlösa småglin. De underhöll sig själva så bra att mamma till och med kunde sitta och läsa ut en hel bok, vilket annars aldrig inträffar. De var väl bara glada att jag inte kom och sa till dem att sluta spela och kände väl för att passa på när tillfälle gavs, och ingen var nog nöjdare än jag. [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

Någonstans mitt på dagen tog vi en paus från läsande och spelande och bakade pizza. Och ja, jag är fullt medveten om att det inte ser ut som en [wp-svg-icons icon=”smiley” wrap=”i”]

Lördagen började lika lugnt som Fredagen slutade. Mannen sov länge, en unge framför tv:n en framför mobilen och jag i vanlig ordning skrivande med en hund i knät. Precis så som det ska vara [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

På eftermiddagen åkte barnen till mormor för att övernatta och jag och mannen tog oss ut ur huset och tog en fika på ett färgglatt café.

Sedan tog vi en promenad i en nästintill folktom stad och avslutade kvällen tillsammans i soffan. Förutom att hämta hem barnen är det idag tomt på schemat. Det enda jag önskar mig nu är en kopp kaffe annars är allt precis så som det ska vara. Lugnt, tyst och alldeles alldeles fantastiskt. Nu blir till att återigen krypa upp i soffan tillsammans med kaffe, bok och en hund på varje sida. Hoppas ni haft en bra helg!


Vad gör du hela dagarna?

Jag var garanterat den personen som frågade en sjukskriven vad de gör om dagarna, som inte förstod hur de kunde få tiden att gå när de inte sysselsatte sig med någonting. Jag har nu tillbringat snart tre veckor hemma utan att få någonting gjort men ändå springer klockan och dagarna iväg. Allt som oftast tillbringar jag dagen i liggande läge, tvingar mig till att duscha, sätter kanske på en diskmaskin och lägger mig igen (utan att känna mig uttråkad) för just nu orkar jag inget annat.

I vanliga fall skulle huset varit välstädat, jag hade förmodligen hunnit komma på två-tre nya projekt och kanske till och med rivit en vägg inomhus. För sån är jag.

Den enda som är rastlös i dagsläget i det här huset är den här killen. Han går runt och suckar högljutt, kommer och visar mig nya leksaker och ställer sig vid dörren för att visa att han är redo för en långpromenad. Han är som ett litet barn. Vill ständigt bli påpassad och underhållen.

Hemma håller de på och gräver fiber så de senaste dagarna tillbringar han likt en två åring vid fönstret för att titta på grävmaskiner. Han står nyfiken och kollar in deras arbete och moffar till då och då (tack Telia för att ni aktiverar min hund).Den här killen kräver inte mer än ett mjuk plats att ligga på. Får han bestämma så går han inte ut alls. Här är han fångad mitt i en gäsp. Något som är lite typiskt för honom. Liggläge och gäspningar.

Så kanske har jag lärt mig en läxa. Jag tänker aldrig ställa någon den frågan igen. Jag inser hur provocerande jag kan ha varit med all min energi. Som ständigt ifrågasatte och ville sätta fart på människor. Jag vet nu att dagarna går oavsett om du springer med dem eller inte, och att det inte handlar om vad du gör utan snarare om hur du mår.

Nu blir det fortsatt soffhäng med dessa två. [wp-svg-icons icon=”home-2″ wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


En enda lång väntan 2 kommentarer

Blä vilken dålig dag det varit idag! Råkar man ha mer energi ena dagen kan man räkna med en baksmällan nästa. Läkarens blodprover visade även järnbrist så det finns nog både en och två anledningar till tröttheten jag känner.

Jag väntar varje dag på att medicinerna ska göra sin verkan, att jag ska kunna kicka igång mig själv igen, som förut.

Hundarna tittar med bedjande ögon på mig från sängkanten. Jag får skuldkänslor. Skuldkänslor för promenaderna som uteblir, familjen som får lida för min trötthet och för att jag inte är den människan jag brukar vara.

Jag längtar efter att få prestera. Längtar efter att gå till jobbet och titta arbetskamraterna i ögonen och säga att allt är bra, utan att samtidigt falla ihop.

Men det är inte bra. Jag drar täcket över huvudet som för att skydda mig från känslorna, fast att jag vet att de sitter inombords. Och jag tänker att i morgon, imorgon är jag mig själv igen [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Morgonrutin 1 kommentar

Visst är det något speciellt med promenader på morgonen? Kanske är det att luften är fräsch och fuktig, eller att naturen som nyvaken luktar extra gott? Jag älskar i vilket fall att stiga upp med solen, och gå i tystnad tillsammans med naturen.

Jag har tidigare haft det som morgonrutin, men tappat bort den vanan någonstans under livets gång. Nu känns det som ett bra tillfälle att hitta tillbaka till varandra. Promenaden är som att fylla på sitt batteri. Tanka sig med energi från luften, dofterna, värmen och solen. Vanligtvis kan jag känna mig fulladdad av en enda promenad. Nu kanske det kan komma att krävas två.

Ibland promenerar jag i tystnad tillsammans med vinden sus och fåglarnas kvitter, och andra gånger med en podd i öronen. Allt som oftast kommer jag ändå hem och inser att jag inte har hört något annat än mina egna tankar.


Yoga + ADHD= sant

Yoga + ADHD= sant

Yoga + ADHD= sant

Inte helt enkelt att träna med två hundar i rummet!

Jo men det är sant, jag tränar yoga. Jag kan knappt tro det själv. Går det att träna yoga när man har ADHD? Ja, hittar man rätt yogainstruktör så går det skulle jag vilja svara. Jag har provat flera gånger under min livstid. Men yoga har varit så långsamt att jag blivit gråtfärdig. För något år sedan bestämde jag mig att jag skulle klara av att köra yoga, jag ville verkligen bli en lugn och harmonisk yogi.

Jag köpte en kurs med tio tillfällen, jag var där vid två tillfällen och vid andra tillfället lämnade jag salen i förtid och kom inte tillbaka. Oshysst jag vet. Men att göra solhälsningen i en och en halvtimme. Hålla hör du vad tråkigt det är eller???? Det räcker med fyra repetitioner på rad för att få mig uttråkad, så E N  O C H E N H A L V T I M M E.  Ja ni fattar, det går ju bara inte!!

Inte bara det att jag blev uttråkad, jag blev arg! Hur fasiken har man rätt att tråka ut människor på det där sättet och samtidigt ta betalt för det?? Och sen att ligga och andas, det kröp i hela min kropp och jag ville bara springa ut ur lokalen, vilket jag gjorde tillslut.

Efter det trodde jag att det var kört, jag började tänka att yoga helt enkelt inte var något för mig. Men efter att varit med på ett pass på jobbet som min arbetskamrat höll ändrade jag uppfattning. Hon varierade övningarna hela tiden så att jag inte hann att bli uttråkad och på något konstigt vis kände jag mig lugn. Under avslappningen somnade jag. Revolutionerade för mig!

Jag insåg att det inte var yogan jag inte klarade av, utan att det finns olika typer av yoga, och olika ledare med varierade kunskaper och stil. Jag har därför försökt att göra yogan till en vana och innan jag blev sjuk började jag varje Fredagsmorgon med en timmes poweryoga på gymmet. Det kändes fruktansvärt under själva utförandet, men fantastiskt efteråt. Nu när kroppen inte längre orkar med den typen av yoga ägnar jag 15 minuter varje dag åt liggande och sittande övningar på mattan. Det är vad min kropp klarar just nu. Det fantastiska med yoga är att man faktiskt lär sig att lyssna på kroppen. Jag låter den helt och hållet tala om för mig vilka övningar den är kapabel till. Jag tror faktiskt att yogan har gjort att jag är snällare mot mig själv.

Tips när du ska börja med yoga är att börja hemma med ett 15 minuters pass, eller att välja ut tre övningar som känns sköna för din kropp och sedan upprepa dem. Du kan då successivt lägga på mer övningar när du blir tryggare och har fått in yogan som rutin. Jag kan rekommendera appen yoga studio som jag startade med. Vacker och enkel att följa. Men gillar du inte den appen så testa dig fram. Jag tror att det är samma som med mindfulness, det funkar inte förrän du hittar det som passar just dig!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Söndagslista: tankar just nu

Tänkte bjuda på en liten söndagslista. Listan kommer från Sandra Beijer/Niotillfem via Teknifik.

Jag måste

bli frisk. Det finns inte så mycket andra måsten i mina tankar just nu. Vilket i för sig är bra, tidigare hade jag tusen måsten och nu har jag bara en. Måste ju ses som positivt ändå.

Jag imponeras av

människor som vågar följa sina drömmar. Folk som går mot strömmen, väljer att leva annorlunda eller säger upp sig för att starta eget.

Jag längtar efter

livet på landet. Jag har så länge jag kan minnas längtat ut till skogen, ett gammalt rött hus med en massa djur. Just nu längtar jag mer än någonsin ut i naturen, lugnet och ensamheten.

Jag inspireras av

kreativa människor. Konstnärer, designers, formgivare. Jag vill och önskar verkligen att jag hade en sådan talang. Men nej, jag har inte hittat den än och stirrar avundsjukt på andras konst.

Jag drömmer om

att få sitta och skriva böcker dagarna i ända. Känns som att jag aldrig kommer att tröttna på det.

Jag googlar på

jag är fortfarande inne i min smink och skönhetsfas. Så just nu är det smink från Kjaer Weis och produkter från Maria Åkerberg som det googlas mycket på (och köps in).

Jag är peppad på

åååhh, inte så mycket just nu. Jag väntar varje dag på att mina mediciner ska kicka in och göra underverk på kropp och knopp [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”heart-2″ wrap=”i”]


Fem sätt att underlätta din vardag 6 kommentarer

fem sätt att underlätta din vardag Jag försöker verkligen spara in på onödiga saker som tjuvar min energi och tänkte därför dela med mig av några saker som minskar mitt energisvinn.

  1. Rutiner- vissa saker kör jag på rutin utan någon vidare eftertanke. Det handlar om saker som jag gör mer utav omtanke och det är sova, äta och träna. Jag känner inte efter så mycket utan äter och sover samma tider varje dag. Det är samma med träningen, jag brukar inte fråga min kropp om den orkar först. Nej träning är bra för mig och därför är det något som bara ska göras oavsett vad min kropp säger. Detta beror självklart på vilket tillstånd jag är i. Är man sjuk så nej, men i vanliga fall är det bara att köra. Att slippa gå och fundera på om/när jag ska äta, träna och sova är skönt och det sparar in på tankar hos mig.
  2. Matkassar- Jag avskyr att laga mat, men mer avskyr jag att handla. Matkassar är ju helt underbart att få hem till dörren och slippa fundera över allt sånt där. Det finns ju massa olika sorts matkassar numera. Om man handlar matkassar från coop, ica eller citygross blir det inte så mycket dyrare än om vi hade gått i affären själva (i alla fall om man som jag ofta handlar på impuls). På coop kan man också handla hela deras sortiment på nätet utan att gå i affären. Underbart! Rekommenderar dig verkligen att testa!
  3. Listor- Allt som ska göras och köpas, skriv upp! Det har underlättat för mig. Förut försökte jag lita på mitt minne men det svek mig jämt. Så allt jag har i huvudet ska ut på papper. Då försvinner det i alla fall inte lika lätt.
  4. Schema- Jätte tråkigt kanske men jag älskar rutiner. Det gör mitt liv mindre rörigt. Innan jag träffade min man hade jag hela mitt liv på schema. Tisdagar och Torsdagar städade jag. Söndagar tvättade jag och storhandlade jag osv. För mig sparar det så otroligt mycket energi att veta vad jag ska göra och när jag ska göra det. Jag ogillar överraskningar och vill ofta hinna förbereda mig för det som ska hända. Har min man tex inte förberett mig dagen innan att vi ska åka till ett köpcenter tycker jag att det är jätte jobbigt att åka dit, men är det inplanerat så känns det mycket enklare för mig.
  5. Handla på nätet- Ja inte bara mat, allt finns. Jag shoppar nästa allt på nätet och går nästan inte alls i affärer längre. De flesta webshoppar låter dig prova kläder hemma och skicka i retur mot en mindre kostnad.

Ja, det är några enkla grejer vi gör i min familj vilket jag tror inte bara underlättar för mig, utan för allihop. Jag rekommenderar dig verkligen att stanna upp och analysera din vardag! Vad är det som är jobbigt och hur skulle du kunna lösa det? Ofta handlar det inte om att det inte finns lösningar på problemen, utan mer att vi inte stannar upp och tar tag i dem. Så ta denna dagen för att stanna upp och analysera din vardag. Finns det något du vill/skulle behöva förändra, eller har du tips på saker du redan gör för att underlätta din vardag?  Dela gärna med dig!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Skolavslutning, bekvämligheter & böcker

Vaknade vid femtiden i morse av någon granne som förmodligen hade champangefrukost. *Gäsp* Högmusik och massa skratt gjorde att det var lika bra att gå upp. Både jag och dottern var vakna, smått irriterade, medan resten av huset sov. Man blir sur på de andra som kan sova, på de som stör och på sig själv som är så otroligt lättväckt. Ungarna fick vandra iväg själva till skolan idag och min obligatoriska hundpromenad fick ställas in då kroppen säger emot. Idag är det sängläge hela dagen, hoppas att inte hundarna misstycker [wp-svg-icons icon=”tongue” wrap=”i”]

Igår var det skolavslutning för barnen. Så högtidligt som det kan bli. Dottern plockade sin egen blombukett på väg till skolan, den fick stå och smycka bänken hela dagen. Sonen börjar första klass efter sommarlovet och dottern mellanstadiet. Helt otroligt vad de växer, själv åldras man ju inte alls [wp-svg-icons icon=”wink” wrap=”i”]

Väl hemma gjorde barnen sin egen avslutningstårta. Jag försökte komma med goda råd men i den här åldern kan de ju allting själva och vet precis hur de vill ha det. Dottern litar inte på mig när det kommer till bak- och matlagning (med all rätt) så hon gjorde nog rätt i att ta sina egna beslut och inte lyssna. God blev den i alla fall!

Och för första gången på en avslutning hade jag klätt mig någorlunda fint och somrigt. Jag är en person som alltid missar sånt och märker när jag väl kommer till stället att oj, kanske skulle jag ansträngt mig lite mer eller klätt mig annorlunda [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”] Men så fort jag kommer hem åker strumpor, smycken och tajta kläder av. Jag hade gärna gått runt och varit fin hela dagarna men för mig kommer bekvämligheten först [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

Men i dag är det som sagt sängläge och böcker som gäller. Jag har alltid haft svårt för att läsa skönlitteratur så för mig är det faktaböcker som gäller. Dom tror väl att jag är galen på biblioteket för förmodligen lånar jag samma böcker om och om igen. Jag är likadan med böcker som med filmer, jag kommer inte på att jag redan har läst dem för än jag kommer till slutet [wp-svg-icons icon=”smiley” wrap=”i”]

Önskar er en trevlig helg!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar