Allmänt


En fridfull jul?

En fridfull jul?Jag hoppas att ni haft en fin jul och att den fortsätter lika bra! Hemma hos mig började jag julaftonen med en lyxfrukost och en bok uppkrupen i min favorit fåtölj. Sedan bestod dagen av en enda lång väntan på både gäster och jultomten, hundarna hjälpte barnen att hålla utkik!En fridfull jul?Sedan öppnades det paket, lektas lekar och åts godis ändå in på små timmarna. På juldagen vaknar jag trött och illamående efter all julmust och choklad. Egentligen hade jag velat ägna hela dagen åt att ligga i soffan men istället fick någon (läs Jessica) den intelligenta idén att möblera om i huset. Så en idé som tog ca 4 sek att uttala tar ca tre dagar att slutföra (än är jag inte klar). För i det här huset handlar det aldrig om att flytta en möbel eller två. Nej här bytte tre rum plats med varandra. Så möbler fick bäras in och ut ur huset, upp och ner mellan våningarna (gissa om jag har ångrat mig några gånger). Man får väl vara glad för att det inte var -20 och snö, då hade projektet helt klart varit mycket jobbigare!

En fridfull jul?

Jag undrar vad alla dumma ideér kommer ifrån egentligen? Jag som skulle ta det lugnt och vila upp mig. Men nej, då vänder vi upp och ner på hela huset i stället! Jag undrar hur många andra familjer som påbörjar (och slutför) sånna projekt på självaste juldagen (om ens någonsin). Äh, det tar bara två timmar sa min man, haha. Det är väl tur att vi är rätt lika ändå!

Jag hoppas att du har haft en lugnare och mer fridfull julhelg!


Ingen förtjänar att vara ensam!

Ingen förtjänar att vara ensam

Ingen förtjänar att vara ensam

I dessa tider när de flesta familjer samlas och är tillsammans kan det göra extra ont att vara ensam. Mina tankar går därför till dig som motvilligt är avskild från dem du älskar, men också till dem som inte har någon att älska. Det gör mig extra ont, samtidigt extra tacksam, för det jag har.

Vissa önskar bara att dessa dagar snabbt är över, medan andra inte vill att de ska gå dem förbi.

Ta hand om varandra idag, uppskatta det du har, och känner du att du inte har något att vara lycklig över så kom ihåg att det här bara är en dag bland andra dagar.  I morgon är den förbi!


Starta om på nytt?

Börja om från början, starta om på nytt

Starta om på nytt?

Vad fort allt går, snart är det ett helt nytt år, igen! Jag ska försöka ta en dag för mig själv innan årskiftet. Summera upp allt, göra ett bokslut med mig själv. Vad var bra, vad var dåligt? Vad ska jag göra mer av, vad ska jag göra mindre av? Skriva en lista på kommande års planer och mål.

Jag gillar att ha en plan, något att jobba efter, något att uppnå. Jag gillar liksom att vända till ett helt nytt blad, börja på tom sida, och få kunna skapa exakt vad jag vill. Hur gör du, brukar du rannsaka dig själv vid årslutet?

Dela gärna med dig, tar gärna emot tips och råd!


Tre gåvor att ge dig själv i jul

Tre gåvor att ge dig själv i julNu börjar jul närma sig. De flesta ser fram emot några extra lediga dagar och mysiga stunder med familjen. Men för många blir det väldigt mycket stress både ekonomiskt och att det är mycket som ska hinnas med. Så hur mysiga är det där dagarna egentligen om du har kört dig själv i botten innan? Nu är det ett par dagar kvar nu så sakta ner farten!

Jul handlar ju om att ge och ofta tänker man så mycket på alla andra att man glömmer bort sig själv. Därför vill jag påminna dig om att du är den viktigaste personen i ditt eget liv. Här är tre gåvor du kan ge dig själv i jul:

  • Present– Glöm inte bort dig själv. Köp en present till dig själv, det är du värd!
  • Tid– Unna dig tid, inte bara tillsammans med andra utan också tillsammans med dig själv. Ge dig själv lite extra tid dessa dagar, en promenad, några extra minuter på toaletten, en lång dusch.
  • Acceptans– Om du är trött, ledsen eller ångestfylld dessa dagar när du förväntas vara lycklig -acceptera det. Idag känner du så här och det är ok. Imorgon är en annan dag.

Årssammanfattning 2015 4 kommentarer

årssammanfattning

Kanske skaffa en sparbössa till att samla energi?

Har snott Underbaraclaras årssammanfattning (helt underbar blogg om ni inte har tittat in hos henne tidigare) och tänkte likt henne sammanfatta mig själv varje år. Kul att kunna titta tillbaka för att se vilka förändringar, framsteg eller bakåtvolter man gjort.

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? 

Filmade mig själv i ett halvår för SVT serie #mitt psyke. Det var otroligt jobbigt både att hitta tiden och sen rent mentalt. Ibland glömde jag bort det och filmade inte på veckor. Det låg liksom som ett ytterligare måste över mig. Sen var jag så klart rädd för vad alla skulle tycka och tänka om serien.

Genomdrev du någon stor förändring? 

Ja jag började meditera, det var skitjobbigt i början. Sen tror jag att den största resan jag gjort med mig själv började det här året, men än är den inte slut så vi får se vart jag hamnar.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?

Kan inte säga att jag kommer att komma ihåg någonting, mitt minne är bra men kort:)

Gjorde någonting dig riktigt glad? 

Kan tyvärr inte hitta något där heller. Jag får en kick varje gång jag presterar  mycket. Så efter varje föreläsning har jag i en stund känt mig nöjd och glad. Annars är jag självklart lycklig över att jag och min familj är friska, har tak över huvudet och allt sånt där annat som man glömmer att uppskatta i vardagen.

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? 

En ny bok. Jag vill verkligen skriva en ny bok!

Vad önskar du att du gjort mer?  

Jag hade velat skriva mer, älskar att skriva! Mycket tid har gått åt föreläsningar och uppsats, och även om uppsatsen innebär skrivande så är det skillnad på akademiskt skrivande och när man skriver rakt i från hjärtat. Jag saknar att skriva på känsla, att få ur mig allt som finns inombords. Det har blivit alldeles för lite sådant de senaste månaderna.

Vad önskar du att du gjort mindre? 

Nu i efterhand kan jag säga föreläsa. Det var något som tog upp väldigt mycket tid och energi från mig detta året. Det är inget jag kommer att sluta med, men det kommer absolut ske mer sparsamt och planerat kommande år.

Bästa köpet?

Min vinterjacka! Jag unnande mig för första gången i mitt liv någon väldigt dyrt och är också för första gången väldigt nöjd med köpet. Klart värt det!

Favoritprogram på TV? 

Kollar inte på tv. Men får väl säga #mitt psyke då för det är i princip det enda jag kollat på.

Bästa boken du läste i år? 

Det har ju blivit en hel del böcker, men likt allt annat i mitt liv glömmer jag allting ganska snabbt. Kan både se film och läsa en bok flera gånger för jag kommer inte på förrän i slutet att jag har sett/läst dem. Jag läser endast facklitteratur och den senaste jag läste var ”Våra älskade orkade inte leva”. En bra och lättläst bok som jag verkligen rekommenderar!

Största musikaliska upptäckten? 

Jag brukar lyssna på klassisk musik när jag behöver läsa eller koncentrera mig, och till en början var det bara för att få bort oljud, och inte för att jag uppskattade musiken. Men för någon månad hittade jag Ludvovico Einaudis album Una Mattina, det åkte rakt in i hjärtat och jag var såld. Helt fantastiskt!

Vad var din största framgång på jobbet 2015? 

Hm, det är väl att jag är frivården igen. Känns fantastiskt skönt. Utmanande arbete och underbara arbetskamrater.

Största framgång på det privata planet? 

Jag är väldigt nöjd över min föreläsning i Kungälv. Det var min största föreläsning hittills, och från att vara nybörjare och stå med skakiga knän framför sex personer till att stabilt stå framför 400 stycken känns verkligen som ett steg framåt.

Största misstaget? 

Åh jag vet inte. Att inte tagit tillräckligt betalt, och kanske vissa impulsiva inköp jag gjort.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 

Haha, jag minns inte mitt förra år, men gladare tror jag. Första halvåret var ganska grått, men efter sommaren har jag mått oväntat bra.

Vad spenderade du mest pengar på? 

Förutom företaget så är det mig själv faktiskt. Har unnat mig en dyr jacka och börjat unna mig lite lyxiga produkter och presenter. Det är jag värd efter allt slit!

Något du önskade dig och fick? 

Jobbet på frivården.

Något du önskade dig och inte fick? 

Samtalsterapi.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?

Ingen aning, minns inte. Förmodligen ingenting, så rolig är jag.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 

Om jag hittade en bra balans mellan vila och arbete.

Vad fick dig att må bra?

Löpturer, hundmys och meditation.

Vem saknade du? 

Flera av mina hundar som lämnat mig allt för tidigt!

De bästa nya människorna du träffade?

Oj, jag har träffat så mycket fantastiska människor. Men jag är glad över alla som kommenterar/läser på bloggen. Jag blir så glad av att se att ni fortfarande är med mig. Det känns som vänskap på något sätt 🙂

Mest stolt över? 

Min personliga utveckling, känner mig som en helt annan människa idag än när jag startade det här företagsresan.

Högsta önskan just nu? 

Förutom en bättre värld, att vi ska hållas oss friska osv, så önskar jag att jag blir färdig (och får godkänt) på min uppsats. Den ska firas med att tryckas upp till bok och sedan ska jag hålla en megastor gratisföreläsning på ämnet ADHD, självkänsla och kriminalitet. Det är mitt mål för nästa år!

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  

Hitta struktur och balans. Tacka nej till saker som inte ger mig något utan bara tar energi. Jag måste hushålla med min energi för att överleva, så jag ska sluta ge bort den gratis.


Din sång

Din sångOm jag hade kunnat sjunga hade jag skrivit dig en sång, men jag hittar inga ord för det jag känner.

Jag hade nynnat den natten lång, och uppträtt inför alla mina vänner.

Det skulle varit en visa utan slut, så vacker att omvärlden brister ut i gråt.

Jag skulle inte vara tyst en minut, och alla skulle minnas dig efteråt.

 

Jag hade tänkt att avslöja min kärlek genom denna visa, men jag kan inte ta en ton.

Jag vill dig genom denna sång för evigt prisa, sätta dig på min tron.

Det finns så mycket jag vill säga dig, men orden fastnar på min tunga.

Skulle vilja ge tillbaka allt du givit mig, därför jag denna sång skulle vilja sjunga.

 

Men det spelar ingen roll om vi skulle vara de sista människorna på jorden, för jag vet inte vad det är jag vill säga dig,

Det verkar aldrig som att jag kan hitta de rätta orden, mer än att du betyder allt för mig.

Du blev min räddning, bar mig ur ett brinnande hus.

När allt höll på att mörkna, visade du mig ljus.

Du är hjälpen jag väntat på, den som fick mig att fly döden.

Du är allt som jag önskat mig, du är räddaren i nöden.

 

Jag trodde jag skulle ramla omkull, jag behövde någon som höll i mig hårt.

Men du tog emot mig när jag föll, och torkade mina tårar när själen var i gråt.

Jag har fått gömma mig i dina armar, rida på din rygg, du har aldrig fått mig att känna att jag varit till last.

Oavsett stormarna på utsidan har du fått mig trygg,  när jag varit vilsen har du givit mig karta och kompass.

 

Du är prinsen i min saga, min riddare på vit häst.

Gör allt för att behaga, finns där när jag behöver dig som mest.

Jag känner mig som en prinsessa, den som vunnit livets lott.

När du kysser min hjässa, och för mig mot vårt slott.

 

Men det finns ingen låt som kan innehålla alla de där vackra orden, och jag hade ändå aldrig vågat säga dem till dig.

Inte ens om du var den sista människan på jorden, och stod jämte mig.

Du har stadigt funnits vid min sida, oavsett hur jag mått.

 

Jag önskar så att jag kunde ge tillbaka allt jag fått.

Jag vet inte hur vår saga slutar, men så länge jag dig har kvar.

Då kan jag vara så säker, på att leva lycklig i alla min dar [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Facebook tävling! Vinn en T-shirt från wearyourlabel.

ListenFör att fira att vi nu gått in i December tänkte vi tävla ut en julklapp. Till dig själv eller någon du känner? Vi tävlar nu ut en LISTEN t-shirt i valfri storlek (finns från S-L) från wearyourlabel, värde 265:-. Denna t-shirt är en påminnelse om att lyssna, och bli lyssnad på. Mer info om tröjan hittar du här . Tävlingen är på Facebook och följande gäller för att medverka:

*Motivera varför du vill vinna tröjan genom att lämna en kommentar i inlägget.
*Gilla vårt inlägg.
*Självklart blir vi även extra glada om du vill dela tävlingen vidare  :Approve:
Tävlingen pågår fram till 20/12 och skickas samma dag så att du ska hinna få hem den innan jul. Lycka till!

Att tala så att folk förstår

att tala så att folk förstårJa ibland tror jag att vi glömmer av det. Att vi struntar i om mottagaren uppfattar det vi säger, det viktigaste för oss är att få det sagt. Men det är ju inte alltid man talar samma språk. Och många gånger när personen inte förstår så kanske han inte vågar säga ifrån utan bara nickar i ett samförstånd. När sonen var sjuk för något år sedan så jag åt honom att krya på sig innan jag begav mig till jobbet. Han tittade frågande på mig -Klä på mig?

-Nej, krya på dig?

-Klia på mig?

-Nej, krya på dig. Det tog en stund innan min polett föll ner att jag använde ett ord han inte förstod.

Så idag vill jag bara påminna dig, om att möta människor på rätt sätt. Tänk på att tala så att mottagaren förstår!


Att berätta sin historia 2 kommentarer

Sångfågel”En fågel sjunger inte för att han har ett svar. Han sjunger för att han har en sång att sjunga.”

Ja så känner jag ibland. Jag har inte alla dem rätta svaren. Jag kan inte säga att jag vet eller att jag alltid förstår. Jag kan bara säga att jag har så mycket att berätta, så mycket som måste ut. Kram på er!


Dubbelbokning, glömska och hårda fall.

teadventskalenderDenna veckan har verkligen gått supersnabbt. När jag satt på jobbet igår hade jag knappt koll på vilken dag det var. Känns verkligen som det gått i en racer fart. För att sammanfatta veckan som gått har jag nästan inget att berätta, jag minns den knappt. Det var Måndag, sen blev det Fredag och nu är det helt plötsligt Lördag. Jo ja det är väl uppsatsen som tar tid och gör mig stressad, har knappast minskat farten, tvärtom, men den kommande veckan ska jag skärpa mig!

Denna veckan har jag varit mer förvirrad och glömsk än vanligt. Som exempel har jag gått i en hel månad och väntat på att det skulle bli december så att jag kunde få inviga min nyköpta teadventskalender. Jag har tittat på den varje dag och längtat. Ni vet gått och tjuvkikat  i ”luckorna” för att se vad det är som väntar. Sen kommer december och då har jag helt och hållet glömt av den. Så du har jag 4 dagar att dricka i kapp.

te adventskalender

Sen skulle jag gå på julbord både Torsdag och Fredag, trodde jag ja. Nej, på något märkligt vis var båda julborden på samma dag och jag hade dubbelbokat mig. Blev så jäkla arg och besviken på mig själv, jag som brukar ha stenkoll!

På fredag morgon bokade jag ett pass morgonyoga, kände att jag behövde vila, komma ikapp mig själv lite grann. När jag väl var där så visade det sig att det passet inte innehöll så mycket vila och mindfulness som jag är van vid, så det blev skulderstående och poweryoga klockan sju på morgonen. Som toppen på moset halkade jag i duschen och fick mig en rejäl smäll. Som om kroppen inte var mör innan liksom.

Nej, nu hoppas jag på en lång helg med rumpan i soffan och massor koppar med te!