Allmänt


Vad är ditt ledord för i år? 9 kommentarer

Vad är ditt ledord?

Nu är jag trött på att vara modig, jag går inga mer matcher mot mig själv!

Som ni vet gillar jag att jobbar efter uppsatta mål, ledord och planer. Nackdelen med mål och planer är att jag lätt glömmer bort dem, eller på annat sätt i alla fall hamnar fel. Jag råkar följa en annan tanke, eller blir erbjuden något annat som poppar upp. Jag brukar ofta hitta mig själv på platser där jag inte planerat att befinna mig. Ledord tycker jag är bra på så sätt att det är bara en sak att komma ihåg, och har du väl bestämt ett ledord så sitter det liksom inristat i din kropp.

Förra årets ledord för mig som många av er säkert redan kan lista ut var mod. Men jag är så trött på att vara modig nu så att jag vill kräkas. Det gör ont, är påfrestande och utmattande att utmana sig själv och vara modig hela tiden. Men jag skulle i vilket fall säga att jag lyckades.

Detta året raderar jag med glädje ordet mod och skriver ett nytt. För mig kom ordet naturligt och det var ordet närvarande. Jag vill under kommande år vara medvetet närvarande. Om jag lyckas med det innebär det även att massa sånna där felsteg kan undvikas. Om jag hela tiden gör medvetna val istället för att ostrukturerat vara här och där så kanske jag snabbare kommer fram mot mitt mål.

Nu blir jag jätte nyfiken på dig, vilket ledord sammanfattar ditt förra år och vad blir ditt nya?


Sugen på att gå en kurs?

Sugen på att gå en kurs?

Sugen på att gå en kurs?

Om du är som jag och ständigt vill lära dig nytt hela tiden vill jag tipsa dig om Daily Bits of. Där kan du välja och vraka bland flera gratis kurser att gå. Kurserna fungerar på så vis att du får ett mail att varje morgon. Hur länge beror på kursens längd.

Själv tycker jag det fungerar jätte bra då jag själv kan välja när jag ska läsa mailet, eller om jag inte orkar läsa det alls  :Pleasure:

Jag kan också tipsa om att inte göra som jag gjorde första gången, anmäla mig till varje kurs jag tyckte verkade intressant! Det innebar att jag fick 15 olika mail varje morgon som jag aldrig orkade ta mig igenom  :Tired:

Denna gång ska jag försöka gå en kurs i taget och jag tänkte börja med denna  :Happy:


Facebook tävling -vinn en stressboll

Stressboll

Hur skulle en stressboll kunna hjälpa dig?

Nej men varför inte fira in det nya året med en tävling? Vi tävlar ut en stressboll från Tangle creations. Tangle Airless Matrix Ball är  som en tennisboll i storlek. Du kan använda den som vilken boll som helst -den både studsar och flyter. Men framför allt är den till för att användas som en stressboll eller för att utveckla motoriken i dina händer. Att klämma på en stressboll leder till en muskelavslappnande effekt som kan få dig lugn och även göra det lättare för dig att somna. Många använder också bollen för att visualisera över sin stress/ångest på den, andra säger att en stressboll får dem att tänka på bollen istället för ångesten.

Ha för vana att ta med dig bollen i en stressande situation. Pröva vad som funkar bäst för dig, att använda den före-under-eller efter din upplevda provokation.
Med stressbollen tränar du också upp musklerna, rörligheten och koordinationen i hand, armar och axlar. Vilket är positivt för din blodcirkulation. Att krama en stressboll kan lindra både muskelspänningar och ett stressat sinne. Du kan använda den exempelvis när du pratar i telefon, tittar på TV eller under en paus vid tangentbordet.

Tävlingen är på Facebook och följande gäller för att medverka (har du inte Facebook lämna en kommentar i blogginlägget för att medverka):

*Gilla vårt inlägg.

*Skriv en kommentar relaterat till tävlingen. Kan tex vara varför du vill vinna stressbollen, eller om du vill berätta om någon tidigare erfarenhet av stressbollar, varför du tror att stressbollar är bra, eller i vilka situationer du skulle använda den.

*Självklart blir vi även extra glada om du vill dela tävlingen vidare.
Tävlingen pågår fram till 21/1.
Lycka till!

Best of 2015

Best of 2015

Best of 2015

Tänkte dela med mig av mina 10 mest lästa inlägg 2015. Det är inlägg som min hemsida visar har fått mest besök, och det är såklart ingen nyhet att ”Till dig som inte har ADHD” fortfarande ligger på topp. Det är det mest lästa inlägget på min blogg. Det roliga med det inlägget är att det inte alls är skrivet ”till dem som inte har ADHD” utan det är skrivet i ren frustration till man. Av någon anledning blev min man irriterad på mig för att jag som vanlig hade tappat bort eller glömt något, och det gjorde inte det lättare för mig som var minst lika besviken på mig själv som han. Jag hade aldrig förutspå att jag skulle få de reaktioner jag fick. Hundratals mail och meddelanden över en natt, vem hade kunnat ana att så många kände igen sig i min sorg och frustration? Det var verkligen en text som var skrivet rakt från mitt hjärtas botten, och så vitt jag har kunnat förstå är det också något ni känner när ni läser texten [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

På andra plats kommer En kärleksförklaring. Jag förstår faktiskt inte hur eller varför folk hittar den och blev faktiskt lite chockad över att hitta den på andra plats. Är det så många som söker kärleksförklaringar till sina män och inte kan komma på något själv? Jag blir så klart nyfiken på vad folk gör med dikten, använder den, ger bort den? Det är självklart helt ok även om det känns lite märkligt eftersom även den är en personligt skriven, till min man.

På tredje plats hamnar min beskrivning på hur känns det att ha ADHD, och på fjärde plats 23 tecken på att du inte har adhd. På plats fem hamnar  fördelarna med att anställa någon med ADHD, och på sjätte plats: att tänka på när du har arbetskamrater med adhd.

Några andra som var omtyckta var gör det lätt för mig där jag försöker förklara hur jag vill bli behandlad och bemött. Att leva med slak lina är ett inlägg om utbrändhet, om hur jag själv känner när jag är ”nere”.

Att vara högpresterande med adhd är också ett välläst inlägg som jag skrev och tycker att vi borde prata mer om. Jag tror att det finns otroligt många högpresterande med ADHD, de behöver också få plats!

Ytterligare ett inlägg om att göra det lätt för någon med npf, för mig handlar det inte bara om regler o rutiner utan också om tydlighet. Jag avskyr när känslan av osäkerhet sätter sig i min kropp. Att vara klar och tydlig minskar den känslan, i alla fall för mig!

Ska bli spännande att se om några av dessa inlägg även hänger med till nästa år!


Hej vardag! 2 kommentarer

Hej vardag

Hejdå ledighet! Hej vardag!

Oj vad många lediga dagar som bara har glidit förbi. Känns som man varit ledig overkligt länge. Vi har haft dagar där vi haft fullt upp och inte hunnit sitta ner en minut, sen har vi haft dagar där hela familjen vandrat runt i pyjamas och knappt gått utanför dörren. Dagar där vi haft huset fullt av liv, av vänner och familj, och dagar där ingen av oss rest oss från soffan. Det har verkligen varit en vecka full av omväxling där man inte vet när dagen ska börja eller hur den ska ta slut. Härliga, härliga ledighet!

Jag får hela tiden påminna mig om att verkligheten väntar runt hörnet och därför hålla koll på vad det är för veckodag, för att se så att jag inte missar något, sånt som att gå till jobbet tex.

Hej vardag

Hejdå ledighet! Hej vardag!

Dagarna har gått fort men oj vad jag har njutit, vi har möblerat om, rensat, umgåtts och myst. Jag som vanligtvis längtar efter datorn och att få skriva har helt oplanerat tagit paus. Uppsatsen har jag helt och hållet glömt bort dessa dagarna och mina fingrar har inte haft den där dragningen till tangentbordet som de brukar har. Jag som alltid  har en text eller en historia i mitt huvud har inte haft lust att pränta ner någonting. Istället har jag läst, oj vad jag har läst. Tre böcker och ett tjugotal tidningar skulle jag tro (tack readly).

Huvudet har mest bestått av trötthet, oj vad trött jag har varit! Jag har ibland somnat till mitt på dagen när jag planerat att se film med barnen och på kvällen har jag lagt mig före mannen min. Men jag försöker säga till mig själv att det inte är konstigt att tröttheten faller över mig. Jag ser det i stället som ett tecken på återhämtning. Så som jag kört på är det är ok att ta avstånd från alla måsten och vila upp sig ibland.

I morgon vankas det jobb igen, tillbaka till struktur och rutiner och på något sätt känns det ändå väldigt skönt. Jag ser fram emot att följa mitt strukturerade schema, längtar till mina trygga rutiner, och att ständigt känna till dagens innehåll.

Hejdå ledighet! Hej vardag!


Nyårslöfte 2016

Nyårslöfte

Nyårslöfte  -Är du värd mig lilla klänning?

2015 var för mig, ett år fullt av utmaningar. Jag bestred varje tanke och varje rädsla som gjorde intrång i min kropp. När kroppen protesterade och hjärnan ropade nej, då körde jag på lite extra bara för att visa vem som bestämmer, och jag klarade det! Klarade mig hela vägen. Jag vann över rädslan, jag vann över ångesten, jag vann över varje elak tanke och allt tvivel jag hade på mig själv. Men oavsett vinst eller förlust så vet jag att det i längden inte funkar att utmana sig på det sättet, eller att köra på så hårt heller för den delen.

Det här året ska därför bli ett lugnare år, jag ska fortsätta att utsätta mig för utmaningar, men av det mildare slaget. Det här är året jag på riktigt börjar bli snäll mot mig själv (det är väl en utmaning om nått), där jag börjar ta hand om mig själv lika mycket som jag vill ta hand om alla andra. Där jag alltid ska försöka att se till mig själv först. Jag ska ha för vana att lyssna inåt istället för tvärtom och följa lusten istället för kraven.

Jag ska belöna mig själv oftare. En klapp på axeln, en high five och ge mig möjligheten att bara få finnas till utan prestation eller innehåll. Jag ska unna mig själv en sovmorgon, en andningspaus, eller ett träningsuppbehåll, om det är det min kropp eller mitt sinne suktar efter. Jag ska försöka ge mig själv lagom stora utmaningar och passande små mål.  Jag ska kasta alla tankar som inte förtjänar att bo i mitt huvud och ta bättre hand om de som förtjänas att lyssna på.

Det här är året där jag ska sluta och titta på klänningen jag vill ha, och fråga mig själv om jag är värd den. Istället ska jag ställa mig frågan om den är värd mig [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Gott nytt år!

Gott nytt årJag ville bara hoppa in och önska er alla ett Gott nytt år. För er som inte har skaffat en kalender för 2016 än vill jag tipsa er om Sara Woodrow som delar med sin av sina underbara målningar i kalenderform. Bara till att skriva ut och sätta upp på väggen. Du laddar ner den här.

Ville också passa på att tacka er för detta året och hoppas att ni följer med mig in i nästa. Ni ska veta att jag är glad och tacksam för varje kommentar och varje delning. Nog för att jag älskar att skriva, men er uppskattning gör det hela ännu roligare. När man tvivlar på sig själv och sina förmågor finns ni där med värmande ord. Så ett jätte tack till er!

Önskar er allt gott! [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Lust att lära?

lust att lära

Lust att lära?

Jag älskar hundar och har haft hund i hela mitt liv. Om någon skulle fråga mig skulle jag nog till och med våga säga att jag är riktigt duktig på området och skulle kunna ge dig ett råd eller två. Min första egna hund hade jag i 10 år + att jag även hade haft två hundar i familjen innan det. Jag minns att när jag skaffade hund nummer två så trodde jag att jag visste exakt hur jag skulle uppfostra och träna honom. Men det visade sig ganska snabbt att jag hade fel. Nummer två hade en helt annan personlighet än nummer ett och många gånger fick jag göra tvärtemot vad jag hade lärt mig. När jag skaffade hund nummer tre kände jag mig än mer självsäker och hundvan. Till min förvåning funkade inte några av de sätten jag hade lärt mig, jag fick återigen lära om, lära nytt.

Nu är jag inne på hund nummer fyra, och jag vet nu att jag istället måste lära känna individen framför mig än att ta föregivet att han är som alla andra bara för att han är en hund. Bara för att de är stöpta i samma form så fungerar de inte likadant!

Jag tror att det är samma med människor. Bara för att elev ett förstår så innebär det inte att elev två gör det. Och istället för att försöka förändra personen eller skylla på att hen inte kan så måste vi förändra oss själva. För alla kan! Alla kan om man får lära sig på sitt sätt!

Det spelade ingen roll hur mycket jag skrek, hoppade eller försökte se rolig ut framför min bulldogg, han tittade bara på mig som om jag vore dum i huvudet och gick sedan och lade sig. Han var inte alls intresserad av att leka lekar eller lära sig att jobba med en klicker. När jag skaffade min boxerblandning fick jag absolut inte försöka att stissa upp hunden, där fick jag istället jobba med att varva ner. Jag fick hela tiden leta efter nya lösningar och förändra mig.

Likt hundar har vi människor också olika personligheter. Vissa är energiska, andra lata, vissa är trygga, nyfikna medan andra är ängsliga och skygga. Inom hundträning jobbar man alltid efter att hitta verktyg som passar hunden och inte tvärtom. Det går inte att jobba med en hund som inte vill, och om hunden är arg eller motvillig så är det jag som har gjort fel -och inte hunden.  För det är ju jag som är läraren, ledaren, som får hitta lösningar, nya arbetssätt.

Tänk om vi hade kunnat träna våra barn som vi tränar hundar! Att den största utmaningen låg på läraren istället för eleven, och att eleven likt hundar bara arbetade av ren lust men ändå lärde sig en hel del på köpet!


Mentalt bokslut 2015

mentalt bokslut

Mentalt bokslut

Fick ett tips från en av er bloggläsare (Tack Anna) om Staffan Taylor som skapat en drömplan. Något som jag efterfrågade i tidigare inlägg då jag gillar att kunna planera och strukturera mitt år. Jag tyckte planen var så bra så att jag snodde den rakt av! Jag tog till vara på Staffans råd att även boka in tid i kalendern för att  följa upp planen under året, det har ju hänt vid tidigare tillfällen att man halkat till och fastnat i något annat projekt istället  :Amazed:

MENTALT BOKSLUT  2015

1. Har du haft några mål uppsatta senaste året? Hur gick det? 

Mitt mål för 2015 var att börja föreläsa, jag minns inte exakt antalet jag hade som mål, men jag är mer än nöjd över mitt föreläsningsår. Jag känner till och med att  jag låg i överkant vilket jag också har lärt mig en hel del av.

Ett annat mål jag hade var att bli klar med min uppsats och fira den med buller och bång. Men föreläsningar och andra impulsiva ideér kom emellan så där kom jag inte i mål. Men jag slår inte på mig själv för det utan för över det till nästa år istället och ska denna gången försöka hålla fokus tills jag är klar!

2. Vilka människor hade störst positiv inverkan på ditt liv under året?

Åh svårt att säga. Har som jag sagt tidigare träffat så mycket underbara människor under det här året. Men ofta känner jag att jag saknar någon att prata företag med, jag saknar också någon som kan stoppa mig eller säga till mig när jag har svävat iväg för mycket. Därför har jag uppskattat Maria Andersson jätte mycket, hon har varit en person jag kunnat ringa och rådgöra med, samtidigt som hon vågar skratta åt mig och säga till mig när jag har för många järn i elden.

3. Vilka tre saker har du gjort under året som du redan är riktigt stolt över? 

Jag är stolt över varenda föreläsning, även de jag känner att jag gjort mindre bra. För mig är det en jävla kraftansträngning som också kräver mycket mod , så jag är super stolt över att gått emot mina rädslor så mycket som jag gjort under detta året.

Jag är även stolt över min medverkan i SVT serie #mittpsyke, det var som jag sagt tidigare inget självklart eller lätt val.

Jag är stolt över att jag inte gett upp om min uppsats. Jag har tusentals bokideér på gång och massa annat jag vill göra, så även om jag inte är klar med uppsatsen  har jag ändå kommit en bit framåt, och det viktigaste är att jag inte har gett upp.

4. Inventera din omgivning och din energi – Vilka människor har du umgåtts mycket med under året? Har det varit energy givers eller energy suckers?

Förutom min familj skulle jag inte säga att jag direkt har umgåtts mycket med någon. Jag skulle vilja tillbringa mer tid med vänner men känner ofta att jag inte har varken tid eller energi. Jag har definitivt inga energislukare runt mig i alla fall, de har jag gjort mig av med för länge sen!

5. När valde du att stanna i din trygghetszon? Varför? 

Hm, jag tror inte att jag varit i min trygghetszon alls det här året, jag har levt så mycket utanför den att har svårt hitta tillbaks. Men nästa år planerar jag att stanna i  vara i trygghetszonen lite mer. Även om man inte ska vara där allt för länge så behövs den för att kunna vila upp dig!

6. Skriv ner tre utvecklingsområden som du kan se hos dig själv under året som har varit som du vill förbättra ännu mer Ex. en vana eller ett beteende du vill bryta.

Jag vill ge mer tid till mig själv, så som tex några minuter mindfulness om dagen, det vill jag förbättra och fortsätta med. För det är jag värd!

Säga nej till uppdrag som bara kostar mig energi och tid och inte ger någon inkomst. Det lärde jag mig i slutet av året och det måste jag bli bättre på! Jag vill bli bättre på att tacka nej utan att få dåligt samvete, ofta tänker man att det är bara ett tillfälle och man offrar sig, ger bort sin tid. Men det är inte bara ett tillfälle, under ett år kommer massor av sådana tillfällen, och det är inte bara min tid de tar. Det är tid från min familj, från mina barn, och den tiden kan jag inte ge bort gratis!

Jag skulle vilja bryta min impulsivitet, men det känns omöjligt. Men ja, det skulle väl vara klokt att inte bara följa känslor. Även om jag tänker efter både två och tre gånger innan jag gör något ibland så hjälper inte det. Jag följer ju ändå känslan, vill jag nått, ja då gör jag det. Kanske skulle testa tvärtom. Jag vill nått, men låter bli att göra det?

DRÖMMAR OCH MÅL FÖR KOMMANDE 365 DAGAR

Vad vill jag se/uppleva/göra? 

  • Jag vill bli klar (och godkänd) med min uppsats
  • Jag vill påbörja ett nytt bokprojekt
  • Jag vill börja skriva artiklar eller krönikor

Hur vill jag utbilda mig? 

Jag vill göra färdig den utbildningen jag håller på med, sen finns det massor av utbildningar jag skulle vilja ha. Jag älskar att studera! Men utöver högskolestudier skulle jag vilja utbilda mig i ACT och mindfulness.

Vad vill jag ge till andra?

Jag vill vara närvarande
. Jag vill att personen ska känna att jag finns och lyssnar när jag är tillsammans med dem. Jag tror inte att så alltid är fallet idag, men det är i alla fall min önskan.


Vilka personer vill du träffa och spendera tid tillsammans med?

Förutom min familj så skulle jag vilja träffa andra företagsamma människor. Jag tycker det är så himla kul att kunna sitta och bolla ideér, marknadsföring eller kommande projekt. Jag har en idé om att samla ihop ett gäng företagsamma personer för att träffas några gånger om året för att peppa och utmana varandra vad gäller sitt företagande. Tycker jag skulle vara jätte givande och kul! Så kanske träffar jag någon av de personerna i år!

Hur vill du att din hälsa & balans ska vara? Hur ser en framgångsrik hälsovecka ut för dig? 

Träning är jätte viktigt för min hälsa. Jag har gjort ett träningsschema som jag hoppas att jag följer till 98%. Jag vet att jag får en psykisk svacka om jag inte tränar så för att må bra måste jag hålla igång. Sen var det ju det där med jobb då, men jag tycker att jag har lugnat ner mig och minskat pressen på mig själv. Jag vill absolut inte ha det som det här året när jag  varit jätte mycket uppe i varv innan varje föreläsning och jobbat med den i veckor fast att det inte behövts. Jag hoppas kunna vara lugnare nästa år. Att hitta någon bra balans mellan vila och jobb. Jag älskar ju att skriva så det känns aldrig jobbigt för mig, det är allt det där andra rned företaget som kan bli press och stress. Mindre av det 2016!

Vilka mål drömmer du om som kittlar i magen kopplat till arbetet och/eller privat?

  • Uppsatsen är ett jätte stort mål, när den är över kommer jag känna en enorm lättnad. Då kan jag äntligen släppa loss fingrarna över tangentbordet och skriva vad jag vill!
  • Börja skriva för en tidning
  • Ge ut en bok på ett större förlag

Magkittlande mål – har du fler magkittlande mål som du vill pensla ner? 

Böcker så klart. Vill skriva massor av böcker!

DINA RÄDSLOR – VÄND DIN RÄDSLA MED DIN DRIVKRAFT

Vilka är dina två största rädslorna som hade kunnat hindra dig från att lyckas?


Att jag inte vill ta plats och att jag inte vill vara förmer än någon annan.

1. Om du endast fick välja tre mål, vilka tre mål är de viktigaste för dig?

  • Att bli klar med min uppsats
  • Att uppsatsen blir till bok
  • En megastor föreläsning/releasefest för att fira min examen!

2. När du vet ditt varför så blir vägen dit mycket enklare – varför vill du detta?

  • Jag vill får färdigt min examen
  • Jag vill kunna påbörja andra projekt utan att känna att detta hänger över mig
  • Jag vill bevisa för mig själv att jag kan slutföra saker

3. Call To Action – Jag vill att du skriver ner ett action-steg du kan ta för att idag komma närmare ditt mål. Ett samtal, ett mejl eller vad är nästa steg?

  • Ha fasta skrivdagar varje vecka som bara ägnas åt uppsatsen
  • Ha kontakt med min handledare
  • Försök att hitta en handledare/mentor på närmare håll som kan stötta/hjälpa när det känns tungt
  • Sätta ett slutdatum där jag tror mig vara klar (och hålla det denna gången)

Lycka för pessimister

Lycka för pessimisterDen senaste lästa boken på mitt nattduksbord är Motgiftet, lycka för pessimister av Oliver Burkeman. Jag vet inte med dig men själv kan jag bli trött på all glättig självhjälpslitteratur. För enligt många av dessa böcker handlar det bara om att vara positiv eller tänka annorlunda, men ofta är ju inte problemen så små att det räcker för någon att säga till oss och tänka positivt så går det över, nej tvärtom.

Syftet med boken ”Motgiftet. Lycka för pessimister.”  går ut på att försöka motbevisa det positiva tänkandets ideologi och istället ge möjligheter till att finna lyckan den negativa vägen. Burkeman menar att vi behöver lära oss att leva med insikten om vår egen dödlighet, våra misslyckanden och vår osäkerhet för att kunna leva ett lyckligt liv.

Jag tyckte att det var en härlig bok full med klokheter. Och för egendel så är detta ett tänkande som passar mig bättre än att gå runt och låtsas vara lycklig och försöka se positivt på alla händelser här i livet. Jag håller med Burkeman till 100% om att det handlar om att kunna leva i ovisshet och otrygghet. För ofta är det i alla fall där min ångest startar.

Som Burkeman skriver ”Man blir inte kvitt obehagliga känslor och tankar bara för att vi slutar tänka på dem.” Han menar också att vi borde stå ut i känslan att inte söka efter en lösning, utan att det mer handlar om att stå emot längtan efter fullständighet, visshet eller lindring. ”Du kommer inte finna en enda sanning i ditt liv för du jagar dem hela tiden. Det är jagandet, det rastlösa sökandet, som är problemet!”.