Blogg


Vikten av tydlighet!

vikten av tydlighet

Förklara vart jag ska och varför!

Jag tänker på alla som likt mig själv, behöver tydlighet, syfte, mål och mening för att kunna utföra saker. Jag träffar så otroligt många som inte slutfört skolan, och inte pga att dom är dumma. Nej, utan för att de inte förstått syftet med det. Jag träffar också många som har förlorat jobb, har svårt att ta instruktioner för att dom inte kan förstå varför just den instruktionen är viktig. Jag tänker ofta på vilken tur jag har haft. Tur som träffat personer som kunnat motivera mig, förklara saker som jag inte förstod. Tur som har hittat ett arbete som är tydligt, strukturerat, där det inte finns så stora frågetecken utan desto större regler att hålla sig till. För jag, likt många andra med ADHD vill att det du säger ska ha ett värde för mig, då lyssnar jag gärna. Men jag vill bara att du säger det som är viktigt och att du snabbt kommer till din sak. Jag vill ha en tydlig röd tråd, jag vill att saker ska hänga ihop.

Syfte [wp-svg-icons icon=”arrow-right” wrap=”i”] mål [wp-svg-icons icon=”arrow-right” wrap=”i”] och att förstå meningen med det. Tappar jag någon av komponenterna kommer jag inte vidare. Då känner jag mig vilsen, står och stampar och vet inte vart jag ska.

Jämfört med andra tror jag att vi har en snabbare och starkare motor, vilket gör att vi vill köra fort och komma snabbt in i mål. Sånna som vi glömmer ofta att serva och fylla på bensin. Därför behöver vi en tydlig vägvisare, för vi har inte energin till att köra fel.

Så problemet ligger inte i att ta sig till målet, utan att förstå syftet varför vi skall dit. Är det en tillräckligt stor vinst för mig? Om inte så kommer jag hitta ett annat mål, en annan mening.


Energigivande föreläsning

Energigivande föreläsning

Energigivande föreläsning

Vilken fantastisk kväll det var igår. Och vilken fantastisk publik! Det kändes verkligen som en av de där föreläsningarna där jag fick tillbaka mer än vad jag gav. En sådan där kväll där man åker hem med en varm känsla i magen, och man känner att ja..det här vill jag göra igen, igen och igen.

Nej för alla föreläsningar känns verkligen inte så. Ibland har jag åkt hem dränerad, tung, fattig. Vid tillfällen har jag frågat mig själv varför, varför gör du så här mot dig själv. Men sådana där kvällar som det var i går, där får jag svaret.

Jag gör det för att du ska få känna att du inte är ensam, för att du ska få ett bredare perspektiv eller kanske en annan synvinkel. Jag gör det för att få utlopp för all sorg och all smärta där inne. För att förvandla den till energi, till något användbart, till något fantastiskt.

Jag gör det för att ni är nyfikna, ställer frågor, ber om råd, samtidigt som ni delar med er, berättar eran verklighet..för mig.

Jag gör det för att jag är trött på att vara tyst, för att jag vägrar att skämmas, för att jag vill ge dig hopp. Visa dig att du kan, precis lika bra som jag!

Tack Sjuntorp för en fantastisk kväll [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Gratis föreläsning i Trollhättan!

Föreläsning Rommele kyrka

Föreläsning Rommele kyrka

På Onsdag föreläser jag i kyrkans hus, Sjuntorp kl 18:00. Det är fritt inträde och öppet för allmänheten att komma. Det blir första föreläsningen för mig i år och jag känner mig taggad till  tusen. Äntligen har den där tröttheten släppt taget om mig och nu längtar jag efter att få komma ut igen.

Det blir föreläsningen ”Min bor & jag” fast i förkortad version på en timme. Självklart finns jag kvar en stund efter föreläsningen för bokförsäljning och samtal (kommer även ha med mig kläder från wear your label). Så ta tag i grannen, vännen eller kanske din familj och kom vet ja.


Att organisera (och prioritera)

Att organisera och prioritera

Att organisera och prioritera

Jag sitter denna morgon och funderar på hur jag ska lägga upp April månad. Jag måste organisera och prioritera lite på min ”att göra lista”. Jag blir ofta helt tom och trött i huvudet av bara tanken.

Ofta har jag bara ett mål framför ögonen och då kör jag på det, stenhårt, och islut ändan kanske det visade sig att det inte var det viktigaste målet, eller i alla fall inte det jag behövde bli klar med först. Jag brukar liksom alltid ta det som motiverar mig först, det gäller ju att köra på känslan, när den väl finns där, för innan man vet ordet av det kan den ju vara borta.

Jag fick tillbaka feedback från min handledare igår. Samtidigt som jag helst bara ville gråta och dra en filt över huvudet när jag inser hur mycket arbete det är kvar så triggar det mig till att fortsätta. Men i April månad har jag två föreläsningar jag kanske borde prioritera att lägga energi på, uppsatsen har jag ju faktiskt inget slutdatum för. Samtidigt vet jag att om går jag ”all in” på uppsatsen nu, sitter varje helg och ledig kväll efter jobbet, då kommer den där tröttheten garanterat svepa över mig som en tung filt, och jag kommer därför prestera sämre både på uppsatsen och kommande föreläsningar. Jag vet det.

Ändå ligger den där och retar mig, det liksom kliar i fingrarna. Det känns som jag bara har två val, riva sönder skiten och låtsas som om den aldrig funnits, eller fortsätta. Pausa finns ju inte med i den där meningen eller hur? Sitta och små pilla med den och lägga mer energi på den när du är klar med dina föreläsningar står heller inte i den meningen eller hur? Nej.

Det är ju inte att jag inte förstår vad jag borde prioritera eller hur jag borde organisera. Ofta har jag för avsikt att följa den där bra planen, jag skriver ner den, försöker memorera den, talar om för andra hur jag ska göra. Men sen kör jag ändå på känslan.

Jag skulle behöva en skolfröken här hemma som slog mig på fingrarna så fort jag hamnade fel, (förmodligen hade jag inte lyssnat ändå). För det är ju det där också, man lyssnar liksom inte på någon annan, lika lite som man lyssnar på sig själv. Det enda man följer är känslan, energin, även om man redan vet att den kommer att leda en fel.


Hur en stressboll kan hjälpa dig

Hur en stressboll kan hjälpa dig

Hur en stressboll kan hjälpa dig

Idag har det väl inte undgått någon att vissa personer kan koncentrera sig bättre när de är i rörelse. Själv blir det ofta fötterna eller benen jag gungar eller skakar när jag sitter på långa möten. När inte det längre funkar försöker jag måla, skriva, pilla med något jag  har framför mig, men vid det laget är koncentrationen redan långt borta. Sedan ett tag tillbaka har jag testat stressbollen. Den är ju liten, lätt att ta med sig och kan användas utan att den stör din omgivning. Själv har jag ibland blivit tillsagd att hela bordet skakar när jag vevar med mina fötter där under, så därför ville jag hitta ett annat sätt [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

Med en stressboll tränar du inte bara muskler och rörlighet i hand och fingrar, jag tänker också att du kan använda den som ett tecken till dig själv. På att du är okoncentrerad, stressad eller ångestfylld (beroende på din problematik). När du är stressad kan bollen påminna dig om att ta några djupa andetag, när du känner dig ångestfylld kan vägleda dig bort från de mörka tankarna. De finns flera olika sätt att arbeta med stressbollar. Men när det kommer till stress och ångestproblematik arbetar jag med visualiseringsövningar tillsammans med bollen. Du kan tex tänka dig att du kramar ur dig din stress eller ångest. Du kan också använda den tillsammans med mindfulness och krama bollen någon minut samtidigt som du blundar och bara koncentrerar dig på hur bollen känns mot dina händer. Du kan använda den både genom att klämma på den, eller genom att rulla den i handen.

Jag fick ett mail från en av mina fantastiska läsare som delade med sig av sin upplevelse:

”Jag ville bara skicka en liten hälsning och tacka för stressbollen. Jag har den i jackfickan och den har redan visat sig användbar när jag stressar upp mig. Och det känns bra att ha den där så är den nära till hands i jobbiga situationer som när jag var på marknad med mycket folk i lördags.”

De finns verkligen många sätt att använda en stressboll. Vad är dina erfarenheter? Dela gärna med dig!

Stressbollen finns att köpa här.


Ångestgrupp i Vänersborg

Ångestgrupp i Vänersborg

Ångestgrupp i Vänersborg

I morgon kl 18:oo i studiefrämjandets lokaler (Vänersborg) kör vi vår första tolvstegsträff (har endast haft en information innan). Det ska bli jätte kul och jag ser fram emot att få träffa alla igen. Det ska bli så spännande att se hur denna gruppen (inklusive jag själv) utvecklas under året. Det kan ju gå hur som helst 🙂 Jag hoppas såklart på att vi blir ett sammansvetsat gäng som både kan skratta och gråta tillsammans, en grupp där man kan få lika mycket stöd som energi.

Missade du första träffen men är intresserad av att vara med? Du lika välkommen ändå!

Plats: Residensgatan 7 D , Vänersborg

När: 18-19:30

Vid frågor kontakta mig på jessica@nestorforlag.se

Du har väl inte missat att gruppen även finns på Facebook under Tolvstegsprogrammet mot ångest.


Att fastna i tanken

Att fastna i tanken

Att fastna i tanken

Så kan du inte tänka, säger många, eller du fattar väl att det är så. Sen ska dom ge den riktiga, logiska förklaringen som jag redan vet. För det är inte så att jag inte förstår eller vet om verklighetshalten i min ångest. Det vet jag mycket väl. Men det är som om min hjärna ändå väljer att tro på den negativa tanken fast att jag vet att den positiva tanken är mycket mer logiskt. Inuti mig är det liksom inte så att jag får välja. Huvudet väljer per automatik den svartaste tanken och oavsett om jag lägga fram 100 bättre, ljusare och mer logiska tankar så vill min hjärna inte se dem.

Jag vet att de kanske är omöjligt för min omgivning och förstå, jag förstår det knappt själv. Men det sista jag behöver är en förklaring på hur det skulle kunna vara, för jag vet redan det. Som exempel kan jag ta en vanlig ångesttanke som dyker upp på sommaren, varje jävla år kommer den med lika stor säkerhet som räkningarna gör med posten i slutet av månaden.

Jag får för mig att vi har mögel, svamp eller ohyra i vårat hus. Varför just på sommaren? Jo på sommaren finns det massa konstiga djur och det räcker att jag ser ett inomhus, ser jag då två så är ångesten skyhög för då vet jag med all säkerhet att huset är fullt av ohyra och kommer ramla ihop när som helst. Eller dofter, på sommaren kommer det dofter och knackningar i huset och hur mycket jag än försöker ignorera det så lever ångesten i mig i flera månader.

Min man kommer med samma förklaring varje år, väderskiftningarna gör att trät sväller eller krymper vilket orsakar dessa ljud. MEN DET HJÄLPER INTE, hela sommaren är förstörd. Och dofter, ja det kan vara allt möjligt, oftast är det ingen annan som känner dem, men jag känner dem över allt och är säker på att det är mögel.

Varje sommar ringer jag försäkringsbolaget och dubbelkollar att huset är försäkrat upp till nock, jag surfar runt på anitximex sida och undersöker småkryp och försöker på flera sätt lugna mig själv.

Logiska tankar skulle vara att vi renoverat om hela huset från källare till tak, vi har brutit om innerväggar, ytterväggar, fönster, dörrar och golv, skulle det vara några större fel så hade det visat sig. Eller när det väl dyker upp så kommer jag märka det……men det hjälper inte..

Jag kan inte välja mina tankar, det är det som är problemet. Det är liksom att jag fastnar i själva tanken, och inte kan ta mig ur den. Men det betyder inte att jag inte vet hur ologisk eller onödig min ångest är.


Kung över livet galan 2016

Kung över livet galan 2016

Kung över livet galan 2016

Varmt VÄLKOMNA till välgörenhetsgala till förmån för NPF!

Ideella föreningen KUNG ÖVER LIVET presenterar sin andra välgörenhetsgala 24 april 2016 på Oscarsteatern i Stockholm. Dörrarna öppnas kl 17.00 med möjlighet till att träffa utställare som alla har en koppling till NPF. Kl 18.30 – 21.00 är det underhållning.

Kung Över Livet vill inge hopp för personer med *NPF diagnoser och deras närstående samt sprida kunskap om diagnoserna till omvärlden.

* neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom ex add, adhd, asperger, autism, dyslexi, dyskalkyli, ocd och tourette mfl.

Galan är teckentolkad.

Konferencier: Justine Kirk.

Artister: Sanna Nielsen med sin gitarrist Joakim Ramsell, Jan Johansen med kör, Juha Mulari, CEJ (Cotton Eye Joe Show, tidigare Rednex), Platina, Jakob Samuel, Östra Teatern och Oscar Zia.

NYHET I ÅR: Prisutdelning – Kung Över Livets Eldsjälspris, kommer att ske under galakvällen.

De nominerade är: • Jessica Hjert Flood – Nestor förlag • Jessica Stigsdotter Axberg – Mrs Hyper • Lina Melander – Kaosteknik • Malene Larssen- Skola npf – alla har lättheter • Hasse Andersson – NPF-LAGET i Trestad.

Galakvällen kommer att inbringa pengar där överskottet går till följande 3 ändamål: • 40 % går till Kung Över Livets egen insamling hos Hjärnfonden kring forskningen på barnhjärnan och diagnoser såsom adhd, add, asperger, autism, dyslexi och dyskalkyli m.fl. • 40 % går till stiftelsen Viggo foundation (C2C4 Autism), som ger barn och unga med autism, asperger och adhd möjlighet att idrotta på sina premisser • 20 % går till Kung Över Livets arbete.

Biljetter köper ni här: http://showtic.se/forestallningar/kung-over-livet/

Hoppas att vi ses där!

Välkomna!


Koncentrationssvårigheter

KoncentrationssvårigheterJag vet inte vad ett normalt koncentrationsspann ligger på. Men har man levt ett helt liv med koncentrationssvårigheter så kan jag säga att det också känns helt normalt. Man vet ju liksom inget annat. Ofta är det ju först i skolan som koncentrationssvårigheten blir ett problem. I vardagen klarar man ju sig (med lite missar här och där) ok. Det sorgliga är att den första tanken som slår en när man börjar känna av sina svårigheter inte är att det är koncentrationen det är fel på, nej tvärtom tycker man ju att den finns där. För koncentrera sig det gör man, allt man kan. Nej den första och kanske enda tanken man kan komma på är att man är dum.

Jag minns så väl när jag satt och lyssnade på fröken, jag såg hur hennes läppar rörde sig, och jag trodde att jag faktiskt hörde vad hon sa. Men när klasskompisarna frenetiskt börja bläddra och skriva i sina böcker och jag verkade ha missat allting då känner man sig inget annat än just dum. För jag har ju varit närvarande, hela tiden.

Nej , jag kanske faktiskt inte hörde vad fröken sa, även om jag trodde att jag gjorde det. Men jag registrerade mönstret på hennes tröja, att hon såg trött ut och att hon hade sminkat sig idag. Jag såg också de fyra fåglarna som hela tiden cirkulerade utan för fönstret, jag fantiserade om att klappa dem, att de istället för busken cirkulerade runt mig. Jag registrerade Anna och Lisas blickar mot varandra, att de verkade vara ovänner idag och att Olle tuggade tuggummi fast att man inte fick. Mikael kladdade på sin bänk och Arvid styckade sitt suddgummi. Det var så mycket som jag faktiskt registrerade under lektionen, kanske inte bara just det läraren sa.

Än idag kan jag komma på mig själv med att faktiskt inte lyssna, fast att jag faktiskt försöker. Jag funderar på hur de ser ut i alla andras huvuden, de som sitter gentemot mig. Om de lyssnar, eller om det bara ser så ut.

För det syns ju inte alltid utanpå att man är ouppmärksam, men det känns, inuti. Jag är ju vuxen nu, men efter varje möte frågar jag fortfarande mig själv: vad var det som sades, egentligen?


Saker att se fram emot i April:

Saker att se fram emot i April

Saker att se fram emot i April:

  • Ljuset & värmen
  • Att vi ska byta lokaler på jobbet
  • Träffarna med min ångestgrupp
  • Min Stockholmsresa
  • Kung över livet galan

Yey äntligen April. Nu har jag årets två bästa månader framför mig! Hur har ni det här ute? Själv börjar jag känna att min energi kommer mer och mer tillbaka. Det är till och med så att jag längtar efter att få ut och föreläsa igen (och det är ju toppen eftersom jag har två föreläsningar inbokade denna månad:)

Annars är det den intågande värmen och ljuset som jag ser fram emot. Jag är verkligen helt beroende av den. Skulle kunna gå i idé på höst och vinter. Vi ska också byta lokal på jobbet som känns som ett rejält upplyft. Jag har ju väldigt svårt med mitt tålamod, och är det något som skapar vantrivsel på jobbet för mig så vet jag med mig att jag försvinner där ifrån ganska snabbt. Jag är liksom inte den som orkar vänta. Då byter jag jobb i stället (låter ju helt logiskt eller hur). Som att dela ett litet rum med två andra och inte ha någon som helst frihet är en sådan sak som lätt skulle få mig att dra, men det gjorde jag inte. Tack för det Jessica!

Nästa vecka ska vi ha vår andra träff med vår tolvstegsgrupp vilket känns jättekul, även det något att se fram emot!

Annat kul som händer i April är att jag ska till Stockholm och föreläsa. Denna gången tar jag med mig hela familjen och gör en liten semestertripp av det. Känns jättekul! 5 dagar i Stockholm. Vanligtvis har jag ångest av att vara ifrån familjen när jag är ute och reser, kan liksom inte njuta till 100% fast att jag egentligen gillar det du gör. Så denna gång känns det verkligen toppen! Jobb varvat med fritid, precis som det ska vara. Föreläsa, besöka massa med museum och  sedan gå på Kung  över livet galan som också går av stapeln här i April.

Har ni andra tips på saker man borde se/besöka/göra när man är i Stockholm? Bring it on!

Ja det finns verkligen mycket saker att se framemot i April. Vad har du för kul på gång denna månad?