Blogg


Rädda ett liv!

Rädda ett liv!

Rädda ett liv!

Jag fick ett brev hem från Mind i veckan, ett brev som fick mig att gråta, en berättelse om hur de räddade ett liv. Jag blir både ledsen och glad på samma gång, ledsen för att någon ska må så dåligt. Ledsen för att två barn höll på att förlora sin mamma, ledsen för hur en man höll på att förlora sin fru. Glad för att de inte gjorde det. Jag hoppas att du vet att Mind har både en självmordschatt  och en telefonlinje, och jag hoppas att om du någon gång mår så dåligt tar tag i den fantastiska hjälp Mind har skapat!

Du kan också stötta Mind:s arbete genom att skänka dem en julgåva, på så sätt kan också du hjälpa till att rädda någons liv!

Swischa valfri gåva till 1239008533 eller sms:a mind190 till 72980 för att skänka 190 kr.

(Bild från Minds hemsida)


Äran att få hjälpa

Äran att få hjälpa

Äran att få hjälpa

”När vi lättar en annan människas börda, kan vi aldrig betrakta oss som onyttiga”

-Charles Dickens

”Tror du verkligen att du kan hjälpa någon,” är en fråga jag ofta får höra när det gäller mitt yrkesval. Nej jag tror inte att JAG räddar liv. Jag tror inte att folk genom att möta mig blir nyktra eller slutar begå brott. Det är ett val och ett arbete varje individ gör själv.

Jag älskar däremot att få ge, och att få ta emot. Att få en persons förtroende är den största gåvan man kan få, det är en ära, en ynnest.  Att få ta del av en människas liv, att underlätta, om så bara för en stund [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Att (över)leva med GAD 3 kommentarer

överleva med GAD, förutspå olyckor, leva med GAD, generaliserat ångestsyndrom,Att (över)leva med GADHur är det att leva  eller ska man säga överleva med GAD? Jag får ofta  mail där personer frågar om tips och råd. En vanlig fråga är hur jag orkar, och hur jag hanterar all min ångest. Jag har inga sanningar eller svar som passar alla, men kan i alla fall berätta hur jag tänker och hur jag hanterar min situation så hoppas jag att det kan hjälpa några av er.

  • Gå emot dina rädslor- Jag bestämde mig tidigt att inte låta mina rädslor stoppa mig. Eftersom det är så mycket jag är rädd och orolig för så är jag medveten om att rädslorna kan växa om jag inte utsätter mig. Jag ogillar tex att köra bil, speciellt i mörker, men jag gör det ändå. Jag är rädd för att åka hiss, men jag gör det ändå. Jag har katastroftankar när det gäller att åka tåg, men jag gör det ändå. Det enda jag undviker är båt och flygplan och det är för att jag kan. När tiden kommer att familjen vill ut och resa kommer jag att få ta tag i den rädslan också. Om jag vill göra något, men känner att rädslan hindrar mig så tänker jag att jag måste vara starkare än rädslan, och därför kör jag över den.
  • Var medveten om att dina rädslor inte är äkta- Jag vet att det inte är lätt, men ifrågasätt dig själv och dina känslor. När jag har fått ångest över att dottern tex är hos en kompis och jag börjar på katastroftankar om att hon inte är där, eller att det hänt henne något. Så brukar jag fråga mig själv om det är sant, eller om det bara är mitt huvud som hittat på händelsen, och oftast är det ju inte en sanning, utan det är mitt huvud som har hittat på en historia som blir en sanning. Om min tanke skulle vara sant så har jag all rätt till att vara ångestfull och rädd, men så länge den inte är det är känslan ”påhittad”.
  • Acceptera känslan- Jag har tidigare försökt att springa i från mina  känslor, döva dem eller ignorera dem. Men inget av det hjälper i längden. Idag accepterar jag känslan. Jag brukar ofta försöka hitta orsaken till den för att lugna mig själv, men ibland gör man ju inte det och då är det bara att acceptera att känslan finns där. Nästa steg i acceptansen är att släppa taget.
  • Släpp taget- Jag har för första gången i mitt liv erkänt att jag är maktlös, att jag inte kan kontrollera min familj, min framtid, mitt liv. Det finns ingen möjlighet i världen att jag skulle kunna kontrollera allt som är ångestskapande för mig så jag måste släppa taget. Jag vet inte vad som kommer hända i morgon, om en månad eller ens om en timme…..och det är ok.
  • Hjälper denna tanken mig?- För ett halvår sedan tog jag tag i varje katastroftanke som for förbi, jag stannade upp och frågade om den hjälpte mig, om den gjorde mig lyckligare. Mår jag bra av att tänka att jag kommer krocka med bilen? Blir jag lyckliga av att tron på att mina barn ska dö? Nej självklart inte! Då vill jag inte älta dessa tankar längre. Släpp dem. Att sitta på helspänn och vara rädd hela tiden gör ditt liv miserabelt, du får inte många minuter av sinnesro.

Sen säger jag absolut inte att det är enkelt. Det handlar hela tiden om att jobba med sina tankar, varje dag.  För ett halvår sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna må så bra som jag gör idag. Sen vet jag att de kommer dagar där allt faller över mig igen, dagar där jag kommer att känna mig tung, svag, men det är ok. Min största lärdom är att jag aldrig kommer att kunna förhindra alla olyckor, därför hjälper det mig inte heller att försöka förutspå dem.

 


Facebook tävling! Vinn en T-shirt från wearyourlabel.

ListenFör att fira att vi nu gått in i December tänkte vi tävla ut en julklapp. Till dig själv eller någon du känner? Vi tävlar nu ut en LISTEN t-shirt i valfri storlek (finns från S-L) från wearyourlabel, värde 265:-. Denna t-shirt är en påminnelse om att lyssna, och bli lyssnad på. Mer info om tröjan hittar du här . Tävlingen är på Facebook och följande gäller för att medverka:

*Motivera varför du vill vinna tröjan genom att lämna en kommentar i inlägget.
*Gilla vårt inlägg.
*Självklart blir vi även extra glada om du vill dela tävlingen vidare  :Approve:
Tävlingen pågår fram till 20/12 och skickas samma dag så att du ska hinna få hem den innan jul. Lycka till!

Att tala så att folk förstår

att tala så att folk förstårJa ibland tror jag att vi glömmer av det. Att vi struntar i om mottagaren uppfattar det vi säger, det viktigaste för oss är att få det sagt. Men det är ju inte alltid man talar samma språk. Och många gånger när personen inte förstår så kanske han inte vågar säga ifrån utan bara nickar i ett samförstånd. När sonen var sjuk för något år sedan så jag åt honom att krya på sig innan jag begav mig till jobbet. Han tittade frågande på mig -Klä på mig?

-Nej, krya på dig?

-Klia på mig?

-Nej, krya på dig. Det tog en stund innan min polett föll ner att jag använde ett ord han inte förstod.

Så idag vill jag bara påminna dig, om att möta människor på rätt sätt. Tänk på att tala så att mottagaren förstår!


Att berätta sin historia 2 kommentarer

Sångfågel”En fågel sjunger inte för att han har ett svar. Han sjunger för att han har en sång att sjunga.”

Ja så känner jag ibland. Jag har inte alla dem rätta svaren. Jag kan inte säga att jag vet eller att jag alltid förstår. Jag kan bara säga att jag har så mycket att berätta, så mycket som måste ut. Kram på er!


Dubbelbokning, glömska och hårda fall.

teadventskalenderDenna veckan har verkligen gått supersnabbt. När jag satt på jobbet igår hade jag knappt koll på vilken dag det var. Känns verkligen som det gått i en racer fart. För att sammanfatta veckan som gått har jag nästan inget att berätta, jag minns den knappt. Det var Måndag, sen blev det Fredag och nu är det helt plötsligt Lördag. Jo ja det är väl uppsatsen som tar tid och gör mig stressad, har knappast minskat farten, tvärtom, men den kommande veckan ska jag skärpa mig!

Denna veckan har jag varit mer förvirrad och glömsk än vanligt. Som exempel har jag gått i en hel månad och väntat på att det skulle bli december så att jag kunde få inviga min nyköpta teadventskalender. Jag har tittat på den varje dag och längtat. Ni vet gått och tjuvkikat  i ”luckorna” för att se vad det är som väntar. Sen kommer december och då har jag helt och hållet glömt av den. Så du har jag 4 dagar att dricka i kapp.

te adventskalender

Sen skulle jag gå på julbord både Torsdag och Fredag, trodde jag ja. Nej, på något märkligt vis var båda julborden på samma dag och jag hade dubbelbokat mig. Blev så jäkla arg och besviken på mig själv, jag som brukar ha stenkoll!

På fredag morgon bokade jag ett pass morgonyoga, kände att jag behövde vila, komma ikapp mig själv lite grann. När jag väl var där så visade det sig att det passet inte innehöll så mycket vila och mindfulness som jag är van vid, så det blev skulderstående och poweryoga klockan sju på morgonen. Som toppen på moset halkade jag i duschen och fick mig en rejäl smäll. Som om kroppen inte var mör innan liksom.

Nej, nu hoppas jag på en lång helg med rumpan i soffan och massor koppar med te!


Att kontrollera sina tankar

kontrollbehov, när tankarna tar över dig, kontrollera sina tankar,Undviker du den om dagen, fångar den dig på nattenJag tycker att jag det senaste varit väldigt duktig på att avbryta och kontrollera mina tankar. Jag mår bättre nu än vad jag gjort på länge. Men eftersom tankarna inte får samma utlopp, samma kraft på dagtid längre har de nu börjat jaga mig på natten. Jag har bytt arbetsplats, igen. Jag är nöjd, glad, inget som bekymrar mig till vardags, trots att jag inte har total kontroll över hur min arbetssituation ser ut i morgon, nästa vecka eller om en månad.

Men om natten kommer drömmarna, och flera täta uppvaknanden. Jag drömmer att jag gör fel, glömmer bort arbetsuppgifter, åker till fel arbetsplats, missar tider. Sådant som jag vanligtvis aldrig gör! Dessa drömmar har nu jagat sedan jag började där. Du själv kanske inte hade tänkt på det eller reagerat, men jag vet att det är mitt kontrollbehov som sparkar bakut. Den vill ha allting planerat, strukturerat för att kunna känna sig tryggt, för att tillåta mig att sova gott om natten.

Förra helgen sov barnen hos sin mormor. Det är ju en sådan stund då folk säger att man ska njuta av barnfriheten, och trots att jag vet det gör mitt inre uppror. Det behövs bara små små grejer för att väcka den där sovande demonen inom mig som tar över hela kroppen.

Vi hade varit och handlat julklappar, skulle åka och köpa ute mat och sätta oss framför tvn. På stan träffar vi min bror som i förbi farten säger att mormor inte svarade i telefonen, blixtsnabbt flyger fler hemska scener förbi mitt inte, jag skakar av mig olustkänslan och går vidare. Jag känner att den har vaknat men försöker trycka ner den. Det finns ju flera anledningar till att man inte svarar i telefon, skulle det ha hänt något skulle jag vara den förste som fick veta, försöker jag övertala mig själv.

Väl hemma läser min man tidningen. Det är någon som oprovocerat slår ner folk på stan säger han plötsligt. Olustkänslan står mig i halsen och jag vill kräkas ut all min ångest, alla hemska scenarion och bilder som uppspelar sig om och om igen framför mina ögon. Jag säger inget, men jag tror att han vet. Vet att mitt inre är i uppror, vet att jag vill brista ut i gråt, vet att jag är rädd för att dom två jag älskar mer än livet själv inte finns hos mig nu. Rädd för att dom ska ha blivit nerslagna på stan, rädd för att dom ska ha brunnit inne, rädd för att dom ska ha satt i halsen, rädd för att dom ska ha tappat bort mormor och gått vilse, rädd för att dom ska ha blivit påkörda av en bil.

-Jag ska bara skicka ett sms och se när dom kommer hem i morgon, säger jag. Han nickar med ansiktet kvar i telefonen. Sekunderna känns som timmar. En minut går, två minuter går, och tre minuter går. Jag tittar på min telefon flera gånger. Dubbelkollar att sms:et har gått i väg, tittar så att ljudet är på, ser så att jag har tillräckligt med batteri. Ångesten växer och växer, tar över min kropp, mina tankar, min verklighet.

-Nej jag ringer.

-Men du skickade ju ett sms nyss

-Ja, men hon har ju inte svarat!

Det känns som timmar innan någon svarar, även om det bara rörde sig om sekunder, och jag vill gråta av lättnad när jag hör mormors röst och mina barn i bakgrunden. Barn som skrattar, pratar och har det bra. Jag vill aldrig lägga på. Jag vill höra deras röster i mina öron hela natten, jag vill vakta varje andetag, jag vill kyssa deras ansikten och hålla deras händer, och aldrig släppa taget!

Ångesten höll mig i ett järngrepp även den natten och lättade inte föränn jag återfått min kontroll, föränn jag hade dem i mina armar [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Författarintervju -Våra älskade orkade inte leva 1 kommentar

Våra älskade orkade inte leva; joanna björkqvist; suicid, självmord; författare joanna
Jag fick av en tillfällighet kontakt med Joanna Björkqvist som är journalist och författare. Hon har skrivit fyra böcker, varav den senaste Våra älskade orkade inte leva gjorde mig extra intresserad. Dels blev jag glad, för att det är en jätte viktig bok och jag tycker att det är positivt att någon uppmärksammar ämnet, sen blev jag också nyfiken, för varför väljer man att skriva en bok om ett sådant tungt ämne? Jag har ställt lite frågor till Joanna och delar med mig av hennes svar, och självklart vill jag också rekommendera er att läsa hennes bok!

Berätta om din bok:

I reportageboken Våra älskade orkade inte leva intervjuar jag åtta anhöriga till någon eller några familjemedlemmar som tagit sitt liv. Jag intervjuar även två personer som i sina yrkesroller möter både de anhöriga och de suicidala, en psykoterapeut och en präst.

De olika kapitlen bygger på en känsla som de intervjuade haft och ofta är det känslor som många upplever i samband med självmord, men som man inte talar om och som man kanske själv inte riktigt vill kännas vid. Alla förstår att man som drabbad känner sorg, smärta och saknad när en älskad familjemedlem dör, men just ett självmord väcker så många fler känslor. Det kan handla om skuld, skam, vrede, hämndbegär eller till och med lättnad.

Vad fick dig att skriva en bok om just självmord?

Jag ville skriva en reportagebok för som journalist tänkte jag att den formen skulle passa mig och det skulle vara ett bra tillfälle att få fördjupa mig i ett ämne och berätta hela historien istället för de små korta inslagen och artiklarna som får plats i våra nyhetsmedier.

När jag bestämt mig för detta var ämnet fortfarande oklart, men då fick jag i en sluten författargrupp på Facebook veta att det inte fanns någon bok för anhöriga som mist någon i suicid och då tänkte jag att det är en bok som behövs. Den ville jag skriva och så fick det bli.

Vem vänder sig boken till?

Boken är tänkt som stöd och tröst till andra anhöriga i första hand. Tanken är att de ska känna sig i hur andra har haft det och känna att de inte är ensamma om alla de känslor som de brottas med. Men boken kan absolut läsas av alla som är intresserade av sina medmänniskors liv, så den passar väldigt många fler än enbart anhöriga. Dessutom vill jag gärna påpeka att den sitt ämne till trots inte alls är så mörk och dyster som det kan verka. Tvärtom får jag alltid höra att den är lättläst och det var viktigt för mig, för om den ska fungera som stöd och tröst är det ju ingen poäng med att få läsaren att bryta ihop. Att man ändå blir berörd och ibland tårögd är ingen motsats – det måste man också få bli.

Hur mådde du under arbetet med boken, några speciella tankar/känslor?

Det hände att jag grät både under intervjuerna och när jag sedan satt och skrev, men jag är en väldigt känslig person, så det hade varit konstigt om jag inte gjort det. Jag blir lätt berörd av andra.

Däremot kände jag att boken var så viktigt att det hur konstigt det än kan låta var lustfyllt och till och med roligt att skriva den. Jag längtade till min dator varenda morgon och tyckte om att få berätta de gripande historierna som mina fantastiska intervjupersoner delade med sig av. Att jag ändå önskar att var och en av dem fått slippa uppleva det de gjorde är en helt annan sak. Det kändes ändå bra att få berätta deras historier och jag tyckte att jag gjorde något viktigt när jag gav dem en röst. Det var en tydlig drivkraft för mig, att få göra något viktigt som kan göra skillnad.

Lärde du dig något nytt, eller fick en ändrad syn/upplevelse om suicid genom arbetet med boken?

Jag fick absolut en fördjupad förståelse och det tycker jag om. Jag lärde mig också hur mycket kärlek och kraft som faktiskt finns inom en människa. Om något av mina barn skulle dö skulle jag själv dö. Jag skulle aldrig klara det. Så tänker jag och många med mig. Men i min bok visar människor att man visst klarar det, att det går att överleva något så ofantligt tragiskt som att förlora sitt barn. En kvinna har till och med förlorat båda sina barn, det ena i en allergichock och sedan det andra i självmord, men även hon lever vidare och lyckas se det ljusa i livet mitt bland allt mörker. Det tycker jag är fantastiskt.

Vad har du för relation till psykisk ohälsa/ självmord?

Det viktigaste tycker jag är att jag ser på psykisk ohälsa på exakt samma sätt som jag ser på fysisk ohälsa. Lika självklart som det är att bege sig till doktorn när man har halsfluss eller brutit benet, lika självklart vill jag att det ska vara att söka hjälp när man mår psykiskt dåligt. Man är ingen dålig människa för att man har ont i själen, precis som man inte är en sämre människa för att man har ont i foten.

Jag har själv ingen nära anhörig som tagit sitt liv, så jag skrev inte boken utifrån att jag behövde bearbeta ett eget trauma, men däremot har jag förlorat min älskade storebror i en trafikolycka och det gör att jag kan förstå mycket av det som mina intervjupersoner gått igenom. Jag vet en del om hur det känns när man plötsligt vaknar upp till en helt ny verklighet. Precis som mina intervjupersoner har även jag förbannat livet, gråtit, varit förtvivlad och arg. Precis som för dem förändrades vår familj för alltid i den stunden min bror lämnade oss. Den erfarenhet som jag fick då har varit värdefull när jag arbetade med boken.

Något annat du tycker är viktigt att berätta?

Genom att vi pratar om psykisk ohälsa och suicid hjälper vi till att bryta det tabu som fortfarande finns och det tycker jag är angeläget. Det kan i förlängningen faktiskt rädda liv. Att så många som ungefär 1 500 personer tar sitt liv varje år och i runda tal 15 000 försöker är hemska siffror och visar tydligt att det är ett stort samhällsproblem.

Sex gånger så många dör i självmord som i trafiken och för att få ner statistiken måste det göras mycket mer än vad som görs idag. Självmord går nämligen i de allra flesta fall att förhindra, men då måste man jobba suicidpreventivt och långsiktigt. Det måste få kosta pengar att rädda liv. Riksdagen antog 2008 en nollvision för självmord, men trots det tar fortfarande fyra personer sitt liv varenda dag, en var sjätte timme, året runt.

Har du någon ny bok på gång?

Japp! Sedan ett par månader skriver jag på nästa reportagebok och där är temat ännu hemligt, men även denna bok kommer att bli berörande och den är också viktig. Jag har skrivit några kapitel hittills och har bokat in ytterligare intervjupersoner framöver. Planerad utgivning är någon gång under 2016, men vi har inte riktigt bestämt när ännu.

Våra älskade orkade inte leva; joanna björkqvist; suicid, självmord; författare joanna

Mer info om Joanna och hennes böcker hittar du här:
För er som är intresserade av bokskrivande skulle jag också vilja rekommendera en av hennes första böcker Förverkliga din bokdröm som jag själv använde som handledning när jag skrev min första bok.
Jag kommer själva att ägna julhelgen åt att läsa Våra älskade orkade inte leva längre, och trots att bokens ämne känns tungt längtar jag ändå efter att få läsa den!