Allmänt


Motion som medicin

Inlägget innehåller annonslänkar.
Hjärnstark

Motion som medicin

Att motion har samma effekter som antidepressiva var för mig ingen nyhet, men om man inte orkar läsa forskningsrapporter är detta en lättläst bok på ämnet. Jag fick den i min hand precis när jag hade avslutat min medicinering och till min förvåning så var det bara löpning eller snabba promenader som fick mig att känna mig någorlunda klar i huvudet när jag led av mina utsättningssymtom.

Boken är så viktig för jag känner att alla har rätt att veta just vad den här boken berättar, att motion hjälper vid depressioner, ADHD och ångest utan att ge dig några biverkningar!

Från och med nu så är motion (och meditation min enda medicin). Jag tar promenader på lunchen, går ut med hundarna när jag kommer hem och springer några dagar i veckan. Motion är den enda medicin jag gärna överdoserar!

Boken köper du här (annonslänk). Den finns som både e-bok och ljudbok (och förmodligen också på ditt närmaste bibliotek).

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


När det vänder… 6 kommentarer

….både inuti och utanpå. Ja, jag känner mig bättre. Jag vågar nog nästan påstå att utsättningssymtomen är borta, jag börjar att känna mig som en människa igen. Och inte nog med att jag är tillbaka, solen verkar också vara det!

Det där med vädret påverkar mig helt klart mer än vad jag trott. Så fort ljuset kommer fram är det som att man får en extra energi kick. Eller ja, de flesta skulle nog påstå att jag har mer energi än er vanliga dödliga men jag menar en annan sorts energi. Jag har svårt att orka med att vara social och när tanken slår en att man gärna hade tagit hem lite folk för att grilla, ja då har något hänt, i alla fall hos mig.

Titta, gröna blad!

Jag vill vanligtvis bara krypa upp i ett hörn ensam (ok, det vill jag fortfarande) men tanken på att andra människor känns inte riktigt lika tung nu som den gjort tidigare. Och min känsla är att det har med ljuset att göra, att man liksom krupit ur sitt ide. Även om jag fortfarande inte känner kraft för att ta tag i trädgården så gläder det mig att den börjar bli grön.

Är det någon som älskar den här årstiden så är det den här killen. Att få springa i trädgården utan att det är för varmt. Jag älskar våren! Det är den bästa tiden enligt mig. Jag älskar att ha sommaren framför mig, för när jag är mitt i den blir jag ofta stressad. Då försvinner den ju i ett nafs.

Vinden har vänt och jag vill verkligen stanna upp i nuet. Leva fullt ut till vårens slut. Solen är här och jag är vaken! Fram med ljus och färger. Dansa utan musik. Jag vill fira, skrika vårskrik och informerar världen om att årets bästa tid är här.

Och den är nu!

[wp-svg-icons icon=”sun” wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”brightness-medium” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


En socialarbetares vardag

Livet som socialarbetare

En socialarbetares vardag

Jag tar ditt liv i mina händer, håller det hårt.

Står bredvid dig när allting är svårt.

Jag fångar dina tankar, när de flyger förbi.

Hjälper dig att öppna dem, utforskar vad som finns inuti.

Jag vill ge dig tillit, och några skopor hopp.

Jag hoppas att du har kvar det inom dig vid nästa stopp.

Jag håller ditt liv i mina händer när du lämnar mitt rum.

Din tyngd har lättat och axlarna sjunkit, med minst ett tum.

Att få vara vid din sida om så bara för en stund.

Är en ynnest för mig, varje sekund.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Veckans bästa & sämsta

 

Bästa:

  • Att min utbildning i skrivterapi har börjat, yey!
  • Vädret, denna fantastiska sol [wp-svg-icons icon=”brightness-medium” wrap=”i”]
  • Att jag fått positiv respons på mina framtida projekt.
  • Att jag har ett datum inbokat för att träffa Maria Andersson igen. Ska bli kul att samverka!
  • Att jag mår bättre. Känns som utsättningssymtomen är ett minne blott.
  • Kontakter man kan få via facebook och företaget Hojdegard.se som kom till räddning och löste ett problem på min hemsida utan kostnad när jag gjorde en uppgiven shoutout.

Sämsta:

  • Vill inte ens nämna det men självklart är det som hänt i Stockholm veckans sämsta. Påverkar mig jätte mycket och vill mest bara gråta hela tiden [wp-svg-icons icon=”sad” wrap=”i”]
  • Att min hemsida kraschade och att ett företag som skulle hjälpa mig med det inte fixade jobbet men ändå skulle fakturerar mig tusenlappar, förstörde helt klart min dag [wp-svg-icons icon=”angry” wrap=”i”]
  • Att jag har för många gånger på gång samtidigt. Men hey, vad gör man när allting kommer i en klump?

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


God morgon världen!

Klockan fyra studsade jag upp med solsken i blick. Eller ja, vi ska inte överdriva men typ så.

Vissa av oss var lite tröttare än andra. (Det är inte bara människorna i familjen som ifrågasätter mitt tidiga uppvaknade, utan även hundarna). Därför beslutade större delen av gänget att gå och lägga sig igen.

Själv sitter jag kvar och njuter av tiden som bara är  min. I förhoppningsvis några timmar till. 

Helgen består annars av blandande känslor. Själv mår jag ovanligt bra. Jag tänker och sörjer över det som hänt i Stockholm men försöker att inte låta det uppsluka hela mig. Bävar inför att ta den diskussionen med dottern som har en lika lättväckt ångest som jag. Jag försöker släppa taget och finner inga ord över det som hänt…

Jag ska hålla mig på hemmaplan, förhoppnings njuta av solen och min lilla familj. Jag hoppas att ni alla är ok. Var rädda om varandra! Önskar er en fin helg!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Precis vad jag behövde just nu 1 kommentar

Jag har känt mig så infomationstrött i helgen. Trött på mobiler som plingar, trött på notiser, trött på reklam. Trött, trött, trött.

Ringer telefonen visst fan är det en telefonförsäljare. Jag vill bara vara i f r e d ! Jag behöver vila hjärnan från intryck och därför haft telefonen på ljudlöst hela helgen och valt själv när jag vill titta på den och inte tvärtom.

Jag har varit så trött att jag nästan blir arg när mobilen ringer. Vill kasta den i väggen och skrika låt mig va! Jag vill stänga in mig i ett ljudisolerat rum och bara blunda. Jag vill höra fågelkvitter, känna doften av gran och känna värmen från en kamin.

Jag är så trött på onaturliga ljud att jag kan kräkas, brummande, plingande eller gnällande. Jag vill rusa ut i solen och bara vara människa, skrika ett vårskrik med endast ekot som svar. Jag är så trött på teknik, på stress, på att behöva vara en robot i denna värld för att överleva.

Åt vilket håll jag än vänder mig finner jag alltid reklam eller information. Jag är så trött på att ständigt informeras. Kan man inte bara få vara ovetande?

Jag kommer fortsätta att att ha min telefon på ljudlöst, det var precis vad jag behövde just nu och känner mig mycket starkare än vad jag gjorde i Fredags. Tack för alla era fina kommentarer och tankar.

En rolig sak som hänt just nu är att jag fått en sådan fin recension på min bok. Det var precis vad jag behövde nu och det gjorde min dag [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

”Med utgångspunkt från sin egen inte-jättelyckliga tid som nybliven mamma slaktar Jessica normer och trams i denna pärla. Jag skrattade högt flera gånger när jag läste. Hon beskriver också klockrent hur det är att ha flera barn, att den exakta rättvisan är en utopi.

Här är det de egna upplevelserna och resonerandet om jakten på det perfekt livet som avhandlas, utan att döma. Den här boken känns som den där kompisen man kan bli för full hemma hos, utan att behöva skämmas dagen efter”, skriver hormoner och hemorrojder om min bok. Har ni hört något så fint?

Nej nu ska jag ge upp för dagen och sätta mig framför tv:n tillsammans med min man. Kram på er!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Återhämtning pågår 4 kommentarer

Återhämtning pågår

Det finns så mycket jag vill skriva men inget kommer ut. Jag känner mig fortfarande inte som mig själv och har svårt att få ihop en endaste hel mening. Det är precis att jag klarar av vardagen, mer räcker tanken inte till.

Mer än två ljud samtidigt får mig att rysa och jag som vanligtvis har en ängels tålamod kan brusa upp för vad som helst.

Det kommer eka lite tomt på bloggen kommande vecka. Det ska bli en vecka i återhämtningens tecken (säger jag i alla fall nu). Jag vill mycket men orkar inget och ska försöka lyssna på det (får se om det går).

Jag önskar er en fin helg [wp-svg-icons icon=”sun” wrap=”i”]


Ge dig själv en chans

Ge dig själv en chans

Ge dig själv en chans -på med hjältedräkten, NU!

Det förflutna är ditt FÖRFLUTNA. Det tillhör varken nuet eller din framtid. Varje dag, varje sekund ger dig en ny möjlighet, en ny chans. Det gäller bara för dig att ta den!

Du måste sluta och hacka på dig själv och tro att alla andra är perfekta. Andra personer har precis lika många dåliga sidor som du, skillnaden är att de skyler dem och du går med dina öppna.

Jag  har gjort fel, sagt fel, varit fel. Jag har både skadat och sårat människor, men hey jag är precis lika operfekt som alla andra.

Lika mycket som du ska förlåta människor runt dig handlar det om att förlåta sig själv. Du behöver därför lämna det förflutna där det här hemma, bakom dig.

Vissa saker kommer alltid att göra ont men det betyder inte att du behöver gå med ett blottat sår. Du kan själv sy ihop det eller skydda det med plåster och bandage. Ibland handlar det bara om att gå vidare…

Är du beredd? Idag ger du dig själv en ny chans. Res dig upp, sträck på dig. Du behöver inte vara snygg, smart eller ha en massa yttre attribut. Allt du behöver är att vara dig själv.

Se så, gå ut och förändra världen nu. Ingen kan göra det som du!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Veckans bästa & sämsta: 4 kommentarer

Bästa:

  • Vårvädret!
  • Att Ellos hade stängt ner sin hemsida när jag fick en impuls att klicka in och bränna tusenlappar [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]
  • Att jag både fått se och känna på solen nästan varje dag denna vecka
  • Att jag tagit mig ut på långa promenader varje dag
  • Joggingturen som blev av
  • Alla tysta minuter tillsammans med mig själv
  • Att få spendera hela dygnet tillsammans med mina hundar
  • Att jag har en sådan stöttande och bra arbetsplats
  • Att min familj orkat med mig denna veckan då jag knappt har orkat med mig själv
  • Ett sånt underbart telefonsamtal med min businesspartner Maria som kickade igång alla mina cylindrar igen. När jag pratar med henne inser jag hur ensam jag känner mig i mitt företagande.

Sämsta:

  • Att jag inte kunnat vara produktiv eller göra något under veckan jag varit hemma
  • Att jag inte orkat springa så mycket som jag önskat
  • Att allt mitt tålamod är borta och jag drabbas av aggressionsutbrott flera gånger om dagen [wp-svg-icons icon=”evil” wrap=”i”]
  • Att jag tycker om och saknar mitt jobb så mycket att det känns jobbigt att vara hemma
  • Ja, så klart mitt mående, att jag är yrslig och känner att hela jag är urbalans. Hoppas på en nytändning i morgon när arbetsveckan är åter [wp-svg-icons icon=”accessibility” wrap=”i”]

Japp det var min vecka, hur var din?

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar