Allmänt


Veckan som gått 6 kommentarer

Jösses vad veckan går, man hinner inte med hälften av det man önskar även om jag inte är den som ska klaga då jag ofta får mycket gjort. Jag känner mig så pepp och glad och ber till högre makter att denna känsla ska få stanna kvar. Det är ovanligt för mig att må så här bra och ibland får jag nypa mig själv i armen för att inse att det faktiskt är sant. Vart tog all ångest vägen?

Jag är medveten om att det viktigaste just nu är att leva i stunden och inte stanna upp och oroa mig för att ångesten mirakulöst är borta eller försöka leta upp den igen. För tro mig, det är lätt gjort. Det känns liksom så overkligt att må bra så att man undrar om kroppen har något lurt på gång.

Föreläsningen i Uddevalla gick i vart fall kanon och jag känner verkligen att jag inte är beredd att ge upp det kortet. Dock tänker jag att jag i framtiden inte vill jobba ensam. Därför for jag till Lidköping i Tisdags för att träffa denna pingla.

Härliga Maria! Det är så skönt att träffa en människa men samma fart och energi även om vi tappar bort oss i samtalen flera gånger om. Vi pratade om företag, utbildningar och föreläsningar och träffades faktiskt för att vi planerar att återuppta vår podd. Flera förfrågningar har kommit in och då bestämde vi oss för att köra. Er önskan, vår lag [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

Grejen är att om man nu ska göra det, så ska man göra det riktigt bra och därför krävs en hel del förarbete för att få till bra ljud och inspelning. Eftersom vi bor över 20 mil i från varandra är det lite mer trögjobbat och allt måste skötas på distans. Men båda är överens om att inget skall stressas fram, både jag och Maria har haft utmattningar så vi måste lyssna på våra kroppar utan att ställa för höga krav. Det får ta den tid det tar!

Vi hade turen att springa på ett super mysigt fik bara minuten efter att vi landat i stan. För mig blev det en unicorn-latte och en rawfood-bulle. Precis i min smak [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

Jag har bestämt mig för att försöka samverka mer till hösten. Jag är så himla trött på att vara själv. Jag hoppas på flera olika saker med Maria men hittar gärna fler samverkanspartners inom mitt område. Hade varit kul att slå ihop lite olika olika kompetenser och lära av varandra. Ensam är verkligen inte stark, ensam är bara ensam.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar


Hej Maj! 2 kommentarer

Hej Maj!

Hej Maj!

Välkommen, om du bara visste hur efterlängtad du är! Du är helt klart den finaste månaden på hela året. April har ständigt bjudit på överaskningar, allt mellan solsken och hagel.

Du är mer av det pålitliga slaget, kanske därför jag uppskattar dig som jag gör. Det jag älskar med dig är ljuset, och hur du får naturen att ändra färg. Det är som att allting vaknar till liv igen. Du får allting att blomma, även mig.

Maj speglar värme och sol och det är vad jag behöver just nu, både inuti och utanpå.

Bra saker som hänt i April:

  • Flera har visat intresse för skrivterapi, och min fb-grupp ökar varje vecka.
  • Att jag faktiskt tog beslutet att utbilda mig till ”write your self- vägledare”, även om det är tufft att läsa flera kurser samtidigt är jag ganska säker på att det ändå var rätt beslut.
  • Mina två föreläsningar blev super uppskattade och gick jätte bra, verkligen en boost för framtiden.
  • Att jag själv tagit kontakt med andra företagare och sagt att ”hej, jag vill gärna samverka med dig” eller ”jag tror att vi kan hjälpa varann”.
  • Att jag avslutat min anti-depressiva medicin och mår bättre än någonsin!!
  • Att man fått några extra lediga dagar med familjen, så väl behövligt.

Saker att se fram emot i Maj:

  • Mitt möte 2 maj med Maria där vi ska planera samarbeten framöver.
  • 6 maj har jag mässa i Åmål.
  • Första mötet på Bup tillsammans med sonen skall äga rum.
  • 11 maj ska jag på en företagsdag full med föreläsningar och inspiration.
  • Min fantastiska dotter fyller 11 år.
  • Förhoppningsvis kommer min opponering ske och jag blir av med en stor sten från mina axlar.
  • Min ena skrivkurs ”writing for healing” tar slut (och förhoppningsvis blir jag godkänd).

Månadens affirmation:

”Små steg tar dig också framåt” -jag behöver lära mig att inte rusa fram, att jag inte behöver göra allting samtidigt. Jag ska försöka att påminna mig lite extra om det denna månaden för att se om det kan hjälpa. Alla steg framåt är framsteg, även om det inte alltid känns så.

Månadens aha-upplevelse:

Jag har klarat av att hålla några saker på att-göra-listan utan att ta tag i dem direkt, det är för mig en ny upplevelse. Ska något göras vill jag gärna göra det direkt. Jag har lärt mig (hoppas jag) att saker faktiskt kan vänta och att jag inte måste gå in i allt med en gång.

Vad ser du fram emot i Maj?

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Papper & brasor

Så där ja, då var terminens föreläsningar avslutade. Nu är det skolan all in som gäller. Tre utbildningar som ska slutföras och jag håller verkligen tummarna för att allt ska gå vägen. Jag har tidigare haft tankar att minska ner eller sluta med föreläsningar helt då de tar så mycket tid och energi men efter gårdagen är dessa tankar som bortblåsta. Det är en sådan kick, både att möta så många fina människor och sedan att få en sådan dusch av beröm. Sådana duschar kan man väl inte få för ofta? [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

Jag har börjat rensa mitt kontor lite, mitt mål är att det ska bli fullständig ordning och reda men eftersom jag har hundra saker på gång samtidigt är det ju lite svårt att uppnå. Men jag bestämde mig i alla fall för att rensa ut alla artiklar gällande min uppsats. Nu ska ju ingenting mer in där. Men jisses vad mycket det blev. Att jag suttit och lapat i mig allt detta gör till och med mig förvånad. Jag borde ju nu vara jätte klok, eller nej, vi ska inte överdriva. Jag borde kunna mycket om ADHD, självkänsla och kriminalitet för att vara helt korrekt [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

På riktigt så vet jag inte vad jag tar mig till om jag inte får godkänt på första försöket gällande uppsatsen. Chansen att jag gör om och gör rätt efter det känns minimal. Jag vill inget hellre nu än att lägga den bakom mig, fortsätta med boken och bygga en ny föreläsning med mina bara händer. Risken finns att skiten åker in i brasan som resten av pappershögen.

Nej, Jessica, tänk positivt, du klarar det här, det är ju bara de sista metrarna in i mål [wp-svg-icons icon=”point-right” wrap=”i”]

Äh, nog om mig, hur är allt med dig? Även om det i stort sett är inlägg här varje dag kan jag känna ibland att jag kommer för långt ifrån er. Det är väl för att jag sällan skriver inlägg för stunden utan allt redan ligger färdig skrivet i datorn och publiceras av sig själv. Då blir det liksom inte lika nära på något sätt, men kanske är det mer jag som känner så? 
Ja, ja. Ikväll gissar jag att det är andra brasor som väntar. Jag önskar dig en trevlig valborg [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Gästbloggaren -Arbetsmiljö i ett Feng Shui perspektiv

Här kommer del 3 av 3 från gästbloggaren Marianne J Rose, här hittar du del 1 och del 2.


När jag läser artiklar och forskningsresultat om utmattning blir jag både glad, ledsen och frustrerad. Glad för att det läggs ner mycket tid och resurser på att förstå sjukdomen, ledsen för att det är en sjukdom som verkligen sabbar kroppen och frustrerad över att det trots det inte läggs ner större resurser på att åtgärda själva orsaken – i grunden!

En viktig del av god hälsa på jobbet är att anpassa och göra det bästa av den fysiska miljön. Att den är sund och ergonomiskt bra men den bör också stärka oss i det vi gör.  Alla rum gör ett avtryck i oss – från det att vi går in genom entrén, vidare till personalutrymmena och fram till den egna arbetsplatsen. Man kan säga att Feng Shui är en finjustering och vi tittar på flera olika aspekter som tex väderstreck, färger och rummens funktion, men också människorna i dem . Vi anpassar helt enkelt rummen till de som jobbar där. 

Entrén

Den ska utstråla att det här är en bra arbetsplats där man månar om sin personal. Här sätts första fröet till din känsla resten av dagen. Så enkelt men ändå något som oftast glöms bort.

Personalrummet (Lunchrum)

  • Bör vara en plats för återhämtning men också uppmuntra till gemenskap och bra dialog
  • Runda bord inkluderar och uppmuntrar kontakt
  • Naturligt ljus är bästa energihöjaren och hjälper oss hålla energinivån uppe under dagen. Dagsljus är viktigt i alla rum!
  • Möbler och tyger i naturmaterial som trä, bomull eller lin gör Chi lite gladare och för oss närmare naturen.
  • En mysig hörna med dova färger och mjuka möbler att sjunka ner i för den korta vilan
  • Ljusa färger ger en lätt och rörlig energi. Grön känns skönt, lugnar och balanserar. Orange och ”solgult” gör oss glada och öppnar upp för dialog.

Vi tar upp färgernas energi inte bara via synen utan också genom kroppen. Rött är tex en varm färg, men också en riktig pulshöjare. Att sitta hela dagar i ett rum med övervägande rött kan göra oss trötta, irriterade och till och med arga. Bra att undvika alltså vid stress! De blå och lila färgerna däremot är kalla, sänker vår puls och är lugnande. Brunt kan kännas skönt att sjunka ner i men gör det svårt att hålla arbetslusten igång en hel dag.

De ljusa färgerna lyfter energin och får små rum att kännas större. De mörka färgerna kan kännas betungande och göra oss nedstämda eller få oss att tappa inspirationen och arbetslusten. Det här är så klart mycket generellt och beror på rummet i helhet men kan vara bra att ha i åtanke. 

Kontoret 

När jag besöker kontor ser jag ofta att man sitter med ryggen mot dörren. Det är vad vi kallar en försvagad position. Kroppen känner sig otrygg och är på helspänn hela dagen. Man blir fort trött.

  • Vänd skrivbordet så att det står ut mot rummet. Då har du full koll på vad som händer och sitter i vad vi kallar för Kraftposition. Kroppen känner sig trygg. Om inte det är möjligt är nästbästa alternativ att sitta med sidan mot dörren.
  • Det förstärker trygghetskänslan om skrivbordet har en skyddande skiva på framsidan så att man inte ser dina ben där du sitter.
  • Undvik att sitta i vad vi kallar energidrag mellan två öppningar som tex en dörr och ett fönster. Det får dig ofta att känna oro och du blir fortare trött.
  • Möblera ändamålsenligt. Ha inte mer möbler och saker än du verkligen behöver och använder. Öppet utrymme ger Chi ett fritt flöde: rummet får en piggare energi, du blir mer klartänkt och uthållig.
  • Viktigt med ren yta på skrivbordet, för det fria Chiflödet. Att förvara lösa papper i mappar är lugnare för det undermedvetna än att de ligger i en hög på skrivbordet.
  • Ha något personligt och upplyftande vid din plats. Något som gör dig glad och stärker dig i din roll på jobbet. Det kan vara foton, ett pris eller en symbol för ett mål du uppnått.

Bilder talar verkligen direkt till oss och vi fångar upp budskap i dem mycket snabbare än i text. Var noga med vad du hänger upp och välj motiv som lyfter och stärker dig. Naturmotiv är ofta lugnande.

Kontor i öppna landskap

I vissa fall är det absolut rätt med öppna landskap, men det är tydligt att de flesta av oss inte mår bra av att jobba i dem. Är det möjligt att förbättra arbetsmiljön i landskapen?

  • Kraftposition! Ur mitt perspektiv är ett vanligt ”fel” att man sitter med ryggen ut mot rummet. Mitt förslag är att sitta med ryggen mot en skärm (placera skärmarna i mitten) och vända skrivbordet ut mot rummet. Vi mår bättre av att ha en utsikt än att sitta med ansiktet mot en vägg.
  • Det finns många både roliga och finurliga ljudabsorberande skärmar att ställa upp runt omkring för att fånga upp bruset.
  • Höga växter ger skydd och skapar en rumskänsla.

Det finns så många fördelar med gröna växter att diskussionerna borde handla mer om hur många som får plats och mindre om skötseln av dem. Växter skyddar oss från datorers och andra apparaters elektriska vågor. De syresätter och renar luften från gifter och ger en bättre luftfuktighet. Vi mår helt enkelt mycket bättre i det gröna!

Det här med den psykiska hälsan på arbetsplatsen kräver ofta en mer omfattande förändring i rutiner, men att skapa en fysisk arbetsmiljö där kroppen mår bra är som jag ser det en nödvändig grund för ett hållbart resultat.

Det är inte alltid man orkar tala om hur man mår. Jag hörde om en arbetsplats där de använde sig av färgkoder vid dörren eller på skrivbordet, som en symbol för att tala om den egna dagsformen. Man kan ju också uttrycka det i väderlek som i den där barnboken. Då ser kollegor omgående hur det står till med dig och vem vet – en mulen morgon kan ju bli en solig eftermiddag!

Kram Marianne

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Bra saker som händer: 1 kommentar

Bra saker som händer

Bra saker som händer:

  • man säger ifrån och få en ursäkt tillbaks
  • en klient ringer och säger tack för hjälpen <3
  • solen tittar fram på en mörk himmel
  • man vaknar till ljudet av fågelkvitter
  • att se hur en tidigare deprimerad person plötsligt ler med hela sitt ansikte (vilket fick mig så glad att jag ville gråta)
  • att ta beslut som känns rätt i magen
  • att ha modet att sträcka ut sin hand och hålla den kvar tills att någon tar emot den
  • när en klient i mötet säger att hen för första gången i sitt liv känner sig hjälpt genom samtal och att hen aldrig har ont i magen innan mina besök utan tvärtom ser fram emot varje tid. Den meningen vill jag ta med mig i alla min dar <3

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Tv-tips

Tv-tips

Tv-tips

Jag brukar aldrig se på tv:n. Dels för att jag inte har tid och dels för att min man har makten över den (och vi har inte direkt samma intressen). Men helt plötsligt börjar han följa två program som ligger inom mitt intresseområde så ja då får man väl helt enkelt passa på [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

Aldrig backa är en dokumentärserie om tjejer som förändrat sitt liv där missbruk och kriminalitet byts ut mot föräldraskap. En viktig serie som jag hoppas ska ge folk insikt och kunskap i hur svårt (och ensamt) det kan vara att byta liv och inte så enkelt som många utan kunskap och erfarenhet tycks tro.

30 liv i veckan är en dokumentärserie om självmord. Ett så otroligt viktigt ämne och som borde vara obligatoriskt för alla människor att se. Jag tror att många väljer att inte se sånt här för att det är jobbigt, för att man blir påverkad (själv grät jag mig till sömns efter programmet). Jag tycker det är så otroligt fegt att putta sånt här i från sig, att tro att det inte kommer att hända i närheten av dig, så se den!

Jag visste så klart redan innan att programmet skulle påverka mig. Jag grät under hela programmet och fram tills att jag somnade. Dels för att jag blir så jävla arg och ledsen att sånt här händer utan att vi gör så mycket åt det, men sen också för att jag blir påmind om tiden då jag själv mått såpass dåligt att jag haft självmordstankar. Det känns nästan overkligt idag och gör mig ont att vissa inte får tillfriskna som jag utan faktiskt tar sitt liv när de befinner sig i det där mörkret.

Sen vill jag ge världens största eloge till SVT för att de tar upp viktiga ämnen på ett sätt som andra tv-kanaler sällan gör.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Gästbloggaren -Psykisk hälsa ur ett Feng Shui perspektiv

Här kommer del 2 av 3 gästbloggsinlägg från Marianne J Rose på ämnet Feng Shui. Del 1 hittar du här.


Går det verkligen att förbättra den psykiska hälsan med hjälp av Feng Shui?

Ja det vill jag påstå att det gör. Det är inte en trollformel eller medicin som botar, men rummen kan absolut utformas för ett bättre välmående. Allt påverkar oss och det undermedvetna tar in omgivningen och skickar signaler till hjärnan.

Jag var själv långtidssjukskrivning för utmattning och efter det tar jag i större grad hjälp av hemmet för mitt eget välbefinnande. När jag har dippar försöker jag stanna upp och läsa av händelser men också mitt hem för att komma på rätt köl igen.

Rensa i röran 

Det här är ett stort område och en hel vetenskap i sig. Men det kan göra så stor skillnad att jag ändå vill nämna det.

Om jag berättar att ett rum eller hem med många saker överallt kan vara en avspegling av din insida – hur känner du då? Det skulle innebära att när du börjar rensa i dem där sakerna, borde det också klarna i ditt huvud och kännas lättare i kroppen.

Ja så är det, men det är en process och den kan ta lång tid. Det viktiga är att först och främst bestämma sig och sen att börja med en sak i taget. Det man gör är att samtidigt rensa ut i gamla minnen som tynger. Förhoppningsvis åker de minnena ut tillsammans med saker man gör sig av med.

Jag läser just nu en roman av Lucy Dillon ”Hundra omistliga ting” som handlar om just det att rensa ut bland sina saker. Jag visste inte det när jag köpte den, men log för mig själv när jag insåg det. För mig är det numer avgörande med fria ytor i hemmet. Det öppnar upp för Chiflödet, vilket smittar av sig på mig. Jag blir piggare och det hjälper min trötta hjärna att tänka klart.

Kroppen reagerar på former

Eller det är snarare flödet av energin som virvlar runt hemmets saker.
Mjuka former är snällare mot kroppen, medan de kantiga och vassa skickar ut en vass energi som petar på oss. Det kan kännas väldigt obekvämt och jobbigt för den ”ömtåliga” kroppen. Det betyder inte att du helt ska ta bort kantiga möbler om du gillar dem.

Men försök undvika vassa hörn som riktar sig rakt mot din favoritfåtölj eller sängen. Det kan vara från tex en vägg, ett bord eller en hög bokhylla. Ofta går det att ställa en växt vid väggen, hänga upp en mobil eller placera en ljusslinga som motverkar den petande energin. Det finns många knep att ta till. 

Kraftposition

Stärk dig själv genom att alltid sitta i kraftposition. Det innebär att du sitter vänd ut mot rummet, med skydd i ryggen och på sidorna och har uppsikt över rummets alla ingångar. Det kan kännas jobbigt att ”möta” människor som kommer in i rummet, men att välja kraftposition kan ganska fort göra stor skillnad inom dig. Göm dig hellre bakom en bok eller något annat, istället för att försöka ”gömma dig” med ryggen ut mot rummet. I en försvagad position befinner sig hjärnan och vår kropp i en spänd försvarsställning och det är utmattande för hela systemet.

För att kroppen ska känna sig trygg och avslappnad i sovrummet gäller kraftposition också vid sängens placering. Går inte det kan du använda dig av en spegel, så att du ser dörren i den. Om sängen står rakt framför dörren kan det kännas tryggare att ställa en låg sittbänk vid fotändan.

Färger 

Vi tycker om olika färger och har ofta en viss favorit. Har du tänkt på om din älsklingsfärg alltid varit den samma eller har det möjligtvis varierat under olika perioder i livet?

Vi dras ofta till färger beroende på hur vi mår och ibland är det bra att aktivt välja en färg som går emot det. Jag menar, ibland när jag känner mig låg och inåtvänd vill jag helst ta på mig något grått eller svart. Om jag istället väljer ett ljusare eller mer färgglatt plagg kan det hjälpa mig att vara lite mer utåtriktad och glad. Om jag känner mig stressad är det skönt och lugnande med en blå tröja.

Varje färg har sin egen våglängd och svängning och vi tar upp deras energi inte bara via synen utan också genom kroppen.

  • Röd är en varm färg som höjer vår puls. Att vara en kortare stund i ett rum med mycket rött piggar upp, men efter en stund kan vi istället bli stressade, irriterade eller rent av arga. Det stämmer ganska bra som det sägs att vi ”ser rött” då.
  • Den rosa färgen är mer omfamnande och tröstande, speciellt den gammalrosa tonen. Skön att omge sig med när man känner sig ledsen.
  • Orange och de solgula färgerna gör oss glada och mer utåtriktade.
  • Grönt balanserar och lyfter vår energi – likt skogens träd och vårens grönska.
  • De blå och ljust lila färgerna är kalla och sänker pulsen. De hjälper oss slappna av och vara i lugnet. Ljusblått eller lavendelfärg i sovrummet underlättar sömn.

Däremot är det bra att vara försiktig med de riktigt mörka blå färgerna. De kan istället göra oss nedstämda, speciellt om de finns på större ytor.

  • Brunt är lugnande, men för mycket kan göra oss oinspirerade och håglösa.
  • Vitt reflekterar ljuset och lyfter rumskänslan. För mycket vitt kan göra att rummet känns ”öde” och stort. Vi kan känna oss förminskade.
  • Svart absorberar ljus och kan kännas ”mörkt”, trångt och lite farligt. Fungerar bra i stora rum eller tillsammans med mycket ljus.

Färgpsykologi är en vid vetenskap och vi påverkas olika av färgerna och alla deras nyanser. Ovanstående är mycket generellt, men kanske kan det ändå ge dig en vägledning och hjälpa dig göra aktiva val för ditt inre välmående. Jag utlovar inga mirakel, men vet att ibland är det bara små förändringar i rummen som gör dem till ett bra stöd och hjälp i din vardag.

Kram Marianne

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Dagar som gått

Vilka fantastiska dagar som gått. Man vill bara omfamna dem och inte släppa taget. Det spelar aldrig någon roll hur mycket ledighet man får. Det känns ändå aldrig som den blir tillräcklig…det är som att kroppen alltid skriker efter mer. Dagarna har bjudit på både regn, snö och solsken. Jag är inte den som klagar utan nöjd av att bara få vara oavsett yttre omständigheter. Jag har dragit med mig de trötta hundarna ut varje dag, en dag lyckades jag till och med få med mig hela familjen. Vi tog med oss kameran ut och gick på upptäcktsfärd. Det blev en långsam promenad då naturen bjuder på vackra saker åt vilket håll man än går. I vanliga fall stannar jag sällan upp och lyssnar eller tittar, kanske är det för att man då inte kommer vidare. För jag är en sådan som kan bli helt fascinerad av naturens magi, en pinne, en sten eller rutten stubbe kan i mina ögon vara så otroligt vacker.

Naturen är full av konstverk och jag vill bara bära med mig dem hem, hänga upp dem på väggen eller bara spara dem i min ficka. Vara dem nära så jag aldrig glömmer hur vacker världen faktiskt är. En anledning till att jag älskar sten, trä och naturmaterial är att det får mig att stanna upp och känna mig mer grundad. Energin i mig är så stark och tankarna går så fort så ibland känner jag mig inte verklighetsförankrad. Det är som att man lever mer i sina tankar än i den verkliga världen. Att umgås med naturen blir ett sätt att hämta hem sig själv. Att vara här och nu. Lediga dagar ger en verkligen mer kraft. Som en energiinjektion. Jag känner att jag orkar umgås med människor, ta mig till affären eller ringa det där samtalet jag länge skjutit upp. Jag får insikten hur mycket energi vardagen tar i från mig och undrar tyst om det är så det ska vara? När jag är återhämtad känns ingenting svårt, men under en vardag är barnens läxor för stora för mig att ta tag i.

När tankarna får springa fritt ifrågasätter man livets innehåll. Men när vardagen är åter kopplar man dem och följer strömmen.

Det har varit ett par fina dagar. Fulla med kärlek och gemenskap. Dagar där man kryper närmare varandra, liksom tankar varandra med kärlek och energi. I morgon väntar vardagen, och förutom att jobba som vanligt behöver jag även förbereda mig lite inför föreläsningen i helgen då det bär i väg till Borås. Hoppas ni haft fina påskdagar!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Gästbloggaren -Feng Shui

Under tre söndagar framöver kommer Marianne J Rose gästblogga hos oss. Hon driver företaget rose´s feng shui och kommer att lära oss mer om hur färger och möblering är kopplat till vår psykiska hälsa.


Marianne J Rose - Feng Shui konsult (2)

Marianne J Rose – Feng Shui konsult

Maj 2012 blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom.

Det är egentligen inte något jag vill lägga fokus på längre, men det finns där fortfarande snart 5 år senare och periodvis gör det sig påmint med kraft. Jag vill inte att det ska definiera mig och det jag gör, men jag kan inte komma ifrån det.

Min hjärna och kroppen är så klart piggare idag, men gränsen för min uthållighet har flyttats och jag klarar inte av att ta in samma mängd information. Det är förmodligen sundare att fokusera på en sak i taget, fast jag glömmer ofta av mig de dagar hjärnan är så där klar och inspirationen flödar! Då gäller det att komma ihåg pauserna och att skriva ner alla idéer.

Jag har inte heller samma mentala styrka. Det har nog varit det jobbigaste för mig, att jag tappade bort hjärnan och mycket av min självkänsla. Förr syntes jag i ett rum fast jag inte sa något – idag har jag fått höra att jag skulle kunna gå obemärkt förbi.

Jag tyckte det var kul att träffa nya människor!

Fortfarande har jag dagar då jag inte vill gå utanför dörren, men jag accepterar det och tillåter mig att jobba hemma den dagen. Innan sjukskrivningen klarade jag av stressiga situationer. Istället för att jaga upp mig blev jag kolugn och väldigt effektiv. Jag är inte lika stresstålig längre, men jag är tacksam för att min kropp säger ifrån.

I och med sjukskrivningen blev mitt inre välmående det viktigaste och det fungerade inte att vara tillbaka i samma tjänst. Jag hade ett starkt driv att få jobba med det som gjorde gott i mig och även för andra. Att hjälpa människor hitta den där balansen jag själv tappat.

Sedan 2013 driver jag mitt eget företag som i grunden handlar om Feng Shui. Jag är auktoriserad Feng Shui konsult och sitter med i Svenska Feng Shui förbundets styrelse.

Så hur tänker man då när man lämnar sin fasta inkomst och ”trygghet” och startar eget i efterdyningar av utmattning? Att starta upp och driva företag kräver en viss styrka och målmedvetenhet. Det blir många bakslag och att jag stundtals tappar översikten skapar ofta osäkerhet. Hur klarar man av det? Ja till att börja med är ett bra stöd superviktigt.

Min familj var och är mitt största stöd.

Det omtalas väldigt sällan hur närstående till de som lider av utmattning drabbas. Det är synd, för det är en väldigt jobbig situation för dem. Vår son fick höra samma frågor dag efter dag, han fick se sin tidigare starka och oftast samlade mamma bara segna ner på plats och börja gråta. Min man stannade hemma från jobbet första gången jag bara låg i sängen och grät. Han vågade inte lämna mig ensam. Han var och är mitt största stöd.

Eftersom vi också flyttade samma år behövde jag ett nytt kontaktnät och jag försökte gå på stora nätverksträffar för entreprenörer. Det var en utmaning! Hur det gick? Jo, i mingelpauserna gick jag ut och kom tillbaka när föreläsningarna började igen. Nu har jag lärt mig att det går bra att hitta nya kontakter i mindre skala och under lugnare former över en fika på ett café.

Jag älskar verkligen att jobba med och sprida kunskapen om Feng Shui.

För mig handlar det om inre välmående. Vi är så starkt påverkade av rummen vi lever och jobbar i och jag skulle önska att medvetenheten om det blev större. Att många fler kan få till rum som är det bästa för just dem! Rum som stärker och lugnar, piggar upp och balanserar. Det låter kanske som motsatser men motsatser hör ihop och kompletterar, blir en helhet i balans.

Min favoritsymbol är Yin och Yang, som står för just det. Jag tänker, jobbar och gör det mesta i banor av Yin och Yang för att hålla min egen energi på en balanserad nivå. För mig med stundtals ”stökig” hjärna är också fria ytor och att skapa ordning superviktigt. Jag behöver verkligen ett friskt, bra och tydligt Chiflöde som stärker mig.

Hos kunder på konsultationer är jag fullt fokuserad och Njuter verkligen av det jag gör! Jag tycker om dialogen med människor jag besöker, att se deras ögon gnistra till när de själva ser möjligheterna i rummen. Det är ett nöje att vara ute och föreläsa om Feng Shui för jag vet vilken förvandling det kan bidra till hos människor. Jag älskar den där sekunden av Aha-upplevelse!

Ja de senaste åren har varit tuffa.

Har det varit värt det att starta eget? Definitivt! Jag kan inte tänka mig att jobba med något annat! Och det känns som en riktigt stor seger att jag kommit så här långt. Det går ju, bara jag ställer lägre krav på mig själv och tillåter att allt tar längre tid. Jag kan fortfarande vara engagerad i olika saker, bara jag kommer ihåg återhämtningen. Nu försöker jag lägga in vilodagar i min kalender efter kundmöten eller då jag varit ute och föreläst.

Och dessutom, det är helt ok att ta hjälp för att få struktur när jag inte klarar av det själv. Jag har haft uppdrag som projektledare, men idag har jag inte alltid samma helikopterseende och ibland villar jag bort mig i mitt företagande. Jag svalde den där stoltheten och tog hjälp av en mentor i entreprenörskap när jag fick möjligheten. Och nyligen tog jag hjälp av en coach för strukturen. Jag tror att vi alla borde vara duktigare på att se och erkänna, framförallt för oss själva, att vi inte är lika duktiga på vissa saker längre. Så skönt att få hjälp av någon annan att styra upp mig (ler).

Det gör ju inte mig mindre duktig på min specialistkunskap Feng Shui! Våga ta hjälp du också!  Kram Marianne.

Detta är del 1 av 3 från gästbloggaren Marianne J Rose

[wp-svg-icons icon=”quill” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Bakom gallret

När vi var i Karlstad på barnmässan bodde vi på ett fängelsehotell, extra kul tyckte jag! I källaren hade de ett litet museum och hade bevarat bilder och en del av de gamla utseendet från byggnaden.

Byggnaden är från 1800-talet och fängelset lades ner 1968. Om det inte vore för just källaren så var det inget som skvallrade om att byggnaden hade varit i gammalt fängelse känner jag. Liknade vilket hotell som helst.

Förutom lite tavlor på väggarna om intagna på anstalten.

Välkommen in! 

Sonen var nyfiken och hade mängder av frågor. Brott och straff känns som ett ämne som intresserar de flesta, stora som små. Där vill alla vara med och ha en åsikt.

För mig var synen mer sorglig. På den här tiden behövde du inte direkt vara en grov brottsling för att få ett långt fängelsestraff utan det kunde många gånger räcka med att sno en plånbok för att sitta ett år bakom galler.


Jag blir nyfiken på hur dom som satt här mådde, hur dem behandlades och vad dem som jobbade här hade för syn på människorna man stängde in. Jag kan bara gissa att det förmodligen inte är lika bra som idag.

För jag tror att de flesta inom rättsväsendet idag inte jobbar för att ha någon maktposition utan mer på grund av empati och medmänsklighet.

För mig är det utan tvekan det finaste jobbet jag haft. Att få lyssna och vara där för en människa när den känner sig rädd, utsatt och svag. Att få höra livshistorier, se ånger , motivation och förändring. Nej för mig finns inget bättre!

Det är så lätt att döma. Att läsa en tidningsartikel och tänka jävla idiot, du borde få livstid. Men att se en människa i ögonen och tänka samma sak är för mig omöjligt. Det finns alltid en människa bakom brottet, en livshistoria förmodligen helt olik din. I det här jobbet gäller det alltid att skilja på person och handling, för att citera min son efter att han blivit slagen av ett par busiga killar: ”Mamma det är bara deras utsida, den är hård. Dom måste vara tuffa. Men på insidan är dom snälla, så jag tycker om dem ändå”. [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar