Familj & föräldraskap


Allt för ditt barn…

Jag vill att du ska komma ihåg att det inte handlar om dig, och att det aldrig har gjort det. Det finns inget du gjort fel eller som du skulle kunna gjort annorlunda. Du ska komma ihåg att du inte är sämre än någon annan, att du gjort allt DU kan, utifrån DINA förutsättningar. Du har gått igenom eld och vatten, sprängt gränser och brutit spärrar du inte trodde var möjliga. Allt för ditt barn!

Ingen kan trampa på dig om du själv inte lägger dig ner. Så res dig upp, borsta av dig skiten och låt ALDRIG, ALDRIG någon försöka använda dig som dörrmatta. Från och med nu är du stark, låt ingen lägga skuld eller skam på dig. Du gör allt DU kan, efter DIN förmåga, och den förmågan varierar från dag till dag.

Ingen kan föreställa sig det du gått igenom och oavsett hur du känner ska du veta att du aldrig är ensam!


Barn med större behov

Mitt första år med min dotter kändes som en enda lång uppförsbacke. Nu när jag står uppe på toppen och tittar neråt känns det nästan overkligt att vi har tagit oss upp med alla hinder och allt motstånd som fanns omkring. Nu i efterhand kan jag istället bli arg för att folk inte hjälpte till, drog en upp eller puttade en lite framåt iallafall. Nej det enda som hände var att man fick sällskap små korta bitar på vägen där folk sa -ja, jag ser att du har det jobbigt. Kanske ska du göra så här istället! -Eller om du hade varit lika vältränad som jag hade du fixat den här backen lättare.

Det var ingen som berättade för mig att min backe inte såg likadan ut som de andras. Att jag hade mer hinder och motstånd än dem, nej det fick jag upptäcka själv, efteråt.

Därför vill jag berätta för dig att det finns barn med större behov än andra och som också därför tar större kraft. Det syns inte utanpå dem och ingen som inte varit där kan förstå dig, men DU vet själv om ditt barn är ett sådant. Det hjälper inte hur många expertböcker eller expertråd du tar emot för ditt barn tillhör inte de där ”standard” barnen. Det som gäller dem kommer förmodligen inte att funka för dig.

Nu i efterhand ser jag att jag inte skulle ha sökt råd eller stöd hos dem som inte själva varit där, de kan ändå inte hjälpa dig, att de människor som ifrågasätter eller anklagar inte har samma kunskap som du och därför inte vet vad de pratar om. Att det INTE är ditt eget fel, inget du gjort, kan göra eller påverka. Det du måste göra är att stanna upp lyssna in situationen och finna din egen lösning för dig och ditt barn, och bara för att ditt bara inte är som alla andra betyder det inte att det är fel på det. Annorlunda är inte fel, annorlunda kan likväl vara unikt även om det inte känns så just nu. Jag menar inte heller att alla barn med större behov har diagnoser eller sjukdomar utan helt enkelt bara ett större behov än andra. Större behov av exempelvis närhet, utmaning eller tillfredställelse. Dessa barn tar mer energi helt enkelt, och ja jag vet ALLA barn tar mer energi i perioder av livet. Men dessa barn gör det jämt!

1, Det är inget fel, på varken dig eller ditt barn.

2, Sök råd och stöd hos de som är/har varit i samma situation.

3, Ta hand om dig själv!


Till alla föräldrar som kämpar.. 1 kommentar

Image-1

Jag vill ge dig en medalj för striderna du tog men sällan vann. För att du ofta fick klä skott för andras misstag. Du tog på dig skulder som inte var dina att bära. Du är en sårad soldat som fick utkämpa kriget själv, utan arme. Fast att du många gånger var beredd att ge upp stod du stadigt kvar natt som dag oavsett vilket motstånd du mötte. Jag hoppas att du vet att kriget aldrig var ämnat för dig, ändå blev du huvudpersonen i det. Jag vill att du med stolthet bär denna medalj runt din hals. Den vill inte påvisa svårigheterna som ofta funnits runt dig, den vill visa styrkan som alltid funnits i dig.


Hjälpa eller stjälpa

Oavsett hur mycket kunskap man har så blir man för blind när något kommer för nära. För egen del är det nog så att jag bara inte vill se.. Så fast att jag egentligen vet, så behöver jag ändå någon som säger det till mig. När det gäller min dotter så visar hon sidor jag inte vill se, kanske för att jag önskar att hon inte hade dem…så om jag bara blundar tillräckligt hårt, så finns de inte. Jag hela tiden känt igen mig själv i henne, men även om jag vet och kan förstå henne, så kan jag ändå inte hjälpa. För det sitter ju liksom inuti….och jag besitter inte de rätta svaren, eller vet hur man ska hantera det….i alla fall inte än.

För varje år som går ser jag bara mer och mer tecken….

-Mamma jag har så svårt att sova, det är som att min hjärna vaknar och börjar prata med mig varje gång jag ska lägga mig. Den slutar inte!

Ändå sedan hon var liten har hon, liksom jag själv haft insomningssvårigheter, hon kunde som 2-3 åring ligga i timmar och nynna på en sång, eller som nu när hon är lite äldre, rabbla alfabetet mitt i nätterna. Häromdagen kom hon och berättade att det var jobbigt att hon inte kunde stoppa sin hjärna -Mamma, jag skriver liksom låttexter i huvudet, och det kommer bara nya hela tiden. Det är jätte jobbigt, det går inte att stoppa.

Och vad säger man? Nej lilla älskling, det kommer aldrig sluta. Din hjärna kommer hålla på så med dig tills du är helt utmattad och inte ens då kommer den låta dig vara. Hon klagar på huvudvärk, magont i perioder varje dag och vi hittar inga fel på henne. Och det förstår väl jag att man får ont i både huvudet och magen av att sitta och koncentrera sig dagarna i genom, prestera på topp, men ändå någonstans känna att man inte förstår någonting, att man inte hänger med. Jo jag vet det lilla gumman för jag har varit där själv. Att kroppsligt vara där men i tankarna någon annanstans, och de krafter det tar för att ständigt försöka hålla tankarna på rätt kurs gör en totalt utmattad. Att se alla andra samspela och ständigt känna sig utanför fast att man befinner sig mitt i det, att spela spelet så att ingen annan förstår att man egentligen inte har fattat något alls.

Samtidigt är du som jag, duktig. Presterar till och med lite högre än alla andra, ändå är man aldrig tillräckligt bra…och det spelar ingen roll hur jag säger det till dig. Att du duger som du är, du behöver inte bevisa något, du måste inte vara så duktig hela tiden…..du vill nog liksom jag….bara bevisa det för dig själv. Men tro mig, det spelar ingen roll hur många rätt du har, hur många prövningar du klarar eller hur långt du kan komma, du kommer ALDRIG och då menar jag ALDRIG vara nöjd med dig själv…du kommer alltid, på något konstigt sätt känna dig ensam och utanför.

Och hur mycket jag än önskar och vill, så är det inget jag kan skydda dig i från. Det är en resa du endast kan göra själv. Men jag lovar dig älskling att jag kommer att finnas med dig längst hela vägen.


Till mitt barn

Jag ser mig i dig, en bit av jag är du. Tårarna du fäller, sorgerna du bär, dom är också mina nu.

Rädslan i dina ögon är också min, din smärta känner även jag. Från bördan du bär älskling önskar jag bli fri en dag.

Vad framtiden bär med sig, det är det ingen som vet. Men drömmarna du drömmer, livet du lever, jag är en del av det.


En påminnelse till mig själv -anledningen till att jag inte vill ha fler barn

En sådan här dålig natt har jag nog inte haft sedan dottern var liten, hon är lite av en expert på att hålla folk vakna på nätterna. Hon har övat sedan hon föddes så nu vet hon exakt hur man håller familjen vaken på bästa sätt. Hon gör exakt på samma sätt som när hon var liten, låter en liksom slumra till i någon minut och så väcker hon en igen…..och igen och igen…

Jag gick och lade mig vid kl 22.

23.00 -blir väckt av dotter som har ont i örat, går upp och ger henne alvedon. Somnar om.

24.00- vaknar av att dotter gråter och fortfarande har ont. Byter säng och lägger mig bredvid henne.

01.00- sonen vaknar, går och lägger sig på mammas plats i sängen, dotter gråter fortfarande.

02.00- sonen vaknar och märker att mamma är borta, gråter. Kommer och lägger sig bredvid mamma i dotterns säng.

03.00- katt bestämmer sig för att gå ut och står och skriker vid sängen.

04.00- dotter gråter, har fortfarande ont i örat.

05.00- Dottern använder mamma som madrass och sonen snor allt täcke. Barn sover, mamma vaken.

06.00- Klockan ringer, dags att gå upp till denna outhärdliga underbara dag!

(om någon undrar så lag mannen stillsamt och sov i dubbelsängen själv)