Familj & föräldraskap


Du släpper min hand

Du har släppt taget om min hand, men jag vill hålla dig kvar. Du vågar dig längre och längre bort i från mig och jag vill egentligen bara springa efter fast att jag vet att jag inte får. Det är så här det ska vara, det är så här vår framtid ser ut. Jag kan inte låta bli att tänka på om du skulle falla och jag inte finns där för att fånga dig.

Du klarar dig, det vet jag. Men gör jag?


Din rädsla är min

Jag ser min rädsla i dig och det triggar mig, gör mig förbannad. Jag önskade dig så mycket mer än att ständigt leva med den känslan. Varje nedslag för dig känns om inte ännu starkare hos mig, då jag ser det som ytterligare ett bevis på att jag inte lyckats skydda dig så mycket som jag önskat.

Jag vill bara fösa fram dig, hålla fast dig och tvinga dig möta dina rädslor. För att jag vet att du för eller senare måste ta tag i det ändå. Men det skulle bara leda till en ständig kamp mellan dig och mig, det du egentligen skulle slåss mot faller då i skymundan.

Jag vill bara skrika kämpa, ta fighten, den kommer bara växa sig större. Men vad hjälper det när du inte har den minsta aning vad du har framför dig. Du börjar bli stor och jag måste släppa din hand.  Jag kan inte längre hjälpa dig, skydda dig. Från och med nu är du helt själv och det gör mig lika rädd som dig.


Tungt ansvar…

Du tittar på det där lilla livet. På personen du älskar som mest, den enda som egentligen betyder något. Samtidigt som du är helt uppfylld av kärlek så känner du dig kvävd, instängd. Du vet inte om det är den stora kärleken som tynger ner dig, den som kom som en stor slägga i huvudet, eller om det är allt ansvar som helt plötsligt lades över dina axlar. Från och med nu kommer du inte en enda dag att vara fri. Det spelar ingen roll om du om så bara för en timme smiter ifrån och försöker att andas ut, du är förevigt bunden med osynliga band. Ju mer du försöker dra dig ifrån, smita undan, streta emot, kommer banden skava runt dina händer, runt din hals. Du kommer många gånger känna att du bara vill ta dig där ifrån, slita dig fri, kasta i från dig ansvaret som ligger på dina axlar, men likt en bumerang kommer den ständigt tillbaks till dig. Du kan inte längre rymma, gömma dig eller fly. Vart du än går, vart du än är, ligger ansvaret där, på DIG.

Du bannar dig själv för att du inte var mer förberedd, mer vältränad så att du hade orkat bära den kommande bördan. Men jag vill att du ska veta att man kan aldrig träna sig tillräckligt stark, och du vet heller aldrig vilken tyngd just ditt barn kommer att bli, då inget barn är den andra lik.

Det blev inte riktigt som du trodde. DU blev inte riktigt som du trodde. Den bullbakande supermamman inom dig känns som bortblåst, dränkt i allt ansvar. Du hittar inte ens tillbaka till dig själv, den du en gång var.

En klok människa sade till mig en gång ”livet tar inte slut när du får barn, det bara förändras”. Men jag kände många gånger som nybliven mamma att mitt liv just hade tagit slut, det var över, det fanns inget kvar. Det tog flera år innan jag kom till insikt med vad hon egentligen menade och jag kan banna mig än idag att jag inte fattade galoppen snabbare. Mitt gamla liv fick inte plats i mitt nya. Saker som jag älskade passade inte längre in och ju mer de försvann, försvann också jag. Jag var tvungen att hitta nya stunder, nya intressen och acceptera tillvaron jag befann mig i.  (för det skulle inte komma förändras på flera år). Jag hittade nya kryphål, stunder där jag kunde vara för mig själv och först då lossade de hårt stramande banden och jag kunde återigen andas.

Måste alla vara så jävla lyckliga hela tiden! Köper du här

 


Kärlek som gör ont

Världen har aldrig varit så farlig som nu, när du finns i den. Jag vill bara varna dig för livets alla faror, skrika dem rakt ut, bromsa din framfart. Jag står inte ut med tanken att du kommer att möta mörker på din väg.

Jag vill hålla dig instängd, inlåst, för alltid invirad i bomull. Jag vill ha dig skyddad av änglar, vargar, väktare. Jag vill hålla dig i handen och aldrig släppa. Jag vill alltid finnas ett steg bakom, framför, bredvid. Jag vill bära dig, omfamna dig, hålla en vakande hand över dig och en beskyddande hand under dig.

Jag vill skriva din framtid, röja vägen framför dig och skjuta undan allt motstånd. Jag vill radera överraskningar, olyckor och otur från din värld, från din vokabulär. Jag vill inte att du ska kliva över ett enda hinder, missa ett enda mål. Jag vill bygga dig en kokong och låta dig färdas i den, skyddad från omvärlden.

Min kärlek till dig gör ont. Du gör mig rädd, skrämd, skräckslagen. Du får min värld att svaja, spricka, brista. Lika mycket som du är orsaken till min oro, till min rädsla, är du också orsaken till min lycka <3


Ska man berätta?

Berättar du för ditt barn om du har diabetes, epilepsi eller ett diskbråck? Ja förmodligen förklarar du så gott det går. Men berättar du gör dem om du har ångest, en depression eller lider av socialfobi? Om nej, varför inte?

Jag vet att det är svårt och mörkt, och att vi ibland inte ens själva förstår, men har de inte rätt att veta? Det är inte helt ovanligt att barn förstår, känner eller ser mer än vad vi tror. Det är inte heller ovanligt att de tar på sig skuld, och tänker att ifall de blir snällare, duktigare eller lugnare så mår deras mamma eller pappa bättre.

Vissa psykologer menar att barn från 3 år och uppåt har rätt att veta vad som försiggår i vårt inre och att det är vårt ansvar att sätta ord på det. Och jag tänker att om vi vill att psykisk ohälsa ska blir mer pratbart så kanske vi ska börja där, hos barnen. Att redan när de är små visa att det inte är något som ska döljas eller något att skämmas över. Kanske ska vi redan där visa att det är en sjukdom likt alla andra…att man inte bara kan vara sjuk utanpå, utan också inuti.


Föräldraskapet, en ren njutning!

-Mamma, mamma, mamma.

Barn måste ha någon automatisk sensor, man hinner knappt göra färdigt det man håller på med innan deras rop ekar i hela huset och man har fått någon ny arbetsuppgift. Hjälp mig, byt kanal, jag har inget att göra, jag är hungrig, jag är törstig, jag har tråkigt, osv osv.  Just när man tror att man är färdig med dagens sysslor, så kommer de självklart med fler. Dom sölar, spiller, kladdar och stökar ner, arbetsuppgifter tar aldrig slut. Jag är en robot som jobbar efter deras kommandon. Om min röv ens kommer i närheten av soffan så ljuder larmet direkt. De skriker så det skär i öronen och man får genast en ny order.

Dagens konstaterande: Barn är bäst när dom sover (i sin egen säng)!


Måste alla vara så jävla lyckliga hela tiden!

 

55514-1dbf4a966ebb47b9a3af68b6f978e10f

I Sommartider ska vi vara som lyckligast. Vi ska njuta av att få vara tillsammans med familjen i flera veckor, vi ska mysa både dag som natt. Man förväntas vara social och utåtriktad, men för många är familjelivet och framför allt i semestertider jobbigare än vad man vågar visa eller uttrycka. Det kan vara en förälder som mår dåligt, ett barn eller att man är i en jobbig fas av livet just nu.

Första sommaren med min dotter har jag inga som helst minnen av, det är som ett töcken….där det enda jag egentligen ville var att sova. Jag sneglade avundsjukt på de där duktiga ”helylle” mammorna som vigde hela sitt liv åt sitt barn, men insåg ganska snabbt att det inte var jag, att det aldrig skulle kunna bli jag.

Att vara mamma är den viktigaste och största rollen i mitt liv, JA. Men det är inte min enda roll, JAG måste få vara så mycket mer för att kunna blomma ut och vara det bästa jag kan vara.

Meningen med min bok är att du ska lita mer på dig själv istället för att snegla på alla andra. Bara för att ditt barn ska komma först behöver inte du alltid komma sist! (Och man måste inte vara så jävla lycklig HELA tiden).

Ta hand om dig själv i sommar!!

Just nu är det sommar pris på boken i min butik! Endast 129:-


En del av livet

Lilla du, jag kan se att du gråter än.

Res på dig nu. För stunden du har kommer aldrig igen.

Så torka dina tårar och stig ut ur din vrå. Livet är inte lätt!

Människor är inte alltid att lita på. Men en dag hittar du rätt.

Att bli sviken av någon sårar. Man vet aldrig från början om det är fel.

Men man kan ej fly från sina tårar. Misstag behövs för att du ska bli hel.

Liten blir stor, fortsätt att ge mer än vad du tar.

Livet är bättre än vad du tror, och du har det bästa kvar.

 

 


Är det din eller min känsla jag bär?

Ångest är smittsamt, jag är medveten om det. Jag jobbar hela tiden med att försöka visa så lite som möjligt av min oro inför mina barn. I alla fall inför min dotter som är väldigt mottaglig och läser av mig på sekunden. Men hur mycket jag än försöker så kan jag inte dölja det helt, eller kanske inte överhuvudtaget…

-Där är den roliga karusellen jag åkte förra året, utbrister dottern och pekar på en livsfarlig maskin som skickar människor alldeles för högt upp i luften om och om igen.

Jag minns karusellen lika väl som henne då det var ett av de värsta ögonblicken i mitt liv, när hon gick på den kändes det som om jag skickade iväg henne till hennes egen begravning. Jag kunde se framför mig hur hon släppte från maskinen och flög 50 meter upp i luften och lika snabbt ner igen. Men där stod jag och såg på, inte skulle väl jag stoppa henne från att ha ”roligt”. Mitt inre slets i stycken då allt i mig skrek nej samtidigt som jag släppte iväg henne till dödsfällan och stod där och höll god min (trodde jag i alla fall).

-Rolig? Du grät ju, säger jag förvånat.

-Ja men det var bara för att jag såg dig. Det såg ut som du skulle börja gråta och då blev jag rädd.

Ridå.


Hellre dö än att föda barn

Sveriges radio har ett (enligt mig) jätte bra program, där Malin Hedberg berättar om sin förlossningsrädsla. För de flesta andra (inklusive mig själv) var förlossningen något man bara skulle gå igenom, det var varken något som skrämde mig eller något jag såg fram emot. Det skulle liksom bara göras. Om jag själv hade mött Malin innan jag upplevde min första förlossning hade jag nog likt många andra inte tagit hennes rädsla på allvar, utan tänkt att den var starkt överdriven. Men efter min egen förlossning kände även jag en rädsla, förmodligen inte ens hälften så stark som Malins, men jag var rädd och ledsen, bara tanken på att behöva föda barn en gång till gjorde att det dröjde flera år innan vi valde att skaffa nästa.

Jag känner igen mig i mycket av det Malin berättar och jag tror vet att det är något vi måste prata om. Att alla andra tyckte att sina graviditeter var underbara hjälpte inte mig, och att höra andras förlossningsberättelser skulle förmodligen inte heller ha hjälpt Malin.

Malin var verkligen så rädd att hon var beredd att ta sitt liv. Att din förlossning gick bra, att det är så mysigt och klart värt det tröstar inte Malin och inte någon annan heller för den delen. Har du inte själv den erfarenheten så välj att var tyst. Du måste inte skrika ut om ditt fantastiska liv och fantastiska förlossning, det är ingen annan än du själv som mår bra av det.

Istället för att stötta varandra är vi mästare på att själva försöka hävda hur bra, duktiga och perfekta vi är. Vi delar givmilt med oss av våra tips och råd som om vi vore experter på barn och barnafödande. Men det spelar ingen roll hur stor erfarenhet DU har eller hur många barn du fött, du är förhoppningsvis expert på ditt eget barn, men garanterat inte på någon annans.

Malin är som vilken mamma som helst, hon älskar sitt barn och längtar efter den lika mycket som du gjorde. Men hos henne finns en rädsla som är större än den där kärleken. Den tar över och smutsar ner allt det hon egentligen är lycklig över. Varken du eller jag kan hjälpa Malin, men vi kan försöka respektera hennes känslor och tankar utan att döma.

Vi behöver inte alltid förstå hur någon känner eller tycker, ibland räcker det med att vi finns där, att vi lyssnar. Så från och med idag så slutar vi säga att vi förstår hur andra människor känner när vi egentligen inte har en aning, vi slutar att dra vår lifestory för de som egentligen inte bryr sig och vi slutar att ständigt jämföra oss med andra.

Från och med idag lovar jag att alltid ta en annans människas rädslor på allvar, oavsett om jag kan förstå dem eller ej.

Lyssnar på avsnittet gör du här.