Blogg


Välkommen på ADHD-vernissage!

Fotograf Staffan StridsbergFotograf Maria AbelssonMålare Jessica Hjert FlodIdag är det förberedelser som gäller och i morgon öppnar vi portarna för vårt ADHD vernissage! Det här är första tillfället detta anordnas men jag hoppas givetvis att det kan bli ett återkommande event. Jag hoppas att det kan inspirera och ge hopp till de personer som inte funnit utlopp för sin kreativitet. Kanske kan vi tillsammans nästa år skapa en ännu större tillställning där du visar upp dina skapelser eller kreationer. För mig finns det ingen åldersgräns eller något mått av hög nivå du måste uppfylla för att få vara med, utan ALLA med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som känner för att skapa skall få vara med!

Jag vill att det ska sprida glädje och hoppfullhet. Att du ska sluta att stänga i dig i tron på att du inte duger. Så välkommen nu på Lördag 12/9, mellan kl 10-14 till Hörsalen i Vänersborgsbibliotek.

Kom för att:

  • käka lite snacks
  • titta på foton & målningar
  • diskutera psykisk ohälsa
  • få information om Attention & NPF
  • anmäla ditt intresse för att delta på nästa års tillställning
  • ge en gåva till psykiatrifonden
  • kika in mina böcker
  • känna på produkterna från tangle creations

Jag hoppas att vi ses där. Välkommen!


Samtal med läkaren

ADHD medicin?-Kan du tänka dig att pröva en ny medicin?

-Jag vill klara mig utan!

 

 

-Jag tycker inte att jag har stora problem!

-Vad gör du då här?

 

 

-Jag vill ha hjälp!

-Men du tar inte emot den?

 

 

-Jag är rädd, tänk om medicinen skadar mig?

-Tänk om det skadar dig att vara utan?


Fördelarna med att anställa någon med ADHD 3 kommentarer

fördelarna att anställa någon med ADHD

fördelarna att anställa någon med ADHD

Jag blir så ledsen när jag möter människor med ”funktionsnedsättningar” som tror att de inte skulle klara av att sköta ett jobb. Lika ledsen blir jag av att höra samma tankar från omgivningen. Jag vill därför lista varför du ska anställa en person med ADHD.

Personer med ADHD är:

  • Kreativa- och då menar jag en sprudlande kreativitet, företaget kommer aldrig mer lida av idétorka!
  • Passionerade- om du har en person med ADHD hos dig kan du vara ganska säker på att personen gillar sitt jobb, annars skulle hen ha svårt att gå dit.
  • Ärlig- en person med ADHD kommer sällan med halvsanningar, eftersom man är impulsiv säger man ofta saker rakt även om man hade velat dra en lögn eller förskönat sanningen så har munnen uttalat orden innan hjärnan hunnit bromsa.
  • Har lätt för att be om hjälp- själv har jag inget behov att hävda mig, eller försöka vara duktig. Jag jobbar för att det är utmanande och att jag vill lära mig saker. Förstår jag inte säger jag till, eller ber om din hjälp.
  • Känner ofta till sina begränsningar- många med ADHD har varit med om en hel del misslyckanden i livet och har efterhand också lärt sig att hantera händelser. Jag har inte längre problem med att säga ”det där fixar inte jag.”
  • Medverkar till en öppen stämning på arbetsplatsen- då man är öppen med sin diagnos och sina svårigheter blir det också lättare för att andra att öppna sig och berätta om sina (såväl psykisk som fysiska).
  • Har en drivkraft utöver det vanliga- man är ostoppbar, och då man själv är driftig har man ofta lätt för att motivera och få i gång andra.
  • Man är en god problemlösare- ofta blir man mer taggad av att stöta på problem, äntligen kan man få använda sin kreativitet!
  • Vi känner till våra svårigheter- en person med ADHD känner ofta till sin problematik och har ofta därför redan hittat strategier och alternativa lösningar. Jag har dem till och med nedskrivna på papper. Nej, jag kanske inte är duktig på att sitta på långa möten, men då vet jag också att det kanske inte är det som ska vara min grunduppgift på arbetsplatsen. Jag kanske inte är den som ska ta på mig den rollen. Där emot kanske alltiallo koftan passar mig som handen i handsken, att få olika uppgifter och få röra mig under arbetstid kan göra succé .
  • Kan ha många bollar i luften samtidigt- en person med ADHD vill ständigt vara sysselsätt, med varierande arbetsuppgifter. Det här är inte en person som sitter och fikar för länge och som du får dra ur lunchrummet.
  • Orädda- vi är inte rädda för att ta risker, hoppa in i projekt eller testa nytt. Vi lever för utmaningar!
  • Sprider god stämning- vi är ofta energiska och sprider en god stämning på arbetsplatsen.
  • Goda lyssnare- vi är empatiska och är duktiga på att se, och lyssna in andra människor.
  • Vi är sällan rädda för att ta i- vi har lätt för att kavla upp ärmarna och jobba hårt och länge. Vi sneglar sällan på klockan i väntan på att få gå hem utan vi vill jobba tills vi gjort jobbet klart.

Att lyssna på kroppen istället för hjärnan

Jag har känt mig kymig i någon vecka nu. Men i söndags då kom den. Liksom exploderade inom mig. Förkylningen. Jag är ju inte den personen som är sjuk (läs inte tillåter sig själv att vara sjuk). Nej som det mesta i mitt liv är det som en utmaningen eller ett hinder att ta sig över. Ligga och vänta tills man mår bättre hur gör man det??? Nej, det är bara att köra på. (och nej det är inget sätt jag tycker att andra ska göra eller som jag är stolt över. Men jag har stora svårigheter med att slappna av, även när jag inte mår bra).

På onsdagen (idag) väntade en utbildning som jag bara ville gå, så jag kunde inte ens vara sjuk. Det fanns ingen tid eller plats för det. Jag kommer vara frisk på Onsdag övertalade jag min man. Han vet likaväl som jag att så inte kommer att vara fallet, han vet också att det är hopplöst att ge sig in i diskussionen, att jag i slutändan ändå alltid gör som jag vill. Men han dyker in i debatten ändå.

Du förstår väl att du inte kan åka på en tvådagars yogautbildning, när du är sjuk? För det första ska man inte åka på utbildning när man är sjuk. För det andra ska man inte träna yoga i åtta timmar, två dagar i rad när man är sjuk, du fattar väl det, säger han med en något för hög röst.

Jag förstår, och jag hör vad du säger. Jag vill bara inte lyssna, säger jag som en trotsig tonåring. Jag behöver den här utbildningen, jag vill ha den. Jag behöver meditation, jag behöver lära mig och andas, det här är bra för mig, är det något jag behöver så är det det här. Det handlar inte bara om två dagar, det handlar om hela min framtid. Jag såg att han inte var övertygad. Själv var jag helt förblindad av tanken.

Vi var inte överens när jag på Tisdagen gick till jobbet som vanligt, eller på den fyra timmars långa tågresan mot mitt mål.

Nu sitter jag med solen i ögonen på Kriminalvårdens personalhotell i Norrköping, klockan är sju på morgonen. Lite försent inser jag att jag hade den första lektionen framför mig. Hemma på min soffa i Vänersborg. Det gör lite ont i mig att säga att han hade rätt. Att det inte finns en utbildning i världen som kan lugna ner mig om jag inte lär mig att lyssna på min kropp, istället för min hjärna.

[wp-svg-icons icon=”pushpin” wrap=”i”] Lektion 1: Underkänd


Vågar du lyssna på dina tankar?

Orkar du med röran i ditt huvud?För några år sedan körde jag en klient till sjukhuset, och som några av er kanske vet så sker ibland de bästa samtalen utanför samtalsrummet, som vid det här tillfället, i bilen. Han berättade om sin flickvän som hade problem med alkoholen. Han var arg och irriterad på henne för han visste exakt vad som pågick. Hon hade ångest, som hon dövade med alkohol. Problemet hade pågått så länge att hon nu var beroende. Det gick inte en dag utan att hon drack. Han pratade om henne som svag och feg. Som tog den enkla vägen ut, att döva det som gjorde ont.

Har du ångest, frågade jag.

Nej, svarade han.

Aldrig?

Han var tyst en stund. Nej jag tror inte det, svarar han.

Vad händer när du inte jobbar?

Jag vet inte, jag gör ju saker hela tiden, säger han aningen förvirrad.

Ja, precis. Men om du vid något tillfälle inte skulle få hålla igång så som du gör. Hur mår du då?

Dåligt..

Dåligt? Vad är det du känner?

Han är tyst en stund. Är det ångest, säger han och tittar frågande på mig.

Det vet inte jag, är det det?

Ja, kanske, säger han med en uppgiven suck.

Precis, vi har alla olika sätt att fly från våra tankar. Din flickvän valde alkoholen, du väljer arbete, andra väljer mat eller träning. Det kan vara lika svårt för henne att sluta dricka som för dig att ständigt vara aktiv. Vad tror du om det?

Jag har aldrig tänkt på det på det sättet….

Kreativitet som gör ont...

Jag vet inte vad som hände sedan, om hon eller han någonsin kom till ro. Men jag vet att många av mina klienter har just det problemet. De vill inte vara själva med sina tankar. Och det finns tusentals både bra och dåliga sätt att jaga i väg dem på. Vissa vill inte vara ensamma utan har ständigt folk omkring sig, andra jobbar dygnets alla timmar, och en tredje dövar dem genom mat, dryck eller träning. Jag känner många gånger att anledningen till att jag jagar bort mina tankar är för att jag vill ha tystnad, lugn och ro inom mig, om så bara för en stund.

För mig har mindfulness nu blivit ett sätt att stanna upp och titta närmare på mina tankar. Ett sätt att hålla koll på mig själv, att se till att jag inte väljer flyktbeteendet. Gör jag det här för att jag vill, för att det tar mig någonstans eller för att jag inte vågar stå still, brukar jag fråga mig själv. Det är liksom lättare att springa ifrån smärtan, än att stå kvar.


Att förvandla mörker till ljus

Vad gör dig glad idag?Jag kan avundas ”optimister”. Ni vet personer som alltid går med ett leende på läpparna och glada tankar i huvudet. De tror de bästa om både sig själv och sin omgivning och tar liksom allt med en klackspark. En annan ser katastroferna runt hörnet och tänker alltid utifrån ”värsta fall scenarion”. Visserligen kan jag ibland tycka att de är lite naiva, men ändå avundas jag deras lätta sinne. Man måste må så mycket bättre brukar jag tänka, eller i alla fall ser det så ut.

Jag kommer nog aldrig kunna bli sådan hur mycket jag än försöker, men att kunna vända sina tankar om så bara för en dag skulle man nog kunna lyckas med. Så varför inte införa en ”Happyday” i veckan. Där du bara får tänka positivt. Så fort en negativ tanke kommer får du slå den på fingrarna. Försök att se det ljusa i dagen och det som händer runt dig. Börja dagen med att fundera på vad du längtar efter (som kommer komma under dagen)  :Thinking:

För mig skulle det bli frukost. Det första jag längtar efter när jag vaknar är att få äta i lugn och ro. Min varma kopp te i tystnad. Efter det gillar jag tystnaden på mitt kontor. Få läsa/svara på mail, planera inför kommande lektioner eller liknande. Är det sol längtar jag till lunch för att få lapa solstrålar. Jag brukar längta hem till soffan, till min dator. Tills jag får sitta här och bara skriva ner mina tankar. Det bästa jag vet. Jag brukar längta efter mina hundar, en härlig promenad, min hand i en mjuk päls, eller mina läppar på en kall nos. Jag ser fram emot att krama min man, ha pusskrig med mina barn och timmarna när de har lagt sig där jag får göra precis vad jag vill  :Happy-Grin:

När man tänker efter finns det ganska mycket som du under en dag vill göra, ser fram emot eller längtar efter. Kan man försöka att bara fokusera på de stunderna istället för tiden där emellan?

Jag kommer försöka att skapa en Happyday i veckan och kommer lägga ut mina ”happyday bilder” på Instagram under taggen #happyday. Jag vore jätteglad om även du ville dela med dig av dina. Du finner mig under namnet nestorforlag, glöm inte att tagga dina bilder så att jag kan hitta dig  :iPhone:

Ha en trevlig helg (och en happyday)!  :Heart:


Vet du om att du är värdefull?

Vet du ditt värde?De flesta jag träffar i mitt arbete har en sak gemensamt. Känslan av att vara värdelös. Ofta hör jag beskrivningar på hur man redan som barn kände sig utanför, annorlunda och i vägen. Sitt still, håll tyst, du kan väl i alla fall försöka, var ord de ofta fick höra. Redan tidigt började deras år att kantas av misslyckanden, och följden av det blev att de själva förvandlas till ett. Misslyckande.

Känslan av att vara värdefull är svår att finna men lätt att mista, och alla har vi väl varit där någon gång. Där vi känt att vi inte är tillräckligt bra, att vi inte duger som vi är. Men från att känna det någon gång till att leva med den känslan är en STOR skillnad. Har man burit med sig den i flera år spelar det knappast någon roll vad andra säger och tycker längre, man ”vet” ändå att man är oduglig.

Jag brukar dra en jämförelse med en sedel. Säg en hundralapp. Den är ju liksom värd sina siffror. 100 kronor. Det spelar ingen roll vad du gör med den, skrynklar ihop den, stampar på den eller river sönder den. Den behåller fortfarande sitt värde och det är inget konstigt för oss. Men vad vi glömmer av mitt i livet är att VI är som den där hundralappen. Oavsett omständigheter behåller vi samma värde. Det spelar ingen roll vad du har gjort eller inte gjort. Det spelar ingen roll vad andra säger eller tycker om dig, och det spelar ingen roll vad du har varit med om eller vad du klarar/inte klarar av. DU har fortfarande samma värde som alla andra, även om det inte känns så.

Personen brukar sitta tyst en stund, jag kan nästan se hur det sjunker in. Och nästan varje gång kan jag se lättnaden från deras axlar när de går ut ur mitt rum. Jag vet att känslan ofta bara är tillfällig, att de elaka och påträngande tankarna snabbt brukar leta sig tillbaka. Men jag hoppas ändå att de behåller jämförelsen i minnet. Att nästa gång de ser en skrynklig eller trasig sedel kan påminna sig själv och säga: just det ja, JAG är tillräckligt bra, jag ÄR värdefull, och JAG duger, precis som jag är!


Produkter vid stress, ångest och koncentrationssvårigheter

Tangle therapyJag är så glad över att funnit dessa produkter som är till för att lindra oro, stress, ångest och koncentrationssvårigheter. Produkten ovan kan du vrida, vända, böja och hantera ljudlöst vilket gör att den är perfekt att ha med sig både i klassrum eller på möten. Den är liten och lätt att stoppa ner i ficka, väska eller gömma i handen.

MatrixairlessballBollen skall fungera som en stressboll, men eftersom den både kan studsa och flyta passar den också till boll-lek. Jag ska omedelbart testa produkterna själv och se till att ha produkterna både hemma och på kontoret. Jag tror även att produkterna passar utmärkt för oss som jobbar med samtal. Att ha den liggande på samtalsbordet så klienten/patienten kan ta upp den och aktivera sig med under samtalet. En superprodukt för rastlösa själar.

Produkterna finns nu i min webbutik.


De modigaste människorna är de som vågar vara rädda.

Jag väljer, varje dagFör mig är rädslan en reflex, medan mod är ett val. Jag har katastroftankar i varje situation som möter mig, varje dag. Det tar aldrig slut. Varje dag måste jag välja att gå emot min rädsla, att inte lyssna på de där tankarna. Inte bry mig om känslan i min kropp. Varje dag är en skräckfilm där jag inte kan pausa, eller har ett val att gå av scenen. En film där hemska scenarion spelas upp. Mord, bilkrockar, plötslig död, olyckor och misslyckanden. I min film har jag en huvudroll, där jag väljer att vara hjälten, där jag väljer att vinna matchen. Jag måste spela min roll, och jag har valt att inte vara ett offer. Varje dag går i repris, och varje dag väljer jag att inte vara rädd. Att trotsa den, att gå emot. Det spelar ingen roll hur monstret ser ut, eller hur scenen har förändrats. För innerst inne vet jag att den är gjord av luft, men att mitt svärd, det är på riktigt.

Men trots det kan jag blir trött av kampen och vissa dagar faller rädslan över mig, att tänk, tänk om jag inte kommer att vinna, tänk om jag tillslut inte orkar mer! Tänk om alla krafter tar slut, och jag förlorar, om och om igen. Men det är tillåtet att vara sårad, att ibland gömma sig och vara rädd. Att komma ikapp, att andas. För att jag vet att det kommer en ny dag, en ny kamp, och att jag kan välja att resa mig upp…och dra mitt svärd igen.


Hösten & jag 1 kommentar

hösten

I morse såg jag ett löv falla och ofrivilligt kände jag en lättnad. Tro mig, jag älskar sommaren, eller försöker i alla fall älska sommaren, men det känns aldrig som att jag kan leva upp till det som den kräver av mig. Frihet, glädje, lugn och brunbrända ben. Jag älskar värmen, jag älskar ljuset, men jag känner aldrig att jag har något att ge tillbaka. Sommaren har krav som jag aldrig kan leva upp till. Jag måste vara lycklig, jag måste vara ledig, jag måste slappna av, jag måste vila, jag måste njuta och inom mig förvandlas allt det där till än mer ångest.

Jag vill ha den, jag längtar efter den, men får bara se den på håll. Jag får se hur den väcker allt till liv och får sin omgivning att blomma upp. Själv står jag kvar i skuggan och ser på, rädd för att bli bränd. Jag ser vad sommaren ger andra men kan inte framkalla det hos mig själv. Jag får liksom inte vara med, den är inte för mig. Det är som att höstens mjuka färger speglar min sinnesstämning bättre. Trots att jag inget hellre vill än att stråla lika vackert som solen, så kanske mitt inre mer liknar ett piskande spöregn?

Ändå kommer våren varje år, lockar mig, lurar mig och inger mig förhoppningar. Kanske det här året, kanske kan jag också må bra nu? Kanske ska jag få känslan som alla beskriver, återhämtningen, vilan. Men våren ljuger mig i ansiktet varje gång och håller aldrig vad den lovar. Men hösten, den smeker mig varsamt om kinden, den tillåter mig att vara trött. Tillåter att stänga mig själv inne, tillåter mig att dra mig undan. Hösten accepterar svackor, ensamhet och dagar av mörker. Hösten ljuger aldrig, lovar inget och kan likt jag lysa ena dagen och omslutas av mörker den andra.