Allmänt


Pengar gör dig lycklig!

Pengar gör dig lycklig!

Pengar gör dig lycklig!

Inte sällan hör man orden ”pengar gör dig inte lycklig” när man står och suktar efter något man vill ha. Men det är som vi alla vet inte helt sant. För det är klart att pengar gör en otroligt skillnad i våra liv, vi ljuger om vi skulle säga något annat. Inte bara att pengar kan öka livsglädjen, ger dig fler möjligheter, men framför allt lugnar det dina nerver. Det kan minska både din ångest och din oro.

Den som säger att pengar inte ger lycka har inte varit utan.

Det sägs att det inte går att köpa lycka och inte heller det är helt sant. Vem har inte känt kicken av att fynda ett klädesplagg? Ja den glädjen är kortvarig men det påverkar oss, förgyller vår dag. Pengar påverkar oss varken vi vill eller inte. Det är något vi inte pratar om, i alla fall inte vi som har pengar. Att säga vad du får i lön är som att avslöja sitt eget värde. Och du vill ständigt ha mer, även om du inte behöver det.

Pengar gör som störst skillnad för dem som inte har dem.

Att inte ha råd att köpa nya kläder eller presenter till sina barn, att få räkna kronor och ören för att ha råd med månadens mat. Det är vissa människors vardag och att säga att pengar inte ger lycka känns som att slå någon i ansiktet. Jag har själv växt upp med en ensamstående mamma och jag är 100% säker på att det hade gjort en stor skillnad för henne att veta att pengarna hade räckt varje månad.

Pengar = problemskapare?

Det konstiga är att mycket av min oro handlar om pengar, trots att jag aldrig haft några ekonomiska problem (och det tror jag inte är ensam om). Men en stor summa pengar på banken hade garanterat gjort att jag sovit bättre om nätterna samtidigt som jag vet att oron förmodligen flyttat någon annanstans. Ekonomi är något vi alla tänker på, och det flesta oroar oss över, kanske oavsett hur mycket vi har.

Psyket har ett bra poddavsnitt på ämnet ute nu ”hur hänger pengar och psykisk ohälsa ihop?” som jag verkligen vill rekommendera dig att lyssna på. Jag tyckte faktiskt att avsnittet var hjälpsamt kring mina egna ångesttankar kring pengar. Och när vi väl är inne på ämnet så kan vi väl lika gärna komma överens om att pengar underlättar ditt liv och inte direkt gör dig olycklig, ok? Jag har åtminstone inte träffat någon som blir ledsen av mer pengar i plånboken. Skulle en person bli det finns det alltid en möjlighet att ge bort dem. Det vet jag med all säkerhet ger glädje, både till den som ger, men kanske allra mest till den som faktiskt får [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Att lyssna på tystnaden


På gårdagens promenad stängde jag av ljudet i hörlurarna. Jag kände mig helt plötsligt såååå trött på att lyssna. Jag lyssnar in andra jämt och ständigt. Så fort jag möter en människa lyssnar jag, även på det som inte sägs. Jag läser in, scannar av. När jag tar mina promenader har jag ständigt en podd i öronen, ofta har jag kommit på mig själv med att jag ändå inte hör vad som sägs då mina tankar är mer högljudda än mobilens ljudvolym.

Jag kom på mig själv med att inte ha lyssnat på mina egna tankar, att jag försökt att överösta dem men annat jag ansett vara viktigare. Så som andra människors problem, tankar eller åsikter, eller poddar från framgångsrika duktiga personer. Men vem är egentligen viktigast att lyssna på? Andra eller dig själv?

När jag helt plötsligt stängde av allt ljud hörde jag inte bara fåglarna och vindens sus. Jag hörde också mig själv. Jag blev påmind om hur viktigt det är att också lyssna på tystnaden. På det du tänker och känner.

Kanske har tystnaden, fåglarnas sång och vindarnas sus också något att säga dig, vem vet, om du inte lyssnar.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Min dag

Är precis hemkommen från en riktigt fin stund. Mitt och Mias event ”din dag”. Det blev en dag med både skratt och allvar. Fint att människor, okända för varandra kan komma varandra nära, om så bara för en stund. Att öppna upp både känslor och tankar, så fint ❤️Vi började dagen med yoga. En alldeles perfekt sådan om du frågar mig. När jag låg där och kramade mina knän tänkte jag att det är vad yoga handlar om, att krama sig själv. Att känna in, ta hand om. Något jag borde göra oftare. Tycker alltid om mig själv mer efter ett yogapass, det är som att jag och kroppen blir vänner för en stund. Slutar att skälla på varandra och slåss. Det håller i sig någon dag eller två. Sen är vi tillbaka på ruta ett, tittar på varandra med arga ögon.

Sen fikade vi och testade på en skrivövning och lyssnade på en kostföreläsning med Mia.

Deltagarna fick presenter från Body shop, gaffleu förlag och levfa design. Efter vår fina dag for jag i väg för att möta en författare jag vars bok jag förhoppningsvis kommer att ge ut. Så bra och viktig bok jag sååå gärna vill dela med världen!

Nu känner jag mig helt färdig och tänker tillåta mig själv att vila resten av dagen. Jag har så svårt för att göra sådant, lite till, lite till säger jag ständigt till mig själv och så kämpar jag på, som vanligt.

Men idag tänker jag göra annorlunda. Jag stänger av mail och telefon, spenderar resten dagen med ungarna i soffan, framför tvn, eller något åt det hållet. Jag ska kämpa för att göra så lite som möjligt istället för tvärtom. Jag ska tillåta mig själv att göra ingenting.

Disken står kvar i morgon, dammråttorna dör sällan ut dem heller. Alla måsten finns kvar. Det är värt att påminna sig om det. ❤️


Meditation vid ångest och ADHD

Jag vill tro att meditation har hjälp mig, även om en hel del av min ångest är tillbaka känner jag mig lugnare i mig själv. Jag kan se saker för vad det är. Jag kan luta mig tillbaka och bara lyssna på mina andetag. Jag kan i en stressad situation stanna upp och reflektera över vad som är viktigt, på riktigt.

Jag har försökt att meditera många gånger i livet utan att lyckas. Problemet är att jag ofta har fått i uppgift att sitta still 10-20 min vilket är dömt till att misslyckas. Att sitta still så länge skapade verkligen inget lugn hos mig, snarare tvärtom. Jag blev arg, frustrerad, kände att jag var beredd att slåss. Det liksom kokade i hela kroppen.

Jag skulle istället rekommendera alla med ADHD eller ångest att börja med 1-3 minuters meditation. Försök inte ens med mer. En fördel är att hitta en meditationsapp som gör dig nyfiken. Jag älskar headspace. Den har nya övningar varje dag vilket gör mig supernyfiken och får mig att vilja öva varje dag. För jag vill lära mig nytt, veta vad han har att säga. Det skulle aldrig falla mig in att lyssna på samma övning om och om igen. Bara tanken får mig att kräkas. En annan fördel med headspace är att han berättar informativt om hur mindfulness fungerar. Det gjorde hela skillnaden för mig. Att det inte handlar om att få bort tankar utan mer om att bli medveten om dem, och det är såååå mycket enklare.

Meditation skapar ett nytt grundläge i hjärnan som gör dig mer fokuserad och närvarande och forskning har sett positiva effekter hos alla som mediterar oavsett hur du gör det. Speciellt effektivt har man sett att det är för att lindra depressioner och ångest. Och just vid generaliserat ångestsyndrom tror jag mindfulness är jätte viktigt. Oron finns då sällan i nuet utan ligger alltid längre fram, på saker som inte har hänt. Meditationen gör dig mer närvarande och får dig därför att förstå att tankarna inte är en sanning även om det i stunden känns så.

Idag går de flesta av oss på autopilot. Vi tar tusentals beslut vi inte är medvetna om. Därför är det så viktigt att vi någon gång under dagen stannar upp och reflekterar över oss själva och våra liv.

Har du ADHD eller ångest vill jag verkligen be dig att prova. Jag tror att vi alla behöver arbeta mer med acceptans i vår vardag!

Några tips på vägen:

  • Läs fakta om meditation och mindfulness. Du blir mer motiverad när du förstår varför det är viktigt och på riktigt tror att det ska hjälpa dig. Det är också bra om du kan grunderna och förstår poängen med medtation och inte tror på att man skall kunna sitta med tomma tankar i timmar och känna dig lugn och fridfull.
  • Börja korta stunder, 1-3 minuter. När dom minuterna känns enkla så ökar du med en minut i taget.
  • Meditera det första du gör på morgonen innan du går upp ur sängen eller när du går och lägger dig. Försök att få in det som en vana och strunta i om du somnar, det viktiga är att du får in det som en rutin. De flesta av oss har svårt att sätta oss att meditera mitt på dagen.
  • Testa olika appar och övningar. Var nyfiken och ge inte upp!
  • Ha inga krav på dig själv, tänk inte att du ska ha tomma tankar. Var nyfiken och se vad som händer.
  • Du vet väl att du kan köpa meditationsappar med ditt friskvårdsbidrag? Passa på att använda den pengen till att stilla ditt sinne <3

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar


Hej då februari!

Vinterpromenad.

Då var februari förbi. Jösses vad fort det går! Den har månaden har verkligen tagit priset. Men skönt är väl det, nu kan ju verkligen våren komma när som helst (fast jag är medveten om att det också kan bli tvärtom).

Glömde ta in mina olivträd i somras. Så här ser de ut nu.

Februari var en tuff månad. Men när jag hittade ett blogginlägg från samma månad föregående år såg jag att jag mådde ungefär likadant så jag gissar att det är mörkret och vintern som påverkar mig ganska mycket. Känns ändå hoppfullt.

I februari tycker jag att jag har tagit det lugnt. Arbetet består av säljmail och samtal. Vilket egentligen inte tar varken tid eller kraft i anspråk och det känns bra med tanke på vilken fas man är i. Jag har ändå tyckt att det har varit betungande men när jag ser nyktert på det så är det inte sanningen, utan tröttheten gör allting betungande just nu.

Födelsedagsblommor.

Februari har trots allt bjudit på flera fina stunder vilket jag är otroligt tacksam för. Ska regelbundet försöka samla ihop månadens finaste ögonblick så här som en regelbunden tacksamhetsövning. I mars är det fullfart. Det är NPF-dag i grästorp, Almi har ett företagsevent i Trollhättan och jag har två föreläsningar jag ska gå på. Jag ska också för första gången på väldigt länge åka bort och träffa en vän, vi har hyrt en liten stuga så jag ser fram emot skogspromenader och långa samtal. Precis vad jag behöver just nu <3

Februari:s finaste stunder:

  • Födelsedagsbuketter (borde köpa mer snittblommor).
  • Middag med arbetskamrater <3
  • Dagliga promenader med hunden.
  • Reflektionstid med arbetskamrat, känns fantastiskt lyxigt!
  • Att se dotterns glädje under konserten men Marcus & Martinus. Gör det helt klart värt uppoffringen <3
  • Myskvällar med man och barn.
  • Kvällspromenader med en vän.
  • Middag med min familj, min mamma och mina syskon x 2. Något jag önskar mer regelbundet <3
  • Ut och ta kort tillsammans med dottern (känns så skönt att hitta något att göra tillsammans).
  • Att skratta så man gråter tillsammans med arbetskamrater.
  • Ett samtal med min coach som lämnade mig med en större och starkare tro på mig själv.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar


A lovestory

Idag fyller jag år. Jösses, 38. Så där bara. Är nästan vid halvtid om jag får lov att bli gammal. Skrämmande tanke. Jag kan tänka att man aldrig känner sig färdig med livet. Finns så mycket man vill se, göra, uppleva. Jag har inte ens kommit halvvägs med min dröm i alla fall så jag hoppas att jag har ett bra dag kvar.

På bilderna ser ni mina födelsedagspresenter till mig själv, (eller ja, min man har bidragit också). Som jag  berättat tidigare har jag helt ändrat syn på det där med skönhetsprodukter. Det kanske hör åldern till?

Det är lätt att rå om sin utsida, att smörja sig, lägga en ansiktsmask och sminka sig. Och på äldre dar insåg jag att jag också fick ett lugn av de här sysslorna på insidan, att det var njutningsfullt. Mer än vad jag trodde. Du har en livslång kärleksrelation med dig själv varken du vill eller inte och det gäller att göra det bästa av tiden.

Jag vill vara mitt bästa jag, både på insida och utsida och inte för någon annans skull utan bara min egen.

Den här feta kärleken vill jag verkligen rekommendera om det finns fler torrbollar där ute. Älskar både konsistens och doft. Jag trivs bättre i min hud när den här får vara tätt intill <3

Det blir inget vidare födelsedagsfirande här inte. En middag, lite paket och mellomys med familjen.  Kan i för sig inte tänka mig något jag hellre vill, än att ha den lilla familjen tätt, tätt intill <3


Stockholmspaus och nya tankar


Helgen bjöd på en snabbvisit i både Stockholm och Göteborg. Det är inte ofta men den här gången kändes det trots allt verkligen att det var värt det. Är inte alls lika trött som jag trodde att jag skulle bli. Tvärtom. När jag kom hem slog det mig att jag knappt tänkt på företaget en enda gång. Det var nog mer välbehövligt än vad jag trodde. Har verkligen haft mycket tankar och energi där det senaste. Var nog på tiden att pausa och andas ut.

Det är inte ovanligt att jag jobbar 8 h både Lördag och Söndag, ska försöka hitta ett annat sätt att jobba. Det är så mycket tråkiga saker som inte leder något vart som tar tid. Ett himla mailande hit och dit. Det ger mig varken pengar eller glädje. Ingen energi in. Kanske borde lära mig att samla allt till en dag eller något i stället. Men då stressar det mig att jag inte har kontroll. Suck.

Jag jobbar hela tiden med att hitta nya rutiner och strukturer. Försöker alltid att förbättra och effektivisera. Jag står aldrig still i mitt företag, i alla fall inte i tankarna 🙂 Det här året ska jag verkligen sträva efter att arbeta mindre, men tjäna mer. Jag vill lägga energin på rätt saker. Jag kommer minska mina föreläsningar och hålla i utbildningar i terapeutiskt skrivande istället är tanken.

Jag brinner för socialt arbete och terapeutiskt skrivande är en del av det, eller åtminstone något jag önskar kommer att bi en del av det. Jag har hållit enskilda grupper i terapeutiskt skrivande och det kommer jag i viss mån fortsätta med, men jag kommer att lägga mest kraft på att utbilda företag, föreningar eller organisationer som arbetar med att hjälpa och stödja människor. För de som behöver skrivandet som mest är dem som varken har tid eller råd att gå mina utbildningar. De behöver få den här kunskapen någon annan stans.

Jag vet självklart inte om min nya inrikting är rätt, men det känns så. Det är något jag tror på, brinner för, på riktigt. Sen kvävs jag av att upprepa mig och jobba med samma material gång på gång, därför är tanken att mina kurser som vänder sig till privatpersoner ska variera. En månad kanske vi jobbar med vår självkänsla, en annan med rädslor och en tredje med framtidsdrömmar exempel.  Kanske endast upprepas en gång om året så jag inte hinner tröttna. Ja jag vet inte, men jag är inte den typen som kan stå och prata om samma sak dag ut och in.

I morgon börjar veckan om igen och jag hoppas behålla energi Stockholm har gett mig i några dagar till. Önskar er en fin vecka!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar


Vad får ditt hjärta att slå? 1 kommentar

Vad får ditt hjärta att slå?

Vad får ditt hjärta att slå?

Idag är det alla hjärtans dag. En dag som egentligen innebär något enkelt och fint, men som vi själva kanske förstorat upp eller har för höga förväntningar på. Vi ska ut och äta middag, eller köpa varandra presenter. Bränna pengar för att visa kärlek. Men pengar har aldrig varit kärlek, håller du med? Jag kan inte minnas en enda sak som gjort mig lycklig och som kostade dyra pengar.

Nej det som har betytt något är små små omtänksamma gester. Jag hade en gång en vän som var otroligt duktigt på sådant. Hon förvånade mig varje gång och det kanske är därför jag inte kan glömma henne. När jag kom upp en morgon satt en liten lapp på mitt fönster med några ord. Jag minns inte om det var min födelsedag eller allahjärtansdag men det gjorde mig glad. Hon hade tagit sig upp innan sitt jobb, smugit sig hem till mig och satt upp en lapp på mitt fönster. Det kostade inget mer än hennes tid men jag kommer aldrig glömma den handlingen.

En annan vän gav mig oväntat en handkräm när hon hade varit i affären. Jag blev jätte förvånad för det innebar att hon både hade lyssnat på vad jag sade (hade upprepat flera dagar i rad att jag var torr om händerna) och att hon tänkte på  mig när hon gick förbi de där krämerna på ica. Det hade liksom varit så enkelt för henne att bara gå förbi.

Jag minns saker min man gör som att skicka ett gulligt sms eller slänga ut sin arm framför mig när han bromsar bilen för hårt, men har glömt av varenda present han köpt. Det är dom där små små sakerna i vardagen som räknas. En extra kram, ett leende eller fint ord.

Har du funderat på vad som får ditt hjärta att slå? Tänk tillbaka för att se vilka situationer i ditt liv som gjort dig riktigt glad. Försök sedan att ge något till andra som inte kostar något, en lapp på en kollegas skrivbord, en teckning, en kram eller kanske en låtlista på spotify?

Ta hand om dig idag [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Hej självtvivel!

Hej självtvivel!

Hej självtvivel!

Utan det där självtvivlet hade vi människor kommit hur långt som helst. Det är jag säker på! Tänk hur mycket det stoppar dig. ”Inte kan väl jag” ,”Vad skulle x tycka”

Självtvivlet bor i oss hela tiden, varken du är medveten om det eller inte. Ibland överröstar det dina tankar, är som ett eko inom dig, och ibland ligger det där och bara viskar, så tyst att du knappt märker det. Men likväl är det där!

Ditt självtvivel begränsar dig. Utan det hade du tagit större kliv, sagt ifrån eller till och med levt din dröm. Uppmärksamma ditt självtvivel om så bara för en dag och ifrågasätt det!

Se vilka tankar som begränsar dig och håller dig fången. Jag säger inte att du måste utmana eller förändra dem (om det inte är vad du själv vill). Bara att du ska vara medveten om att om det som stoppar dig i livet oftast är du själv.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Hur du sorterar bland dina ideér!

Är du som jag en idéspruta men inte vet vilka bollar du ska fånga? Det kan vara väldigt frustrerande med alla ideér man har som bara glider en förbi. Man står liksom bredvid och inte vet vilken man ska välja, eller så försöker man plocka och sortera bland dem alla men det slutar oftast med att man inte kommer någonstans.

Tro mig, jag har fortfarande inte lösningen, men ju äldre man blir desto bättre förstår man sig själv och lär sig vad som fungerar och tyvärr också vad som inte fungerar. Det finns olika sätt så testa dig fram och se vad som passar dig. Här kommer några tips!

  1. Skriv ner alla tankar på ett papper. Ha kanske till och med ett speciellt anteckningsblock eller en fin bok (och inte som jag massa lappar liggande överallt) där du skriver ner dem.  Då vet du vart du hittar dina tankar, för tro mig, det kommer snart falla ur ditt minne igen. Du kan nu plocka upp en i taget eller välja den idé du finner mest intressant.
  2. Skriv inte ner dina tankar. Gör inget åt dem alls. Titta bara på dem när de glider förbi ( jag vet att det är svårt, nästan omöjligt, men försök). Den idén som är tillräckligt bra kommer att komma tillbaka, du kommer inte kunna släppa eller glömma den. Så har du en återkommande idé, yes då är det den du ska ta tag i!
  3. Eller gör som jag oftast gör, ha flera anteckningsblock, lappar och böcker. Sprid ut dem kring dig och gör dig själv ännu mer förvirrad. För anteckningar i din mobil, lägg andra i din plånbok, din jackficka eller i din kalender och tacka dig själv när du förvånat hittar en bra idé i fickan på dina jeans. [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar