Allmänt


Tack för i år!

Tack för i år!

Tack för i år!

Jag är så stolt och glad över året som varit. Det har varit ett återhämtningsår arbetsmässigt. Jag har inte jobbat så aktivt eller krävt så mycket av mig själv. All prio låg på uppsatsen och den klarades med bravur.

2017 har också varit ett rekord år för bloggen.  160 000 visningar och 119 000 besökare. Känns så sjukt att så många människor har tagit del av mina ord. Nästan 300 inlägg har jag fått till vid årets slut. Jag vill därför passa på att tacka er. Både nya och gamla följare. För att ni fortfarande är här, läser, stöttar och kommenterar. Varenda en av er räknas och gör mig jätte glad!

Jag har ingen aning om vad 2018 kommer att bjuda på men jag hoppas att en förändring väntar. Det är i vilket fall min plan och jag hoppas att ni kommer fortsätta att vara med på min resa [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”] Så tack för att ni följt mig, finns egentligen inga ord då tack inte räcker till men vill att ni ska veta hur mycket jag uppskattar det. Vill också önska er ett gott nytt år, hoppas ni alla får en fantastiskt kväll!


Vilken vecka

Vilken vecka. Den har gått av bara farten trots att man inte gjort någonting. Hela familjen har bott i soffan och knappt gått utanför dörren vilket till en vis del kan kännas mysigt men nu tror jag vi alla håller på att förgås av rastlöshet. Jag har varvat min tillvaro mellan att skriva, läsa, skriva, läsa och då och då rest mig upp för att ta ut hunden. Och vet ni vad, jag har sovit, hela veckan har jag vaknat runt åtta tiden vilket jag inte kan minnas hänt någon enda gång i mitt liv tidigare. Idag var barnen uppe innan mig.

Det innebär att mina ensamma morgonstunder är som bortblåsta. Kanske därför det inte blir några blogginlägg. Men jag är glad över varje timmas sömn. Jag har varit så otroligt trött denna vinter så jag tar varje timme extra jag kan få.

Anledningen till vårat soffliv är magsjuka. 2 av 4 har drabbats så vi vet inte om vi skall bli drabbade eller om faran är över. I vilket fall blir det ju ingen socialisering varken för vuxna eller barn förrän vi vet att sjukdomen är bort. Så nyår fortsätter nog som resten av veckan, tillsamman i soffan [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

Hoppas vi får starta året friska och starka! Att ungarna får några friska dagar av sitt lov.Själv for jag ut ur huset i går i rasande fart och tog en promenad men hunden. Även om jag älskar att både läsa och skriva så behöver jag röra mig, göra annat. Så helt plötsligt fick jag nog, for ut och tog en promenad i snön. Gud så skönt!
Det blir ingen fest eller glamourmiddag här ikväll inte. Vi får se vad magarna tål. Vilken vecka. Den har verkligen gått av bara farten trots att man inte gjort någonting [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]


Rastlöshet & magsjuka

Jag har sett så himla mycket fram emot dessa lediga dagar. Haft en imaginär bild om hur jag ska ligga och vila i soffan, käka chokladpraliner. Vila upp mig. Haha. Fattar inte varför jag fortfarande tror att jag skulle kunna vara lugn och avslappnad och ägna en vecka åt ingenting. Det har ju aldrig hänt tidigare så varför fortsätter jag att måla upp den bilden framför mig?Jag älskar verkligen att vara ledig. Men det är ju för att jag då bara har ett jobb att ägna mig åt. För att jag kan styra min dag och göra vad jag vill, men vara ledig och liksom göra ingenting. Nej…Igår gjorde jag verkligen nästan ingenting och det rev och slet i kroppen. Så idag var jag tvungen att ta datorn. Hade gått sönder annars. Så idag fixande jag till jakten på självkänsla som e-bok. Skall nog finnas på både Bokus och adlibris nu skulle jag tro om det är någon som inte vill köpa pappersboken.Har aldrig skapat en e-bok förut så känner mig stolt över att ro det i hamn. Fler e-böcker ska det bli! Tanken är att bara ägna mig åt lite småpyssel nu när jag är ”ledig” , läsa några böcker, korrläsa manus och städa bland papper. Men vi får se, rastlösheten får styra.Vi hade iallafall en toppen jul. Barnen var nöjda och glada och det är så härligt att få träffa nästan hela familjen, allt för sällan man gör det annars.Men igår började dotter kräkas så resten av veckan blir sjukstuga antar jag. Är ändå glad att vi höll oss friska över den viktigaste dagen. Nyår har inte samma värde, i alla fall inte i barnens ögon. Vi håller tummarna för att ingen annan insjuknar och att jag kan hålla rastlösheten i schack resten av veckan. Kram på er!


God jul! 2 kommentarer

Det är tyst i huset, endast jag som är vaken. Men jag vet att det handlar om minuter eller högst någon timma innan barnen studsar upp. Förstår inte hur de helt spända av förväntning kan sova och inte jag. Själv har jag i vanlig ordning varit vaken sedan tre. Jag ser fram emot en mysig dag. Hoppas att barnen blir nöjda med sina klappar. Det är svårare nu när de blir äldre att göra dem tillfredsställda. Samtidigt som dom vill ha MÅNGA julklappar handlar det också om dyra julklappar. En ny mobil, dator, tv-spel eller kamera. Då blir julklappsberget inte längre så stort.

Minns när dotter var runt fyra år och satt och suckade bland julklapparna. Nu orkar jag inte öppna mer. Haha, då vet man att man tagit i lite för mycket.Julen är inte längre vit men vad gör det. Är säker på att snön dyker upp i januari, februari igen. Då man längtar som mest till våren.

Nej nu ska jag se om jag hinner läsa en bok innan resten av familjen vaknar. Ville egentligen bara kika in för att önska er alla en god jul. Ta hand om er! Kram.


Julledighet & julhälsning!

Julledighet & julhälsning

Julledighet & julhälsning

Nu blir det snart julledigt, ska bli så skönt! Jag har varit så otroligt trött i veckan. Hoppas verkligen på att ladda batterierna nu över julhelgen. Hemma har vi haft en febrig son så kanske bär man på massa basilusker som aldrig bryter ut. Jag är den i familjen som aldrig blir direkt sjukt. Blir mer trött och deppig, men sällan febrig eller snorig.

Över julledigheten ser jag fram emot att fortsätta redigera ett manus jag snart ska berätta mer om. Jag ska också sätta upp planer och mål för 2018. Jag ska ha ett möte med banken, fixa årets sista bokföring och kanske förbereda inför ett jobb nästa år.

Vi har möblerat om här hemma igen. Så mitt kontor har flyttats från övervåningen till källaren så jag hoppas hinna färdigställa det under min ledighet. Älskar ordning och reda även om jag aldrig riktigt lyckas att nå dit. Men försöka duger!

Japp det var lite av vad jag ska göra under min julledighet, vad ska du hitta på?

Hörs vi inte innan så vill jag också passa på att önska dig en lugn, vit jul!

Kram

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Den där julstressen

Väntar på tomten?

Väntar på tomten?

Jag vet inte med dig men jag känner då inte av någon julstress. Jag har aldrig riktigt förstått vad det är jag ska vara stressad över. Tvärtom ser jag fram emot lite julledighet. Ska bli så himla skönt!Man hör och läser det där ordet överallt och jag vill bara be folk att varva ner. Klapparna är sedan länge klara och jag har aldrig varit den som står i köket och stressar över julgodis eller bak. För det handlar väl om att få vara tillsammans? Jag skulle inte bry mig om julvärden köpt sin ischoklad eller gjort den själv, jag kommer ju dit för att träffa personen och inte maten eller godiset.

Nä julstress är inget för mig, ett tomt inarbetat ord som används av gammal vana. Låt oss slopa stressen och bara uppleva julen istället. Hur är allt med dig, känner du dig stressad eller är du klar med julbak och inköp av klappar?

Kram på er!


Best of 2017

Året är ju inte slut…än. Men jag tänkte ändå passa på att summera upp och bjuda er på årets mest lästa blogginlägg. Vi kör en top 10, helt enkelt! Best of 2017!

  1. Vad får jag göra som sjukskriven var ett inlägg som bara som pang. Precis som inlägget till dig som inte har ADHD spreds detta som en virvelvind på facebook och jag fick hundratals meddelanden och kommentarer från folk som kände igen sig. Jag var inte alls beredd på denna spridning, det var ett enkelt inlägg att skriva som jag inte reflekterade över om det var bra eller dåligt. Men uppskattat, ja det var det. Ca 80 000 visningar i dagsläget.
  2. Att sluta med antidepressiva är nr 2 på listan och det säger ju en hel del. Folk googlar på medicinerna, är rädda eller missnöjda. Antidepressiva räddar liv, jag skulle inte vilja säga något annat. Men vi måste berätta hela sanningen, så som att man både får insättning- och utsättningssymtom och att vissa biverkningar inte går över så länge du äter medicinen.
  3. 23 tecken på att du inte har ADHD ja, vad ska man säga, ett inlägg med både skämt och allvar.
  4. Hur en stressboll kan hjälpa dig. Ja detta var ju lite otippat. Många som är nyfikna på stressbollar helt enkelt.
  5. En kärleksförklaring. Denna har sedan 2014 legat på topplistan och jag förstår ärligt talat inte varför. Ett inlägg jag skrev till min man när vi firade 10 år tillsammans. Men ja tydligen gillas det.
  6. Att överleva med Gad. Det är ett blogginlägg jag vet folk har skrivit ut och burit med sig i fickan eller väskan. Det är fint, men samtidigt ganska sorgligt. Jag önskar av hela mitt hjärta att folk mådde bättre och slapp gå med mina påminnelser i fickorna <3
  7. Vad kan man jobba med när man har ADHD? Jag är ledsen över att man ens behöver ställa den frågan, men här finns det så klart inga färdiga eller enkla svar. Men här resonerar jag i alla fall lite kring ämnet.
  8. ADHD och sömnproblem är inte ovanligt och kanske därför den ligger på min topp tio lista.
  9. Hur hantera sin hälsoångest är också ett inlägg som finns med på listan. Ett så otroligt vanligt problem vi inte pratar om.
  10. Vikten av att få vara sig själv var ett inlägg jag helt glömt bort och blev förvånad över att jag hittade på listan. Men oj så viktigt ändå.

Till dig som inte har ADHD har nu lämnat top tio listan och befinner sig nu på plats 11 och Best of 2015 hittar du här.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar


Mindfulness i vardagen 1 kommentar

Han som ger mig lugn

Han som ger mig lugn

Just because our eyes are open, does not mean we are awake.Just because our eyes are closed, does not mean we are asleep.

Mycket av det som stressar oss idag är att vi vet vad som är bra för oss, men att vi inte alltid har tid att göra det. Du ska inte bara träna och äta bra, du ska meditera, säga snälla affirmationer till dig själv osv. Vi vet, kanske allt för väl hur vi ska ta hand om oss själva, och när vi inte gör det blir vi stressade och mår dåligt. Mindfulness tex, jag tror inte det är många som tvivlar längre. Även om man inte läst forskningsrapporterna om varför meditation är bra för en så är det många som förstår eller vet, man kanske till och med känner det inom sig, att man längtar efter den där stunden i tystnad.

Meditation är en övning i lyssnande. Om vi är ovilliga att höra våra egna tankar kommer vi också ha svårt att höra andras.

Mindfulness i vardagen

Mindfulness i vardagen

Jag brukar alltid säga till mina klienter och deltagare att vi inte ska tvinga oss att pressa in mer saker i våra stressade scheman. Då gör det oss inget gott, att meditera eller skriva terapeutiskt har ingen verkan om du är stressad och varken har lust eller tid att göra det. Du skall helt enkelt inte sitta där och längta där i från.

Men när det gäller mindfulness så innebär det inte att du måste slösa 10 dyrbara minuter på att blunda. Nej du kan faktiskt få in det i något du vanligtvis gör och helt plötsligt har du det i din vardag.

Själv är jag väldigt närvarande med mina hundar. Jag drar fingrarna genom deras päls, sätter näsan i den och drar in deras doft. Jag brukar även lägga handen på deras mage och följa deras andetag.

Andra ställen att få in mindfulness i din vardag kan vara när du:

  • Vaknar upp. Ta kontakt med din kropp när du öppnar ögonen på morgonen. Ta ett djupt andetag, sträck på dig och reflektera över hur kroppen känns. Lägg märke till ljus och ljud runt dig.
  • Tvättar ansiktet/sminkar dig. För mig har det blivit en stunds mindfulness när jag tvättar mitt ansikte. Jag njuter av att smörja mig med krämer och oljor. Reflekterar över dess lukt och hur det känns mot min hud. Även sminkningen kan bli en stund där jag känner efter hur det känns.
  • Borstar tänderna. Försök att koncentrera dig på att känna varje drag med tandborsten över dina tänder. Lägg märke till tandkrämens konsistens och smak.
  • Äter frukost. Ta bort alla distraktioner. Börja morgonen utan din telefon, TV eller tidning. Var istället närvarande koncentrera dig på hur varje tugga smakar.
  • Tar på dig kläder. Ja även när du tar på dig kan du vara närvarande. Hur känns mina kläder mot kroppen. Hur känns tyget, sitter något åt. Gillar jag de här kläderna. Var här i stunden, även om du bara klär på dig.
  • Diskar. Att vara fullt fokuserad på diskandet är meditativt. Känn det varma vattnet mot dina händer och lägg märke till diskmedlet som skummar.
  • Promenerar. Gå långsamt och lägg märke till din andning och dina omgivning. Hur ser det egentligen ut runt dig? Försök att vara fullt medveten om ljuden, ljuset och sakerna omkring dig.

Har du tips för att få in mindfulness i din vardag, berätta!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”]Lämna en kommentar


Den där tröttheten

Den där tröttheten

Den där tröttheten

Den där tröttheten. Jag önskar att vi kunde bli vänner, förstå varandra. Lära oss att lyssna, ömsesidigt, med respekt. Inte som nu då vi försöka övervinna varandra, hela tiden försöka visa vem som är starkast. Ingen vinner, både förlorar. Det är som att springa i motvind.

Vi är mer än ovänner. De stunder vi inte slåss mot varandra, ignorerar vi varandra helt. Blundar, låtsas inte om, trots att vi vet att den andre ständigt är närvarande. Jag ser tröttheten som ett hot och min största rädsla är att den ska gripa tag i mig och hålla fast mig för alltid. Jag försöker undvika den, inte titta på den, inte lyssna när den ropar min namn. Jag springer när den jagar mig, hör hur den flåsar mig i nacken, och andas ut de tillfällen jag kommer undan.

Den där tröttheten. Fast att jag vet att den inte vill mig illa så kan jag omöjligtvis tycka om den. Nej den är obekväm och ful även om den i grunden bara vill vara snäll. Det känns inte snällt att ta någons superkrafter, att fånga någons fart. Kanske är det omöjligt att gilla någon som hytter med fingret och ständigt viskar varnande ord i ens öra.

Man vill inte lyssna.

Jag tycker inte om känslan. Hur den fyller hela ens kropp, tar upp de flesta av ens tankar. Äter upp en inifrån och det enda man frågar sig själv är om den någonsin kommer att försvinna.

Den där tröttheten. Jag önskar att vi hade kunnat bli vänner. Att jag hade kunnat acceptera dig, kontrollera dig, eller inte märka av dig alls.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Dagen i bilder

Gårdagen var stor och tung därför tog jag dagen ledigt. Eller ja, ledigt och ledigt,,,😬 Ledigt från mitt ordinarie jobb åtminstone 🤪 Igår höll jag en föreläsning för lekmannaövervakare innan det var dags att springa bort till min bokrelease. Och vilken kväll 🎉 Tack till alla fina som kom och förgyllde min dag❤️ Så idag, ja då har jag varit riktigt, riktigt trött.Morgonen började därför på bästa sätt. En stund i soffan med hunden i knät.Sedan följde jag och hunden barnen till skolan……Och sedan satte vi oss i soffan och slöjobbade lite. Tror inte jag fick något ordentligt gjort alls. Sedan hade jag ett Skypemöte med ett företag som jobbar med missbruksvård, riktigt intressant. Jag blev så pepp att jag ville klättra ur mitt skinn. Men eftersom jag var alldeles för trött för att göra slag i saken lät jag det sitta på 😜Sen hade jag live-sändning med Annkatrin Noreliusson där vi pratade om att göra en ADHD-utredning som vuxen.Sedan visste jag inte vad jag skulle ta mig till så jag tog en promenad med lillgrabben. Det är olustigt att vara trött och rastlös på samma gång. Man har massor att göra men får ingenting gjort. Eller jo, men inte i mina mått mätt.,.…jag försökte därefter att vila, göra ingenting men det var svårt och jag gav upp. Så här oglad blir man då. .,,började därför att strukturera och planera för min framtid och vips kändes livet lite bättre.sen hämtade jag hem den här……åkte till affären och lämnade paket och luktade på granar. sedan var jag tvungen att springa av mig med min bästis som ständigt är på..,…kom hem, duschade och tog på mig en outfit som fick min dotter att vilja byta mamma 😂 sedan redigerade jag ett manus jag hoppas kunna ge ut i början av 2018 (och nej det är inte mitt 🤭)och gjorde ett skrivbordsunderlägg till min dator som gjorde mig glad . Nu är det soffläge, en kopp te… och ja, vem vet vad som händer härnäst 😆

Hur har din dag varit?