Blogg


Konsten att kunna fokusera och nå dina mål!

Konsten att fokusera och nå dina målDet där med att fokusera kan vara svårt i vardagen och ännu svårare när det kommer till stora projekt. Att städa, handla julklappar, göra färdigt min uppsats kan alla tre kännas som lika stora uppgifter när de är ospecificerade, och blir därför övermäktiga. Även om jag vet om problemet kan jag ibland ha svårt att dela in det i mindre uppgifter och göra det enkelt för mig.

När jag säger till dottern att städa rummet sitter hon bara och stirrar framför sig, som bäst kanske hon flyttar en sak från sängen till skrivbordet eller tvärtom. På några minuter har lillebror redan hunnit bli klar medans storasyster är gråtfärdig, hjälp mig snyftar hon och förstår inte själv varför det inte går. När lillebror kan borde ju hon också klara av att städa ditt rum själv, eller? Ofta får jag påminna mig själv om att hon likt jag inte vet vart hon ska börja (eller vart hon ska sluta heller för den delen). Men om jag istället ger henne en instruktion i taget och ber henne dammsuga, slänga sina käder i tvätten och bädda sängen så gör hon det utan problem, då vet hon exakt vad det är jag vill ha av henne.

Det är samma med min uppsats, jag vill inget hellre än att bli färdig, men målet har legat så långt fram att jag knappt kunnat se det, och det är så mycket som ska göras i en uppsats att jag inte vet vart jag ska börja. Men nu har jag äntligen lyckats att strukturera upp även den, försökt att dela upp allt det stora i små delar. Så att jag lättare ska se vad som behöver göras.

Det är som en stor fotbollsplan, du ser målet och vet att det är dit bollen ska, men det är bara så himla mycket saker i vägen. Så istället för att dribbla framåt står man kvar med bollen framför sig utan att våga ta ett steg i någon riktning. Du ser liksom alla de där gubbarna men vet inte vem som är din vän eller fiende vem du ska dribbla till och vem du ska springa i från. Du får känslan av att de är för många, att det blir för mycket, det får dig att tro att du aldrig kommer att klara av det och gör att du väljer att gå av planen.

Så varje gång du fastnar eller inte kommer vidare, kom ihåg att göra det tydligt för dig. Damsug din planhalva och placerar ut dina gubbar istället för att låta dem springa fritt. Gör en strategi så att du exakt vet vem du ska passa till och varför. Så ska du se att du snart når fram till ditt mål. Lycka till!


Ta hand om ditt hjärta!

Ta hand om ditt hjärta

Idag är det din dag, ta hand om dig själv!

Idag är det alla hjärtans dag. En dag då de flesta fokuserar på att ge kärlek till andra istället för till sig själv. Jag tycker att vi borde stanna upp och göra tvärtom. Idag är en dag du borde ta hand om dig själv, om ditt hjärta, istället för att uppvakta andras.

Jag tror att du liksom jag oftare ger andra mer kärlek och omtanke än vad du ger till dig själv, eller hur? Du försöker att uppskatta och älska dina nära och kära varje dag, men hur ofta stannar du upp för att uppskatta och älska dig själv?

Nej idag är det din dag, dagen då du fokuserar på dig själv!

Exempel på vad du kan göra för dig själv:

  • Ta en sov morgon
  • Ta en långt, varmt bad
  • Köp blommor till dig själv
  • Unna dig något gott
  • Se till att få tid för dig själv
  • Köp dig själv en present
  • Ge din kropp vad den behöver -kanske en hårinpackning eller en ansiktsmask
  • Ta en härlig promenad
  • Prata med en vän
  • Krama en hund
  • Skriv ett kärleksbrev till dig själv
  • Ge dig själv en klapp på axeln för att du är du
  • Slappna av att gör bara det DU vill istället för det du ”måste”

Sen vill jag bara påminna dig om att du är bra, precis som du är. Du är vacker, du är värdefull, du är unik! Ta hand om dig  :Heartbeat:


Att inte kunna lita på sitt minne 4 kommentarer

Att inte kunna lita på sitt minneJag vet inte om ni som jag har problem med minnet, och det värsta är att man aldrig lär sig, att man tror att man ska minnas saker fast att erfarenheten visar motsatsen.  Kanske är det  därför som det alltid är så svårt att laga mat eller baka, man tittar i kokboken, 3 dl, man vänder ansiktet mot mjölpåsen och har glömt bort siffran, antingen vänder man sig mot kokboken igen och håller på så där i x antal timmar, eller så gör man som jag. Kör på känn, på det jag tror är rätt. Det kan väl inte vara så noga liksom, men i i efterhand visar det sig ofta att det är det, supernoga, inte bara mängden av saker man häller i, utan också ordningen på hur man häller i saker, suck. Tur att jag aldrig haft en dröm om att bli bagare, eller kock. Jag hade förmodligen gått arbetslös…..i resten av mitt liv.

Det är samma varje sommar! Ni vet när man köper nya blommar, sår och planterar. Ofta slutar det med att jag rycker upp skiten igen eller kör över det med gräsklipparn för att jag aldrig minns vart jag satte sakerna. Jag har under fem årstid haft tre planteringslådor på min tomt där jag sått grönsaker, och varje år har jag tänkt att jag kanske borde skriva ner vart jag satt vad men sen säger en del av mig,  hur svårt kan det vara, att komma ihåg ordningen på TRE grejer. Mycket tydligen, för jag misslyckas varje gång. Ett år tog jag mig i kragen och skrev på några skyltar vad lådorna innehöll, men den där texten försvann med regnet och jag var tillbaka på ruta ett.

Kanske är det där i från det där kontrollbehovet har uppstått, att jag måste dubbelkolla saker hela tiden för att jag vet med mig att jag inte kan lite på mitt eget minne. Jag vet aldrig vilket buss jag ska ta, eller varifrån den går, även om jag åkt med den flera gånger. Fast att jag precis tittade i busstidstabellen kan jag inte minnas tiden, och jag får dubbelkolla koder jag använder varje dag. [Tweet ”Det känns om omgivningen har ett inbyggt usb som jag saknar”]Ofta säger man att personer med npf är mer stresskänsliga och är det så konstigt egentligen? Det är så otroligt mycket saker runt omkring oss vi måste hålla ordning på i dag, och har man svårt för att komma ihåg de allra enklaste sakerna i sin vardag, hur ska man då klara det svåra?


På väg  2 kommentarer

 

omotiverad bild på mig själv

 Den här veckan har jag varit helt veckovill helt utan anledning egentligen, för jag har ju som vanligt jobbat varje dag. Ändå har jag haft svårt att känna om vi är i slutet eller början på veckan då det känts som om jag hela tiden levt där emellan. Men i morgon är det fredag och det känns otroligt skönt. Längtar efter att vara hemma med barnen och hundarna och göra precis ingenting. 
Nu är jag på väg till Göteborg för utbildning och har än så länge en lugn känsla i magen. Vanligtvis unviker jag möten och utbildningar på kvällen då jag är extra trött och stresskänslig vid de tillfällena, framförallt när det gäller att befinna sig i en annan stad. Ni vet tåg, människor, oväsen och att inte veta till 100 % vart man ska. 

Jag hoppas få behålla detta lugn även klockan åtta ikväll när jag ska från kurslokalen till centralen i mörker. Håll tummarna!


Peppning tack! 4 kommentarer

Peppning tack!Det är så lätt att man blir ”hemmablind”. När man riktar sig i på vart man är på väg så glömmer man lätt av vart man har varit, och ibland kan det vara bra att påminna sig. För att se att det faktiskt har hänt något, att man har tagit ett steg framåt. Förra året vid den här tiden skapade mitt företag en stor stress i mig, jag satt med föreläsningar månader i förväg och oroade mig för att de inte skulle vara tillräckligt bra, att jag inte skulle kunna ge tillräckligt mycket.

Det samma gällde blogginlägg. Jag ville hela tiden uppdatera, och kände att det ena inlägget var tvunget att överträffa det andra. Men oj vad utmattade det blev. Gick inte ungarna och lade sig i tid såg jag bara hur mina minuter av egentid minskade och kom en vän oväntat förbi på besök ville jag helst inte öppna dörren. Jag var så stressad utan att en endaste människa i självaste verket hade satt press på mig. Konstigt eller hur?

Men om pressar sig själv för mycket slutar allt det där man älskar tillslut att vara roligt. Det förvandlas sakta men säkert till en klump med måsten, när jag egentligen inte måste någonting.

Jag har blivit bättre på att släppa alla en del av de där måstena. Jag brukar använda vill i stället för måste, för då kan man alltid välja ett annat alternativ eller ändra sig :Wink:  Så visst är det bra att jag har blivit så mycket lugnare och snällare mot mig själv (tack Jessica, klappar mig själv på axeln)  :Approve: Men något jag skulle vilja just nu är att skriva på min uppsats. Men motivationen släpar efter. Efter att ha skrivit två böcker vet jag att skrivande inte handlar om motivation utan att det bara är att sätta sig ner och göra skiten även när det känns motigt, annars blir det aldrig av.

Men när man blir snäll mot sig själv (läs slutar tvinga sig till att göra saker man inte måste), så visar det ju sig att de aldrig blir gjorda. Jag skjuter  hela tiden upp det och tänker att jag kommer att ha mer ork och energi en annan dag. Men det är bara det att den där dagen aldrig verkan komma. Jag är så nära slutet nu att det vore totalt idiotiskt att ge upp och jag vill inget hellre än att blir färdig,  ändå står jag kvar på samma plats och stampar.

Jag ursäktar mig med att jag bara är snäll mot mig själv, att det kanske är tillräckligt att jobba heltid och driva företag (som om det har stoppat mig förut). Kanske borde jag sluta med den där yogan och meditationsövningarna för att få tillbaka lite jävlar anamma igen. Fram med piskan nu!  :The-Incredible-Hulk:


Fånga dagen?

Fånga dagen

Försöker du fånga dagen, eller jagar du framtiden?

Jag lever ofta i framtiden. Det är mycket det som skapar min ångest. Den är ju som ni förstår rätt svår att kontrollera. Det är rätt konstigt egentligen att vi alla planerar och tänker så mycket på vår framtid, som om den vore mer värdefull än nuet. Egentligen är nuet allt vi har, för vi vet trots allt ingenting om vår framtid, vi vet ingenting om nästa år, några veckor eller i morgon, inte ens nästa minut…..det är väl det som får mig att må så dåligt. Jag försöker jaga och kontrollera något jag aldrig kan få tag i, istället för att fånga det som finns framför mig just nu.

Ofta brukar det jag fasar för i framtiden ändå aldrig inträffa, och det där jag längtar efter eller planerar inför känns aldrig riktigt så där bra som jag hade föreställt mig det. Jag har förvånansvärt svårt att peka ut några svårigheter i nuet, min familj är frisk, vi har tak över huvudet och mat i kylskåpet. Så egentligen borde jag må bra…. Men i framtiden kan jag rabbla upp hundratals faror och olyckor, det känns som att alla faror ligger framför mig, som ett minfält, och att jag ständigt måste parera och hålla koll på hur jag skall kunna undvika dem.

Det är plågsamt att jaga den där tryggheten, och skulle jag leva i den skulle jag förmodligen ändå bli uttråkad, så vad är det jag strävar efter egentligen? Det är nog fler än jag som är trötta på det där slitna uttrycket fånga dagen, ändå har det en otroligt viktigt innebörd. Det viktigaste för oss med kontrollbehov och ångest kanske trots allt inte är att fånga dagen, utan att sluta försöka kontrollera framtiden.


Självhjälpsgrupp -informationsmöte

Självhjälpsgrupp

Självhjälpsgrupp -informationsmöte i Vänersborg

Äntligen är det dags att köra igång den första tolvtegsgruppen. Den kommer att starta i Vänersborg. Men innan den sätter igång är du välkommen på ett informationsmöte där vi tillsammans går igenom hur gruppen kan komma se ut, och vad programmet innebär. Det här är den första gruppen som startas vilket innebär att du som medverkande kan vara med att påverka, att vi tillsammans skapar denna grupp. Du binder dig så klart inte upp dig till att medverka om du kommer på informationsträffen utan det är endast för den som är nyfiken och vill ha mer information. Skulle du efter informationen känna att du är intresserad av att vara med är du välkommen att kontakta mig igen.

Det är ingen föranmälan utan bara att droppa in, men du får gärna maila mig om du kommer så att jag vet hur många vi blir. Då jag vet att många har svårt för stora grupper vill jag undvika det och skapar i så fall fler informationsträffar. Är du nyfiken på att medverka men kan inte komma på informationsmötet får du gärna kontakta mig för vidare info, jessica@nestorforlag.se

Så får du inte det hjälp eller det stöd du önskar? Är du beredd att jobba med dig själv för att förbättra ditt mående?

Välkommen på detta info möte. Jag ser fram emot att träffas!


Lifestyle planner

Lifestyle planner

Lifestyle planner

Jag gick och köpte mig en ”lifestyle planner” (boken hittar du här) i veckan.  Jag älskar ju listor, planeringar och liknande, vet inte varför egentligen eftersom jag aldrig kan hålla mig till dem. Efter alla dessa år kanske man istället skulle ha gett upp sina försöka att leva strukturerat och planerat, men nej vi ger det en chans till! Mitt projekt 12-veckor framåt är att uppgradera mig till Jessica 2.0 och det handlar varken om att bli smalare eller mer vältränad, utan för mig handlar det om att må bra. Jag vill vara snäll mot mig själv och behandla mig så bra jag kan. För  många kanske det där kommer naturligt men jag behöver ständigt påminna mig. Jag har lättare att pressa mig själv åt fel håll än att ge mig en paus. Jag ger mig själv oftare kritik än belöningar och jag är duktigare på att trycka ner mig själv än att lyfta mig. Detta vill jag vill jag ändra på! För om jag inte respekterar och behandlar mig själv bra, varför skulle andra göra det? Nej, allting börjar hos dig själv och förändring är nu på ingång.

Lifestyleplanner

Har satt upp mål för mig själv

Under alla år som jag misskött mig själv vill jag verkligen nu göra tvärtom. Istället för att ägna mig åt överträning, självsvält och ett 24-timmars arbetsdygn vill jag nu göra motsatsen. Se till att jag får i mig allt jag behöver, och vila när både kropp och knopp säger ifrån. Att väga maten är för att se till att få i mig tillräckligt mycket och inte som det var tidigare, att hela tiden äta för lite. I så många år har jag ägnat mig åt självsvält, till vilken nytta? Jag vill äta mig mätt. Ge min kropp det den behöver och inte det jag tycker att den förtjänar. För idag vet jag att mina tankar ljuger för mig, att de inte talar sanning. Andra saker jag vill göra är att unna mig mer vardagslyx. Förutom mitt 3000 kr hudvårdskit jag gav till mig själv i present har precis besällt mig ett läppskrubb. Det har jag aldrig ägt tidigare, jag vet inte om jag kanske börjar närma mig en 40-års kris  (trots att de är några år kvar) eller om det är någon mer än jag som fått ett desperat sug av att skrubba läpparna?

Lifestyleplanner

Min moodboard.

Jo visst alla det där hudvårdsprodukterna kanske var ett impulsköp, men så här i efterhand ändå klart värt det. Jag har aldrig tidigare tyckt att det varit ett nöje att smörja ansiktet, det har mest varit en grej man gör bland allt det där andra. Men nu längtar jag hela tiden till de där 3 minuterna som känns som en spabehandling. Hur konstigt är inte det? Men för mig har de blivit tillfällen där man verkligen är närvarande i stunden, att få njuta av sådana där små vardagliga saker. Jag vill ha in mer sånt i mitt liv, för det är jag värd [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]

Ps, kan verkligen tipsa er om produkter från Ren skincare om du vill ha in mer lyx i ditt liv [wp-svg-icons icon=”gift” wrap=”i”]


Åter till avsändaren

Åter till avsändaren

Usch de här senaste veckorna har präglats utav trötthet. Jag lägger mig i tid, djupandas och försöker att inte stressa, ändå sitter tröttheten i mig som en klibbig hinna på min hud. Jag jobbar med att acceptera det, att låta mig vila. Har lagt uppsatsen åt sidan och varje gång jag vill skriva något här tappar jag orden och stänger locket på datorn utan att slutföra det jag tänkt. Det är som att bokstäverna försvinner framför mig. Jag vet precis vad jag vill säga men det kommer bara inte ut.

Kroppen skriker efter att få prestera, att få utlopp för den där kraften som finns där inne. Ibland känner jag den komma men så försvinner den lika snabbt, och kvar sitter jag, tom, utan ord, utan känslor, utan kraft,

Jag kan acceptera den där tröttheten det är ok, men när jag samtidigt känner den där energin glöda till, för att sedan svalna lika snabbt. Då känns det som att kroppen lurar mig, inger falska förhoppningar. Jag borde ju kunna dess gång nu, men ändå kommer den som en chock varje gång, och jag blir alltid lika ledsen, besviken.

Ångesten kommer som ett brev på posten och jag vill bara sända det i retur.


Psyksnack

PsyksnackSenaste boken på mitt nattduksbord var psyksnack av Stephen Briers. Jag skulle vilja säga att den var skitbra men helt ärligt så tröttnade jag ganska snabbt och skumläste boken till stordel. Den krävde alldeles för mycket koncentration för att jag helhjärtat skulle ta mig igenom den.

Jag tycker ändå att  det Stephen tar upp är jätte viktigt och jag håller med honom till stor del i allt han säger. Det är bara det att den blev för tråkig i längden. Psyksnack vill sticka hål på flera myter och flera av dem är sånna jag själv blir matad med dagligen. Den myten jag avskyr mest är den om att tänka positivt, som att positivt tänkande är lösningen på allt. Jag håller med om att positivt tänkande kan vara bra och att det förmodligen får dig att må bättre just i stunden, men det är ingen universallösning på psykisk ohälsa. Det flesta drabbade av depression mår inte ett dyft bättre av att försöka tänka positivt. Som Stephen säger i boken så kan positivt tänkande liksom negativt, göra oss blinda för viktiga aspekter av verkligheten, dessutom blir man mer irriterande för allmänheten att umgås med.

Andra myter han pratar om är ”du har kontroll över ditt liv” och ”Kbt är lösningen på allt” och även där håller jag med honom. Kbt är jättebra, men inte för alla eller i alla situationer. Och det där med att man själv har kontroll över sitt liv skulle jag säga att det är tvärtom, du har egentligen ganska lite kontroll över ditt liv, och att det är det som är själva grejen, det är den där viljan att försöka få kontroll som i slutändan gör att du mår dåligt.