Allmänt


Lucka #6

adventskalender

Skratta

Visste du att barn ler och skrattar ca 400 ggr per dag, medan vi vuxna gör det ca 15 ggr per dag. Jag kan komma ihåg hur jag som barn kiknade av skratt. Tillsammans med vänner var det inte ovanligt att man skrattade tills man grät. Jag kan dock inte minnas att det hänt mig särskilt ofta som vuxen.

Vi människor har olika lätt till skratt och jag vet att jag inte är en särskild lättroad person. Jag skrattar åt mina egna skämt och när någon slår sig, ja sen finns det inte så mycket annat jag finner roande [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”] Jag har aldrig tänkt på att jag saknat humor förrän jag träffade min man (och han talade om det för mig). Först tänkte jag att det var hans närhet till skratt som var ovanlig, men med tiden insåg jag att hans humor var vanligare än min. Jag trodde inte mina öron när han på riktigt låg och skrattade framför Kalle Ankas pocket. Skojar han?! Hur kul kan det vara?? Inte alls om du frågar mig. Han skrattar så gott som dagligen när han tittar på tv:n och vill han ha ett gapflabb är det bara för honom att titta på ståupp komik.

Själv sitter jag bredvid och knappt förstår skämten, gör jag det så får det mig ändå inte ens att små le.

Skratt är bra av flera anledningar. Det får oss att slappna av, minskar vår stress och är bra för ditt immunförsvar. Skrattet flyttar fokus från negativa saker i vårt liv, skickar ut endorfiner och ger ditt hjärta ett konditionspass.

Forskning visar att personer som skrattar mycket blir utsatta för färre sjukdomar och löper 50% lägre risk att dö i förtid (så det finns ju mer än en anledning till att vi borde skratta mer).

Vad brukar få dig att skratta? Om du likt mig sällan skrattar högt, vad får dig att le inombords? Är det en speciell vän, en tv-serie, eller en tidning?

Planera in en skrattdag, ring en vän och boka in en träff, kryssa en heldag i kalender och sitt och kolla på roliga tv-serier. Boka en biljett till en stand up show, testa skrattyoga eller låna en bok med roliga historier.

Har du någonsin reflekterat över din humor? Dagens uppgift är att hitta den och ta hand om den.

Lycka till!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Dagar som gått

På helgen finns inget planerat nu för tiden. Att fylla kylskåpet och ta en långpromenad men hundarna är oftast helgens enda måsten. För en gångskull känns det som att alla familjemedlemmar är i fas. För när helgens lugna lunk infaller är det ingen som klagar. Helt ärligt kanske det bara var jag som var i ofas förut, som rastlöst stod och hoppade upp och ner. Nu kan nästan hela familjen sitta stilla samtidigt.Dagar som gåttMåste bjuda på dessa härliga bilder. Så här trött kan man vara efter en promenad. Bryr sig inte ens om att någon lägger sig i ansiktet på en [wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”]Julpyntet är på plats och till och med utsidan är dekorerad. Hela familjen tog sig en skogspromenad och samlade fina saker vi hittade på marken. Kottar, bär och gamla grankvistar. Sen fick ungarna i uppdrag att pynta tomtens krukor. En riktigt mysig stund!För min del gör det inget om snön kommer tillbaka. Vill gärna har en vit jul. Den kan få stanna December ut och sedan lämna plats för våren.Men ofta är det ju tvärtom. Snöfritt hela December och så vräker det ner i Februari. Vid den tiden har jag tröttnat på mörkret. Anser att Februari är årets sämsta månad även om jag fyller år mitt i.Vi har också haft hemmaspa, med både fotbad och ansiktsmask.Det fick bli en hemmablandning med citron, honung, salt och olja. Enkelt och härligt sätt att ta hand om sig själv! 

Några timmar därefter började dottern kräkas så då blev det sjukstuga. Vardagens härliga kontraster!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Lucka #5 1 kommentar

Lucka #5

Lucka #5

Våga vara ledsen/arg

Du har massor att vara ledsen över, eller hur? Det finns saker som har hänt dig i livet som gör jätte ont. Det är ok. Ett problem idag är många gånger att vi förminskar våra känslor, för det finns alltid någon som har det värre. Hur ska jag kunna gråta över förlorad hund när det finns folk som har förlorat barn? Vad har jag för rätt att känna mig orättvist behandlad och arg över små saker när det finns större orättvisor världen över?

Jämför vi oss med andra så är vår sorg aldrig tillräckligt stor. Men det betyder ju inte att du inte har rätt att vara ledsen. Idag har vi heller inte tid att sörja. Vi ska jobba, vara glada och lägga ut vackra bilder på instagram. Vi går ofta vidare, trycker ner både sorg och ilska och tänker att vi tar tag i det sen. Men sen kommer aldrig.

Jag vill inte att du ska älta eller leva kvar i det förflutna. Absolut inte, men ibland måste man tillåta sig att ha en dålig dag. Att både vara arg och ledsen. Det är okej att gräva upp något gammalt, håll bara inte kvar i det för länge!

Idag behöver du inte sätta på dig ditt låtsas leende. Du har rätt till att både vara nedstämd, förbannad och besviken. Det är ok att visa både ilska och tårar, att våga vara både ledsen och arg.

Släpp ut dina tårar, slå på en kudde, skrik rakt ut. Få utlopp för dina känslor. Gör vad du behöver. För det är du värd.

Idag förtjänar du en extra stor kram.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

 


Lucka #4 1 kommentar

Lucka #4

Lucka #4

Be om hjälp

Jag vet att det är svårt och jag är själv inte den bästa människan på jorden att fråga om hjälp när jag behöver det, men jag måste ändå motvilligt erkänna att det är något du ska, måste, borde göra om du på riktigt ska ta hand om dig själv. Och de spelar ingen roll vad det gäller. Barnvakt, låna pengar, bli tröstad, vill ha sällskap, flytta, what ever. Be om hjälp.

De flesta människor vill faktiskt hjälpa till om de kan. Jag tror åtminstone ingen tycker att det är roligt att säga nej. Luta dig mot teorin att andra känner tillfredställelse av att hjälpa en medmänniska (det är sant, det finns forskningsstudier på det). Känns det bättre? Inte?

Du vill inte vara till besvär, jag vet det. Men du vill inte heller bära hela lasset själv. Personer är så upptagna med sina liv att hjälpen sällan kommer på automatik. Det betyder inte att dom inte bryr sig. Folk vet inte hur du mår eller vilken situation du befinner dig i, därför måste du säga det högt.

Så om du vanligtvis är rädd för att be om hjälp så släpper du det idag. (Bara för idag, jag lovar). Du är värd lika mycket som alla andra! Du förtjänar att ta plats, att bli uppmärksammad, att bli lyssnad på.

Så vad det än gäller idag. Be om hjälp. Lova mig det!

Kram

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2


Lucka #3

adventskalender

Lucka #3

Logga ut

Skrämmer orden dig? Känner du en direkt abstinens? Ja, då är det dags. I dag vill jag att du loggar ut. Stäng av din telefon,  är det omöjligt så undvik i alla fall sociala medier. Ljudlösa eller stäng av notiser. Idag ska du vara med dig själv utan distraktioner. Åk till affären, eller ta den där promenaden utan telefon. Bara tanken skrämmer en, jag vet.

Telefonen ger oss en falsk känsla av kontroll och vi har blivit så invaggade i den nya tekniken att vi inte reflekterar över hur ofta ofta telefonerna plingar eller stör oss. Eller hur vi bara tar upp den och kikar av ren distraktion, tristess.

Stressen har idag blivit vår vardag. Men du kan välja, (även om det inte känns så), att lämna telefonen hemma. Förr i tiden åkte man till affären för att handla och åkte hem igen när man var klar. Från A till B utan avbrott. Idag kan flera människor nå dig när du egentligen är upptagen. Barnen ringer och frågar både en och två gånger var du är, när du kommer hem. Mannen kanske ringer för att be dig att åka förbi och hämta upp något på vägen. En vännina ringer för att småprata. Känner du igen dig?

Vi gör sällan en sak i taget längre, och jag tror att det ligger en stress i att alltid bli nådd även om du inte vill erkänna dig för dig själv. Jag insåg det först för några år sedan när vi bodde på en camping en sommar utan mottagning. Flera av mina vänner blev sönderstressad över att inte ha tillgång till nätet medan jag kände ett förvånansvärt lugn.

Jag som lider av ångest och kontrollbehov kände att jag äntligen fick vila, jag kunde slappna av. Det spelade ingen roll om huset brann ner hemma eller om en anhörig låg på dödsbädden. Det hade ändå inte funnits något jag kunde göra åt det när jag var 80 mil hemifrån. Och vetskapen om det stillade mitt sinne.

Jag vet inte hur du funkar, men våga testa. Upptäcker du som jag att du tycker att det är skönare när telefonen inte ringer, våga då stänga av.

Kram

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar

det-har-ar-ett-inlagg-fran-2

 


Lucka #2

adventskalender

Ta hand om din kropp

Ingen känner väl din kropp bättre än du. Jag är säker på att du liksom de flesta andra är uppmärksam på varenda brist och skavank den bär (är du riktigt elak så upprepar du dem för dig själv också). Det är väl inte särskilt snällt? Jag vet inte hur gammal du är men din kropp har oavsett ålder varit med om väldigt mycket. Kanske har den tagit dig runt jorden, varit uppe hela nätter, gått i för små skor, burit barn, helt enkelt fått utstå både yttre och inre påfrestningar.

Din kropp har tagit hand om dig (i den mån den kan), idag är det din tur att ta hand om den. Det spelar ingen roll hur den ser ut eller vad den har varit med om. Den är stark och den är vacker. Den gör ständigt allt den kan för att hålla dig frisk och få dig att fortsätta att fungera. Om du ska vara snäll mot din kropp idag vad är det första du tänker på, vad är det den behöver?

En grön drink, vara rökfri, ett fotbad, sova eller smörja din torra hud? Gör något snällt mot din kropp som den inte är van vid. En ansiktsbehandling, fotmassage eller en vegetarisk middag. Din kropp ska hålla i många år och är bara värd det bästa. Ge den lite uppmärksamhet, se den med andra ögon, lyssna på vad den har att säga dig.

För några år sedan stod det klart för mig vad jag under mitt liv utsatt min kropp för, där och då bestämde jag mig att försöka ge tillbaka. Ingen kropp är värd år av självsvält, hårdträning, sömnbrist, självhat och depressioner, framför allt inte min. För jag har bara en kropp, ett liv. Och den vill jag ta hand om, NU.

Jag önskar givetvis att du tar hand om dig och din kropp varje dag, om inte börja idag, eller gör det i alla fall en dag, gärna i dag. Din kropp kommer att tacka dig!

Vad kan du göra för din kropp idag?

Kram.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Lucka #1 2 kommentarer

adventskalender

Tacksamhet

Ja, du har hört det förut, och kanske är du precis som jag ibland lite trött på bara ordet. Jag tror säkert att det är jätte bra att skriva en tacksamhetsdagbok, men är du som jag så vet du med dig att den kommer att vara tom. Inte för att jag inte är tacksam, för det är jag, jätte. Men för att jag kommer glömma det, tycka att jag inte har tid eller så hittar jag något jag tycker är roligare.

Men visst är du tacksam, oavsett hur din situation ser ut finns det ofta något att vara tacksam över. Det kan vara rätt allmänna grejer som att man är frisk, har tak över huvudet, eller en kropp som kan hoppa, springa och dansa. Men jag är säker på att du kan hitta små saker i din vardag också som du inte skulle vilja vara utan.

Jag är till exempel tacksam över att ha ett jobb jag älskar, tacksam för varje kram jag får av mina barn, närheten jag får av mina hundar, att jag har pengar till att köpa allt jag behöver och lite till. Jag är tacksam över att min man efter snart 11 år fortfarande vill tillbringa sina dagar tillsammans med mig, att vi kompletterar varandra så bra och att han fortfarande kramar mig varje natt.

Jag är tacksam över mina arbetskamrater, att det finns så många härliga personer runt mig som jag faktiskt tycker om. Jag är tacksam över luften, att den känns så kall och klar i mina lungor, och tacksam över smaken av choklad.

Jag är tacksam över morgonens första kopp kaffe, för mina ensamma stunder med en kopp te, och alla böcker jag än inte hunnit läsa. Ja, när jag tänker efter finns det så mycket jag är tacksam för.

Idag är tacksamhetens dag. Du behöver inte skriva en lista, eller upprepat repetera dina glädjeämnen för dig själv (om du inte jättegärna vill det förstås). Men ta en liten liten stund och fundera över vad du är tacksam över. För visst värmer den där känslan lite grann i maggropen, känslan över att du trots allt har mycket runt dig som faktiskt är bra. Ta med dig den där känslan resten av dagen.

Kram.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Julkalender och floating

Klockan är sex och jag sitter i vanlig ordning med min kopp te och två hundar i knät. Finns inget bättre än att känna deras värme och höra deras andetag med mörkret utanför fönstret. Jag gillar egentligen inte mörker men är det inte mysigt med alla levande ljus ändå. Och idag ska ju det första ljuset tändas. Vad fort det går!

Bild från snällkalendern.nu

Bild från snällkalendern.nu

I år struntade jag i den där vanliga julkalendern med choklad i till barnen utan köpte en ställkalender från Friends. Jag tror att jag längtar mer efter att öppna den än dom [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”] Bakom luckorna väntar utmaningar så som att säga hej till någon man inte brukar hälsa på eller att hänga ut en present till brevbäraren. Tycker att det är en sådan fantastisk fin och mysig grej, och också något familjen kan göra var för sig och sedan prata om kring middagsbordet. *Längtar*

Något annat som hänt i veckan jag vill berätta om är att jag testat floating. Har du hört talas om det? Man ligger i en mörk tank med saltvatten och flyter i 45 min. Jag var faktiskt lite orolig innan. 45 min instängd i en svart tank. Man kan ju bli stressad för mindre!! Inte just för att det är svart eller för att man är instängt utan mer för att man blir så uttråkad av att ligga och stirra ut i ett mörker i 45 min.

Men det gick bra. Tror jag somnade någonstans mitt i och det var faktiskt skönare än jag trodde. Floating ska vara bra av flera anledningar så som minska stress och smärta. Dom säger att 45 minuter floating motsvarar 4-6 timmars sömn. Jag kan inte säga att jag på något sätt kände mig piggare, men jag kände mig i varje fall avslappad. Är något jag kan rekommendera om du är nyfiken på att testa.adventskalender

På tal om julkalender tänker jag att vi ska ha en här på nestor förlag i år. Från 1 dec och fram till jul ska jag presentera ett sätt att ta hand om sig själv. Vad tror ni om det?

Så vissa dagar kanske det dyker upp flera inlägg antar jag. Har nog svårt att hålla mig till att bara skicka ut tips i min kalender, finns ju så mycket mer jag vill säga tänker jag [wp-svg-icons icon=”happy” wrap=”i”]

Jag hoppas i vilket fall att ni tycker att det ska bli lika kul som jag!

Önskar er en fortsatt fin Söndag.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


TID

1. Vad är ditt förhållande till tid?

Jag känner oftast att jag har total kontroll över tiden, det är sällan jag tappar bort den. (Beror visserligen på ett ofantligt stort kontrollbehov).

2.Vilken tid på dygnet gillar du bäst?

Jag är en morgonmänniska så egentligen skulle det väl vara morgonen, men det bästa tiden är helt enkelt den jag får för mig själv ?

3. Vilken är den bästa veckodagen?

Lördag

4. När går tiden som snabbast?

När jag skriver konstigt nog. Man tänker att man ska sitta en timme, men det går alltid två.

5. När går tiden som långsammast?

När man är tvungen att sitta still och lyssna på något tråkigt. (Är det bara jag som ibland känner för att putta undan föreläsaren/läraren och ta över hela skiten? Är säker på att jag hade kunnat få ut exakt samma information på bara hälften av tiden. SUCK).

6. Hur lång tid tar det för dig att sminka dig?

1-2 min kanske, har aldrig tagit tiden. Men skulle aldrig orka hålla på särskilt länge.

7. Vilken tidsepok skulle du vilja leva i?

Åh, vad svårt. (Mest för att jag inte kan eller vet något om tidsepoker). Men den tiden då man bar stora fina klänningar och ständigt red på häst ?

8. Äter du snabbt eller långsamt?

Snabbt,snabbt,snabbt. När de andra fått maten på sina tallrikar är min redan borta ?

9. Vad gillar du mest att lägga ner tid på?

Det tror jag ni kan lista ut ??✏️

10. Vad gillar du minst att lägga ner tid på?

Konflikter, betala räkningar, läxor och annat tråkigt.

11. När vaknar och lägger du dig på vardagar?

Vaknar vid ca 5-6 och lägger mig 22, prick.

12. Vad skulle du gärna ha mer tid till?

Mig själv ? nej allvarligt tycker jag en hel del om min familj också även om det inte alltid märks. Vänner kommer ofta sist på min lista, så dem hade jag såklart velat ge en timme eller två ?

13. Vad gjorde du för tre timmar sen?

Sov.

14. Vad händer de kommande tre timmarna?

Jag kommer ha möten med klienter, förhoppningsvis, om de dyker upp.

15. Var ser du dig själv om 10 år?

I mitt framtida hus på landet. Där sitter jag på min glasverandan och skriver en bok med naturen och en flock hundar som enda sällskap ❤️

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Mindfulness målarbok

Mindfulness målarbok

Jag måste kanske vara en av de sista människorna på jorden som köpt sig en sådan där mindfulnessmålarbok. Men sen så är jag ju lite trög också [wp-svg-icons icon=”wink-2″ wrap=”i”] Nej, men helt ärligt har jag haft det i tanken länge. Jag har tittat på flera stycken, men när jag öppnat den har jag känt direkt att det här kommer jag aldrig orka. Det har varit så otroligt smått och pråligt och jag känner mig själv så väl att jag vet att jag skulle tröttna. Ändå har jag lockats till dem, kollat i varje bok jag hittat, men blivit besviken när jag öppnat dem då alla är likadana.
Att sitta och måla i de där böckerna med små små mönster vet jag bara jag öppnar dem att de skulle skapa mer ilska i mig än lugn. Jag vet att det skulle göra mig rastlös, irriterad….att liksom aldrig bli klar.

Mindfulness målarbokMindfulness målarbokMen sen fann jag den, den jag letat efter. En mindfulnessbok med mindre sidor och inte lika mycket små detaljer, så då slog jag till direkt. Det bästa med den är att det går att rycka ut sidorna och använda som vykort vilket jag tycker är ett plus. Jag vill ju inte ha en samling målarböcker liggande så då känns det kul att kunna använda dem.

Mindfulness målarbokGrejen var att jag inte tyckte att det var så avslappnande som jag hade önskat. Det kändes mer som slöseri av min tid. Men jag har ju stunder då jag inte orkar göra så mycket, och måla har funkat bra när jag är trött, men inte när jag samtidigt är rastlös. Då blir det liksom en smärtsam krock inombords där rastlösheten möter tröttheten och ingen av dem vinner.

Men då slog det mig att jag kunde lyssna på en podd samtidigt som jag målade. På så vis fick jag input, utan att göra så mycket själv. En smart kombination om jag får säga det själv! [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

img_4960

Så för er som likt mig är rastlösa själar så tipsar jag verkligen om podcastlyssnande samtidigt som man målar, och ge inte upp i letandet efter den perfekta målarboken. Den finns där ute! Mina små målningar brukar oftast åka med i en beställning, på så vis slipper jag samla teckningar här hemma. Känns kul att kunna skicka med något extra också i era beställningar även om ni slänger den sen.img_4963Jag minns faktiskt inte vart jag köpte denna lilla boken. Undrar om det inte var på ica. Men på bokus hittar du lite olika här (annonslänk). Kanske en julklapp till dig själv eller någon du tycker om.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar