Blogg


Grattis Sverige!

      Idag har hela familjen varit inne i stan och firat Sveriges nationaldag. Massa lek och stoj blev det. Kvällen kommer att tillbringas framför datorn med bokföringen efter det ska jag ägna mig åt att fortsätta måla. Önskar er en härlig kväll!!


Att gå ur sin komfortzon

Att växa

När jag växer mig större blir farorna mindre.

För över 15 år sedan lovade jag mig själv att aldrig låta min rädsla stoppa mig. Det var på den tiden när hela världen skrämde mig. Då när jag knappt vågade se människor jag inte kände i ögonen, än mindre prata med dem. En dag kände jag att det fick vara nog, någon förändring var tvungen att ske och det var bara jag som kunde göra den.

Från och med den dagen sa jag JA.

Varje gång jag var rädd och ville säga nej, så sa jag ja. Jag gick på en date med en person jag inte kände, sade upp mig från mitt jobb och hoppade in i projekt dömda att misslyckas. Inget av det kändes bekvämt, men jag gjorde det ändå. Vissa av sakerna gick mindre bra, men andra gick vägen och jag lärde mig att oavsett utgången gå vidare.

Ibland har det känts hopplöst, det här hjälper ju inte, min rädsla ger inte med sig, när ska den krympa?

Folk pratar ofta om att man då och då ska gå ur sin komfortzon för att kunna växa. Men jag skulle istället säga att jag levt utanför den, och jag kände inte att jag växte ett enda dugg. Jag har tänkt att jag kanske pressar mig själv för mycket, att jag går på för hårt. Att jag då och då borde krypa tillbaka in i den där komfortzonen och bara vila.

Men idag när jag tittar tillbaka kan jag äntligen se att vissa av de stora rädslorna faktiskt har krympt och att de som ligger framför mig nu är nya faror. Faror som jag tidigare inte ens visste fanns.

Idag kan jag faktiskt känna att jag har växt, ryggen har blivit rakare, tanken starkare och jag större.


Trädgårdsterapi & trädgårdshäng

Äntligen, underbara sol!

Morgonpromenad

Imorse visade solen sig från sin bästa sida och jag kände hur jag medens vaknade till liv. Jag inser att jag är mer beroende av sol och ljus än vad jag tidigare trott och att mörkret påverkar mig mer än vad jag önskar. Det blev en lång morgonpromenad med hundarna till doften av gräs och syrén. Sen kände jag mig mer vaken än vad jag gjort på länge.

I växthuset

TrädgårdsfixEfter jobbet i dag orkade jag mig äntligen ut i växthuset. Egentligen älskar jag trädgårdsarbete men oftast bara till en början, sedan tröttnar jag. Jag tror det är när allt man vill plötsligt förvandlas till måste….då är det liksom inte lika roligt längre. Det är roligare att anlägga rabatten än att rensa den. Naturen anses ju för övrigt ha en helande kraft och det kan jag verkligen hålla med om (så länge det inte förvandlas till ett måste, då är den inte så helande längre). Ny forskning har faktiskt visat att grön rehab leder till en minskad känsla av utbrändhet och en snabbare återhämtning vid sjukskrivning. Man har också sett att både blodtryck och hjärtfrekvens sjunker. Det är ju sådant vi egentligen vetat länge då naturen har används som terapirum i svensk mentalvård förr i tiden.

Hönorna i Vedum1980 märkte man att de i operationssalar som hade fönstret mot en park tillfrisknade snabbare än de som hade fönster mot en parkeringsplats. Jag förstår verkligen grejen med det. Samma sak gäller djur, själv mår jag aldrig så bra som när jag i lugn och ro kan få sitta och titta på hönor. Finns något så underbart rogivande att bara se på dem.

Turbo i trädgården

Resten av eftermiddagen/kvällen bestod av trädgårdshäng. Nu blir det filmkväll och helg!  :Bye:

 


Du tror att jag mår bra av att vara som du

JAG ÄR INTE SOM DU!

”Om du bara lugnar ner dig blir allting bra, om du jobbar mindre får du mer energi, du måste inte göra flera saker samtidigt.”

Ja det finns olika sätt att säga det på men alla menar samma sak. Om du lever livet som ”alla andra” så skulle du må bra. Du skulle slippa känslan av utmattning och undvika i svackorna av nedstämdhet. I alla andras ögon handlar det om att jag gör för mycket. Tränar för mycket, jobbar för mycket, är för mycket.

Men för mig är det tvärtom, jag mår dåligt när mitt liv inte är helfullt, det är då jag faller ner i de djupaste svackorna. Jag har i perioder av mitt liv inte haft något att lägga min energi på, och det är också då jag mått som sämst.

Du tar föregivet att jag fungerar som du, men det gör jag inte. DU kanske skulle må dåligt av mitt fullspäckade liv. Men det gör inte jag! Det som gör mig förbannad är att du inte lyssnar, att du inte fattar att du har fel. Jag möter så många personer med ADHD som blir matade med att de måste lugna sig, inte ha så många bollar i luften, inte springa så fort. Att vi måste försöka lära oss att följa mallen, att ”vara som alla andra”. Men har du tänkt på att det kanske är det som får oss att må dåligt?

Att hela tiden hålla in i stället för att löpa linan ut. Att hela tiden försöka anpassa sig, följa era mönster istället för att följa sig själv? Jag mår som sämst när jag är rastlös, när jag är uttråkad, när det inte finns några projekt, något att sträva efter. Jag MÅSTE hela tiden ha en morot framför mig annars stannar jag helt. Livet tappar mening, jag faller omkull och tar mig inte upp.

Du liv rasar när du har för mycket runt dig, mitt, när jag har för lite.

Jag måste ständigt utmanas, växa, förbättras. Att leva utan kickar är för mig att inte leva alls.


Den bästa tiden är inte alltid nu

Ja, men kanske inte just nu...

Jag kan tycka att vi matas med så mycket positivt tänkande att vi glömmer att stanna upp och tänkta själva. Vi ska jaga våra drömmar, fånga dagen och följa våra hjärtan. När vi sedan inte lyckas, når hela vägen fram eller tröttnar innan vi nått målet blir vi ledsna, besvikna och ser ner på oss själva.

Vår bästa tid är nu, vi ska leva för dagen, samtidigt som vi måste spara inför vår framtid. Inte konstigt att man får ångest! Jag vill tex bo på landet, jag längtar så jag blir galen, jag vill göra det nu, nu, nu. Men om jag stannar upp och tänker efter först så inser jag att livet är lättare om jag stannar där jag är just nu. Där barnen har vännerna runt hörnet och kan ta sig till skola och fritidsaktiviteter själva inom ett par år. Jagar jag min  husdröm nu blir jag bara besviken, når jag den skulle den kanske till och med göra livet mer komplicerat för mig. Det samma gäller att driva företag på heltid. Jag har alltid sett mig själv sitta skrivandes på min veranda. Det ÄR vad jag ska göra om x antal år. Men inte nu. Jag älskar även att föreläsa, men att åka Sverige runt med två små barn hemma är inte så lockande. Därför har jag beslutat mig för att sluta jaga min drömmar. Jag ska spara dem, ha dem som målbilder och ta små små steg närmare, men jag måste sluta springa. Jag måste hela tiden stanna upp och påminna mig själv att jag kommer att komma dit, men inte än.

Bara för att jag inte längre springer så betyder det inte att jag har gett upp. Ibland måste man bara inse verkligheten, att den bästa tiden för dina drömmar inte alltid är nu.


Ångesthjälp på nätet 2 kommentarer

KBT på nätet

Jag är med i en artikel i tidningen Allas ang nätterapi. För flera år sedan var jag nämligen med i en studie och fick då testa kbt på nätet. Jag kommer inte ihåg hur jag hittade sidan eller hur den hittade mig. Men jag minns att det var första gången jag fick namn på mina symtom, generaliserat ångestsyndrom. För mig hjälpte inte terapin mer än tillfälligt, men det var en av de första tillfället jag faktiskt fick chans till hjälp, så jag tog den.

Enligt min åsikt passar nätterapi mer till specifika fobier, social fobi eller agorafobi. När det gäller generaliserat ångestsyndrom behövs en djupare och längre terapi skulle jag tycka, det är i alla fall vad jag behöver.

Om du vill läsa hela artikeln finns den ute i din butik nu.


Vikten av att inte känna sig ensam

Att inte känna sig ensam

I eftermiddag ska jag på ångestgrupp. Det är ingen behandling, utan är endast till för att ge information om ångest. Även om jag inte tycker att jag får någon vidare ny kunskap så gillar jag faktiskt att gå dit och kommer även tycka att det är tråkigt när gruppen slutar om några veckor.

Det härliga med att gå dit förutom att för en gångskull faktiskt få prata om sitt mående, så är att det att få lyssna och känna igen sig i andra. Tillsammans med dem blir jag mindre ensam. För även om jag vet att det finns tusentals av er där ute, och trots att jag får massa av fina kommentarer och mail så är det sällan som jag träffar någon som har samma problemtik som jag själv. Och trots att jag här helt öppet och obrydd skriver om mina tankar och känslor, är det sällan jag faktiskt talar med någon om dem i verkligheten.

Jag tar liksom på mig mitt leende och går in i min roll där det inte är jag står i centrum. Så här, just här är den enda platsen där jag skriver ut svärtan inom mig, för utanpå bär jag samma färg som alla andra. Från att ha stängt in allt det där bakom lås och bom är det väldigt skönt att två timmar i veckan kunna få öppna upp. Att få glänta på den där dörren och även se in bakom andras.


Varför?

Ramla, men res dig upp!

Varför är du ledsen, varför mår du dåligt, kunde min man frustrerat fråga mig i början av vårt förhållande. Mitt svar var alltid att jag inte visste. För honom var det inget svar. Man måste alltid veta varför, man kan inte må dåligt utan anledning menade han. Men jo, det kan man.

Jag tror inte att jag funderade så mycket på varför innan jag träffade honom. Jag var liksom van att mitt mående gick upp och ner oavsett yttre omständigheter. Ofta hade det istället ingen yttre påverkan alls. Jag var ofta ”lycklig” men kunde ändå sitta och gråta.

I början gjorde det min man förtvivlad och förvirrad. Har jag gjort något, har det hänt något, är det något som inte är bra? Varför, varför varför? Han ville ha ett svar, men jag kunde inte ge honom något.

Det var först när han började ”ifrågasätta” mitt mående som jag också började göra det. Varför har jag så ont inuti mig när allting utanför mig är bra? Det är som att bo på ”lyckliga gatan” full av osynliga slukhål, och oavsett vilken väg jag tar ramlar jag förr eller senare där i. Men på min mans väg finns inga djupa hål. Det finns gropar som han ibland kan snubbla i. Stunder då han ramlar, blir arg, svär, men reser sig lika snabbt upp igen.

Mina gropar är som djupa hål som slukar hela mig och hur mycket jag än kämpar för att ta mig upp åker jag hela tiden tillbaka ner, allt är mörkt, svart och jag vet inte ens åt vilket håll jag ta mig ut. Tills jag plötsligt en dag vaknar jag upp och befinner mig bredvid hålet. Jag kan förundrat titta ner i det, säga oj, hur hamnade jag där. Jag förstår inte hur jag kan ha ramlat i, men inte heller hur jag kom upp.


Allt eller inget 2 kommentarer

Som vanligt när jag gör något så gör jag det till 100% Jag fixar liksom ingenting däremellan. Som när jag målar eller skriver, då är det det enda jag vill göra och nåde den som avbryter mig när jag är mitt uppe i något. Jag behöver vill hålla på tills jag är klar.

Det är väl därför jag kanske inte kommer igång med träningen igen. För om det väl ska göras så ska det ju göras MYCKET. Vaddå 1-3 gånger i veckan, 1-3 gånger om dagen är mer min melodi.

Som i helgen när jag satte mig med akvarellblocket jag köpt. Jag målade tills papperna tog slut. Det värsta är att jag inte kan bryta mig själv i ett flow för även om papperna tog slut så tänker inte mitt huvud på något annat tills den anser sig klar. På min hundpromenad såg jag bara färger och former över allt och inatt låg jag vaken mellan tre & fem eftersom hjärnan löpte fullkomligt amok. Hur mycket jag än vill kan jag inte stoppa det. Det är som en kraft som bara måste ut och stänger jag in den så plågar den mig för alltid.

Idag har ett block med 150 sidor inhandlats. Jag hoppas jag tröttnar innan natten så att min hjärna kan få ro.


Samspelssvårigheter… 1 kommentar

Att inte förstå leken....

Tänk att det var så många som kände igen sig i mitt inlägg ” Man behöver inte vara mobbad för att känna sig utanför”. Jag fick jätte mycket respons från folk som kände igen sig själva men också sina barn. Det gör mig så ont att vi är så många där ute som bär på samma känsla av utanförskap. Och att den där känslan som uppfyller hela oss, är osynlig för andra.

Jag har en ADHD diagnos. Men ändå aldrig riktigt känt igen mig i den. Jag har tex aldrig riktigt tänkt att jag har samspelssvårigheter. Först nu börjar allt klarna för mig. När det gäller samspelssvårigheter har jag mer tänkt på barn som hamnar utanför genom att skrika och slåss, de som inte kan komma överens med andra barn eller vuxna. Men att jag hela mitt liv gömt mig för att jag faktiskt inte förstår har jag inte sett som ett lika stort problem….förrän idag.

Min dotter har haft ont i huvudet och magen varje dag sedan hon började förskolan. Jag har pratat med lärare, skolsköterskor och fritidspersonal, men ingen säger att det är något fel. -Hon är en tyst och glad liten tjej som är duktig på att lyssna och göra det man säger till henne. -Nej men hon har vänner, hon leker ofta med kompisar.

Men om hon nu är en sådan glad liten tjej, varför ser jag då sorg i hennes ögon? Om hon nu har så mycket vänner, varför vill hon hellre vara hemma än i skolan?

Samtidigt väcker mitt eget barn så mycket känslor i mig att jag vill sprängas. Jag vill bara putta fram henne till de andra barnen, se så gå och lek, de väntar ju på dig. Men hon värjer sig och går undan. När en klasskompis vill möta hennes blick och säga hej tittar hon ner i backen. Jag blir så provocerad, vill skrika rakt ut. Gå och lek bara, hur svårt ska det vara!?!?

Jag har ställt henne alla möjliga frågeställningar utan att kunna hitta något fel. Är någon dum  mot dig? Har du kompisar? Säger någon något elakt? Skrattar, viskar dom? Får du vara med? Jag har velat peka ut problemet, hitta det utanför henne så att jag kan ta bort det ur hennes liv. Men efter år av letande inser jag att det hela tiden legat inuti.

-Mamma, det är inte det att jag inte får vara med. Jag vill inte vara med.

Med ens skjutsades jag tjugofem år tillbaka i tiden. Varför det, frågar jag.

Nej jag vill hellre vara med killarna.

Det hugger till i min mage, jag ber till gud att hon inte skall beskriva min barndom. Att allt inte ska återupprepas framför mina ögon. Varför, viskar jag samtidigt som jag håller andan.

Tjejerna leker alltid häst. Pojkarna leker ta.