Allmänt


Vad 39 levnadsår har lärt mig

Vad 39 levnadsår har lärt mig..
  • Vill du ha något gjort, är det bäst att göra det själv (förvänta dig inte massa saker av andra, framför allt om du inte har uttalat dem).
  • Slösa inte tid på någon som inte slösar tid på dig (punkt).
  • Att bekymra sig löser inga problem…. (nope).
  • …alla problem går inte att lösa (true story).
  • Att det inte är meningen att du ska tycka om alla…(så försök inte ens)
  • …eller att alla ska tycka om dig (så ta det inte på så stort allvar).
  • Och att du i slutänden inte kommer bry dig om något av det (vad spelar det egentligen för roll)
  • Att den som har högst krav och förväntningar på dig är du själv… (så du måste inte leva upp till dem)
  • …och om någon annan har högre krav på dig än du själv är det förmodligen en idiot (så spring fort som fan där i från).
  • Att den som bryr sig mest om dig är du själv (dvs ingen bryr sig om din utväxt, ditt avskavda nagellack, eller om du gör bort dig, och om det nu skulle vara så, så har den personen som funderar över sånt större problem än du).
  • Att åren går snabbare än du tror (vänta aldrig till sen, gör det du vill nu).
  • Ingen kan trampa på dig utan din egen tillåtelse (antingen säger du ifrån, eller så bryr du dig inte om idioten, end of story).
  • Du är inte unik i dina tankar och känslor (allt det du känner och tänker har också andra människor upplevt. Du må känna dig galen, med det är du inte. Du är inte ensam även om det känns så).
  • Allting har sitt slut (negativa känslor varar inte för alltid, liksom lyckan försvinner, så lättar också sorg och ångest. Ingen känsla är stabil och varar för alltid även om det känns så just i stunden).
  • Var dig själv även om andra människor inte alltid uppskattar det (bättre att bli älskad av få för den du är, en av den stora massan för något du aldrig kan bli).

Vägar jag gått…

I morgon fyller jag 39 år vilket får mig att reflektera över livet. I morgon har jag nått halvtid om jag har tur, förhoppningsvis har har jag minst 39 år till kvar att leva. Att fylla år är väl inget speciellt säger de flesta, men för mig är det det. Kanske för att livet inte är så självklart? Eller för att just mitt liv inte känns så självklart?

Jag har mått så otroligt dåligt tidigare i mitt liv. Det var ingen självklarhet för mig att leva vidare. Varje år som går kommer jag längre bort från dom där depressionerna, men det spelar ingen roll, för inom mig är dom högst levande och verkliga. Jag kan aldrig sudda ut spillda tårar, skärsår på armarna eller självmordstankar. Dom finns med  mig i min kropp fast att dom tillhör det förflutna.

Att jag får gå på jorden idag, är jag så otroligt tacksam för. Och därför vill jag fira! Jag är inte rädd för åldern. Jag ser fram emot varje år jag kan lägga på min lista för vad är motsatsen? Rynkor och grått hår skrämmer inte mig. Tvärtom känner jag mig bara stolt över att ha levt, överlevt, såpass att jag får bära dem.

Och jag tänker på alla vägar jag gått, på vart livet tagit mig, och alla människor jag mött. Det har varit in slingrig stig med flera återvändsgränder. Det jag trodde om mig själv och min framtid för tjugo år sedan är ingen sanning idag. Vilket innebär att det jag ser i min framtid i dag kanske inte heller är verklighet om tjugo år.

Gemensamt har åren att jag har varit stolt. Jag har varit stolt över varje vägval jag gjort. Det har aldrig funnits en plan, utan alltid bara en magkänsla. ”Där vill jag vara” och så hamnade jag där.

Jag minns så väl när jag fick på mig min Nuntorpsjacka med texten ”djurvårdare” på ryggen. Jag bar den med stolthet, med en mening. Samma när jag bar ”arken-tröjorna” på jobbet som butikschef i en djuraffär. Det kändes verkligen som jag, rakt igenom.

Och även om stigen ändrade riktning, så gjorde aldrig känslan i magen det. Det var samma känsla varje gång. Som att komma hem.

Stoltheten jag känner över mitt jobb idag har jag haft över alla mina jobb när jag befunnit mig i dem. Jag är en person som verkligen ÄR det hon GÖR. Jag är i ett med allt jag skapar. Det finns liksom inget annat.

Kanske därför jag flyttar mig så lätt, byter plats eller riktning. För jag måste följa kärleken i allt jag gör. Annars har jag heller ingen kärlek till mig själv. Finns det ingen glädje i jobbet, så finns det heller ingen glädje i mig.

Det låter så fel att ”vara” sitt jobb. Men det kanske är bättre än att inte vara alls? För det var först där och då i livet jag fann min plats. I ett arbete. Där kunde jag ge det en mening.

Jag har alltid haft svårt för relationer. Kanske av rädsla för att bli sårad. Stänger alltid dörren innan någon hinner slinka in. Under 39 år är det inte många personer som kommit innanför mina murar. Känns sorgligt på ett sätt, vackert på ett annat.

Den där söndriga lilla tjejen finns kvar där inne. Fast att ingen henne ser. Jag tror ibland att jag fortfarande är henne, fast att mitt yttre visar något annat. Men jag hör hennes röst, känner hennes känslor. Är så jävla liten och sårbar, men visar mig så stor och stark.

Det enda jag vill är att tala sanning. Hjälpa andra med mina ord. Hjälpa mig själv. Hålla min egen hand längst vägen.

Liten och stor, bredvid varandra. Kan liksom aldrig skiljas åt.

Jag ser framemot att på åldernshöst få berätta om mina vägar. Både de mörka och de ljusa. Att få min verklighet till att bli någon annans saga. En historia kanske för bra för att vara sann…

För trots mina svarta år är det så det känns just nu. För bra för att vara sant. Jag har allt jag önskar, och förmodligen mer därtill. Jag har dessutom fler drömmar och önskningar att förverkliga, mer mål att nå. Vad mer kan vi begära?

Det finns ingen väg jag ångrar, inte ens det som varit riktigt svåra att gå. Det enda jag kan önskat av mig själv är att jag inte skulle släppt tagit om människor så lättvindigt längst vägen. Så fort det har kommit en vindpust har jag låtit dem flyga med den för att sedan vända mig om och gå och ett annat håll.

Det har inte spelat någon roll om de har kommit springande efter mig längst vägen. Jag har ändå alltid valt att gå, själv.

Men något måste man lära sig med åren och kanske är det det jag tar med mig. Att livet gör ont. Men det gör ensamheten också.

Så spännande ändå, att inte veta vilken väg du ska gå! Jag har i för sig aldrig varit en person som drivits av spänning, utan tvärtom. Trygghet. Ändå är det inte alltid dom trygga vägarna jag valt. Konstigt ändå..

Så..framtiden. Vilket håll lutar den åt. Uppför eller nerförsbacke, vem vet? Men nu i efterhand kan man se att alla vägar varit lika vackra, även om det inte känns så just när man går dem.

Jag ville bli författare som barn, jag visste inte åt vilket håll jag skulle gå och nu står jag här. Så häftigt ändå, utan varken medhjälpare, karta och kompass.

Jag visste också att jag var skapt för att hjälpa men jag hade ingen aning om på vilket sätt och kanske vet jag inte det än. Men hjälper det gör jag…ändå.

Så vad vill jag säga dig med det här spretiga inlägget? Vilket råd vill jag ge dig? Vilken väg ska du gå?

Jag tror inte det spelar någon roll åt vilket håll du vänder dig. I slutändan blir allt du gör rätt ändå <3


Self Love Challange

Self Love Challange

Self Love Challange

Såg att Forni hade en self love challenge som jag tänkte haka på. För är det någon man behöver älska mer så är det väl sig själv?!?!

Häng på ni också genom att besvara följande frågor (hon har lagt upp det så att man ska besvara en fråga om dagen men eftersom jag har svårt att följa regler gör jag alla på en gång:)

Dag 1: Lista 10 saker du älskar med dig själv:

  1. Jag älskar att jag är snäll. Alltså på riktigt snäll. Jag känner aldrig känslor som hat och hämnd och jag vill på riktigt ALLA människor väl. Skulle önska att man kunde dra med ett magiskt trollspö så att ”alla levde lyckliga i alla sina dagar”.
  2. Att jag är empatisk. Även om det till viss del är jobbigt så uppskattar jag att känna med andra människor.
  3. Att jag är lyhörd. Alltså det har också sina nackdelar och ibland tänker jag att man inte hade märkt något eller vetat saker som inte sägs, så hade det heller inte gjort mig ledsen. Men jag skulle heller inte vilja ta bort min förmåga att läsa mellan raderna och se det som inte sägs.
  4. Jag älskar att jag älskar djur. Hade jag inte älskat dem så hade jag gått miste om så mycket fint i livet.
  5. Jag älskar att jag har lärt mig att säga i från. Att jag vågar säga vad jag tycker och tänker och jag inte gör saker bara för att göra andra nöjda och glada.
  6. Jag älskar att jag är duktig på att bygga relation med människor (när jag själv vill). Jag skapar tillit snabbt vilket jag vant mig med så de få tillfällen det inte händer blir jag frustrerad.
  7. Jag älskar att jag är snabb -bara för att jag hatar motsatsen.
  8. Att jag tar lätt på det mesta i livet och inte är rädd för att göra fel. Att jag inte längre bryr mig om vad andra tycker och tänker utan att det istället handlar om att jag försökt.
  9. Att jag är nyfiken och ständigt vill utvecklas. Livet blir så himla mycket roligare då.
  10. Jag älskar att jag är driftig, och modig, att jag sällan tvekar utan bara kör. Ja herrejävlar vad jag älskar mig själv!

Dag 2: Jag vill vara…

en pålitligt person. Jag vill aldrig att folk ska tvivla på mig. Jag vill vara ärlig och genuin. Mig själv rakt igenom. Så att jag slipper känna att jag behöver hålla igen eller göra mig till.

Dag 3: Vad håller dig tillbaka från din drömperson/ditt drömliv? (Andras åsikter? Ekonomi? Osäkerhet?)

Allt av ovanstående skulle jag säga. Jag ser inte mig själv som särskilt kompetent och blir förvånad när andra gör det. Och hade jag haft pengar ja då hade jag nog bara kört på i livet. Drivit företag till 100% och bara följt min lust. Det där med andra åsikter har jag till stor del jobbat bort, men självklart finns det där.

Dag 4: Vad är en vana du skulle kunna skapa eller ändra på för att leva bättre och känna mindre stress?

Åh, jag vet inte. Är väldigt nöjd med mina vanor just nu och känner inte mycket stress.

Dag 5: Vilka människor betyder mest för dig just nu? Varför?

Min man, mina barn och Therese <3 Det känns som allt jag behöver just nu. Ett helt paket med kärlek.

Dag 6: Vem inspirerar dig? Vad gör de som inspirerar dig?

Min inspiration just nu är Johannes Hansen. Har är provocerande vilket jag tycker är bra.

Dag 7: Skriv tre aktiviteter som får dig att må bra!

  • Promenera
  • Umgås med djur
  • Prata med en vän

Skyll i från dig!

Av med offerkoftan

Det här är inget lätt inlägg för mig att skriva för jag är inte en person som tycker om att trampa andra på tårna, och jag vet att det finns otroligt många människor som mår dåligt där ute. Jag får ofta mail både på bloggen och via Facebook från folk som ber om hjälp, som inte vet vart de ska ta vägen, som har fastnat i sitt liv, och jag skriver inte till dig som är sjuk eller lider av en depression, eller har en egentlig anledning att sörja, utan till alla er andra som skulle kunna ha ett välfungerande liv men… låter bli. Jag träffar så otroligt många människor där ute som bara står still, inte tar sig vidare, och ofta är det någon annans fel. Det finns för många offerkofter där ute. Man skulle tro att de säljs billigt på Ullared, eller är det kanske rea på HM? Blir så trött på människor som fastnar i sitt liv, som stannar där och lägger skulden på allt annat än sig själva. Som vill framåt men samtidigt inte tar ett enda steg.

Jag menar inte att man inte får/ska vara ledsen, för det ska du absolut, men inte för alltid, man måste gåvidare oavsett vad livet gjort mot dig. Du kan bestämma dig för dagar/timmar där du får älta, gråta , sörja och vara arg, men resten av tiden, släpp taget. Ta av dig den där jävla skavande tröjan!

Det är inte så lätt som det låter! Nej det vet jag väl, men det betyder inte att det inte går. Och du kommer i vilket fall ingen annanstans om du inte försöker! Det är lätt för dig att säga, brukar jag alltid få höra. Du har ju haft:

  • enkelt för dig
  • en bra uppväxt
  • stöd runt om dig
  • är intellektuell

Jadajadajada, listan kan bli hur långt som helst och är hävdad från någon som inte vet något om mig. Mår du bättre av att tycka synd om dig själv? Jag tror det handlar om vad vi fokuserar på, om du ska sitta och tycka synd om dig själv för att du hade ”dåliga föräldrar” hela livet så kommer du aldrig att komma någonstans. Hur länge ska dina ”dåliga föräldrar” få styra ditt liv?

Ibland blir man så jäkla trött på ursäkter. Ja, till och med jag!

Se så, res dig upp, ta av dig koftan, och gå vidare!


Första skoldagen

I fredags bar det i väg. Första skoldagen. 04.30 ringde klockan. Eller ja, den  hann ju aldrig ringa. Jag var som ett barn innan julaftonsmorgon. Full av förväntan, tror inte att jag sov en blund. Det gör jag på tåget intalade jag mig själv. Men vem tror jag att jag är? Har aldrig någonsin kunnat somna på buss eller tåg, så inte heller nu.

Jag kommer hinna få gjort massor på tåget tänkte jag i nästa andetag. Men hur mycket hinner man och orkar egentligen utan sin sömn? Lite läsning av skollitteraturen fick jag i alla fall gjort. Det gick för stunden men jag gissar på att det inte fastnade.

Efter några timmar var jag framme i Malmö. Och där väntade våren. Det blev ett kärt återseende! Jag hittade kurslokalen snabbare än vad jag trodde så jag hann med en liten morgonpromenad i ett sömnigt Malmö.

Det är en sådan otroligt vacker stad. Blir jag någonsin tvungen att bo i en storstad så får det bli Malmö, helt klart. Vi försökte göra oss bekanta lite grann på morgonkvisten. Jag kommer ändå åka dit regelbundet i två år så det kan ju vara bra att hitta lite längre än bara till hotellet.

Jag kör alltid den att jag tittar på klockan, går rakt fram och vänder efter halva tiden (det har hänt att jag går fel ändå) och är väldigt beroende av google maps. 

Men den här gången hittade jag tillbaka i god tid. Jag tror vi var ca 17 stycken i klassen. En härlig blandning av individer. Allt från läkare, arbetsförmedlare, någon studerande och så lilla jag.Dagen gick åt till att lära känna varandra, få reda på hur upplägget kring kursen skulle se ut och börja prata om grunderna i KBT. Jag kan känna ett litet motstånd i mig själv mot KBT, jag hoppas att det släpper. Inte mot själva KBT utan mer att jag vet att jag har så otroligt svårt att följa en mall, tycker det är så otroligt mycket lättare att följa en människa. Men att utföra KBT på egen hand verkar otroligt mycket lättare än de manualer jag har på jobbet som är helt låsta.  Och det är ju en lättnad.

Efter skoldagens slut var man mör i både huvud och kropp. Men modig som jag är vågade jag mig ut på en promenad till. Kom på vägen tillbaka till hotellet på att det var fredag och frågade mig själv om jag skulle köpa något gott. Blev helt förvirrad av malmös stora utbud vilket slutade med att jag köpte choklad på pressbyrån och åt upp alldeles för fort. Blev inte alls som jag tänkt mig.

När jag skriver det här är det Lördag. Jag sitter i hotellsängen och väntar på en ny skoldag. Egentligen skulle jag sitta och renskriva mina anteckningar men av någon konstig anledning hamnade jag här inne i stället. Jag ser fram emot dagen och jag ser fram emot att komma hem (22.00 i kväll) och få en ledig Söndag med min familj. På måndag bär det av till Borås för ett sista handledningstillfälle med arbetsgruppen jag arbetat med.

Jag kommer att komma hem med en större lugn och trygghet i min mage nu. Det är jag säker på! Och också en ännu större kärlek till Malmö. Det ligger så mycket spännande framför mig att jag vill nypa mig i armen. Tänkt att jag är här nu…på det där stället jag bara besökt i mina drömmar.


Jag sprang!

Raw food house finns i Malmö, vilken lycka!

Kom hem från Malmö vid 22.00 igår kväll. Riktigt slut i både kropp och knopp. Hade en plan att idag vara snäll mot mig själv, knappt gå ur soffan och varken motionera hjärna eller kropp. Men istället ville familjen ut på en springtur och jag är väl inte den som är sen med att hänga på. Det var länge sedan jag sprang. Minns faktiskt inte när det var. Men har saknat det, längtat efter det, och tänkt att det är något jag borde ta tag i. Men ni vet, när energin inte är där. Då känns löpsteget mer som ett stort hinder än som ett steg, och jag har inte varit ens nära att ta mig över det där jätte hindret. Även om det så gott som dagligen funnits i mina tankar.

Unnade mig världens godaste raw minisemla

Det blir ju en ond spiral det där med trötthet. Ju tröttare man är, desto mindre rör man sig, och desto mer trött bli man. Känslan både efter och under passet var underbart. Jag njuter fortfarande, fast att jag intagit soffläge.

Fick en liten kick av att hitta raw food house i Malmö. Min kropp började plötsligt skrika efter grönt och i tankarna finns det återigen planer av att föra in mer av det i mitt liv.

Jag vet just nu inte om jag ska ge min hjärna en motionsrunda och läsa klart resten av min skolbok, eller om jag ska låta bli. För ibland är det ju det man vill allra minst, som man behöver allra mest…som tex den där springturen, eller en grön smoothie.

Hoppas ni haft en fin helg!


Att dansa med vargar

Att dansa med vargar
Har du tankar som tar över ditt liv?

Att lyssna på sina tankar är som att dansa med vargar. Man riskerar alltid att bli biten. Även om tanken ser snäll och vänlig ut kan den komma åt dig från oväntat håll.

Man har alltid en flock kring sig, men det ända man ser är alfahannen, den som är dominant. Den tar lätt över alla andra, även om det inte är den du gillar bäst. Det kan hända att du inte gillar den alls. Ändå låter du den leda dig genom livet.

Att välja någon annan känns svårt. Du är rädd att tanken biter dig i ryggen när du vänder dig om, eller att hela flocken oväntat vänder sig emot dig.

Flocken av tankar påverkar din dag, mer än du vill erkänna. Och du kanske inte ens ifrågasätter dem, väljer vem du vill umgås med. Utan bara följer med som det flockdjur du är.

Har du tänkt på att det inte alltid är de tankarna som är starkast som är bäst, eller ens har rätt. Att de kanske leder dig åt helt fel håll eller gör dig olycklig. Eftersom tankarna känns starkare än du själv vågar du inte ens stå emot. Du är undergiven, rädd för att fly, titta åt ett annat håll.

För att du ska ta dig ur din situation måste du stirra alfahannen i ögonen, ifrågasätta allt hen säger och gör för att själv bestämma vad som är rätt. Du har rätt att välja en flock på egen hand. Att kunna dansa med förbundna ögon utan rädsla att trampa någon på tårna.

Jag vill påminna dig om att du bär på en styrka, att du är en varg bland de andra och kan förändra din situation lättare än du tror. Det är i tanken din styrka sitter, inte i dina muskler. Den som är störst är inte alltid bäst. Men den som reflekterar över sin situation, tar ansvar över den, är den som vet mest.


Vem älskar du och vem älskar dig?

Vem älskar du och vem älskar dig?

Vem älskar du och vem älskar dig?

Jag har tänkt på mitt hjärta mer än någonsin de senaste månaderna då jag öppnat upp det för andra människor mer än vad jag någonsin tidigare gjort. Det har fått mig att reflektera över mina känslor. Jag har märkt hur bekvämt det har varit för mig att hålla mig undan, vara för mig själv. För man slipper rädslan att bli utnyttjad eller sårad. Att inte bry som om andra har varit ett försvar, för då slipper jag oroa mig, bli påverkad av vad andra tycker och tänker. Att älska andra människor, att på riktigt ge av sig själv, är obekvämt. Det får mig att känna mig sårbar, blottad. Jag har lätt att umgås, få vänner. Men att på riktigt släppa in någon i mitt hjärta. Det gör jag bara inte…lättvindigt.

Jag ser idag att jag i åratal gjort det lätt för mig själv. Att jag varit feg. Levt på låtsas. Eller egentligen inte levt alls.

Jag har hela tiden vetat vad mitt hjärta saknar. Men ändå valt att inte ge den det den önskar av rädslan av att det hade gjort för ont. Att följa sitt hjärta är så lätt sagt men svårt gjort. För vårt eget försvar är ofta det starkaste vi har, och även om vi har en vilja att bryta ner det är det inte alltid vi lyckas.

Jag känner att mitt hjärta har växt, lärt sig något nytt (och svårt) under året

och den känslan önskar jag dig också. Att komma nära människor handlar för mig inte bara om att lyssna på deras problem. Utan också deras drömmar och mål. Det kan vara mycket svårare att prata om än vad vi tror. Det slår mig att folk oftare har lättare för att dela sorg med andra människor än att dela glädje. Och jag tänker att de är de där människorna som du kan dela din glädje med, som på riktigt blir glada för din skull är dom människorna som älskar dig på riktigt. Hur många sånna har du kring dig? Kan du räkna dem på en hand?

Har du någonsin reflekterat över vem du på riktigt älskar, och vem som på riktigt älskar dig?

Glad alla hjärtans dag!

Tidigare alla hjärtans dag inlägg:

2018

Vad får ditt hjärta att slå

2017

Var är ditt hjärta?

2016

Ta hand om ditt hjärta

2015

Ta hand om ditt eget hjärta


Hej livet!

Hej livet

Love of my life <3

Hej livet, jag vill bara säga att jag inte tar dig för givet. Jag uppskattar dig varje dag, varje sekund, även om jag inte säger det högt.

Hej livet, hur mycket av dig har jag kvar? Du är den enda kärlekshistoria jag inte vill ska ta slut så varför får du mig att tvivla.

Hej livet. Jag vill att du varar för alltid. Jag vill slippa jaga dig, ta hand om dig och vara rädd för att du försvinner.

Hej livet. Vem är jag utan dig? Vem är jag om du tar bort allt jag älskar från mig?

Hej livet. Stanna i min famn. Låt mig aldrig mer trilla, gråta över ditt namn.

Hej livet. Jag ser dig i mina älskades ögon. Jag ber dig stanna kvar. Om jag bara får äga ett endaste ting så är det dig jag spar.