Allmänt


Veckoplan | 38

Veckoplan | 38

Veckoplan | 38

Avklarat förra veckan:

Jag följde min plan förra veckan och fick rensat en hel del, men eftersom det bara kommer nya papper i högen så känns det som ”never ending story”. Men jag kunde stryka allt på förra veckans lista, skönt.

Veckans mål:

Jag hade ett samtal med min mentor förra veckan igen. Vi har haft ett uppbehåll under sommaren eftersom jag missade och ringa henne när jag tappade bort mina rutiner. Så jag berättade stolt att jag hade skapat tre helt nya produkter under vårt uppbehåll medan hon inte alls klappade mig på ryggen utan tvärtom sade till mig att gå tillbaka och göra klart mina idealkundsintervjuer som jag hade släppt helt. Suck. Avskyr att göra klart saker som inte känns kul, men är glad för att det finns människor som kan dra mig tillbaka. Är fullt medveten om att det är ett viktigt jobb och att jag som vanligt springer alldeles för fort fram. Så mitt jobb kommande två veckor-fram tills nästa mentor samtal är att hitta fler personer att intervjua samt sammanställa vad jag kommit fram till….sen kan det roliga jobbet börja!

Veckans fokus:

  • Hitta fler personer för idealkundsintervju
  • Förhoppningsvis hinna intervjua någon
  • Sammanställa resultat för intervjuerna

Veckans fundering:

Jag vill hitta en perfekt liten mysig lokal i min närhet för att skapa regelbundna workshops. Hade nog varit ett bra sätt att testa mig fram och få utlopp för min kreativitet. Men vart hittar jag en sådan och vart ska jag leta. Att hitta ett gratis rum kanske inte är en svårighet, men jag vill att de ska kännas mysigt. Att det ska finnas plats både för att skriva, fika och prata. Det ska liksom kännas rätt ända in i magen om ni förstår vad jag menar <3

Veckans svårighet:

Ser inga direkta svårigheter denna vecka, skulle vara att hitta personer att intervjua. Folk är rädda om sin tid vilket jag verkligen har förståelse för, sen är det även svårt att få in tiden i min kalender för flera intervjuer. Ja, en utmaning, minst sagt.

Om tid finns:

Ska jag testa ett nytt projekt jag har i tanken tillsammans med min dotter.


Det räcker så…

Helt plötsligt känner jag mig naken och sårbar. Obekväm. Tänker att jag visar upp för mycket av mig själv fast att jag samtidigt har svårt att låta bli. Hur mår du frågar någon. Bra, svarar jag. För det är bra, men gräver du djupt inuti finns det alltid såriga gömmor och jag tror inte att mina är större eller djupare än andras, jag tror bara att jag visar upp dem mer.

Jag är inte mer sårbar än andra, även om del kanske kan uppfatta det så. Utan det är så här tankar och känslor ser ut i text.

Jag ljuger aldrig om mitt mående. Och det är inte för att jag vill vara sann mot dig utan för att jag vill vara sann mot mig själv. Jag låter varken tankar eller känslor kväva mig. Jag registrerar att dem är där och går vidare. Att sätta ord på känslan hjälper mig. Det får mig att inte ta den på så stort allvar medans det för andra kanske är tvärtom.

Tankar och känslor syns inte utanpå så när man får se dem i text så blir det extra starka.

Tror därför att min omgivning ibland tar dem på större allvar än jag. Åh, nej, har hon ångest. Men då glömmer dom att ångest är min vardag, att jag både använder det som huvudkudde och som nackstöd.

Om det är något jag vill vara mot er, och mot mig själv så är det trovärdig och ärlig. Samtidigt som jag ibland kan känna mig så himla naken och ensam i den känslan så vet jag och vill heller inget annat. Jag tror på sårbarhet, på att leva utan skal. Och som en vis man en gång sade så försöker jag inte få människor att älska mig utan tvärtom, jag arbetar för att jag ska älska och uppskatta alla i min omgivning, för min egen skull. Vad dom tycker, tänker och känner för mig spelar mindre roll….

Det räcker så

Det räcker så

Ibland blir jag bara så rädd för att andra tar mitt mående och mina tankar på för stort allvar, för det gör inte jag. Det är bara tankar, det är bara känslor, och oavsett om de är bra eller dåliga så går de över. Ibland tänker jag att jag drar ner i ett mörker, tänker att jag måste vara gladare, sprida energi. Men kan liksom inte styra över orden som kommer ut, de blir vad det blir.

Och så tvivlar jag på mig själv, funderar på hur jag uppfattas och om det verkligen är det här jag vill visa upp. Jag går runt utan yttre skydd samtidigt som folk bygger upp murar framför sig, vad kommer det att göra med mig….

Du känns genuin och med ett stort hjärta

skriver en människa jag aldrig träffat och jag tänker att det räcker så, att det inte behövs något mer. Ta mig som du vill. Du får tänka att jag är ledsen, sorglig, mörk, tråkig eller knäpp. Det spelar ingen roll… så länge jag också får vara genuin och ha ett stort hjärta.


Kanske är du tillräcklig

Ibland tänker jag att det inte är så konstigt att vi känner oss otillräckliga. Vi har ständigt så många platser vi vill vara på, så mycket vi vill göra och så många vi vill ställa upp för.

Hur många av oss hade inte velat bli en ”bättre” mamma?

Själv har jag önskat att jag vore mamman vars energi aldrig sinar. Ni vet, den som alltid har tid och energi att lyssna på sina barn. Att man vore aktiv, lekte lekar och spelade spel precis så ofta som de önskade. Att jag varje kväll låg tillsammans med dem och läste bok, killade dem på ryggen tills de somnade. Jag skulle vilja stanna kvar vid deras sida, beundra dem när de sover och räkna deras andetag. Jag skulle vilja finnas där varje morgon, med en morgonsång och uppdukat bord. Stressen skulle vara bortplockad och jag skulle långsamt följa dem till skolan. Jag skulle vara mer närvarande, göra att de alltid kände sig sedda, behövda och medvetna om att min tid alltid fanns till för dem.

Samtidigt hade jag velat vara en fru som ständigt visat uppskattning mot min man.

Jag skulle överraska honom, ge honom presenter och ständiga kärleksförklaringar. Jag hade velat vara guldkanten på hans vardag, den som fick honom att skratta och längta hem. Jag hade velat ge honom tid, kärlek och ett stöd som aldrig sinade.

Och en ”bättre” vän.

Jag hade jag velat vara den som alltid hade en timme över för en kopp te. Den som gärna lånade ut sitt öra, och skickade hejarop och uppmuntrande sms. Jag skulle vilja komma med hemliga presenter, bjuda på fika och resor. Jag skulle vilja vara den du alltid kunde lita på, den du ringde vare sig du är glad eller ledsen. Jag skulle vara den som kom när du ringde mitt i natten och som avbryter det jag har på gång för att rädda dig. Jag skulle vara axeln du kunde gråta mot, jouren som alltid ställde upp.

Men jag är ingenting av det där, inte ens hälften. Ändå så gör jag så gott jag kan.

Jag säger till mina barn att jag älskar dem. Jag kramas ofta, jagar runt dem i huset och hittar på lekar som inte finns. Jag frågar alltid hur deras dag har varit, försöker lära dem allt jag kan och försöker få dem att förstå hur värdefulla de är för mig. Kanske är det tillräckligt?

Jag har varit vid min mans sida i över 13 år, vaknat upp bredvid honom varje dag och aldrig tvivlat på min kärlek, kanske är det tillräckligt?

Jag svarar när mina vänner ringer, försöker att hålla kontakt. Jag försöker vara nyfiken, hänga med i deras liv och träffas när tillfälle finns. Kanske är det tillräckligt?

Har du tänkt på det, hur många du vill ställa upp för, finnas till för. Är det ens nåbart, är det ens möjligt?

Kanske är du tillräcklig?


Vi kommer aldrig att bli en kärlekssång

Jag skulle vilja säga att livet med dig är ett äventyr, att vi ständigt rör oss från en plats till en annan och att vårt förhållande är som en sprudlande palett av färger. Att vi är som tagna som ur en romantisk komedi. Men inget kunde vara mer fel, för inget av det är sant. Livet tillsammans med dig har aldrig varit en resa för du är min hamn. Platsen där jag har stannat, stället jag aldrig har längtat ifrån.

Vi kommer aldrig att bli en kärlekssång

För du ger mig inga tårar, och du väcker aldrig något tvivel, och jag har aldrig en enda dag tagit dig för given.

Jag beundrar dig, varje dag. Din självständighet, din styrka och ditt mod. Du har alla de där bitarna som mitt pussel saknar, förmågorna som inte får plats i min kropp. Du är ramen runt min tavla, staketet mot min omvärld. Utan dig skulle jag gå vilse och aldrig mer hitta hem.

Det finns inget jag vill förändra med dig, inget jag önskar vore annorlunda. Jag älskar hur du alltid skjuter ut din arm framför mig när du bromsar in bilen för hårt. Hur du håller för öronen på katten när du ropar på ungarna, hur du alltid är beredd att ta steget fram för att ta mig i försvar.

Vi kommer aldrig att bli en kärlekssång.

För vi har aldrig haft en dragkamp utan liknar mer bästisarna som går hand i hand utan att behöva röra vid varann.

Vi har aldrig en mörk storm utan följer mer med vågorna oavsett vilket håll vinden blåser. Det finns ingen jag inte uppskattar med dig. Varje gång jag tvivlar står du stadigt kvar. Du är min bästa vän. Ingen kan få mig så trygg som du.  Du är en självklar del av mitt liv. Som om du alltid funnit där, som jag skulle har svårt att klara mig utan…

Vi kommer aldrig att bli en kärlekssång.


Just nu

Tryck över bröstet och regn mot rutan. Fukten går igenom skorna på min långpromenad och jag tänker att jag ska ta på mig stövlarna nästa gång men det gör jag inte. Tankarna är snabba nu. En del hinner jag fånga upp. Andra flyger förbi. Jag stänger av alla ljud, stänger av mig själv. Blundar för att stanna omvärlden för en stund. Plinget på telefonen ekar. Ger mig rysningar varje gång. Oavsett vem avsändaren är får jag ångest. Som att alla vill ha en bit av kakan fast att det inte finns någon kvar. En bekant ansikte skrämmer mig i dörröppningen. Oförberedd på livet som bara dök upp. Hjärtat slår hårdare. Jag skrattar fast att jag egentligen vill gråta. Hans ögon är snälla. Vill krama honom men låter bli. Kärleken är överallt. Hittar den på alla ställen jag stannar. I lövet på ett träd, i svansföringen på en förbigående hund, i hantverkarens händer. Det är vackert så det gör ont. Kanske därför att det smärtar så. Vill pausa livet. Samtidigt som jag vill att det ska gå. ❤️


5 4 3 2 1

5 saker jag tänker ofta:

Vart är min ….(lypsyl, nycklar, bil mm).

Vad var det jag skulle göra här…

Hur tänkte jag nu?

Vart ska jag?

Vad var det nu hen sa?

4 saker som doftar underbart:

Gräs

Grillat

Hundar

Hägg

3 saker jag vill bli bättre på:

Skulle önska att jag inte var så otålig, vad är motsatsen till det?

Prioritera.

Bibehålla min energi.

2 saker jag saknar i min garderob

Galgar

En tom yta för mer kläder:)

1 sak jag vill göra innan årets slut

Stanna upp och vara nöjd med mig själv och min insats under året.


Medkänslans pris

Inlägget innehåller annonslänk från Bokus

Medkänslans pris

Medkänslans pris

Vi människor förstår inte bara varandras känslor, vi kan också känna dem. För vissa av oss sker detta på automatik. Vi känner in. Kanske för mycket.

Jag har tidigare pratat om min empati och att det är den som ibland ställer till det för mig, för den kommer med ett pris… Men istället för att ta min förmåga som negativ och sörja över den har jag valt att se den som positiv, som en förmåga alla andra faktiskt inte har, som något jag behöver värma om, ta hand om.

Att känna in andras känslor var tidigare en överlevnadsinstinkt

Vi behövde kunna läsa av andras reaktioner, vi var beroende av varandra och levde i en ”farlig värld”. Vi behövde tidigt kunna läsa av signaler av fara eller trygghet i en flock. Det som förr hörde till överlevnad kallar vi idag hyperkänslighet och i dagligt tal kan det klinga negativt som om vi vore ”känsliga själar” när det egentligen är tvärtom.

Men för att vi ska orka vårda andra måste vi vårda oss själva, det är ingen hemlighet utan tvärtom något de flesta känner till men kanske inte riktigt tar på allvar. Jag har många gånger undrat hur mitt jobb påverkar mig, och varför jag valt att arbeta med det jag gör när jag känner som jag känner. Som ett svar på min fråga kom Per Isdal med boken Medkänslans pris och där fanns svaren jag sökte.

Medkänslans pris

För det är inte bara så att vi vårdare vårdar för att vi vill hjälpa andra, nej vi gör det också får vår egen skull. Kärnan i att vårda är empati, och när vi inte får utlopp för den lider vi menar Isdal vilket jag tror att det absolut kan ligga en sanning i. Många arbeten, oavsett om du är läkare eller socialsekreterare så har ditt jobb förändrats, det har tagit tid från människor, till att jobba mer med papper och datorer och det påverkar självklart en människa som brinner för att vårda. Man får inte utlopp för sitt kall vilket kan leda till både vantrivsel och depression utan att personen själv är medveten om varför.

En annan vanligt sak vi vårdare kan drabbas av, men sällan pratar om är compassion fatigue. Compassion fatigue är konsekvensen av att blivit långvarigt exponerad för andras personers lidande och kan vara smittsamt. Jag tror vi alla någon gång mött en person i ett vårdande yrke och tänkt ”varför jobbar hen här, hen tycker ju verkligen inte om människor” . Men sanningen är egentligen att personen ”tyckt om för mycket” och nu inte orkar mer…

Det finns hälsorisker i vårt arbete vi inte pratar om!

Alla ”behandlare” färgas och präglas på ett eller annat sätt av sitt arbete och det borde vi prata mer om. Att vi talar öppet om det är inte en svaghet utan proffessionalitet.  Vi är vanliga sårbara och kännande människor -kanske till och med mer än andra eftersom vi valt det arbete vi gjort. Ändå pratas det inte om vår psykiska belastning och hur vi ska göra för att slippa bli sjuka av den.

Vi vårdare normaliserar vårt jobb fast att det inte är det minsta normalt.

Och det kan skada oss på längre sikt! För det är skillnad på att uppleva sorg och mörker varje dag, än då och då. För många vårdare är det en del av ens vardag att arbeta med deprimerade, självmordsbenägna människor. På mitt jobb snackar vi våld och kriminalitet över en macka, som att det inte vore någonting, för det är det inte, i vår vardag.

Men som Per Isdal säger det där dagliga blir som vattendroppar på en sten och nöter ut oss utan att vi är medvetna. Att möta elände varje dag blir till slut en tung  belastning!

Du är inte mer än (en kännande) människa

Isdal berättar själv om hur han tog med mig arbetet hem och kände mig som en svag psykolog, han hade ingen aning om hans kollegor gjorde likadant. För det är ju inget man pratar om. Vissa personer eller händelser bär vi med oss hem varken vi vill eller inte. Det spelar ingen roll hur länge vi jobbat i yrket -vi är människor.

Jag älskar det jag gör och tror aldrig att jag kommer att sluta jobba med människor, därför känner jag att det är extra viktigt för mig att vara uppmärksam och medveten! Jag kände igen mig i så mycket Isdal berättade i boken och det kan helt klart vara den bästa och den viktigaste bok jag läst i år.

Denna bok är ett måste för studenter, chefer och medarbetare inom socialt arbete.

Min önskan är att vi öppet och aktivt jobbar med att ta hand om oss själv på vår arbetsplats och Isdal kommer med flera goda förslag i sin bok. Och som student tror jag boken gör dig mer uppmärksam och mindre blåögd.

Ditt ansvar att ta hand om dig själv

På din arbetsplats har arbetsgivaren självklart ett ansvar, men det största ansvaret ligger ändå i ditt eget knä. Du måste själv reflektera och studera hur arbetet påverkar dig och ditt liv. Vi bör därför regelbundet stanna upp och fråga oss själva hur arbetet påverkar oss och förändrar oss, men också  fråga dig själv om det är priset du vill betala för att hjälpa andra?

Jag fick verkligen en aha upplevelse när Isdal berättade att han förändrat både film- och musiksmak. Han förklarar det med att vårt nervsystem i ett psykiskt belastat arbete strävar efter enkelhet. Vi orkar inte på vår fritid med stora förändringar eller sådant som kräver mycket koncentration. Han själv, liksom jag väljer hellre en romantisk komedi än en thriller. Men när man tänker närmare på det är valet självklart. Det andra läser i tidningen är vår vardag. Jag orkar inte med mer våld och kriminalitet på min fritid.

Bemästringssymtom isdal nämner:

  • Strävan efter det enkla lätta som lugnar
  • Koncentrationssvårigheter
  • Undvikande
  • Begränsning av stimuli, socialt tillbakadragande

Jobbar du inom socialt arbete är jag säker på att du upplevt något av ovanstående. Som vårdare är det naturligt att ibland tvivla och ge upp hopp om att man någonsin ska kunna hjälpa. Ibland orkar du inte, vill undvika dina klienter och det är faktiskt en helt naturlig känsla vi borde prata mer om. Istället för att byta jobb och tro att lösningen ligger någon annanstans, så ligger den i dig. Du kanske tillfälligt drabbats av empatitrötthet och behöver vila upp dig, inte byta arbetsplats.

Emapti är det viktigaste vi som ”vårdare” har, därför är det så viktigt att ta hand om den. En vanlig reaktion när man varje dag lyssnar på lidande blir tillslut ett eget lidande….

Läs boken, nu!


Tvära kast och känslostormar

Tvära kast och känslostormar

Tvära kast och känslostormar

Oj, oj vilken vecka. Det har varit tvära kast och känslostormar. Eller ja, allting började egentligen i helgen när min man fick åka till sjukhuset lördag kväll -som blev till natt+ några dagar till. Det var ingen fara, jag visste ju det, men ändå.. Han hade njursten och fick den hjälp han behövde. Men jag däremot, oj, oj, oj. Har ingen aning vilken hjälp jag skulle behövt dock. Jag förstod liksom inte vad som hände med mig. Om det handlade om att min trygghet slogs omkull, eller om det var att någon högre makt möblerade om i mitt schema som ställde till det för mig. Eller kanske handlade det om saknad, eller tacksamhet, vem vet? Men jag kunde knappt se honom där i sjukhussängen utan att stor böla. Konstigt nog sprang ingen fram och tog hand om mig, ha, ha.

Dagarna innan hade jag vilat upp mig ordentligt i Norrköping. Verkligen vilat i att göra ingenting (eller ja, typ i alla fall). Ordet vila kanske också är att ta i men utmanat mig själv skulle man kunna säga. Jag har (vanligtvis) så hög disciplin att jag vill slå mig själv i ansiktet. Hur jobbig är man inte liksom! Men eftersom jag är en god människa och inte slåss (ens med mig själv) valde jag istället att låta bli att göra allting det där min hjärna sa till mig att göra och gav mig själv en high-five när jag inte gjorde något, (av stor vikt).

Att komma hem (åksjuk), lugn och harmonisk till en helg på akuten, nej det hade jag inte räknat med. Hoppas detta veckoslut går lugnare till. Önskar er en fin helg!


Hej då Augusti

Jag är verkligen inte med i svängarna här. Augusti har bestått av både semester, utbildning och jobb. Det har också gått från att vara högsommar till höst över en natt. Nästan skönt att perioden är över så att man kan komma in i rutiner igen. 

Jag ser fram emot hösten. Har kul saker som händer i företaget men har också bokat in roliga saker tillsammans med en vän. Jag behöver komma utanför huset ibland. Är skönt att få det inbokat annars blir det aldrig av.Augusti har bestått av introspektion kan  man nog säga. Jag har ägnat mycket till till reflektion och till att lyssna inåt. Ska försöka hålla kvar i den rutinen när vardagen kommer igång. Försöker skapa en vana att meditera 10 minuter på morgonen och avsluta med en skrivstund för att dumpa ut det som är där inne och göra mig klar för dagen. Vi får se hur länge det håller med det funkar bra så länge jag håller igång det 🙂

Augustis guldstunder:

  • Kanot & dressinsemestern, såklart
  • Att kunna gå ut barfota på verandan och andas in höstluft
  • En vacker promenad i Norrköping
  • Att titta på när barnen roar sig i timmar i en kall hotellpool
  • Kärleken och sammanhållningen i en familj när någon blir sjuk <3
  • Nätterna jag har delat säng med barnen.<3
  • Att följa ett tv:program med barnen via telefon
  • När mannen i mitt liv fick komma hem från sjukhuset
  • Ett genuint och kärleksfullt samtal med en person man tidigare aldrig träffat

Dofthallucinationer & impulskontroll

Mäh, skulle ju bjudit er på ett bildregn från dagen men kom på mig själv med att inte ha tagit en enda bild.

Nåja, här ligger jag i sängen, trött, hungrig och med en aning huvudvärk. Jag undrar om det är något fel på luften eller om det är mig det är fel på (det lutar åt det senare) för jag tycker att det luktar konstigt över allt vilket får mig att må illa (och nej jag är inte gravid).

Så jag gick och köpte mig några doftpåsar vilket inte hjälpte, vilket betyder att problemet sitter i mitt huvud. Jag försöker öva mig på självkontroll genom att inte googla sjukdomar där dofthallucinationer, huvudvärk och illamående förekommer (jag är förmodligen döende), och på tal om självkontroll måste jag ju få berätta om gårdagens brist på den.

Jag kom hem från min utbildning vid 17-tiden och skulle gå till kylskåpet för att hälla upp en tallrik fil. När jag öppnar kylskåpet står det en låda kakor där med lappen ”varsågod”. Jag är ju inte den som äter kakor oplanerat på en onsdag kväll så jag tog min tallrik fil och stängde kylskåpet (trodde jag). Tills jag kom på mig själv sitta på rummet och moffa kakor 😱

När jag sedan kollade på kvällens läxuppgift handlade den om impulskontroll, ähm… eller bristen på den. Man kan väl säga att jag klarade läxan helt oplanerat med bravur 👏👏👏

Idag när vi skulle redovisa läxan kunde mina duktiga klasskamrater redogöra för tillfällen de klarat att stå emot sina impulser men inte en enda hand räcktes upp när vi skulle berätta om ett tillfälle då man misslyckats. Jag tog därför på mig skämshatten och berättade om min kylskåpsincident. Heja mig 💪

När jag var ute på stan för att få frisk luft och en ny doft i min näsa hittade jag en butik med för mig helt nya märken. Jag blev kär! Men istället för att köpa kläderna som vilken normal person som helst kanske skulle ha gjort. Gick jag till rummet och googlade och planerade att starta upp en klädbutik med min man (nej han vet inget om den planen än) och som tur är kommer jag nog glömma bort den innan jag hinner berätta den.

Helt plötsligt har det gått några timmar i min drömvärld och jag kommer på mig själv med att inte heller denna kväll få något gjort. Måste vara Norrköpingsluften som gör mig slö (kan också vara min odiagnostiserade dödliga sjukdom som sinkar mig). Äh jag tar det med ro och hoppas på bättre lycka nästa vecka!

(Säger hon med en hand i kylskåpet och den andra googlandes på dofthallucinationer).