Allmänt


När vardagliga ljud skapar dig problem

Detta inlägg är ett samarbete mellan Nestor förlag, hörselfokus & Bellman & symfon.
Bild: Pixabay

Bild: Pixabay

OBS: detta är endast en enkel beskrivning om ljudöverkänslighet och hörselskydd. Det är en bred problematik och det kan finnas flera olika lösningar. Ta kontakt med din vårdcentral för mer information.

Vad är ljudöverkänslighet?

Ljudöverkänslighet innebär att vardagsljud som vanligtvis inte ställer till några problem upplevs som obehagliga. Ljuden kan plötsligt skapa ångest, trötthet och stress hos personen. Det kan även utvecklas till att den drabbade går och oroar sig för obehagliga ljud, vilket bara det kan upplevas som stressande. Det är därför viktigt med kunskap om ljudöverkänsligheten så att den inte leder till ett hinder i din vardag.

Överkänslighet för ljud är ett samlingsbegrepp men innebär att vanliga ljud kan upplevas så obehagliga att din vardag påverkas. Ofta gäller det ljud som till exempel barnskrik, klirr från porslin, prassel, höga röster, ljud från dammsugare eller fläkt. Känsligheten  kan variera för olika slags ljud, en del personer tycker att högfrekventa diskantljud är obehagliga, andra upplever lågfrekventa basljud som mer problematiska. Vissa upplever ljuden som obehagliga men hos en del kan de till och med med orsaka till smärta.

Varför drabbas man av ljudöverkänslighet?

Ljudöverkänslighet kan ha många orsaker, det kan tex uppkomma vid en hjärnskada efter en bilolycka.  Men det är också vanligt att personer med Autism, ADHD och andra liknande diagnoser kan störas mer av ljud. Problemet kan till exempel bero på fysiologiska orsaker i innerörat så som en bullerskada, men det kan också vara att hjärnan inte klarar av att dämpa signaler och filtrera bort oönskade ljud. Ljudöverkänslighet kan komma gradvis eller direkt, och orsakerna kan vara både fysiologiska och psykologiska.

Ca 40% av de som har tinnitus är känsliga för ljud i någon grad, men även de personer som drabbats av utmattning och/eller depression kan uppleva sig känsligare för ljud. De kan också ta sig olika uttryck hos olika individer. Man tror att 9% av den vuxna befolkningen lider av ljudöverkänslighet, bland barn är problemet vanligt vid inlärningssvårigheter.

Oavsett vart ljudkänsligheten kommer ifrån så påverkar det en psykiskt.  Stress, ångest, irritation och rädsla är vanliga reaktioner och det är viktigt att få hjälp så att problematiken inte begränsar ditt liv. Besvären kan variera från dag till dag och över längre tid. Din livssituation har en stor betydelse över hur din ljudöverkänsligheten utvecklas, din allmänhälsa och stress påverkar din känslighet för ljud. När du har det tuffare kan ljudkänsligheten upplevas mer påtaglig och helt enkelt kännas svårare att hantera.

De personer som drabbas kan ha svårt att själva förstå sin problematik då besvären både kan komma smygande eller direkt utan orsak. Besväret är osynlig och därför ofta svår för allmänheten att förstå. Det är inte ovanligt att problematiken leder till undvikande eller isolering. Man kanske börjar undvika sådant man egentligen tycker är roligt, bara för att slippa stressen av alla ljud.

Ljudöverkänslighet kan komma tillfälligt och försvinna av sig själv.

Vad kan man göra åt det?

Upplever man att ljudöverkänsligheten begränsar en i vardagen eller påverkar livskvalitén finns det hjälp att få. Ett första steg är att kontakta sin läkare på vårdcentralen som sedan kan remittera vidare om det behövs, tex. till ÖNH-läkare, audionom eller kurator.

Ljudöverkänslighet brukar oftast bli lindrigare med tiden och lättare att hantera så fastna inte i negativa tankar och uppgivenhet. Lägg din energi på att hitta metoder som lindrar besvären för dig.

Något man inte rekommenderar det är att undvika problemet eller använda öronproppar för att underlätta sin vardag. Försök att inte undvika vardagsljud eller avstå från roliga aktiviteter på grund av ljudet. Ta med hörselskydd och använd dem om det behövs. Ta en paus från den besvärande ljudsituationen, informera anhöriga om problematiken så att de lättare kan förstå dig vid gemensamma restaurangbesök, kalas, middagar eller  bio.

Något som är viktigt att veta är att ljudkänsligheten kan förvärras vid överdriven användning av hörselskydd. Det kommer att göra örat känsligare för ljud. Det är därför viktigt att bara använda öronproppar eller hörselskydd där det verkligen behövs, och inte ”utfall att”. Försök att skilja på skadliga ljud och obehagliga ljud.

[Tweet ”Hörselskydd måste användas på rätt sätt, annars kan ljudöverkänsligheten öka.”]

Det kan bli en ondcirkel där det undvikande beteendet gör att man blir än mer känslig. Även om det kan kännas bra att isolera sig eller använda öronproppar för stunden kan de förvärra och ge konsekvenser i längden.

Vid användning avBellman och Symfons formgjutna hörselskydd ER kan man byta dämpning själv beroende på situation. Man kan tex ha svag dämpning i situationer där kommunikation krävs, och högre dämpning vid konserter eller vid arbete med mycket buller. Skillnaden mellan de formgjutna hörselskydd jag skall få prova och öronproppar är att hörselskydden sänker alla ljud lika mycket, både mörka och ljusa, vilket ger en naturlig ljudåtergivning.

Väl utprövade hörselskydd med rätt dämpning för ditt användningsområde gör att du kan föra en diskussion och kommunicera utan att missa några varningssignaler. Öronproppar tvärtemot dämpar ofta allt för mycket, vilket kan bli farligt i vissa situationer där du kan komma behöva din hörsel.

Hörselskydd är främst till för att skydda sig från skadliga ljud, men kan likväl bli en del av din läkningsprocess om du har börjat isolera dig och välja bort saker för att orka vardagen. De kan helt enkelt användas för att höja din livskvalité.

Detta är del 2 av 4 i artikelserien ljudöverkänslighet. I del 1 berättade jag om min egen upplevelse och i del 3 kommer jag berätta om hur det går till att pröva ut ett par formgjutna hörselskydd, och i del 4 av min egna upplevelse av skydden.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Gästbloggaren -Fördomar om anorektiker 1 kommentar

Gästbloggaren

Dagens gästbloggare är Isa, 26 år och boende i Stockholm. Hon har under flera år tid kämpar med ätstörningar och vill nu dela med sig av fördomar hon mött som anorektiker. Idag går hon KBT och kämpar dagligen för att för att förbättra sitt liv genom att försöka öka sin självkänsla och minska sitt kontrollbehov. Hennes blogg hittar du här.

Gästbloggaren -Fördomar om anorektiker

Isa,B

Fördomarna om anorektiker

Något av det som gör mig allra mest frustrerad gällande anorexi är att det fortfarande, år 2016, finns förutfattade meningar idag hur man ”ska” vara som sjuk. Jag vet inte hur många gånger jag stött på personer som inte anser sig vara ”tillräckligt sjuka” för att söka hjälp eller ta sin problematik på allvar just för att de inte lever upp till dessa förutfattade meningar. Så låt oss spräcka dessa myter en gång för alla, shall we?

”en anorektiker ser sig som jättetjock och avskyr sin kropp” – fel. Många har en skev bild av sin kropp ja, men du måste inte tycka att varje centimeter av dig själv är äcklig och fet bara för att du har en ätstörning. När jag var som sjukast kunde jag skämmas över hur skelettlik jag var och hur sjuk jag såg ut, men den skammen var svagare än sjukdomen.

”en anorektiker äter ALDRIG socker” – hah! Under min sjukaste period levde jag enbart på socker. Hela dagens kaloriintag kom från godis. Människor i min närhet som inte hade så mycket kunskap i ämnet trodde jag var frisk när jag efter några veckor in i behandlingen tackade ja till en kaka. De visste inte att den kakan var det minst läskiga för mig att äta.

”en anorektiker är alltid mätt och äcklas av tanken på mat” – en tröttsam gemensam nämnare genom alla mina behandlingar har varit att det ska klagas på mättnaden efter måltiderna. Det ska klagas på hur mycket man just tvingats äta och hur hemskt det är. För om man råkar känna hunger så är ju det ett tecken på att man är frisk (och framförallt glupsk), eller? För det kan ju inte vara så att hunger är en medfödd drift som alla människor känner?

”för att ångest ska räknas som riktig ångest måste personen skrika, gråta, ligga på golvet i en hög, skada sig etc” – Jag har upplevt enormt mycket ångest i mitt liv men de gånger jag fått ”riktiga” utbrott på detta sätt går att räkna på en hand. Allas ångest visar sig på olika sätt och det finns inte något sätt som är mer rätt, eller mer hemskt, än något annat. Din ångest ska tas på allvar även om den inte är utåtagerande och tar sig fysiska uttryck. Punkt.

Det finns garanterat fler av dessa tankar som kan florera i ens huvud som en ursäkt för att man inte behöver söka hjälp och att man inte uppfyller kriterierna som ”tillräckligt sjuk”. Jag anser att om man har mat-, kompensations- eller motionstankar som hindrar en från att leva precis som man vill och som begränsar en, ja du har du ett problem och det är alltid berättigat att söka hjälp. Du är värd att ha ett värdigt liv!

Gästbloggaren publiceras varje Söndag, vill du bli nästa veckas gästbloggare? Kontakta mig på jessica@nestorforlag.se

Recension Sony QX100 2 kommentarer

Om man följer bloggar märker man ganska fort att många bloggare är intresserade av att fota. Och jag som läsare kan säga att jag ofta tänker på bildernas kvalité. Kanske inte lika ofta om de är bra, som när de är dåliga. Jag har själv funderat på om jag ska köpa en kamera för att förbättra bilderna till bloggen. Men insåg (som tur var) ganska snabbt att jag varken har tid eller lust för ett till intresse. Dessutom är det rätt dyrt om jag vill ha kvalité och ärligt talat är jag inte vidare intresserad.

Sen är det ju det att jag faktiskt avskyr det där med att ta selfies. Har alltid tyckt att det där är skitjobbigt men som bloggare är det där ofta A och O. När jag googlade runt lite förstod jag att fotande skulle bli ännu en sådan där dyr grej jag går in i för att efter några månader helt tappa intresset, därför lät jag det va.

Men när jag en dag var inne på Elgiganten för att lämna in min dator så hittade jag Sony qx100 till rea vilket gjorde att jag utan närmare eftertanke slog till.

Sony QX100

Sony QX100

Objektivet kan du sätta på telefonen om du önskar (men det behövs inte). Du ser oavsett hur du använder objektivet bilden i din telefon. (Man kopplar ihop objektivet och telefonen via wifi). Fördelen är att man kan ta kort från massa spännande vinklar, vilket gör att du slipper den typiska selfiebilden. Den är enligt min mening sjukt bra på att ta närbilder (kanske inte alltid så smickrande [wp-svg-icons icon=”wink” wrap=”i”]), och helt plötsligt tycker jag att det är kul att laborera med den. Jämfört med kvalitén på min iphone är denna klart bättre. Men efter jag är novis när det kommer till bilder och kvalité så vägar jag inte säga hur bra den är. Men jag är helt klart nöjd!

Den går ju att använda på alla möjliga sätt och eftersom du ser bilden i din telefon kan du använda objektivet till att ta närbilder, uppifrån eller vad du vill och ändå se hur du ser ut.

Kameran har zoom vilket jag inte bekantat mig direkt med än utan använder den mycket i läget längst ut (vet inte vad det kallas, haha).

Sony cybershot IMG_4878

Enda nackdelen förutom att den är dyr om man inte köper den på rea som jag är att den är lite klumpig. Man får ingen kameraväska eller liknande med och man är lite rädd för att lägga den löst i väskan, och den är otymplig att bära den i handen. Problemet löser man visserligen lätt med att köpa en extra liten väska som jag gjort. Nypris tror jag ligger runt 4000:- och  jag fick den för 1400:-. Klart värt pengarna enligt mig!

Klart kul att lattja med och kan verkligen rekommendera den om du likt mig vill ha bra bilder, men inte är intresserad av att lägga ner varken till eller pengar på det. En lite proffsigare recension från sånna som vet vad de pratar om hittar du här.

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Ljudkänslighet vid utmattning/ADHD 2 kommentarer

 

sneak peak

Med åren har jag blivit mer och mer ljudkänslig. Jag kan i vilket fall inte minnas att jag hade problemet som ung, men det kan ju också bero på att man inte hade samma kunskap och inte kopplade ihop måendet med problemet. Min ljudkänslighet varierar, kanske inte från dag till dag men från perioder när jag mår bättre eller sämre.

Idag vet jag att ljudkänslighet är vanligt vid både stress, depression, sömnproblem och ADHD. Så det finns förmodligen mer än en anledning till att problematiken har ökat för mig just nu. Jag har sedan en tid tillbaka dragit mig undan från situationer där det är mycket ljud. Köpcentrum, affärer och folksamlingar. Vill helst inte ens ta en lunch eller fika med en vän på uteservering, för mycket ljud och intryck för att ens tycka att det är givande.

På jobb eller fester går jag oftast undan om det blir mer än fyra till fem personer som pratar i munnen på varandra. Det känns som min hjärna kokar över. Jag hör ingenting och kan inte koppla ihop vem som säger vad. Jag blir stressad, orolig och dränerad på energi.

Jag vill helst undvika alla dessa sammanhang, men vet att det inte är bra för mig att göra det. Men man drar sig nästan per automatik undan när något bär emot. Jag har tänkt tankar som att varför ska jag plåga mig, dränera mig på energi när jag kan lägga det på någonting annat, och det är väl till en viss del sant. Men samtidigt vill jag ju vara med arbetskamrater och vänner, det är ju bara det att jag inte klarar av det. [Tweet ”Jag vill inte undvika vänner eller arbetskamrater….det känns mer som ett måste.”]

Och hur mycket man än vill så går vissa saker inte att helt undvika, så som att gå i affärer, på barnens konserter, kalas eller klassträffar. Jag blev därför jätteglad när jag fick till ett samarbete med Hörselfokus och Bellman & symfon. Jag kommer därför i månadens artikelserie berätta mer om ljudöverkänslighet, hur utprovningen av hörselskydd gick till och även om min upplevelse av skydden. Nu vill jag också påpeka att jag inte är ljudöverkänslig, utan mer ljudkänslig. Jag blir helt enkelt trött av för mycket intryck, vilket jag hoppas att dessa hörselskydd till en viss del kan hjälpa mig med.

Stay tuned!

Detta är artikel 1 av 4 på temat ljudkänslighet. Ett  samarbete med Hörselfokus och Bellman & symfon.

[wp-svg-icons icon=”quill” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Gästbloggare -Härskarteknik, det fula sättet att ta makt.

Gästbloggaren

Dagens gästbloggare är Lotta Ekdahl. Lotta arbetar som kurator på gymnasium, och är volontär på Suicide zero, Minds självmordslinje och ambassadör för föreningen Kids Future. Hon driver också eget företag, där hon föreläser och driver kurser inom området. Lotta är behandlingsassistent och ACT-gruppledare och bloggar till vardags på Bättre hälsa. Lotta skriver om en viktigt ämne som jag själv nyligen blivit utsatt för, och som jag tror är en av anledningarna till att jag gick in i min utmattningsdepression. Jag hade en person runt mig dagligen som utsatte mig för flera av härskarteknikerna Lotta beskriver. Jag ska definitivt ta med mig flera av Lottas råd och kommer säga i från på ett mycket tidigare stadium om jag blir utsatt för det igen!

Härskarteknik - det fula sättet att ta makt.

Lotta Ekdahl

Härskarteknik – det fula sättet att ta makt. 

Jag tror vi alla råkat ut för det. Att vi blivit nonchalerade, förlöjligade eller förminskade när vi försöker föra fram vår åsikt eller när vi pratar med människor. Och ärligt talat, det är skitjobbigt att tackla den typen av beteende eftersom det är så subtilt, så inlindat och helt enkelt…så fegt. Jag pratar om härskarteknik.
Om man blir utsatt för härskarteknik och man redan innan har problem med psykisk ohälsa riskerar man att må ännu sämre. Syftet med härskarteknik är just att trycka ner och kränka för att försöka få makt.
Berit Ås heter kvinnan som satte ord på den här typen av beteende. Hon delade in det i fem olika typer av tekniker:
1. Osynliggörande-Man låtsas helt enkelt som om du inte sagt något. Du är luft.
2. Förlöjligande-Man gör sig löjlig över vad du säger eller tar det inte på allvar utan skämtar om det trots att du försöker berätta om något på ett seriöst vis.
3. Undanhållande av information-Du får inte all information du behöver. Mycket avhandlas utanför de forum där man ska diskutera sakerna. Saker är redan bestämda när det är dags att fatta beslut.
4. Dubbelbestraffning -Om du gör det gör du fel, om du inte gör det gör du fel. Hur du än gör kommer du få höra att du borde gjort tvärtom.
5. Påförande av skuld och skam -Det antyds att något du utsatts för är ditt eget fel eller du får veta att du borde känt till något du inte fått information om.
Senare har hon lagt på ytterligare två typer av härskartekniker:
6. Objektifiering -Du blir bedömd bara utifrån yta och får kommentarer som handlar om utseende även om diskussionen handlar om andra saker.
7. Våld och hot om våld –Det här är inte den typ av härskarteknik som normalt används på arbetsplatser men den är vanligt förekommande i samhället i övrigt. Det handlar även om rädsla för att utsättas för våld, t.ex. våldtäkt eller att bli kallad nedsättande saker som ”hora”, ”fjolla”, ”slampa” osv. Det sker i syfte att skrämma och trycka ner människor för att få makt över dem.
Jag känner direkt när jag läser om de här olika teknikerna att jag varit utsatt för flera av dem. För en tid  sedan pratade jag med en person om något som engagerade mig mycket. I stället för att hon svarade mig så möttes jag bara av iskall tystnad (teknik nr 1). Jag pratade vidare och tänkte att hon kanske inte hört mig men jag förstod ju att hon måste gjort det. Igen – tystnad. Då tystnade jag också. Efter en stund började hon prata om något helt annat. Då kokade det inuti mig kan jag säga…
Det finns en rad olika sätt att bemöta det här. Man har till och med skrivit uppsatser i ämnet. Jag ska inte gå in i detalj utan sammanfattar bara med några punkter vad jag tycker är det mest effektiva:
– Spela inte med. Acceptera inte rollen som den obetydliga som du blivit tilldelad.
– Bli inte arg. (Du kommer förmodligen bli det men visa inte den andre att du reagerar så). Det ger den andre en känsla av att ha makt över dig om du tappar kontrollen.
– Säg ”När du bara är tyst så känns det som om du nonchalerar mig. Men det kanske inte är så du menar?” (Så borde jag gjort i exemplet ovan men jag fann mig inte…).
– Säg ifrån. ”Det här är inte okej”
– Ifrågasätt.”Vänta nu, vad menar du med det du sa nyss? Kan du utveckla?”
– I bland är tystnad från din sida det bästa. Om någon sagt något taskigt kan det vara väldigt effektivt att bara ”frysa”, titta frågande på personen och låta det personen sa hänga kvar i luften. Garanterat pinsamt för den andre.
– Det kan också vara väldigt effektivt att vara tyst och vänta ut den andre. ”Ja, jag väntar tills du är klar med mobilen/att bläddra i papper för att jag ska vara säker på att ha din uppmärksamhet när jag pratar.”
En sak som jag tycker man ofta glömmer när man pratar om härskartekniker är varför de utövas. Det är för att den andre personen upplever dig som ett hot! Personen är rädd att du ska vara bättre än honom/henne. Denna person tycker att det du har att komma med är väldigt bra och är rädd för att du ska få erkännande för det. Dessutom har personen inga bra argument att sätta emot utan använder i stället billiga och fula knep för att trycka ner dig.
Kom i håg – starka människor trycker inte ner andra, de lyfter upp dem!
Gästbloggaren publiceras varje Söndag, vill du bli nästa veckas gästbloggare? Kontakta mig på jessica@nestorforlag.se

Veckan som gått

Har ni skådat något vackrare? ;)

Har ni skådat något vackrare? 😉

Veckan som gått…

Inte mycket som hänt under veckan som gått….den största händelsen är att min baby äntligen är tillbaka hos mig (borde firas) och det finns ingen känsla som kan beskriva lättnaden jag bär. Äntligen känns det kul att börja jobba igen. Att ha en bra dator är a och 0 i mitt liv [wp-svg-icons icon=”grin” wrap=”i”]

Innan han försvann hade jag lagt en ny beställning på en ”kostym” från #caseapp till honom och jag hoppas att han känner sig lika nöjd som jag. Just nu funderar på att göra en till paddan också [wp-svg-icons icon=”cool” wrap=”i”]

Veckan som gått

Veckan som gått…

För övrigt har veckan löpt på bra. I Onsdags blev jag intervjuad av #hjärnpodden, så vi hoppas på ett intressant avsnitt inom kort.

Blev även intervjuad av Frida angående skönhetsprodukter i veckan. Den intervjun finner ni här.

Önskar er en fin helg!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Mysdagar & att springa över sina tankar

Onsdag har blivit min mysdag. En mysdag för mig innebär att jag inte tvingar mig själv att göra något annat än det jag känner för. Oftast blir det att jag sitter i soffan och läser en bok eller blogg. Att det har blivit onsdagar beror på att barnen har det som träningsdag, och att vi då ofta kommer hem senare vilket ger mig mindre skrivtid och tidigare skapade mig en väldigt stress.

Jag fick då bråttom att ungarna skulle snabbt i säng så att jag kunde få tid för mig själv. Vilket varken var bra för mig eller dem. Nu slipper jag den stressen och ingen uppskattar väl det mer än jag.Mysdag

Igår firade vi  att sonen börjat första klass och dottern fjärde med tårta och kakor till kvällsmat.

Sen packade jag lite paket som skulle i väg till kunder, skickade iväg min deklaration och skrev lite fakturor. Oj, det blev visst mer jobb än vad jag hade tänkt på min lediga dag. Men det viktiga är att det inte kändes som jobb, att känslan av stress och press aldrig infann sig vilket den lätt gör när man vill för mycket.

Nu för tiden får alla köpare en personlig hälsning, samt en målad bild med utvalt ordspråk på 🙂

Men idag är det torsdag = skrivdag, om energin håller dagen ut. Ja energin går upp och ner och jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Jag tänker att den fas jag befinner mig i är det ändå normalt att känna sig bra ena dagen för att känna sig söndertrasad nästa.

Jag börjar på allvar att fundera på att sjukskriva mig några procent för att hålla dagen ut, men när den tanken försöker ta sig ur min mun åker energinivån upp igen och då faller den  platt på marken. Som om den aldrig funnits, som om den aldrig var på riktigt.

Jag trampar på den, springer vidare. Tills den dagen jag ramlar igen. Då hittar jag tanken där, söndrig och smutsig. Jag tar upp den, bär dem i mina armar, och precis när vi börjar komma överens så börjar allting om från början igen….


Slutkörd dator och energisk författare

Lördag, helt underbart! I helgen har vi bara lugna planer. Tömma tvättkorgen, baka, sylta och safta. Och försöka pimpa min kalender med hjälp av den lite för dyra beställningen jag gjorde på panduro (ooops). Men min kalender kommer förhoppningsvis bli så fin, och jag kommer att bli en så mycket mer ordningsam och inspirerad människa [wp-svg-icons icon=”wink” wrap=”i”]

Förra veckan funderade jag allvarligt på att gå ner lite i arbetstid då jag kände mig mer än slutkörd. Men denna veckan har känt så himla mycket bättre. Igår (fredag) kunde jag känna hur tröttheten kom över mig lite grann, men efter att ha klarat en hel vecka känns det rätt okej ändå.

Inga tårar, ingen ångest och inga söndriga kvällar. Nej, jag har orkat jobba (kanske inte med samma kraft och lika länge som tidigare) både dag och kväll. Jag har suttit med min e-kurs hela veckan och det känns jättekul!

Nu är den så gott som klar. Jag behöver bara sätta ihop texten samt hitta en bra plugin så att den utan problem kan säljas i min webbshop. Min dator är fortfarande på lagning (och jag saknar den pinsamt mycket) och jag kommer förmodligen inte kunna publicera den innan den har kommit tillbaka. Den dator jag har fått till låns vet jag inte ens om den är värd att bära namnet dator. Den är klumpig, seg och trög, och är det något jag ogillar så är det just det. Saker som är långsamma och svårarbetade.

Jag misstänker att det kan ta några veckor till innan jag får min älskling dator tillbaka och jag upplever att jag är förvånande lugn över den tanken. Konstigt, borde stressa mig något enormt. Katastroftankarna är som bortblåsta och jag litar på att teknikerna kan och gör sitt jobb.

Nej nu blir det lite morgonjobb. Önskar er en fin helg!

[wp-svg-icons icon=”pencil-2″ wrap=”i”] Lämna en kommentar


Embrace it 2 kommentarer

Under sommaren fick jag ju äntligen mitt kontor och en av de bästa sakerna med att ha ett alldeles eget ställe är ju att få pynta det. Efter den här tuffa perioden jag haft bestämde jag för att trösta mig själv med något jag vanligtvis inte köper, en tavla.

Dont’t run from suffering -embrace it

Jag har länge beundrat Sara Woodrow och skulle lätt kunna ha varenda en av hennes tavlor på väggen. Men efter min utmattning kände jag att denna tilltalade mig lite extra.

Tavlan heter ”embrace it” och består av en krigare till häst. För mig blir det en evig påminnelse om kampen jag just genomgått (vill aldrig befinna mig där igen) och vill därför heller inte glömma. Den ska påminna mig om att inte springa från mina känslor, men också om att ta den kamp som kommer min väg och aldrig mer låta mig trampas på.

Till tavlan fick man ett personligt tack också, tyckte jag var gulligt och en fin ide jag tänker ta med mig till mitt eget företag. Kika gärna in på hennes sida, är nästan säker på att du hittat något du gillar. Just nu har hon rabatt i sin webbshop.

Önskar er ett fint veckoslut!

[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar


Saker jag vill göra i sommar:  5 kommentarer

 

  • Somna till ljudet av fågelkvitter
  • Gräva ner mina fötter i varm sand
  • Vila i solen
  • Äta middag utomhus
  • Ta en löptur i spöregn
  • Besöka en ny stad
  • Läsa ett par tre böcker, minst
  • Känna avsaknad av stress

Hittade en lista jag skrev i början av sommaren, saker jag ville ha gjort. Nu är sommaren nästan slut (får man säga så) usch nej jag vet att en del av er fortfarande har semester, med vi hade faktiskt lite frost på bilrutan i veckan och visst känns det lite höst i luften?

Ja, ja i vilket fall var det ju ingen grym eller svår lista det här året så de flesta saker anser jag mig ha klarat av. Strandhäng erkänner jag dock att det blivit för lite av (tror inte att jag varit på en enda strand i sommar). Dock skyller jag på min utmattning som har gjort att det blivit mycket böcker och ryggläge. Jag känner mig dock nöjd utmattningen till trots, aldrig förr har jag varit så här stilla och det finns säkert en lärdom i det med [wp-svg-icons icon=”heart-2″ wrap=”i”]

[wp-svg-icons icon=”pencil-2″ wrap=”i”] Lämna en kommentar