Allmänt


Äntligen helg!

Tid för återhämtningÄntligen Fredag! Jag älskar verkligen helgen, att allt får gå i sitt eget tempo, att få vara tillsammans med dem jag älskar hela dagen. Kan liksom inte bli mätt på det! Egentligen innebär helgen oftast inte mer vila för mig. Jag går upp lika tidigt, om inte tidigare och jobbar med företaget. Sen står städning/tvättning på schemat. Sen är det alltid listor på saker som behöver göras, kalas, renoveringar, möten osv. Men även om helgerna ofta är fullbokade känns de ändå som det har ett helt annat skimmer än vardagen runt sig. Jag hoppas verkligen att helgtimmarna kryper fram då kommande vecka som är fullmatad. På Söndag kommer underbara Maria Andersson (flickor med ADHD) hit, och på Måndag & Tisdag väntar två fullspäckade föreläsningsdagar tillsammans i Kungälv. Resten av veckan väntar mitt ordinarie jobb med nya spännande utmaningar. Det gäller verkligen att fylla energidepåerna på max denna helg för att hålla veckan ut!


Att tala inför grupp

Lära sig eller ha kul?Dottern kommer hem med skräck i blicken. -Mamma jag har en läxa att jag ska berätta en nyhet från tidningen högt i klassen…..och jag ska kunna den utantill! Jag tittar in i hennes förtvivlade ögon. -Vi ska nog hitta en nyhet som är enkel och bra, och jag tror inte att det är någon fara om du läser innantill lite grann.

Hon tittat på mig som att hon inte är nöjd med mitt svar. -Du brukar ju läsa högt för klassen i svenskan, lägger jag till. Så det klarar du ju.

-Ja, men jag har ont i magen varje gång, säger hon och suckar uppgivet.

Direkt skjutsades jag 26 år tillbaka och mindes min egen skolgång. Den ständiga värken i magen, och rädslan av att göra, vara fel. Jag minns hur allt det där jag egentligen tyckte var roligt bara förvandlades till en svart fläck och jag ville bara kasta iväg alltihop. Egentligen älskade jag skolan, utmaningen, att hela tiden få suga i mig något nytt. Men tillslut blev rädslan större än den där nyfikenheten. Kanske för att fröken otaliga gånger pekade på mig fast att jag inte räckt upp handen, och för att min mage vid varje sådan händelse vred sig så jag blev alldeles stum, eller kanske var det vid det där tillfällena det var högläsning och jag visste att ordet snart skulle bli mitt.

Jag önskar att man som barn skulle få ha roligt lite längre, att varje barn tilläts att växa i sin egen takt. Att prata inför grupp tycker även många vuxna är läskigt. jag läste någonstans att var fjärde svensk hade en rädsla inför att hålla tal. Om vi tänker att de flesta av oss tvingades till de där högläsningarna och redovisningar inför grupp så kan vi undra om det där tvånget hjälpte oss att bli av med den där rädslan, eller om det var de situationerna som skapade den?


Energi ut- Energi in

Fyll på din energi!

Fyll på din energi!

De flesta är någonstans medvetna om det där med kalorier in och ut, energiförbrukning. Säg att jag stoppat i mig en bulle på 300 kcal, då behöver jag promenera en timme för att förbruka den och hamna på noll igen (eller tvärtom). På samma sätt som vi tänker om kalorier borde vi tänka på övrig energi. Hur mycket energi kostar ett bråk med barnen, en tråkig arbetsuppgift eller ett inkomstbortfall? Energitjuvar finns överallt i vår vardag och ofta är du med av flera saker som tar energi från dig, men är du med om lika många som fyller på?

Jag tänker inte att du behöver göra någon exakt lista, men att du i alla fall i tanken ska veta om ditt energi konto ligger på minus eller plus och vad behöver du göra för att fylla på det. Min lista skulle tex kunna se ut så här:

Minuskontot, det som tar energi

[wp-svg-icons icon=”checkmark-2″ wrap=”i”] 50, konflikt på jobbet

[wp-svg-icons icon=”checkmark-2″ wrap=”i”] 80, för lite att göra på jobbet

[wp-svg-icons icon=”checkmark-2″ wrap=”i”] 90, betala räkningar

[wp-svg-icons icon=”checkmark-2″ wrap=”i”]100, förbereda en stor föreläsning

Pluskontot, det som ger energi

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] 50, ta en mysig fika med en vän

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] 80, träna

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] 90, mysa med min familj

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] 100, hålla en föreläsning

Det svåra när man tappat all energi tycker jag är att man inte vet vad man ska fylla på med. Man blir liksom förlamad av tomheten. Men om du tänker innan energiförlusten, vad som behövs för att fylla på dig när du har förlorat som mest så kan det vara lättare att hitta lösningen när du står där med tom tank. Om jag tex åker till Liseberg, går på bröllop eller annan fest så är jag helt tom efteråt. Jag är trött, arg, lättirriterad och ledsen. Då behöver jag några dagar för mig själv för att fylla på. Jag vill vara hemma i mitt hus utan att ta emot besök och bara vara. Det är först nu på senare tid som jag uppfattad sambandet och sett hur viktigt det är att den energi som går ut, också kommer in.


Årets insikt!

”De som behöver lära sig stresshantering är de som inte har tid”.

Jag är har varit en av de där personerna som inte haft tid att varva ner, som stört mig så  på allt som går/är långsammare än jag själv (vilket är mycket). Ta rulltrappor till exempel, varför står folk still i dem? Varför kan folk inte gå uppåt även om trappan rullar? För några år sedan kunde en sådan rulltrappshändelse få mig att vilja slita mitt hår, knuffa undan personen framför och ta mig förbi. Men det gjorde jag oftast givetvis inte.

Jag hade en hund en gång, som gick så långsamt att det hann bli ”rödgubbe” innan jag hann över. Jag grät i ren frustration och när min psykolog sa till mig att jag kanske behövde en bromskloss hade jag velat slå henne med något hårt, i ansiktet (vilket jag givetvis heller inte gjorde).

Men nu när jag tittar tillbaka i mitt liv så kan jag se att jag faktiskt börja sakta ner farten (tro det eller ej). Istället för att som tidigare fundera på hur jag ska hinna med så mycket som möjligt på kortaste möjligaste tid funderar jag nu istället på hur jag ska orka hela vägen. Kommer jag hålla denna resan?

Förr hade jag djupare dippar, dagar av orkeslöshet, tårar och ångest. Nu (de senaste månaderna) är groparna inte lika djupa. Även om det är jobbigt att snubbla i dem, kan jag liksom se över kanten.

Så vad har hänt?

Förutom att jag faktiskt har övat mig på stresshantering (mindfulness), så tror jag att jag inte pressar mig lika hårt längre, jag ställer inte lika höga krav, saktar ner och låter saker ta tid. Framför allt är jag inte lika rädd för misslyckanden längre. Det är okej att göra en dålig föreläsning, eller skriva ett dåligt inlägg. De representerar inte hela mig, betyder inte att jag är dålig, utan talar mer för att jag hade en dålig dag.

Jag måste inte ha en bok på gång och jag vill inte ha schemat späckat. Nej vill man vara fri, måste man ha luft under vingarna och tid i schemat för att kunna ta sig en tur.

Jag vill alltid ha en plan, ett mål, något att uppnå, och lyckas med. I år vet jag att min plan kraschar, men det känns ok. Istället kanske årets lärdom är just det här. Att när prestationen faller, när jag inte når målet, så är jag ok. Ändå!


Sjuk hund och garderobsrensning

Helgen går fort som vanligt. Hemma hos oss pågår just nu en stor rensning. Vi tar ett rum i taget (eller nej inte exakt, jag springer in i alla möjliga rum) och försöker rensa ur det som ska slängas. Både jag och min man är duktiga på att samla på oss saker. Antingen saker som kan vara bra att ha, eller saker som helt enkelt bara är fina. Barnens rum var så fulla av leksaker och gosedjur att det knappt gick att gå in där. Det känns så skönt att rensa, man blir några kilo lättare liksom. Så nu gäller det att bryta beteendet, och inte köpa nya saker efter de gamla man slängt.

Jag har varit bortrest två veckor i rad med jobbet så denna veckan fick jag äntligen komma hem och andas ut (trodde jag ja), men istället blev en hund sjuk, så det blev pusslande med tider, veterinärbesök och nya orosmoment. Tur i oturen att jag var hemma ändå, och att han nu börjar friskna till!

För övrigt försöker jag nu även rensa bland mina målningar. Det är ju en hög som likt andra här hemma bara växer, så nu finner du en del målningar i min webshop. Är du sugen på en ny tavla på väggen så håll utkik där. Mer är på ingång [wp-svg-icons icon=”pencil-2″ wrap=”i”]


Samla kraft

Tar en paus!Jag hade sett fram emot kvällen. Avsluta lite saker och påbörja andra. Hade till och med skrivit en jättefin lista så att jag njutningsfullt skulle kunna bocka av. Men nu när stunden väl är inne så är både energin och motivationen helt borta och jag har inte kunnat frambringa den hur mycket jag än försöker. Om det är något jag lärt mig de sista veckorna så är det att inte tvinga fram min kreativitet, för det funkar inte.

Jag har försökt att göra färdig en föreläsning i flera vecka nu men fick varken till en börja eller ett slut. Det kändes som ett evigt ältande och jag var rädd för att jag skulle behöva ställa in hela föreläsningen. Men så en dag efter en löprunda så kom det till mig, upplägget, innehållet, allt. Då var det bara till att sätta mig ner och skriva.

Så idag släpper jag återigen taget, kopplar av, stänger ner och hoppas att tankarna själva ska komma
till mig, istället för att jag ska jaga dem.


Att lyssna på kroppen istället för hjärnan

Jag har känt mig kymig i någon vecka nu. Men i söndags då kom den. Liksom exploderade inom mig. Förkylningen. Jag är ju inte den personen som är sjuk (läs inte tillåter sig själv att vara sjuk). Nej som det mesta i mitt liv är det som en utmaningen eller ett hinder att ta sig över. Ligga och vänta tills man mår bättre hur gör man det??? Nej, det är bara att köra på. (och nej det är inget sätt jag tycker att andra ska göra eller som jag är stolt över. Men jag har stora svårigheter med att slappna av, även när jag inte mår bra).

På onsdagen (idag) väntade en utbildning som jag bara ville gå, så jag kunde inte ens vara sjuk. Det fanns ingen tid eller plats för det. Jag kommer vara frisk på Onsdag övertalade jag min man. Han vet likaväl som jag att så inte kommer att vara fallet, han vet också att det är hopplöst att ge sig in i diskussionen, att jag i slutändan ändå alltid gör som jag vill. Men han dyker in i debatten ändå.

Du förstår väl att du inte kan åka på en tvådagars yogautbildning, när du är sjuk? För det första ska man inte åka på utbildning när man är sjuk. För det andra ska man inte träna yoga i åtta timmar, två dagar i rad när man är sjuk, du fattar väl det, säger han med en något för hög röst.

Jag förstår, och jag hör vad du säger. Jag vill bara inte lyssna, säger jag som en trotsig tonåring. Jag behöver den här utbildningen, jag vill ha den. Jag behöver meditation, jag behöver lära mig och andas, det här är bra för mig, är det något jag behöver så är det det här. Det handlar inte bara om två dagar, det handlar om hela min framtid. Jag såg att han inte var övertygad. Själv var jag helt förblindad av tanken.

Vi var inte överens när jag på Tisdagen gick till jobbet som vanligt, eller på den fyra timmars långa tågresan mot mitt mål.

Nu sitter jag med solen i ögonen på Kriminalvårdens personalhotell i Norrköping, klockan är sju på morgonen. Lite försent inser jag att jag hade den första lektionen framför mig. Hemma på min soffa i Vänersborg. Det gör lite ont i mig att säga att han hade rätt. Att det inte finns en utbildning i världen som kan lugna ner mig om jag inte lär mig att lyssna på min kropp, istället för min hjärna.

[wp-svg-icons icon=”pushpin” wrap=”i”] Lektion 1: Underkänd


Vågar du lyssna på dina tankar?

Orkar du med röran i ditt huvud?För några år sedan körde jag en klient till sjukhuset, och som några av er kanske vet så sker ibland de bästa samtalen utanför samtalsrummet, som vid det här tillfället, i bilen. Han berättade om sin flickvän som hade problem med alkoholen. Han var arg och irriterad på henne för han visste exakt vad som pågick. Hon hade ångest, som hon dövade med alkohol. Problemet hade pågått så länge att hon nu var beroende. Det gick inte en dag utan att hon drack. Han pratade om henne som svag och feg. Som tog den enkla vägen ut, att döva det som gjorde ont.

Har du ångest, frågade jag.

Nej, svarade han.

Aldrig?

Han var tyst en stund. Nej jag tror inte det, svarar han.

Vad händer när du inte jobbar?

Jag vet inte, jag gör ju saker hela tiden, säger han aningen förvirrad.

Ja, precis. Men om du vid något tillfälle inte skulle få hålla igång så som du gör. Hur mår du då?

Dåligt..

Dåligt? Vad är det du känner?

Han är tyst en stund. Är det ångest, säger han och tittar frågande på mig.

Det vet inte jag, är det det?

Ja, kanske, säger han med en uppgiven suck.

Precis, vi har alla olika sätt att fly från våra tankar. Din flickvän valde alkoholen, du väljer arbete, andra väljer mat eller träning. Det kan vara lika svårt för henne att sluta dricka som för dig att ständigt vara aktiv. Vad tror du om det?

Jag har aldrig tänkt på det på det sättet….

Kreativitet som gör ont...

Jag vet inte vad som hände sedan, om hon eller han någonsin kom till ro. Men jag vet att många av mina klienter har just det problemet. De vill inte vara själva med sina tankar. Och det finns tusentals både bra och dåliga sätt att jaga i väg dem på. Vissa vill inte vara ensamma utan har ständigt folk omkring sig, andra jobbar dygnets alla timmar, och en tredje dövar dem genom mat, dryck eller träning. Jag känner många gånger att anledningen till att jag jagar bort mina tankar är för att jag vill ha tystnad, lugn och ro inom mig, om så bara för en stund.

För mig har mindfulness nu blivit ett sätt att stanna upp och titta närmare på mina tankar. Ett sätt att hålla koll på mig själv, att se till att jag inte väljer flyktbeteendet. Gör jag det här för att jag vill, för att det tar mig någonstans eller för att jag inte vågar stå still, brukar jag fråga mig själv. Det är liksom lättare att springa ifrån smärtan, än att stå kvar.


Att förvandla mörker till ljus

Vad gör dig glad idag?Jag kan avundas ”optimister”. Ni vet personer som alltid går med ett leende på läpparna och glada tankar i huvudet. De tror de bästa om både sig själv och sin omgivning och tar liksom allt med en klackspark. En annan ser katastroferna runt hörnet och tänker alltid utifrån ”värsta fall scenarion”. Visserligen kan jag ibland tycka att de är lite naiva, men ändå avundas jag deras lätta sinne. Man måste må så mycket bättre brukar jag tänka, eller i alla fall ser det så ut.

Jag kommer nog aldrig kunna bli sådan hur mycket jag än försöker, men att kunna vända sina tankar om så bara för en dag skulle man nog kunna lyckas med. Så varför inte införa en ”Happyday” i veckan. Där du bara får tänka positivt. Så fort en negativ tanke kommer får du slå den på fingrarna. Försök att se det ljusa i dagen och det som händer runt dig. Börja dagen med att fundera på vad du längtar efter (som kommer komma under dagen)  :Thinking:

För mig skulle det bli frukost. Det första jag längtar efter när jag vaknar är att få äta i lugn och ro. Min varma kopp te i tystnad. Efter det gillar jag tystnaden på mitt kontor. Få läsa/svara på mail, planera inför kommande lektioner eller liknande. Är det sol längtar jag till lunch för att få lapa solstrålar. Jag brukar längta hem till soffan, till min dator. Tills jag får sitta här och bara skriva ner mina tankar. Det bästa jag vet. Jag brukar längta efter mina hundar, en härlig promenad, min hand i en mjuk päls, eller mina läppar på en kall nos. Jag ser fram emot att krama min man, ha pusskrig med mina barn och timmarna när de har lagt sig där jag får göra precis vad jag vill  :Happy-Grin:

När man tänker efter finns det ganska mycket som du under en dag vill göra, ser fram emot eller längtar efter. Kan man försöka att bara fokusera på de stunderna istället för tiden där emellan?

Jag kommer försöka att skapa en Happyday i veckan och kommer lägga ut mina ”happyday bilder” på Instagram under taggen #happyday. Jag vore jätteglad om även du ville dela med dig av dina. Du finner mig under namnet nestorforlag, glöm inte att tagga dina bilder så att jag kan hitta dig  :iPhone:

Ha en trevlig helg (och en happyday)!  :Heart:


Produkter vid stress, ångest och koncentrationssvårigheter

Tangle therapyJag är så glad över att funnit dessa produkter som är till för att lindra oro, stress, ångest och koncentrationssvårigheter. Produkten ovan kan du vrida, vända, böja och hantera ljudlöst vilket gör att den är perfekt att ha med sig både i klassrum eller på möten. Den är liten och lätt att stoppa ner i ficka, väska eller gömma i handen.

MatrixairlessballBollen skall fungera som en stressboll, men eftersom den både kan studsa och flyta passar den också till boll-lek. Jag ska omedelbart testa produkterna själv och se till att ha produkterna både hemma och på kontoret. Jag tror även att produkterna passar utmärkt för oss som jobbar med samtal. Att ha den liggande på samtalsbordet så klienten/patienten kan ta upp den och aktivera sig med under samtalet. En superprodukt för rastlösa själar.

Produkterna finns nu i min webbutik.