ADHD på jobbet
Ibland får jag frågan hur ska man behandla någon med ADHD, och för mig är självklart svaret att man ska behandlas som precis vem som helst. Men ibland tänker jag att det där bara kanske gäller mig, jag som kan säga i från och har lärt mig strategier för många av vardagens alla problem. Många med ADHD har det trots allt inte som jag.
Attention har gjort ett jätteviktig projekt som heter ADHD på jobbet där de delar med sig om berättelser, tips och råd. Som jag rekommenderar dig att kika närmare på.
Viktigt att komma ihåg är att ingen mår dåligt av att behandlad som att de hade ADHD
Så istället för att behandla en eller två personer annorlunda kanske man ska hitta ett sätt som man anammar på hela arbetsplatsen. För kom ihåg att det alltid finns personer på en arbetsplats som lider av tillfälliga koncentrationssvårigheter. Det finns ALLTID någon i arbetsgruppen som sover dåligt, är mitt i en skilsmässa eller har anhöriga med sjukdom osv. Du har också alltid någon medarbetare utan diagnos som är impulsiv eller har lätt för att falla in i uppgifter som ligger utanför ramarna.
Struktur och rutiner är något som många gånger gynna alla, och inte bara dem med ADHD.
Tips till dig som är chef
Personalen (och speciellt personer med ADHD) behöver en känsla av sammanhang. Så titta på era arbetsuppgifter och se till att alla anställda faktiskt vet varför dessa ska göras. Vad fyller de för funktion, varför är det viktigt? Vad händer om de inte gör sina uppgifter? En helhetsbild och förståelse är viktigt för de flesta. Inte många har lätt för att göra arbetsuppgifter om de inte vet anledningen till att de ska utföra dem.
En fördel är om all information, både om arbetsplatsen, arbetsuppgifterna och förväntningar på personalen finns skriftligt. Har man ADHD eller bara mår dåligt under en period kommer man ha svårt för att komma ihåg vad som sagts i samtal.
Sju konkreta tips från attention!
1. Skapa en tydlig struktur. Berätta om företaget och visa hur organisationen ser ut. Hur ser processerna ut på arbetsplatsen? Vem har ansvar för vad? Gå igenom arbetsbeskrivningen tillsammans. Vilka arbetsuppgifter har personen?
2. Hjälp till med att planera och prioritera arbetsuppgifterna till en början. Hur ser en dag ut? Hur ser en vecka ut?
3. Sätt upp konkreta mål och deadlines. T ex ”fredag kl 12.00 vill jag ha in underlaget”.
4. Boka in regelbundna möten och följ upp hur det går. Behöver personen mer stöd? Behöver den fortsatt hjälp med planering och prioritering?
5. Påminn personen om den går utanför sitt ansvarsområde.
6. Ge positiv feedback och bekräfta personen när det går bra.
7. Anpassa om det behövs. Tänk då på följande områden: arbetsuppgifter, arbetsmiljön, arbetstider och hjälpmedel.
Fråga personen om råd
Jag tycker inte att det är fel varken som chef eller arbetskamrat att fråga personen rakt ut om personen själv upplever att den har svårigheter som folk omkring dem borde känna till. Ställer du frågan är det upp till personen själv att svara, men många gånger är personen kanske inte ens medvetna om sina problem eller vet hur man ska lösa dem (därav diagnosen), och vid de tillfällena kanske det trots allt är bäst att ta hjälp utifrån. Jag tyckte tex att det var lättare att säga till mina arbetskamrater att jag är intryckskänslig och inte klarar av att sitta med dem när de fikar, det blir för mycket ljud, istället för att de ska tro att jag är otrevlig. För mig handlar det inte om att jag inte vill, utan snarare inte kan, och då är det lika bra att säga det rakt ut.
Jag vill inte att de ska tro att jag ogillar dem, eller att jag är dryg eller otrevlig. Jag mår helt enkelt dåligt i stökiga miljöer.
Personer med ADHD påverkas mycket av miljön de vistas i och hur de blir bemötta av omgivningen. Stöd och anpassningar i arbetet kan underlätta vardagen, begränsa symtomen och förbygga framtida svårigheter. Utbildning och kunskap om ADHD kan göra det lättare att hantera symtomen, både för personen med ADHD och för övriga på arbetsplatsen.
Vid nyanställning av en person med ADHD kan du som arbetsgivare få stöd och råd av Arbetsförmedlingen. De kan även i vissa fall hjälpa till under pågående anställning. Ta kontakt med din lokala Arbetsförmedling för mer information.
Har du som arbetsgivare en anställd med ADHD i en pågående anställning och behöver mer stöd, då kan du fundera på vem i din organisation som kan ge dem det stödet de kan behöva. Vanligtvis är det HR-funktionen på ett större företag som kan guida dig vidare. Om du är chef i ett mindre företag och behöver mer kunskap om ADHD så kan du köpa in utbildning, expertstöd eller handledning av företag som är specialiserade på NPF och ADHD.
Vad är dina arbetserfarenheter? Fick du extra stöd och hjälp? Har du berättat om din diagnos?
[wp-svg-icons icon=”pencil” wrap=”i”] Lämna en kommentar