
Mentalt bokslut
Fick ett tips från en av er bloggläsare (Tack Anna) om Staffan Taylor som skapat en drömplan. Något som jag efterfrågade i tidigare inlägg då jag gillar att kunna planera och strukturera mitt år. Jag tyckte planen var så bra så att jag snodde den rakt av! Jag tog till vara på Staffans råd att även boka in tid i kalendern för att följa upp planen under året, det har ju hänt vid tidigare tillfällen att man halkat till och fastnat i något annat projekt istället :Amazed:
MENTALT BOKSLUT 2015
1. Har du haft några mål uppsatta senaste året? Hur gick det?
Mitt mål för 2015 var att börja föreläsa, jag minns inte exakt antalet jag hade som mål, men jag är mer än nöjd över mitt föreläsningsår. Jag känner till och med att jag låg i överkant vilket jag också har lärt mig en hel del av.
Ett annat mål jag hade var att bli klar med min uppsats och fira den med buller och bång. Men föreläsningar och andra impulsiva ideér kom emellan så där kom jag inte i mål. Men jag slår inte på mig själv för det utan för över det till nästa år istället och ska denna gången försöka hålla fokus tills jag är klar!
2. Vilka människor hade störst positiv inverkan på ditt liv under året?
Åh svårt att säga. Har som jag sagt tidigare träffat så mycket underbara människor under det här året. Men ofta känner jag att jag saknar någon att prata företag med, jag saknar också någon som kan stoppa mig eller säga till mig när jag har svävat iväg för mycket. Därför har jag uppskattat Maria Andersson jätte mycket, hon har varit en person jag kunnat ringa och rådgöra med, samtidigt som hon vågar skratta åt mig och säga till mig när jag har för många järn i elden.
3. Vilka tre saker har du gjort under året som du redan är riktigt stolt över?
Jag är stolt över varenda föreläsning, även de jag känner att jag gjort mindre bra. För mig är det en jävla kraftansträngning som också kräver mycket mod , så jag är super stolt över att gått emot mina rädslor så mycket som jag gjort under detta året.
Jag är även stolt över min medverkan i SVT serie #mittpsyke, det var som jag sagt tidigare inget självklart eller lätt val.
Jag är stolt över att jag inte gett upp om min uppsats. Jag har tusentals bokideér på gång och massa annat jag vill göra, så även om jag inte är klar med uppsatsen har jag ändå kommit en bit framåt, och det viktigaste är att jag inte har gett upp.
4. Inventera din omgivning och din energi – Vilka människor har du umgåtts mycket med under året? Har det varit energy givers eller energy suckers?
Förutom min familj skulle jag inte säga att jag direkt har umgåtts mycket med någon. Jag skulle vilja tillbringa mer tid med vänner men känner ofta att jag inte har varken tid eller energi. Jag har definitivt inga energislukare runt mig i alla fall, de har jag gjort mig av med för länge sen!
5. När valde du att stanna i din trygghetszon? Varför?
Hm, jag tror inte att jag varit i min trygghetszon alls det här året, jag har levt så mycket utanför den att har svårt hitta tillbaks. Men nästa år planerar jag att stanna i vara i trygghetszonen lite mer. Även om man inte ska vara där allt för länge så behövs den för att kunna vila upp dig!
6. Skriv ner tre utvecklingsområden som du kan se hos dig själv under året som har varit som du vill förbättra ännu mer Ex. en vana eller ett beteende du vill bryta.
Jag vill ge mer tid till mig själv, så som tex några minuter mindfulness om dagen, det vill jag förbättra och fortsätta med. För det är jag värd!
Säga nej till uppdrag som bara kostar mig energi och tid och inte ger någon inkomst. Det lärde jag mig i slutet av året och det måste jag bli bättre på! Jag vill bli bättre på att tacka nej utan att få dåligt samvete, ofta tänker man att det är bara ett tillfälle och man offrar sig, ger bort sin tid. Men det är inte bara ett tillfälle, under ett år kommer massor av sådana tillfällen, och det är inte bara min tid de tar. Det är tid från min familj, från mina barn, och den tiden kan jag inte ge bort gratis!
Jag skulle vilja bryta min impulsivitet, men det känns omöjligt. Men ja, det skulle väl vara klokt att inte bara följa känslor. Även om jag tänker efter både två och tre gånger innan jag gör något ibland så hjälper inte det. Jag följer ju ändå känslan, vill jag nått, ja då gör jag det. Kanske skulle testa tvärtom. Jag vill nått, men låter bli att göra det?